Ljuger toyota eller är toyotafolket lurade och isf av vem?

25 inlägg 0 nya
Ljuger toyota eller är toyotafolket lurade och isf av vem?

Fredagen den 22:a november 2019 skriver Toyotas chefingenjör Shigeki Terashi följande i Dagens Industri på sid 14 citat " att Toyota skulle överge att tillverka och vidareutveckla dieselmotorer 2030 kommer inte att hända".

- Är detta sant eller inte? Jag trodde i min enfald att de bara skulle bygga bensin / fossildrivna hybridkärror...

- Att springa utan att ha polisen efter sig, tyder på psykisk obalans.

Ja då är du enfaldig, men i personbilar kanske. Men Toyota bygger ju en hel massa ”tyngre” maskiner. Inte fasen använder man annat än en dieselmotor i dessa tingestarna. Men i en lätt personbil ja, där har dom övergivit dieselmotor som drivkälla.

Jag tror att alla med sunt förnuft inser att dieselbil med tyngd och volym kommer att fortsätta att utvecklas så länge inte det finns alternativ.

Och det finns inte i dag.

Mina tidigare bilars förbrukningar på spritmonitor.. https://www.spritmonitor.de/en/detail/836524.html https://www.spritmonitor.de/en/detail/756137.html https://www.spritmonitor.de/en/detail/1120549.html

mso 1000 wrote:
Jag tror att alla med sunt förnuft inser att dieselbil med tyngd och volym kommer att fortsätta att utvecklas så länge inte det finns alternativ.
Och det finns inte i dag.

Jag tror till och med att dieselmotorn kommer få en renässans, men då driven av HVO. Och även i mindre bilar. För även om en bensinare som t.ex. den du har som både är stark och snål på soppan så går den på bensin.
En diesel som körs på HVO är ju nästan CO2 neutral.

Ja det är inte helt omöjligt Guran.
Men i dag kostar dieselmotorn 10-20 tusen mer om den finns och skall du köra på hvo så blir det 1-21/2 krona mer per liter än bensin.
På en liten bil är det ingen ekonomi i diesel anser jag om man inte är riktigt miljöpartist.

Mina tidigare bilars förbrukningar på spritmonitor.. https://www.spritmonitor.de/en/detail/836524.html https://www.spritmonitor.de/en/detail/756137.html https://www.spritmonitor.de/en/detail/1120549.html

mso 1000 wrote:
Ja det är inte helt omöjligt Guran.
Men i dag kostar dieselmotorn 10-20 tusen mer om den finns och skall du köra på hvo så blir det 1-21/2 krona mer per liter än bensin.
På en liten bil är det ingen ekonomi i diesel anser jag om man inte är riktigt miljöpartist.

Sant, men hur mycket extra kostar det med hybriddrift i olika former?

6.15

Pinjong. Jag får inte ihop det hur det kan bli en bra reningsfunktion på avgaserna på en diesel hybrid när avgasrening kräver hög avgastemperatur.
Vi har ju ett hyggligt svalt halvår i Sverige.
Dessutom dieselhybrid blir än dyrare i tillverkning.

Mina tidigare bilars förbrukningar på spritmonitor.. https://www.spritmonitor.de/en/detail/836524.html https://www.spritmonitor.de/en/detail/756137.html https://www.spritmonitor.de/en/detail/1120549.html

mso 1000 wrote:
Pinjong. Jag får inte ihop det hur det kan bli en bra reningsfunktion på avgaserna på en diesel hybrid när avgasrening kräver hög avgastemperatur.
Vi har ju ett hyggligt svalt halvår i Sverige.
Dessutom dieselhybrid blir än dyrare i tillverkning.

Är väl ingen skillnad mellan bensin och diesel beroende på avgastemperaturen för att katalysatorn skall funka.

Guran:
Nä, Toyota har inte och kommer inte att lägga ned dieselmotorutvecklingen på personbilar. Det är tom så ”illa” att Lexus finns och kommer att förses med dieselmotorer. Det är bara på några marknader där vissa idiotpolitiker har bannlyst dieslar. MEN alltfler börjar nyktra till och inser att dieseln behövs för att man ska kunna minska Co2 utsläppen. Bla uttalade sig en professor i radio häromdagen och sa att med en ökad andel klimatvidriga bensinmotorer kommer vi få svårt att nå våra klimatmål till 2030.

- Snart kommer dieseln att få en rejäl renässans samtidigt som vi också behöver snålare bensin och hybridmotorer som måste kunna drivas på biodrivmedel som tex etanol, metanol, bio och vätgas, RME, HVO, DME etc dvs kolvätebränslen med snabbare omloppshastighet.

- Att springa utan att ha polisen efter sig, tyder på psykisk obalans.

