Lexus Europa

156 inlägg 0 nya
Lexus Europa

Efter diskussionen om Lexus försäljning och vad Toyota/Lexus definierar som Europa så tog jag mig friheten att kolla upp detta. 2008 var definitionen som följer: "Note: Market definitions—Europe: Germany, France, the United Kingdom, Italy, Spain, the Netherlands, Belgium, Portugal, Denmark, Greece, Ireland, Sweden, Austria, Finland, Switzerland, Norway, Poland, Hungary, and the Czech Republic".

Detta finns att läsa under: http://www.toyota-global.com/investors/ir_library/annual/pdf/2008/pdf/ar... Se sidan 37.

Numera inkluderar Toyota/Lexus lite fler länder: "Toyota Motor Europe is responsible for all Western, Central and Eastern European countries including Turkey and Russia as well as Israel and a number of Central Asian markets (Armenia, Azerbaijan, Georgia, Kazakhstan, Tajikistan, Turkmenistan and Uzbekistan".

Sålunda kan man öka sin försäljning rejält. Därav kan man utläsa att det man nådde 2007 (typ 40.500 bilar) blir lite lätt skadeskjutet om man jämför med 2015 (39.300). De där 64.000 som man sålde i "Europa" 2015 skall ställas i paritet till detta. Speciellt som att marknaden totalt har ökat.

Hm, jag tar mig en bra whisky......

Audi A5 SB wrote:
Efter diskussionen om Lexus försäljning och vad Toyota/Lexus definierar som Europa så tog jag mig friheten att kolla upp detta. 2008 var definitionen som följer: "Note: Market definitions—Europe: Germany, France, the United Kingdom, Italy, Spain, the Netherlands, Belgium, Portugal, Denmark, Greece, Ireland, Sweden, Austria, Finland, Switzerland, Norway, Poland, Hungary, and the Czech Republic".
Detta finns att läsa under: http://www.toyota-global.com/investors/ir_library/annual/pdf/2008/pdf/ar... Se sidan 37.
Numera inkluderar Toyota/Lexus lite fler länder: "Toyota Motor Europe is responsible for all Western, Central and Eastern European countries including Turkey and Russia as well as Israel and a number of Central Asian markets (Armenia, Azerbaijan, Georgia, Kazakhstan, Tajikistan, Turkmenistan and Uzbekistan".
Sålunda kan man öka sin försäljning rejält. Därav kan man utläsa att det man nådde 2007 (typ 40.500 bilar) blir lite lätt skadeskjutet om man jämför med 2015 (39.300). De där 64.000 som man sålde i "Europa" 2015 skall ställas i paritet till detta. Speciellt som att marknaden totalt har ökat.
Hm, jag tar mig en bra whisky......

Det var gammal. Jag lägga nytt: http://www.annualreports.com/Company/toyota-motor-corp

Och

http://www.toyota-global.com/investors/financial_result/

Min nuvarande Fabia https://www.spritmonitor.de/en/detail/990314.html Dåvarande Astra https://www.spritmonitor.de/en/detail/858751.html

Länken funkade inte, här kommer en ny: http://www.toyota-global.com/investors/ir_library/annual/pdf/2008/pdf/ar08_e.pdf

Ja man får ta till de metoder som krävs. Behöver man snickra till snygga siffror ökar man alltså marknadsunderlaget och breddar produktprogrammet istället för att utveckla produkter som folk efterfrågar.

MVH AL

Bilmärket är som ett opium för konsumenterna!

@Audi A5 SB

Inlägg 1# och 4# samma sajtadress och testat var ingen fel!

Min nuvarande Fabia https://www.spritmonitor.de/en/detail/990314.html Dåvarande Astra https://www.spritmonitor.de/en/detail/858751.html

Audi A5 SB wrote:
GF wrote:@Audi A5 SB
Länken har jag testat båda samma på inlägg 1# och 4# samma sajtadress var ingen fel!
Goddag yxskaft. Eftersom du inte förstår vad jag skriver - varför kommenterar du det?

Hmm. Du lagt sajten på gamla år 2008 och varför inte 2014 då?

Min nuvarande Fabia https://www.spritmonitor.de/en/detail/990314.html Dåvarande Astra https://www.spritmonitor.de/en/detail/858751.html

Audi A5 SB wrote:
Hmm, fundera på det du. Goddag yxskaft.

Haha Whisky skål :-)

Min nuvarande Fabia https://www.spritmonitor.de/en/detail/990314.html Dåvarande Astra https://www.spritmonitor.de/en/detail/858751.html

GF - det är nog som Audi skrev att du inte riktigt förstått vad han skrev i sitt första inlägg - alltså att Toyota definierat om vad man avser med Europa när man jämför 2008 med 2015. Därför är inte försäljningssiffrorna direkt jämförbara mellan tidigare år och senare.

Ja det är därför som man redovisar nya "rekord", man har ändrat på underlaget. Man "fuskar" alltså;-). Alltså är vi tillbaka på ruta 1 igen.

Men egentligen var det ju inte det som ursprungsdebatten handlade om. Den rör fortfarande huruvida det finns ett samband mellan fulfronten och försäljningsvariationen. Simon no1 har drivit den tesen under c;a 2000 inlägg, men han vägrar konsekvent att visa det mer i detalj. Och det hänger helt enkelt ihop med att han inte kan påvisa denna relation, men är för stolt för att erkänna att han var ute och cyklade. Därmed inleddes den längsta pajkastningen i ViB; s historia.

MVH AL

Bilmärket är som ett opium för konsumenterna!

