Vi Bilägares forum

Mercedes SL500 - ett litet test

Mercedes SL500 - ett litet test

Nyåret och veckan därefter tillbringades på Teneriffa. Hyrde en SL500 för några dagar - fläskig bil, men jag fyllde jämna år;-) Teneriffa är fantastiskt, bara man kommer bort från stränderna och turistfällorna. Där uppe i bland kullar och berg tar en helt ny natur vid. Skickar med några foton.

En SL500 är en plåtcab som är baserad på en vagn som såg sitt första ljus 2002 - så det är i mångt och mycket inte en modern bil. Det mesta man såg redan då (2002) finns kvar, dock uppgraderat i omgångar. Finesser i överflöd, medans det saknas en del moderna säkerhetsfunktioner (bl.a. autobroms). V8 på 5 liter och 400 hk+ ger bra prestanda, men bilen är tung (2 ton). Vidare är den väl inte den bil jag skulle välja för att kryssa omkring på serpentinvägarna på Teneriffa i första rummet (en SLK vore mer optimal).

Med cabben nere (vilket var det vi hade 100% av körningen) och vindskyddet (elektriskt uppfällbart) bakom stolarna, åker man i princip helt dragfritt. Med ABC-chassiet kan man välja mellan C (comfort) och S (sport). Stor skillnad. Körde mest på "C". Paddlar på ratten är enligt mig ett skämt, men här kom de till sin rätta (så jag får backa på min åsikt). Branta backar och paddlar var en lisa för själ och bromsar.

Summering blir att det är en fantastisk kryssare för autobahn, men mindre lämpad för där vi körde. Men visst var det kul. F.ö. den enda bil jag haft där folk har visslat när man kört igenom en by;-)

Uppdaterat: 2018-01-10 18:06
Never argue with idiots, they will bring you down to their level and beat you with experience.

Kommentarer

Alltid roligt att hyra "fläskbil" på semestern. Fyllde själv jämnt förra hösten och hyrde en S-klass i Malaga. Mycket trevlig bil, Men även det spanska fastlandet är inte speciellt väl avpassat för stora mercor. Trånga gränder och dito parkeringsgarage är inte någon rolig miljö i en S-klass.

Uppdaterat: 2018-01-10 19:08
Skodaägare skrev:

Alltid roligt att hyra "fläskbil" på semestern. Fyllde själv jämnt förra hösten och hyrde en S-klass i Malaga. Mycket trevlig bil, Men även det spanska fastlandet är inte speciellt väl avpassat för stora mercor. Trånga gränder och dito parkeringsgarage är inte någon rolig miljö i en S-klass.

Tummen upp på det! 40? 50? 60? Själv var det 60;-)

Uppdaterat: 2018-01-10 19:18
Never argue with idiots, they will bring you down to their level and beat you with experience.

Senast jag "gjorde" Teneriffa Runt i hyrbil med svärföräldrarna i baksätet så var "fläskbilen" en automatväxlad Kadett HB. Den enda förklaringen till att vi verkligen lyckades ta oss runt hela vägen var flitiga fotostopp då bilen (och lådan) fick vila. Det var bara framåt slutet vid kvällningen jag började bli helt säker på att gå i mål.

Tack för fina bilder Audi!

Uppdaterat: 2018-01-10 19:54
Mycket vatten har runnit under hjulen...
Audi A5 SB skrev:

Skodaägare wrote:Alltid roligt att hyra "fläskbil" på semestern. Fyllde själv jämnt förra hösten och hyrde en S-klass i Malaga. Mycket trevlig bil, Men även det spanska fastlandet är inte speciellt väl avpassat för stora mercor. Trånga gränder och dito parkeringsgarage är inte någon rolig miljö i en S-klass.
Tummen upp på det! 40? 50? 60? Själv var det 60;-)

40. Frågan är bara vad jag ska hyra när jag fyller 50 :-)

Uppdaterat: 2018-01-10 22:20

Jag firade inget och bokade en Polo till Madeira, men fick en Focus kombi diesel.
Inget fel på bilen i sig, och bra motor för ön som nära nog saknar plana ytor, det stupar brant överallt. Men ibland önskade jag att bilen var mindre, för det är smalt o trångt oxå. 500an skulle säkert vara väldigt trevlig, men rent olämplig om man inte bara ville åka huvudvägarna, men 50%av dom går i tunnel, och då faller även vitsen med en cab.
Nu hade jag manuell, men förstår det du skrev om paddlar, man motorbromsar lika mycket som gasar. Forden hade Hill holder, kanonbra på detta ställe.
Vi åkte fel på ett ställe och tog en genväg genom ett bostadsområde på en bergssida, det var så brant sista biten så framhjulen började tugga på asfalten, det var bara att hålla stumt tills vi var uppe, och då förstod vi varför alla bilar utmed den vägen var fyrhjulsdrivna.

