Vi Bilägares forum

Lexus nya elbil UX300e

Lexus nya elbil UX300e

Verkar få skaplig garanti på batteriet.

https://m3.idg.se/2.1022/1.734422/lexus-nya-elbil-far-batterigaranti--pa-100-000-mil

Uppdaterat: 2020-05-09 20:34

Kommentarer

Guran skrev:

Jag vill påstå att du även kan ha den bilen som din arbetsplats, naturligtvis under förutsättning att du klarar dig med räckvidden och en ev.snabbladdning under en lunch. Den var både bekväm i fjädringskomfort och behagliga säten. Men det förutsätter Premium+, annars är sätena hopplösa då det inte går att ändra vinkel på de mindre utrustade bilarna.
Även radioapparaten lät helt ok, Infinity har fixat ljudet. Enda negativa jag läst är halvtaskigt helljus, men betningen om det avser nya modellen. Och så klart dåliga bakåtsikten om man nu har det som en avgörande faktor för bilköpet.

Självfallet går det om man klarar sig på förutsättningarna, tänkte mer att de flesta som har bilen som arbetsplats kanske vill ha lite mer marginal de värsta dagarna än vad den ger. Jag hade inte klarat mig på den, men såklart finns det de som gör, och de får en kanontrevlig bil för otroligt låg privat kostnad för tjänstebilen.

Uppdaterat: 2020-05-18 16:48
Grosser skrev:

Guran wrote:Enda negativa jag läst är halvtaskigt helljus, men betningen om det avser nya modellen. En försämring till, då gamla modellen har riktigt bra LED-halvljus.

Halvljuset är fortfarande bra, bara det jag läste om att man knappt märkte nån skillnad då helljuset slogs på. Förövrigt inte enda bilen med dåligt helljus trots led på både hel och halv. Men jag låter det vara öppet tills jag ev. Ser en test eller hellre testar själv.

Uppdaterat: 2022-02-14 20:27
Henrik M skrev:

Guran wrote:
Jag vill påstå att du även kan ha den bilen som din arbetsplats, naturligtvis under förutsättning att du klarar dig med räckvidden och en ev.snabbladdning under en lunch. Den var både bekväm i fjädringskomfort och behagliga säten. Men det förutsätter Premium+, annars är sätena hopplösa då det inte går att ändra vinkel på de mindre utrustade bilarna.
Även radioapparaten lät helt ok, Infinity har fixat ljudet. Enda negativa jag läst är halvtaskigt helljus, men betningen om det avser nya modellen. Och så klart dåliga bakåtsikten om man nu har det som en avgörande faktor för bilköpet.
Självfallet går det om man klarar sig på förutsättningarna, tänkte mer att de flesta som har bilen som arbetsplats kanske vill ha lite mer marginal de värsta dagarna än vad den ger. Jag hade inte klarat mig på den, men såklart finns det de som gör, och de får en kanontrevlig bil för otroligt låg privat kostnad för tjänstebilen.

Ja jag blev väldigt positivt överraskad av den. Något för Octaviakramarna att värdera. Men den saknar så klart paraply.

Uppdaterat: 2022-02-14 20:27

Fast om jag får välja mellan dåligt halvljus och dåligt helljus så är det ett enkelt val...
Dessutom kan man alltid komplettera helljuset med en ramp

Uppdaterat: 2020-05-18 17:21
*Robban
Guran skrev:

Halvljuset är fortfarande bra, bara det jag läste om att man knappt märkte nån skillnad då helljuset slogs på. Förövrigt inte enda bilen med dåligt helljus trots led på både hel och halv. Men jag låter det vara öppet tills jag ev. Ser en test eller hellre testar själv.

Ok, vad bra att det verkar vara bett i halvljuset fortfarande. Bristerna i helljuset botade jag med en ramp, se bild i min Ioniq-tråd på forumet.

Uppdaterat: 2020-05-18 17:23
Power to the people

Men nu handlar tråden om Lexus och efter Shogun uttalande i #52 att den skulle ligga i topp bland nöjda ägare undrar jag fortfarande varför den inte gör det utan förblir ett udda märke?
Är det enbart priset som avgör, för billig är den inte, eller har den för hård konkurrens i sin klass?
Men det verkar underligt om Toyota, med sina väldiga resurser, skulle ta fram och marknadsföra en bil som inte matchar jämförbara bilar.

Uppdaterat: 2020-05-18 18:11
Varje Saab är värd att vårdas och bevaras, sådana bilar görs inte längre

Jag tycker att det är ganska vanligt att folk skriver positiva saker om bilar de äger för stunden och finns på märkesfora. Det är nästan så att man tror att de försöker övertyga sig själva. Det gäller de flesta märken från BMW till Volvo.