Pi wrote:
GF - det är nog som Audi skrev att du inte riktigt förstått vad han skrev i sitt första inlägg - alltså att Toyota definierat om vad man avser med Europa när man jämför 2008 med 2015. Därför är inte försäljningssiffrorna direkt jämförbara mellan tidigare år och senare.

Aha ok, uppfattat.

Min nuvarande Fabia https://www.spritmonitor.de/en/detail/990314.html Dåvarande Astra https://www.spritmonitor.de/en/detail/858751.html

Vi måste hålla oss till jämförbar statistik, det helt oavsett hur Lexus tänjer på kartan.
Lexus sålde 40496 enheter 2007. Nu 2015 sålde man 39255. Med det ska man ta i beaktande att Lexus modellutbud var mindre då än nu.
Emellertid, och det finner jag aningen anmärkningsvärt, har Lexus marknadsandelar tydligen ändå ökat en aning. Från 0,26% till 0,28%.
Lexus har alltså både inte ökat och ändå ökat. Men att skutta glädjehopp som aktieägare tror jag inte är aktuellt.
Att som Simon no 1 tro Lexus nya grill är positiv för framgång, ställer jag mig mycket frågande till. Det är näst intill en omöjlighet. Jag är helt övertygad om att, om Lexus presenterat sina nya modeller med en aningen mera moderat utstrålning, då skulle vi nog också sett en försäljningsökning som inte skulle kunnat diskuteras.
I varje fall kan man inte mäta det Simon no 1 påstår. Såvida inte han besitter en sorts hemlig trollformel.

http://youtu.be/sGNK-cOtxSs

Applåder!

Marknadsandelen skulle öka med 1/3 kopplat till NX, det har den inte gjort på de marknader som vi har data för. Fler modeller än tidigare men ändå förvånansvärt få sålda bilar.

Nej, fulfronten har bara ställt till det här i Europa, ja det är förstås inte bara rännstensdesignens fel att man misslyckas. Men den bidrar garanterat på något sätt. Det inser man bara genom att titta på eländet.

MVH AL

Bilmärket är som ett opium för konsumenterna!

Audi jag är rädd att du gör samma tavla som AL, sidan 40 i materialet du länkar till:
"In Europe in fiscal 2008, Toyota benefited from increased sales in Russia and Eastern European countries, and set a sales record for the 10th year in a row"

Man räknade Ryssland och Östeuropa till försäljningen redan då :)

Valet är gjort, nu blir det C-HR hybrid ett tag framöver :)

Vem skiter inte i hur Lexus ser på världskartan Simon no 1? Du själv räknar väl inte 2/3 delar av Asien som en del av Europamarknaden heller?
Lexus har faktiskt inte ökat sin försäljning med sin nuvarande grill. Det var väl det frågan gällde?

Santos, det var ju ett märkligt påstående då de aldrig tidigare sålt så många bilar som de gjorde 2015 med den nya designen/grillen :)

Lexus fick alltså ut nästan 64 000 grillar av den nya designen under 2015, så många grillar har de aldrig lyckats kränga ut något år innan, borde vara ganska enkel mattematik :)

Valet är gjort, nu blir det C-HR hybrid ett tag framöver :)

Jag förstår matematik Simon no 1.
Nej naturligtvis har man aldrig tidigare lyckats sälja den grillen förän nu. Men att det skulle vara 64000 enheter mot 40496 2007 är ju inte sant. Det vet jag och det vet du! Varför spelar du så dum som du gör?
I Europa sålde Lexus 39255 enheter 2015, inte 64000. 2007 sålde Lexus 40496 enheter vilket är 1244 fler. Lexus har därmed inte ökat sin försäljning i faktiska tal, även om man var nära att tangera.
Ett problem med grilleffekten ligger i att Lexus numera har ett betydligt, vill jag påstå bredare modellutbud.
Glöm de där 64000 ... det talet hör inte hemma i diskussionen eftersom det talet bygger på overifierbar data.
Den fula grillen eller ej. Det går inte att vidimera en försäljningsframgång.
Edit:Fem myror är alltid fler än fyra elefanter.

Santos jag kan ge dig en ledtråd, 2007 års försäljning var mycket riktigt inte 40 496 sålda Lexus, rätt summa är istället 53 810 år 2007 och 63 759 år 2015 om vi ska vara exakta, man har alltså fått ut 9 949 fler bilar 2015

Så ingen annan design av Lexus har sålts i lika många exemplar under något tidigare år, sådär nu kan ni få fortsätta att spekulera :)

Valet är gjort, nu blir det C-HR hybrid ett tag framöver :)

Santos:
Hur Lexus ser på världskartan?
Vart va du på geografilektionerna? Ryssland och Östeuropa har alltid hört till Europa. Frågan är hur andra ser på kartan om man inte räknar med dom. Räknas inte Kanarieöarna eller Grönland heller till Europa? Man kanske inte säljer bilar i kvantitet där men nu snacka vi geografiskt.

Denna tråden handlar inte om grillens påfund och dess påverkan på försäljningen. Kommer ni dit igen så låser jag tråden direkt!

Inget bra argument att hota att låsa tråden #19.

Lås inga trådar.

Det får du leva med Leif. Den förra tråden låstes av en anledning, inte för att det är kul. Denna kommer också att låsas om man fortsätter diskutera ämnen på det sättet man hittills gjort.

Lägg till ny kommentar

Hej!

Vi har förståelse för att du använder adblocker, men hoppas att du kan stänga av den för vår sajt. Annonser är en förutsättning för att vi ska kunna fortsätta att driva sajten.