Mazda CX-5 senaste generation (2017)

42 inlägg 0 nya
Mazda CX-5 senaste generation (2017)

Ni som äger eller har ägt (eller känner någon som äger) den senaste generationen av Mazda CX-5. Hur har ni upplevt bilens driftsäkerhet, köregenskaper och komfort? I de flesta tester jag läst finner man uttalanden som säger att Mazda med denna modell äntligen fått ordning på ljudnivån. Men det har jag hört så många gånger tidigare utan att det har stämt när jag själv testat bilarna på lite grövre asfalt. Jag har provkört bilen några kortare turer på inte så speciellt elakt underlag och då har bilen gått förhållandevis tyst men jag tycker mig ändå ana en viss känslighet för lite grövre asfalt. Hur illa det egentligen är brukar man ju dock märka först efter en längre tur när öronen blir uttröttade av bullret. Därför vänder jag mig främst till er som hunnit testa bilen ordentligt och under lite varierande förhållanden.

I övrigt, har ni varit nöjda med ägandet i stort och skulle ni rekommendera bilen? När det gäller åsikter gällande motorn är det främst bensinvarianten på 2.5L och 194 hk jag är intresserad av.

PS. Jag vet att det har kommit en uppdatering för modellår 2019 men jag tror inte att dessa förändringar är avgörande för en bedömning av bilen.

Fast när det gäller ljudnivåer inne i bilar så är det bara man själv som kan avgöra - inte de som från tid till annan påstår att den och den modellen är en "bullerburk". Har kört många tusentals mil i bilar som påstås vara bullerburkar utan att ha bedömt bilen som nån form av sanitär olägenhet utan dessa bilar har många gånger fungerat utmärkt för mig - även om jag också kört bilar som varit lite tystare inombords. Men allt är kompromisser i nån form...

Jag har haft en 2016 som blev väl bullrig med 19” sommarhjulen. Nya modellen är absolut mycket tystare inne i kupén. Men som Pi skriver, du måste själv testa en längre tur och avgöra. Men jag skulle aldrig köpa bensinaren, om man inte kör väldigt kort. Dieseln är så mycket trevligare ( jag hade 175 hk motorn) att köra med ett rejält vridmoment. Bensinaren måste varvas rejält för att få lite fart, jag tycker inte den motorn och hur den behöver köras passar med en SUV. Sen lär den vara rejält mycket törstigare. Men valet är fritt och bensinaren är ju en helt annan karaktär då den saknar turbo.

Jag har inte kört den senaste, men 2017 års modell är en av de bullrigaste bilar jag kört i modern tid!
Och det var inte ett enda speciellt ex!
Det är möjligt att 2019 är bättre, men jag tvivlar.
Japanerna har inte vår skrynkliga vägbeläggning och det blir för dyrt att ta fram isolerade bilar för ett så litet land som Sverige, men som sagts tidigare, gör en egen bedömning, du kanske trivs med bilen och då spelar det ju ingen roll vad andra tycker!

Varje Saab är värd att vårdas och bevaras, sådana bilar görs inte längre

Håller med om att uppfattning av buller till stor del är individuellt. Däremot tycker jag att det borde råda någon slags enighet gällande ifall en bil är betydligt bullrigare eller inte än andra bilar i samma klass. I Teknikens Värld nr 25, 2018, där bilen testades mot Honda CR-V, Mitsubishi Outlander och Kia Sportage, uppfattades CX-5 som tystast av alla utan varken störande väg- eller motorljud. I VB nr 17, 2017 testades bilen mot Renault Koleos och Nissan X-Trail. Även där uppfattades bullret i CX-5 som snällast mot öronen även fast ljudmätaren visade ganska jämt skägg med de övriga.

Tycker att det är lite märkligt med så goda omdömen när det gäller buller samtidigt som vissa som testat bilen tycker att bullret är under all kritik. Åtminstone VB testar ju bilen även på grov asfalt. Är mer osäker på hur TV gör sina utvärderingar av buller. De har i något test tyckt att näst senaste utgåvan av Mazda 6 har haft godkänd bullernivå, vilket jag inte alls håller med om. När jag testade Mazda CX-5 och Mazda 6 direkt efter varandra kunde jag i alla fall konstatera att CX-5 hade väsentligt snällare vägbuller vilket förstås inte säger så mycket om hur CX-5 står sig mot andra SUV:ar. Men som jag sa tidigare uppfattade jag en viss känslighet mot grov asfalt som jag inte noterade i t.ex Volvo XC60 (som ju visserligen också är en dyrare bil) så därför känner jag mig lite tveksam till om ljudisoleringen är tillräcklig för att man skulle känna sig nöjd med bilen. En bil som hör till de bullrigaste i klassen vill jag definitivt inte ha i alla fall.