Uppdaterat: 2020-05-18 19:26

Någon av de som anser Toyota vara intressant nog att ha koll på som kan svara på av vilken anledning de valt att lansera den med Chademo som enda alternativ för snabbladdning som Mäkinen så korrekt påpekade? Type 2 var tydligen bara för max 6.6, vilket med är konstigt, ganska klen ombordladdare.
Som sagt inte är det vad man förväntar sig av ett märke som en del påstår ligger före allt annat och inte har något att lära av andra tillverkare.

Uppdaterat: 2020-05-18 20:25
Henrik M skrev:

Någon av de som anser Toyota vara intressant nog att ha koll på som kan svara på av vilken anledning de valt att lansera den med Chademo som enda alternativ för snabbladdning som Mäkinen så korrekt påpekade? Type 2 var tydligen bara för max 6.6, vilket med är konstigt, ganska klen ombordladdare.
Som sagt inte är det vad man förväntar sig av ett märke som en del påstår ligger före allt annat och inte har något att lära av andra tillverkare.

Man tycker väl det räcker utifrån den tänkta kundkretsens behov. Samt att det är en hybrid som konverterats till elbil. Jag tror nog inte tanken var att den skulle ha ren eldrift då den konstruerades.
Därav max 50kW laddström och luftkylt batteripaket.
Eller så har man kört den säkra linjen med pålitlig välbeprövad teknik då köparna inte köper märket för att ligga i den tekniska frontlinjen, förutom då hybriddrivlinan lanserades, utan för problemfrihet och framförallt komfort.
Den som vill ha annat kan t.ex köpa en Tesla.

Uppdaterat: 2022-02-14 20:27

Guran, jag ifrågasatte inte laddhastigheten i min fråga, den har vi skrivit om. Utan valet om laddstandard för snabbladdningen. Som fler vart inne på, Chademo är inte direkt det som byggs ut.

Uppdaterat: 2020-05-18 22:03
Stoor skrev:

Det stämmer, den som vill ha en snabb, klimatsmart elbil i en elegant förpackning köper en Tesla andra kan köpa en lexus som är inget annat än en förklädd / upphottad toyota.

Inte lätt då det ännu inte finns någon Lexus elbil att köpa.
Men det är väl ingen skillnad på en upphottad Skoda i Audi förpackning.
Same same.

Uppdaterat: 2022-02-14 20:27
Henrik M skrev:

Guran, jag ifrågasatte inte laddhastigheten i min fråga, den har vi skrivit om. Utan valet om laddstandard för snabbladdningen. Som fler vart inne på, Chademo är inte direkt det som byggs ut.

Nu tror jag det är spekulationer rörande vilken kontakt bilen kommer få.
Det är väl endast förseriebilar som testats och som bilder visats på, vad som sedan kommer i den färdiga bilen tidigast i höst återstår väl att se? Dom där på Toyota är väl ändå inte helt tappade bakom ett flöte och dom kommer naturligtvis att rådfråga ViB:s forums hjärntrust :)

Uppdaterat: 2022-02-14 20:27

Shogun kan vara lugn för jag kan i alla fall dementera att jag köpt en VW igen. F ö är han inte riktigt rätt man att klaga på att man inte säger vad man äger för när han köpte sin förra bil tog det lång tid innan det kröp fram att han faktiskt köpt en diesel - nåt som han tidigare skrivit ner rejält så det kanske var skammen för detta. Så nu kan vi återgå till trådens ämne igen...:)

Uppdaterat: 2020-05-18 23:26
Pi skrev:

Shogun kan vara lugn för jag kan i alla fall dementera att jag köpt en VW igen. F ö är han inte riktigt rätt man att klaga på att man inte säger vad man äger för när han köpte sin förra bil tog det lång tid innan det kröp fram att han faktiskt köpt en diesel - nåt som han tidigare skrivit ner rejält så det kanske var skammen för detta. Så nu kan vi återgå till trådens ämne igen...:)

Vi får väl starta en tråd om Pi:s nya bil och spekulera kring vad det kan vara.

Uppdaterat: 2022-02-14 20:27
Guran skrev:

Nu tror jag det är spekulationer rörande vilken kontakt bilen kommer få.
Det är väl endast förseriebilar som testats och som bilder visats på, vad som sedan kommer i den färdiga bilen tidigast i höst återstår väl att se? Dom där på Toyota är väl ändå inte helt tappade bakom ett flöte och dom kommer naturligtvis att rådfråga ViB:s forums hjärntrust :)

Jag kan såklart ha fel, men jag har tolkat det som att det är från Lexus officiella håll det uppgivits att den kommer ha Chademo för snabbladdning och Type 2 för "långsamladdning". Även de som uppgivit 400 km NEDC om jag förstått det rätt, vilket vi kan räkna med blir ganska mycket kortare i WLTP. Jag köper till fullo att inte alla behöver lång räckvidd, jag köper absolut att inte alla behöver ladda fort, jag kan till och med se att en del blivit tappade på huvudet som barn och uppskattar designen, men hur de kan låsa fast köparna vid Chademo som knappt finns och absolut inte byggs ut och sen med de mediokra siffrorna i övrigt ta en sådan prislapp, det övergår mitt förstånd. Som sagt bilar med kort räckvidd och långsam laddning till ett lägre pris finns det absolut en bred marknad för, men kombinera dessa siffror med prislapp som för mycket bättre siffror, det är där jag inte får ihop hur de tänkt. Men kanske som en del verkar tro om vissa andra märken, de släpper inte bättre än så nu då de inte skulle kunna möta efterfrågan en bättre mer prisvärd bil skulle ge....

