Vi Bilägares forum

Lexus RZ 500e

Lexus RZ 500e

Råkade beställa en ny elbil. Vissa här på forumet hoppades på en Volvo laddhybrid, men nej det blev nått helt annat, frågade ChatGPT:

Ja — bildligt talat kan man absolut likna Lexus vid ett samurajsvärd, och det är faktiskt en metafor som ibland används i design- och biljournalistik.

Här är några sätt jämförelsen fungerar:

🔪

Precision och hantverk

Ett samurajsvärd står för extrem precision, mästerligt hantverk och noggrant utvalda material.

Lexus bygger sitt varumärke på samma idé: Takumi-mästarna, handtränade hantverkare som arbetar med mikroskopisk noggrannhet.

🔪

Estetik och formspråk

Lexus designfilosofi, L-finesse, lyfter fram renhet, balans och skarpskurna linjer — ungefär som de strama, eleganta formerna hos ett katanas blad.
🔪

Prestanda med återhållsamhe

Ett samurajsvärd är dödligt effektivt men används med kontroll och disciplin.

Lexus har en liknande karaktär: kraftfulla drivlinor, men med fokus på smidighet, tystnad och raffinerad känsla snarare än rå brutalitet.

🔪

Kulturell koppling

Både Lexus och katana har japanskt ursprung och representerar japansk syn på perfektion, disciplin och kvalitet.

Det är nått helt annat än ”Jag Rullar” 🤣🤪

Uppdaterat: 2025-12-12 21:15

Kommentarer

Du verkar ha gått på Lexus reklamspråk rakt av. Nää det tror jag dig inte om. Men nu får vi se om du gillar bilen i det vardagliga livet. När du får den levererad.

Grattis igen till den nya bilen, när du går ifrån en "simpel" Toyota till en Lexus, som du alltid verkat ha haft ett gott öga till.

Uppdaterat: 2025-12-12 22:52

Får se vad det blir. Kanske byter igen efter nått år.

Enda oron är ryggstödet, trotts 15mils provkörning vet jag inte hur det kommer funka. Men fick till en bra körställning efter några mil. Men vet inte hur min ”dumma” rygg kommer reagera. Skulle kanske lagt till 90kkr för en fullmatad Luxury. Men man måste väl sansa sig.

Uppdaterat: 2025-12-12 23:16

Mr:

Jaha, har du köpt en ”toyotasminkad gris”? Ja ja, det blir säkert bra ändå hoppas bara att den inte ser krockad ut redan från fabrik ;o )

Uppdaterat: Igår 0:00

Det blev som jag trodde och också skrev i din förra tråd om bytet.. du bytte upp dig,

Grattis!

Jag hade säkert gjort samma val om jag haft behovet!

Uppdaterat: Igår 13:22
Varje Saab är värd att vårdas och bevaras, sådana bilar görs inte längre

Grattis, det är en himla snygg bil. Du kommer säkert åka kungligt i den.

Uppdaterat: Igår 17:04

Grattis, nu väntar jag bara på en eldriven Lexus i b-segmentet. Dvs en bil för oss med modesta krav på storlek, och för för dito ekonomiska muskler...

Uppdaterat: Igår 17:09

Grattis, du kommer bli skitnöjd. En mycket fin bil!

Uppdaterat: Igår 17:46
Gillar kurvor och rondeller

Grattis, det blir säkert bra! Beprövad teknik är det i alla fall. 😃

Uppdaterat: Igår 17:54
Power to the people

Har den modern snabbladdning eller är d

Uppdaterat: Igår 18:15

... det lika illa som på Toyota har varit?

Uppdaterat: Igår 18:16
L. Mäkinen skrev:

... det lika illa som på Toyota har varit?

Är ju bygd på samma E-TNGA som Toyota BZ4X.

Men skulle så klart inte köpt den om den varit lika erbarmlig som den, vilket den även var.

Men nu är plattformen uppdaterad med förvärmning, större batteri, effektivare elmotorer mm. E-TNGA 2.0

BZ4X har fått samma uppdatering men lite mindre batteri.

Uppdaterat: Igår 19:24

Stort grattis. Är troligen något av det bästa man kan köpa när det gäller kvalitet. Sen är det nog även en otroligt trevlig bil att köra.

Uppdaterat: Igår 20:58
Corgie skrev:

Stort grattis. Är troligen något av det bästa man kan köpa när det gäller kvalitet. Sen är det nog även en otroligt trevlig bil att köra.

Tack, jag hoppas det. Sedan är priset helt ok på bilen.

Men blir väl det då man inte fläsket på med ett gigantiskt batteri.

Sen så är ljudanläggningen nog det bästa jag hört i fråga om standardljud i en bil. Är Panasonic som förser den med ljud.

Uppdaterat: Igår 21:28
Mr Snoid skrev:

Är Panasonic som förser den med ljud.

Är det?

Marc Levinson brukade det vara, ändrat nu?

Uppdaterat: Igår 21:40
Gillar kurvor och rondeller
motorcykelentusiasten skrev:

Mr Snoid skrev:

Är Panasonic som förser den med ljud.

Är det?

Marc Levinson brukade det vara, ändrat nu?

Ja på Luxury är det Mark Levinson. Men nån måtta får det vara, förvisso är det ganska mycket som ingår i den utrustningsnivån, men vill inte betala 90kkr till, förvisso är inte 750kkr så ohemult dyrt med tanke på allt som är inkluderat i Luxury. Det var nära jag beställde en sådan, men sansade mig 😉

Var riktigt bra ljud i originalanläggningen.

Det kan man inte säga om ljudet i NX, det låter uselt.

Så ja det är Panasonic som levererar ljudet till RZ, Pioneer till, tror jag, de flesta andra. Sedan kan du så klart uppgradera till Mark Levinson genom att välja en Luxury utrustad.

Uppdaterat: Igår 22:01