Intressant att höra fler åsikter om CX-5, både gällande buller och andra egenskaper.

benny - för vissa räcker det att säga ett visst märke så kommer svaret omedelbart att det är en "bullerburk" - oavsett egna erfarenheter känns det som många gånger.

Pi wrote:
benny - för vissa räcker det att säga ett visst märke så kommer svaret omedelbart att det är en "bullerburk" - oavsett egna erfarenheter känns det som många gånger.

+10

benny det är därför det är så viktigt att göra en egen bedömning av bullret, det som en person uppfattar som outhärdligt kan vara helt acceptabelt för en annan.
När biltestarna mäter ljudet gör de sällan en frekvensmätning samtidigt och därför blir det svårt att avgöra vad som kommer att upplevas som buller. Det kan redovisas en ljudnivå på t.ex. 80 dB vilket är mycket, men ligger frekvensen under 15 Hz eller över 10 kHz är det få som störs av den, men ligger den runt 2 kHz kommer många att reagera negativt.
Och så är det så att de flesta människor har medvetna eller omedvetna hörselskador som medför att vissa frekvenser uppfattas som obehagliga även vid en relativt låg volym.

Varje Saab är värd att vårdas och bevaras, sådana bilar görs inte längre

benny72_1 wrote:
Håller med om att uppfattning av buller till stor del är individuellt. Däremot tycker jag att det borde råda någon slags enighet gällande ifall en bil är betydligt bullrigare eller inte än andra bilar i samma klass. I Teknikens Värld nr 25, 2018, där bilen testades mot Honda CR-V, Mitsubishi Outlander och Kia Sportage, uppfattades CX-5 som tystast av alla utan varken störande väg- eller motorljud. I VB nr 17, 2017 testades bilen mot Renault Koleos och Nissan X-Trail. Även där uppfattades bullret i CX-5 som snällast mot öronen även fast ljudmätaren visade ganska jämt skägg med de övriga.
Tycker att det är lite märkligt med så goda omdömen när det gäller buller samtidigt som vissa som testat bilen tycker att bullret är under all kritik. Åtminstone VB testar ju bilen även på grov asfalt. Är mer osäker på hur TV gör sina utvärderingar av buller. De har i något test tyckt att näst senaste utgåvan av Mazda 6 har haft godkänd bullernivå, vilket jag inte alls håller med om. När jag testade Mazda CX-5 och Mazda 6 direkt efter varandra kunde jag i alla fall konstatera att CX-5 hade väsentligt snällare vägbuller vilket förstås inte säger så mycket om hur CX-5 står sig mot andra SUV:ar. Men som jag sa tidigare uppfattade jag en viss känslighet mot grov asfalt som jag inte noterade i t.ex Volvo XC60 (som ju visserligen också är en dyrare bil) så därför känner jag mig lite tveksam till om ljudisoleringen är tillräcklig för att man skulle känna sig nöjd med bilen. En bil som hör till de bullrigaste i klassen vill jag definitivt inte ha i alla fall.
Intressant att höra fler åsikter om CX-5, både gällande buller och andra egenskaper.

Dom billar du nämner är bullriga och cx5 är mindre bullrig.
Och jag håller fullständigt med tidigare talare att välj diesel om vi pratar suv annars blir du olycklig på tankkorts räkningen.

Mina tidigare bilars förbrukningar på spritmonitor.. https://www.spritmonitor.de/en/detail/836524.html https://www.spritmonitor.de/en/detail/756137.html https://www.spritmonitor.de/en/detail/1120549.html

Generellt gillar jag bensin bättre och just motorn på 2.5L och 194 hk som finns i denna bil tycker jag räcker till bra även om den givetvis lever lite mer på varv då turbo saknas. Men ljudet från motorn tyckte jag ändå inte var störande utan snarare ganska trevligt. Bensinräkningen lär inte ge så värst stor huvudvärk då jag oftast ligger på strax under 1000 mil/år i körsträcka.

Däremot är jag lite skeptisk till cylinderavstängning, tänker att det skulle kunna ge ojämnt slitage på cylindrarna och diverse fenomen när bilen fått några mil på mätaren, t.ex. att man börjar märka övergången mellan två- och fyrcylindrig drift.

Kör du så lite så är det väl helt ok med bensin. Men är väl skatten som drar iväg mot 10.000kr/år på 194 hk motorn

Nej riktigt så hög skatt ska den inte ha, runt 6600 kr/år har jag hört.

Är den inreggad före 2018-07-01 så är ju inte skatten så betungande - troligen runt 1500 kr/år medan en nyköpt kostar runt 6600 kr/år.