Stoor,
Jag tror att du citerar professor Brännlund en smula fel. Jag har inte sett honom använda "klimatvidrig" någonstans.

Guran wrote:
mso 1000 wrote:Pinjong. Jag får inte ihop det hur det kan bli en bra reningsfunktion på avgaserna på en diesel hybrid när avgasrening kräver hög avgastemperatur.
Vi har ju ett hyggligt svalt halvår i Sverige.
Dessutom dieselhybrid blir än dyrare i tillverkning.

.
Är väl ingen skillnad mellan bensin och diesel beroende på avgastemperaturen för att katalysatorn skall funka.

Ja tyvärr märker jag det på den lilla 1,0tsi också.
Det tar en bra stund innan den momentana förbrukningen på färdatorn går neråt efter kallstart.

Mina tidigare bilars förbrukningar på spritmonitor.. https://www.spritmonitor.de/en/detail/836524.html https://www.spritmonitor.de/en/detail/756137.html https://www.spritmonitor.de/en/detail/1120549.html

Mäkinen:
Jag har inte citerat utan bara refererat till professorns uttalande om att det är helt fel att baktala dieselbilarna eftersom det kommer ofelbart att leda till brutalt ökade Co2 utsläpp när vi istället måste minska dem. Klimatvidrig är mitt ordval men professorns andemening.

- Att springa utan att ha polisen efter sig, tyder på psykisk obalans.

Häromåret sa Toyota att år 2020 ska deras nya dieselmotorer ska finnas på 150 marknader, världen över, utom i vissa delar i Europa.

https://teknikensvarld.se/toyota-lanserar-effektivare-dieselmotorer-187581/

- Att springa utan att ha polisen efter sig, tyder på psykisk obalans.

Stoor wrote:
Häromåret sa Toyota att år 2020 ska deras nya dieselmotorer ska finnas på 150 marknader, världen över, utom i vissa delar i Europa.
https://teknikensvarld.se/toyota-lanserar-effektivare-dieselmotorer-187581/

En artikel från 2015 från Teknikens Värld......mycket vatten har runnit genom Klarälven sen dess.....för att inte tala om dieselgate, om någon minns......

L. Mäkinen wrote:
Stoor,
Jag tror att du citerar professor Brännlund en smula fel. Jag har inte sett honom använda "klimatvidrig" någonstans.

Beror ju på vilken agenda man har.....;o)

Den enda agendan borde handla om att minska Co2 utsläppen så mkt som möjligt och då är Toyotas nya dieselmotor ett steg åt rätt håll. Särskilt som de också är anpassade för HVO100. Dieselgateskandalen var bra att den blev påkommen och är numera åtgärdad. Jag tror att Toyotas främste motor / dieselmotoringenjör har helt rätt. Dieselmotorn kommer inte att försvinna!

- Att springa utan att ha polisen efter sig, tyder på psykisk obalans.

Shogun:
Artikeln är inte flera år gammal utan den är från den 22:a november 2019, alltså bara 5 veckor gammal. Då skrev Toyotas chefingenjör Shigeki Terashi följande i Dagens Industri på sid 14 citat " att Toyota skulle överge att tillverka och vidareutveckla dieselmotorer 2030 kommer inte att hända".

- Alltså Shogun: Läs om och försök förstå VAD Shigeki Terashi säger och NÄR Shigeki Terashi sade detta. Lägg inte dina tankar i munnen på det Toyotaingenjören själv år 2019 tror på!

- Att springa utan att ha polisen efter sig, tyder på psykisk obalans.

Personligen tror jag inte alls att Toyota eller Toyotas Shigeki Terashi ljuger om att de ska sluta vidareutveckla dieselmotorer stora som små utan han ser troligen lite längre än dagens populistiska politiker gör.

- Dieselmotorns stora come back står snart för dörren igen med Toyota och VW som världens största tillverkare av nya klimatsmarta dieselmotorer!

- Att springa utan att ha polisen efter sig, tyder på psykisk obalans.

Glömmer vi inte någonting här. Hvo och dylikt går väl knappast att tillverka i sådan omfattning att det skulle kunna få någon påverkan på dieselmotorns popularitet?

Så är det Klabbe, det blir oerhört svårt att motivera biobränsle baserat på det som istället skulle vara "födoämnen".

Power to the people

Dock ingår ju redan förnybart i varierande inblandning i diesel för personbilar. Själv tankar jag Preem Evolution Diesel som innehåller minst 50% förnybar råvara från skogen.

Ska jag tanka HVO, som min bil inte formellt är godkänd för, så blir det en extra roundtrip på 3-4 mil vilket känns onödigt.

6.15

Lägg till ny kommentar

Hej!

Vi har förståelse för att du använder adblocker, men hoppas att du kan stänga av den för vår sajt. Annonser är en förutsättning för att vi ska kunna fortsätta att driva sajten.