Uppdaterat: 2020-05-18 23:48

Till och mad Mazda har valt CCS för snabbladdningen på MX-30. Den är dock konstig på många andra sätt.

Uppdaterat: 2020-05-19 07:45

Kul att se Toyota/Lexus på banan efter så lång tid. Resultatet ser inte ut till att vara så värst lysande. Jag har nu läst en del olika tester och vad ni alla här på forumet skriver. Gör en liten lista över vad jag tycker både efter tester och era kommentarer.

Jag tycker inte bilen är en SUV utan en s k Crossover. Man har gått ut från en existerande modell och byggt om den. Det blir ju aldrig riktigt optimalt. Man har höjt fjädringen 5 mm och sänkt avståndet till marken betydligt för att batteriet ska på plats.

Kvalitetskänslan är det nog inget fel på men bilen är ganska liten invändigt med ett litet bagage och baksäte men för många kan det räcka till.

Batteriet anges endast med bruttokapacitet men om man räknar om uppgivet WLTP-förbruk med beräknad räckvidd så kommer man fram till 52,5 kWh vilket är lika med Renault Zoe R135 som har brutto 55 kWh och netto 52 kWh. Detsamma gäller Peugeot e-208/e-2008/Opel eCorsa/DS3 som har ungefär samma batterikapacitet där PSA-produkterna ligger lite över i räckvidd med Zoe en hel del över med 385 km WLTP. PSA anger också endast bruttokapacitet men tydligen ligger nettot nere mot 46-47 kWh. Detta gör då att Lexusen har ett ganska högt förbruk av ström.

Avsaknad av värmepump kommer nog att visa sig negativt för räckvidden på vintern (med en brasklapp för en nykonstruktion av kylare till värmeanläggningen?).

Chademo laddning har gjort att man tvingats till två olika laddluckor vilket egentligen krånglar till det. DC på vänstra sidan och AC på högra sidan. Med en CCS så hade man bara behövt en laddlucka då CCS också innehåller typ 2.

Slutligen kan man konstatera att Toyota/Lexus första egna elbil för Europa (efter PSA produkten Pro-Ace City) är en blandprodukt av elbil och fossilbil. Ex vis så har man en analog tankmätare i instrumentklustret??

Kort räckvidd med Chademo-kontakt där vi inte vet hur hög laddhastigheten egentligen blir. Framtida tester kommer att visa vad hastigheten blir.

Någon har kommenterat kring Leafs luftkylda batteri - där vill jag säga att Leaf inte har något aktivt luftkylt batteri utan passivt. Lexusen har likt ex vis Zoe ett aktivt luftkylt batteri och det är nog stor skillnad. Jag ser inte framför mig något Rapidgate med Lexusen inte. Troligen så kan man inte bara kyla batteriet utan även värma det som på Zoe - hoppas på det.

Uppdaterat: 2020-05-19 13:00
liebhaber skrev:

Slutligen kan man konstatera att Toyota/Lexus första egna elbil för Europa (efter PSA produkten Pro-Ace City) är en blandprodukt av elbil och fossilbil. Ex vis så har man en analog tankmätare i instrumentklustret??

Jag tror att det är en mätare som visar det du har kvar i "tanken" (batteriet).

Bild borttagen.

Uppdaterat: 2020-05-19 13:39
Never argue with idiots, they will bring you down to their level and beat you with experience.
Audi A5 SB skrev:

liebhaber wrote:Slutligen kan man konstatera att Toyota/Lexus första egna elbil för Europa (efter PSA produkten Pro-Ace City) är en blandprodukt av elbil och fossilbil. Ex vis så har man en analog tankmätare i instrumentklustret??

Jag tror att det är en mätare som visar det du har kvar i "tanken" (batteriet).

Ja, just det, ser ju lite lustigt ut - eller hur??

Uppdaterat: 2020-05-19 13:53

Mätaren har ingen sån där gullig liten pil som talar om var påfyllningsluckan sitter.

Uppdaterat: 2020-05-19 14:02
L. Mäkinen skrev:

Mätaren har ingen sån där gullig liten pil som talar om var påfyllningsluckan sitter.

Nä, Lexusen har ju luckor på båda sidorna var det ju.

Uppdaterat: 2020-05-19 15:34
Power to the people

De borde ha en stor pil till Chademosidan och en liten till Typ 2-sidan.

Uppdaterat: 2020-05-19 20:47

Eller dubbelpil för snabbladdningen? ;-)

Uppdaterat: 2020-05-19 22:41
Power to the people