Vi Bilägares forum

Lexus Europa

Lexus Europa

Efter diskussionen om Lexus försäljning och vad Toyota/Lexus definierar som Europa så tog jag mig friheten att kolla upp detta. 2008 var definitionen som följer: "Note: Market definitions—Europe: Germany, France, the United Kingdom, Italy, Spain, the Netherlands, Belgium, Portugal, Denmark, Greece, Ireland, Sweden, Austria, Finland, Switzerland, Norway, Poland, Hungary, and the Czech Republic".

Detta finns att läsa under: http://www.toyota-global.com/investors/ir_library/annual/pdf/2008/pdf/ar08_e.pdf Se sidan 37.

Numera inkluderar Toyota/Lexus lite fler länder: "Toyota Motor Europe is responsible for all Western, Central and Eastern European countries including Turkey and Russia as well as Israel and a number of Central Asian markets (Armenia, Azerbaijan, Georgia, Kazakhstan, Tajikistan, Turkmenistan and Uzbekistan".

Sålunda kan man öka sin försäljning rejält. Därav kan man utläsa att det man nådde 2007 (typ 40.500 bilar) blir lite lätt skadeskjutet om man jämför med 2015 (39.300). De där 64.000 som man sålde i "Europa" 2015 skall ställas i paritet till detta. Speciellt som att marknaden totalt har ökat.

Hm, jag tar mig en bra whisky......

Uppdaterat: 2016-02-02 18:35
Never argue with idiots, they will bring you down to their level and beat you with experience.

Kommentarer

Audi A5 SB skrev:

Efter diskussionen om Lexus försäljning och vad Toyota/Lexus definierar som Europa så tog jag mig friheten att kolla upp detta. 2008 var definitionen som följer: "Note: Market definitions—Europe: Germany, France, the United Kingdom, Italy, Spain, the Netherlands, Belgium, Portugal, Denmark, Greece, Ireland, Sweden, Austria, Finland, Switzerland, Norway, Poland, Hungary, and the Czech Republic".
Detta finns att läsa under: http://www.toyota-global.com/investors/ir_library/annual/pdf/2008/pdf/ar... Se sidan 37.
Numera inkluderar Toyota/Lexus lite fler länder: "Toyota Motor Europe is responsible for all Western, Central and Eastern European countries including Turkey and Russia as well as Israel and a number of Central Asian markets (Armenia, Azerbaijan, Georgia, Kazakhstan, Tajikistan, Turkmenistan and Uzbekistan".
Sålunda kan man öka sin försäljning rejält. Därav kan man utläsa att det man nådde 2007 (typ 40.500 bilar) blir lite lätt skadeskjutet om man jämför med 2015 (39.300). De där 64.000 som man sålde i "Europa" 2015 skall ställas i paritet till detta. Speciellt som att marknaden totalt har ökat.
Hm, jag tar mig en bra whisky......

Det var gammal. Jag lägga nytt: http://www.annualreports.com/Company/toyota-motor-corp

Och

http://www.toyota-global.com/investors/financial_result/

Uppdaterat: 2016-01-29 20:48
Min nuvarande Fabia https://www.spritmonitor.de/en/detail/990314.html Dåvarande Astra https://www.spritmonitor.de/en/detail/858751.html

Länken funkade inte, här kommer en ny: http://www.toyota-global.com/investors/ir_library/annual/pdf/2008/pdf/ar08_e.pdf

Uppdaterat: 2016-01-29 20:56
Never argue with idiots, they will bring you down to their level and beat you with experience.

@Audi A5 SB

Inlägg 1# och 4# samma sajtadress och testat var ingen fel!

Uppdaterat: 2016-01-29 21:02
Min nuvarande Fabia https://www.spritmonitor.de/en/detail/990314.html Dåvarande Astra https://www.spritmonitor.de/en/detail/858751.html
Audi A5 SB skrev:

GF wrote:@Audi A5 SB
Länken har jag testat båda samma på inlägg 1# och 4# samma sajtadress var ingen fel!
Goddag yxskaft. Eftersom du inte förstår vad jag skriver - varför kommenterar du det?

Hmm. Du lagt sajten på gamla år 2008 och varför inte 2014 då?

Uppdaterat: 2016-01-29 21:10
Min nuvarande Fabia https://www.spritmonitor.de/en/detail/990314.html Dåvarande Astra https://www.spritmonitor.de/en/detail/858751.html
Audi A5 SB skrev:

Hmm, fundera på det du. Goddag yxskaft.