Ja det var ju inte allt för hemskt och bra erbjudanden nu på fullutrustade ”signature” modeller. Jag tror nog inte du behöver oroa dig något för cylinderavstängning. Det är ju en beprövad teknik men nytt hos Mazda. Du lär nog inte märka när motorn växlar mellan att använda två eller fyra cylindrar.

benny72_1 wrote:
Nej riktigt så hög skatt ska den inte ha, runt 6600 kr/år har jag hört.

Se till att få den levererad i år bara, för nästa år kan det bli ca 10.000kr/år om ingen justering av regelverket görs...
https://teknikensvarld.se/bered-dig-pa-hogre-skatt-pa-bilar-igen/

Ja det är en bra upplysning. Görs ingen ändring känns det ju surt att drabbas av ytterligare höjd skatt förutom den höga skatt som redan nu gäller i tre år.

benny72_1 wrote:
Ja det är en bra upplysning. Görs ingen ändring känns det ju surt att drabbas av ytterligare höjd skatt förutom den höga skatt som redan nu gäller i tre år.

Oavsett skatt så får du en väldigt välutrustad bil till det kampanjpris på 335kkr dom har nu på den maxuttustade signature versionen.

Vart är det kampanjpris på signature? På hemsidan under "aktuella erbjudanden" ser jag bara ett erbjudande på 15000 kr i tillbehör.

benny72_1 wrote:
Vart är det kampanjpris på signature? På hemsidan under "aktuella erbjudanden" ser jag bara ett erbjudande på 15000 kr i tillbehör.

Är ju bara att söka, finns på flera ställen.
Använd länken nedan, billigast i Umeå 325kkr

https://www.bytbil.com/bil?Makes%5B0%5D=Mazda&Models%5B0%5D=CX-5&Fuels%5B0%5D=Bensin&OnlyNew=False&OnlyWarrantyProgram=False&OnlyEnvironmentFriendly=False&OnlyFourWheelDrive=False&OnlyReducedPrice=False&OnlyDeductibleVAT=False&OnlyIsAuction=False&OnlyAuthorizedDealers=False&OnlyHasImage=False&OnlyHasVideo=False&OnlyHasCarfaxReport=False&FreeText=Signature&SortParams.IsAscending=True&SortParams.SortField=price_value&IgnoreSortFiltering=False

Tack så mycket för alla synpunkter och tips som hittills inkommit gällande denna bil! Återstår bara att försöka utvärdera hur bilen står sig i förhållande till andra bilar när det gäller buller. Tycker i övrigt att den känns väldigt fin att köra. Hoppas att någon som äger bilen också kommer till tals i denna tråd, då vissa brister som bilar kan ha brukar vara svåra att upptäcka vid en provkörning.

benny72_1 wrote:
Tack så mycket för alla synpunkter och tips som hittills inkommit gällande denna bil! Återstår bara att försöka utvärdera hur bilen står sig i förhållande till andra bilar när det gäller buller. Tycker i övrigt att den känns väldigt fin att köra. Hoppas att någon som äger bilen också kommer till tals i denna tråd, då vissa brister som bilar kan ha brukar vara svåra att upptäcka vid en provkörning.

Enda bristen jag upptäckte efter två år i en 2016 års modell var:
Buller, eller rättare sagt 19” hjulens förmåga att ta upp olika frekvenser från asfalten, grov asfalt gav ett våldsamt påträngande ljud, slät asfalt var tyst. Vill skylla mycket på Toyo Proxes däcken som inte är speciellt bra ur ljudhänseende, och naturligtvis bilens ljudisolering. Jag har ännu större och bredare Pirelli Scorpion på min nuvarande bil, men dom låter inte mer än dom odubbade 18” vinterhjulen. Hade 19” odubbade på Mazdan och det var inte alls samma påträngande ljud från asfalten.
Skinnet i sätena var fint att se på men ganska så okomfortabelt, men signature versionen har väl ett bättre anilinskinn i sätena. Bose stereon låter bra, men inte vad Bose vanligen presterar, men ett bra ljud för att ingå som standard. Led lysena lyser helt ok, och skall vara mer förfinade på nya versionen. Lite kort längd på helljuset men bra bredd totalt sett och adaptiva funktionen är helt ok.
För priset på bilen så är allt helt ok, lägg till minst 150kkr och allt blir ett snäpp bättre.

Lägg till ny kommentar

Hej!

Vi har förståelse för att du använder adblocker, men hoppas att du kan stänga av den för vår sajt. Annonser är en förutsättning för att vi ska kunna fortsätta att driva sajten.