Uppdaterat: 2018-01-11 00:40

Lite avis på bil valet :) själv snålar vi när vi hyr bil utomlands. C1 , C3 , Fiat Panda ja ni ser klass på bil , men sist fick vi en Juke :)

Uppdaterat: 2018-01-11 07:11

Jo det kan vara spännande med hyrbil i södern... Hyrde en splitterny Micra på Rodos för nåt år sen och for ända till andra ändan av ön. På vägen dit tog vi en våghalsig sväng ner mot en strandstad, såg inte så farligt ut uppifrån men när vi skulle därifrån hade det grötat ihop sig med turistbussar och en massa andra turister i bilar. Polisen kom och började otåligt dirigera i en mycket brant t-korsning. Det var bara att gasa för fullt och hoppas att alla skulle följa polisens yviga viftningar. Med skrikande däck och lite tur kom vi därifrån riktigt elegant. Matpaus vid ändstationen, när vi kom ut hade vi punka på ett bakhjul. Troligen tack vare att bilen var ny så fanns det reservhjul och när vi lämnade tillbaka bilen i Rodos stad gapade uthyraren stort över att vi kunnat byta däck själva, vi skulle ju ha ringt! Jag sa att jag är van att byta däck minst 2 gånger varje år men han fattade nog inte riktigt av minen att döma... :)

Uppdaterat: 2018-01-11 07:27
Rallykalle73 skrev:

Lite avis på bil valet :) själv snålar vi när vi hyr bil utomlands. C1 , C3 , Fiat Panda ja ni ser klass på bil , men sist fick vi en Juke :)

Brukar inte hyra S-klass i normala fall heller. Men fylller man jämnt så... Brukar dock försöka hyra med automat, eftersom jag tycker körningen blir mer avslappnad då. Sen är hyrbilar relativt sett billiga i Spanien. När vi hyrde bil i Japan betalade jag över 6000 SEK för en sån här:

Bild borttagen.

Uppdaterat: 2018-01-11 09:12

Oj det var dyrt. Vi hyrde en Toyota Sienna tror jag den hette , när vi var i USA. Hade den i en vecka och det gick ej på några 6000kr. Bilen var stor som ett hus , men så var vi 6 pers , med packning.

Uppdaterat: 2018-01-11 11:08
Rallykalle73 skrev:

Oj det var dyrt. Vi hyrde en Toyota Sienna tror jag den hette , när vi var i USA. Hade den i en vecka och det gick ej på några 6000kr. Bilen var stor som ett hus , men så var vi 6 pers , med packning.

Jo i USA så är hyrbilarna betydligt billigare. När vi var i Florida så hyrde vi en Chevrolet Suburban med 5,3 l V8 för mindre pengar än den japanska hyrbilen (man får passa på att köra V8 när soppan är billig :-) ). Hyresperioden var ungefär densamma också.

Uppdaterat: 2018-01-11 12:38

Måste bara fråga något ingen annan tagit upp - hyrde du alltså en svensk bil?! Regplåten ser i alla fall ut att vara svenska även om jag inte lyckas läsa nationalitetsmärket till vänster. För inte har väl Spanien såna plåtar även om Litauen har plåtar som mycket liknar de svenska.

Uppdaterat: 2018-01-11 15:18
StefL skrev:

Måste bara fråga något ingen annan tagit upp - hyrde du alltså en svensk bil?! Regplåten ser i alla fall ut att vara svenska även om jag inte lyckas läsa nationalitetsmärket till vänster. För inte har väl Spanien såna plåtar även om Litauen har plåtar som mycket liknar de svenska.

FAK111 är en snöskoter, så troligen var det ingen svensk bil :-)

Uppdaterat: 2018-01-12 11:12

Ser ut att vara en Litauisk direktimporterad bil som nån flink ”affärsman” fann i Skåne parkerad på ett gods.
En modern spansk nummerplåt har fyra siffror och tre bokstäver

Uppdaterat: 2022-02-14 18:33

Helt riktigt - väntade bara på detta:-) Bilen - och flera andra - var med Litauiska skyltar. Jag Googlade på detta innan vi körde iväg, men hittade inget mysko. Men tanken som föll mig in är som följer:

1. Någon i Litauen köper en skrotutredd bil i USA.
2. Bilen fixas i Litauen.
3. Delarna är snodda i bl.a. Sverige.
4. Bilen skickad till Spanien.

Någon annan kan kanske komma med upplysningar om jag hyrt något jag inte borde ha hyrt? Till saken hör att p.g.a. ett misstag med datumformatet blev den initiala och grundliga kollen av hyrfirman till intet. Nu löste man detta med en akut bil via en annan hyrfirma. Själv var jag rejält fundersam över skyltarna och svaret jag fick från de som lämnade över bilen var lite lätt "vaga".

Observera att jag på intet sätt kastar skit över uthyrarna. Men lite mysko var det...

Uppdaterat: 2018-01-12 20:40
Never argue with idiots, they will bring you down to their level and beat you with experience.

Lite mer info-
Bild borttagen.

Uppdaterat: 2018-01-12 20:54
Never argue with idiots, they will bring you down to their level and beat you with experience.