Haha Whisky skål :-)

Uppdaterat: 2016-01-29 21:16
Min nuvarande Fabia https://www.spritmonitor.de/en/detail/990314.html Dåvarande Astra https://www.spritmonitor.de/en/detail/858751.html

GF - det är nog som Audi skrev att du inte riktigt förstått vad han skrev i sitt första inlägg - alltså att Toyota definierat om vad man avser med Europa när man jämför 2008 med 2015. Därför är inte försäljningssiffrorna direkt jämförbara mellan tidigare år och senare.

Uppdaterat: 2016-01-29 21:43
Pi skrev:

GF - det är nog som Audi skrev att du inte riktigt förstått vad han skrev i sitt första inlägg - alltså att Toyota definierat om vad man avser med Europa när man jämför 2008 med 2015. Därför är inte försäljningssiffrorna direkt jämförbara mellan tidigare år och senare.

Aha ok, uppfattat.

Uppdaterat: 2016-01-29 22:08
Min nuvarande Fabia https://www.spritmonitor.de/en/detail/990314.html Dåvarande Astra https://www.spritmonitor.de/en/detail/858751.html

Vi måste hålla oss till jämförbar statistik, det helt oavsett hur Lexus tänjer på kartan.
Lexus sålde 40496 enheter 2007. Nu 2015 sålde man 39255. Med det ska man ta i beaktande att Lexus modellutbud var mindre då än nu.
Emellertid, och det finner jag aningen anmärkningsvärt, har Lexus marknadsandelar tydligen ändå ökat en aning. Från 0,26% till 0,28%.
Lexus har alltså både inte ökat och ändå ökat. Men att skutta glädjehopp som aktieägare tror jag inte är aktuellt.
Att som Simon no 1 tro Lexus nya grill är positiv för framgång, ställer jag mig mycket frågande till. Det är näst intill en omöjlighet. Jag är helt övertygad om att, om Lexus presenterat sina nya modeller med en aningen mera moderat utstrålning, då skulle vi nog också sett en försäljningsökning som inte skulle kunnat diskuteras.
I varje fall kan man inte mäta det Simon no 1 påstår. Såvida inte han besitter en sorts hemlig trollformel.

Uppdaterat: 2016-01-29 22:12

http://youtu.be/sGNK-cOtxSs

Uppdaterat: 2016-01-29 22:19

Audi jag är rädd att du gör samma tavla som AL, sidan 40 i materialet du länkar till:
"In Europe in fiscal 2008, Toyota benefited from increased sales in Russia and Eastern European countries, and set a sales record for the 10th year in a row"

Man räknade Ryssland och Östeuropa till försäljningen redan då :)

Uppdaterat: 2016-01-29 23:43

Vem skiter inte i hur Lexus ser på världskartan Simon no 1? Du själv räknar väl inte 2/3 delar av Asien som en del av Europamarknaden heller?
Lexus har faktiskt inte ökat sin försäljning med sin nuvarande grill. Det var väl det frågan gällde?

Uppdaterat: 2016-01-30 00:06

Santos, det var ju ett märkligt påstående då de aldrig tidigare sålt så många bilar som de gjorde 2015 med den nya designen/grillen :)

Lexus fick alltså ut nästan 64 000 grillar av den nya designen under 2015, så många grillar har de aldrig lyckats kränga ut något år innan, borde vara ganska enkel mattematik :)

Uppdaterat: 2016-01-30 00:29

Jag förstår matematik Simon no 1.
Nej naturligtvis har man aldrig tidigare lyckats sälja den grillen förän nu. Men att det skulle vara 64000 enheter mot 40496 2007 är ju inte sant. Det vet jag och det vet du! Varför spelar du så dum som du gör?
I Europa sålde Lexus 39255 enheter 2015, inte 64000. 2007 sålde Lexus 40496 enheter vilket är 1244 fler. Lexus har därmed inte ökat sin försäljning i faktiska tal, även om man var nära att tangera.
Ett problem med grilleffekten ligger i att Lexus numera har ett betydligt, vill jag påstå bredare modellutbud.
Glöm de där 64000 ... det talet hör inte hemma i diskussionen eftersom det talet bygger på overifierbar data.
Den fula grillen eller ej. Det går inte att vidimera en försäljningsframgång.
Edit:Fem myror är alltid fler än fyra elefanter.

Uppdaterat: 2016-01-30 01:05

Santos jag kan ge dig en ledtråd, 2007 års försäljning var mycket riktigt inte 40 496 sålda Lexus, rätt summa är istället 53 810 år 2007 och 63 759 år 2015 om vi ska vara exakta, man har alltså fått ut 9 949 fler bilar 2015

Så ingen annan design av Lexus har sålts i lika många exemplar under något tidigare år, sådär nu kan ni få fortsätta att spekulera :)

Uppdaterat: 2016-01-30 01:19

Santos:
Hur Lexus ser på världskartan?
Vart va du på geografilektionerna? Ryssland och Östeuropa har alltid hört till Europa. Frågan är hur andra ser på kartan om man inte räknar med dom. Räknas inte Kanarieöarna eller Grönland heller till Europa? Man kanske inte säljer bilar i kvantitet där men nu snacka vi geografiskt.

Denna tråden handlar inte om grillens påfund och dess påverkan på försäljningen. Kommer ni dit igen så låser jag tråden direkt!

Uppdaterat: 2016-01-30 08:36

Inget bra argument att hota att låsa tråden #19.

Uppdaterat: 2016-01-30 08:50
Lås inga trådar.

Det får du leva med Leif. Den förra tråden låstes av en anledning, inte för att det är kul. Denna kommer också att låsas om man fortsätter diskutera ämnen på det sättet man hittills gjort.

Uppdaterat: 2016-01-30 09:01
Deeds skrev:

Santos:
Hur Lexus ser på världskartan?
Vart va du på geografilektionerna? Ryssland och Östeuropa har alltid hört till Europa. Frågan är hur andra ser på kartan om man inte räknar med dom. Räknas inte Kanarieöarna eller Grönland heller till Europa? Man kanske inte säljer bilar i kvantitet där men nu snacka vi geografiskt.
Denna tråden handlar inte om grillens påfund och dess påverkan på försäljningen. Kommer ni dit igen så låser jag tråden direkt!

Vi kan inte få verifierbar data för den marknad Deeds, varför Lexus egna uppgifter är värdelösa. Säljdata för Europamarknaden är däremot säker. Bäst alltså att hålla sig till den.

Uppdaterat: 2016-01-30 09:34
Simon no1 skrev:

Audi jag är rädd att du gör samma tavla som AL, sidan 40 i materialet du länkar till:
"In Europe in fiscal 2008, Toyota benefited from increased sales in Russia and Eastern European countries, and set a sales record for the 10th year in a row"
Man räknade Ryssland och Östeuropa till försäljningen redan då :)

Läser Simon hela sidan 40 och inte bara delar av första meningen, så framgår det precis vad man räknar - 19 länder. Så jublet över "försäljningsrekordet" var ju inte helt lyckat kan man tycka.

Uppdaterat: 2016-01-30 09:38
Never argue with idiots, they will bring you down to their level and beat you with experience.

Santos.
Hur menar du?
En biltillverkares egna uppgifter är alltså inte verifierbara?
Vad anser man vara verifierbart?
Jag är uppriktigt nyfiken så det är ingen glirning eller attack!

Uppdaterat: 2016-01-30 09:40

En tråd innehåller många kommentarer. En del är adekvata och är informativa för övriga läsare. En del innehåller intressanta länkar. Några bryter mot ViB forumsregler. Ta bort dem som gör det. Och låt tråden leva. Jag vill inte att en tråd låses, för att någon kanske vill det. Som det är nu kan alla som skriver i en tråd sabba den om viljan finns.Jag vill leva med den information som en tråd ger, inte att den låses. Hur svårt kan det vara att radera en kommentar som inte passar in? Ni är ju fem st, har jag för mig, moderatorer. Det är tillräckligt för att en tråd får leva.

Uppdaterat: 2016-01-30 10:06
Lås inga trådar.

Vi raderar och redigerar för fullt. Men det räcker inte till. Otroligt men sant. Den förra tråden va omöjlig att hålla sig uppdaterad och redigerad. Därav stängningen.
Det bästa vore väl om ni som är intresserade av informationen faktiskt tog ställning mot dom som ställer till det för andra istället för att hacka på oss moderatorer??
Det är ju inte vårat fel att folk inte kan sköta sig. Ni är dock väldigt få som faktiskt säger ifrån när trollen förstör trådarna.
Tills det sker så kommer trådar att låsas när de spårar ur för mycket. Eller tills ViB låter oss stänga av bråkmakarna.

Tillägg: Om en tråd som handlar om ett speciellt ämnen låses så finns det som sagt en anledning till att det sker.
Då ska man inte kunna skapa en ny tråd där ämnet fortsätter. Det säger sig självt.

Uppdaterat: 2016-01-30 10:13
Deeds skrev:

Santos.
Hur menar du?
En biltillverkares egna uppgifter är alltså inte verifierbara?
Vad anser man vara verifierbart?
Jag är uppriktigt nyfiken så det är ingen glirning eller attack!

Biltillverkares egna uppgifter kan rimligen verifieras, dock inte så enkelt av oss. Tillverkaren här väljer alltså att presentera data som inte sammanhänger eller ens går att jämföra med, varken historisk eller nutida fastställd statistik. Lite egendomligt är det allt men eftersom vi har tillgång till vetenskapligt inhämtat data använder vi oss naturligtvis av den. Allt annat vore både fel och dumt.

Uppdaterat: 2016-01-30 10:34

Grönland anses normalt vara en del av Nordamerika och inte Europa.
Hela Ryssland är inte heller Europa.
Jag vill minnas att det var i mellanstadiet man läste det i skolan.

Uppdaterat: 2016-01-30 10:38

Ok! Tack för klargörandet.

Läste lite i länken som Audi skrev i första inlägget. På sidan 42 så står det, som Simon uppmärksammade:
“Among Toyota-brand vehicles, sales of the top-selling Yaris were somewhat weak, but sales of the Prius, Aygo, and Auris—a strategic model introduced in both Europe and Japan—have been strong. In Russia and Eastern Europe, sales of the Camry and Avensis were also robust. To meet the demand generated by European customers’ preference for diesel vehicles, Toyota strengthened diesel vehicle sales efforts. As a result, diesel vehicles accounted for 44.3% of Toyota’s European vehicle sales in 2007. Supported by robust sales, consolidated production in Europe grew 0.3%, to 711 thousand vehicles.”

Det lite motsägelsefullt att man i på sidan 37 räknar upp vad som Toyota räknar i i Europa medans man på sidan 42 under rubriken “Europa” skriver att Ryssland och östeuropas försäljning varit robust.

Uppdaterat: 2016-01-30 10:42

Deeds - problemet är väl att alla "entusiaster" som skriver i sådana här trådar "trollar" på nåt sätt för att få sina åsikter att framstå som dom enda rätta så att "säga ifrån" är inte jämt så lätt - om man inte skall göra det mot flera skribenter från de olika sidorna. Så då låter man helt enkelt bli istället. Och då kan man få kommentarer från den ena sidan att man borde sagt ifrån till nån på den andra sidan eller vice versa... Denna typ av trådar kan nog generera oändliga diskussioner (vilket vi redan sett i en annan numera stängd tråd) eftersom vissa individer från båda sidorna tydligen måste få säga "vad var det jag sa" - och verkligheten är ju inte jämt så enkel som att bara den ena sidan har rätt. Allt är som vi vet inte bara svart eller vitt.

Uppdaterat: 2016-01-30 10:45

Du ser Mäkinen! Jag lärde mig att Grönland tillhörde Europa men att grönland ligger i kontinenten nordamerika.

Saxat från Wiki:
Grönland (grönländska: Kalaallit Nunaat; danska: Grønland) är ett autonomt land inom Konungariket Danmark, som ligger mellan Norra ishavet och Atlanten, öster om Kanadas arktiska öar. Trots att dess fysiska geografi är en del av kontinenten Nordamerika har Grönland varit politiskt och kulturellt associerat med Europa (särskilt Norge och Danmark, kolonialmakterna, liksom den närliggande ön Island) i mer än ett årtusende.[2] År 2008 genomförde befolkningen på Grönland en folkomröstning om självstyre. 75 procent av rösterna var för. Grönland är till ytan världens största ö,[3] där över tre fjärdedelar omfattas av den enda samtida inlandsisen utanför Antarktis. Med en befolkning på cirka 56 370[4] (2013), är det världens glesast befolkade land.[5]

Uppdaterat: 2016-01-30 10:45
Pi skrev:

Deeds - problemet är väl att alla "entusiaster" som skriver i sådana här trådar "trollar" på nåt sätt för att få sina åsikter att framstå som dom enda rätta så att "säga ifrån" är inte jämt så lätt - om man inte skall göra det mot flera skribenter från de olika sidorna. Så då låter man helt enkelt bli istället. Och då kan man få kommentarer från den ena sidan att man borde sagt ifrån till nån på den andra sidan eller vice versa... Denna typ av trådar kan nog generera oändliga diskussioner (vilket vi redan sett i en annan numera stängd tråd) eftersom vissa individer från båda sidorna tydligen måste få säga "vad var det jag sa" - och verkligheten är ju inte jämt så enkel som att bara den ena sidan har rätt. Allt är som vi vet inte bara svart eller vitt.

Absolut.. När en tråd är såpass urvattnad att det enbart handlar om "vad var det jag sa" så lyser den informativa delen med sin frånvaro och tråden kan anses som död. Då låses den självklart. Dock så är det inte enbart folk som "lindar in sitt budskap" som det handlar om. Det finns även en del här inne som skriver rakt ut saker som inte har med tråden att göra alls och som enbart är för att provocera. Jag hävdar fortfarande att har man inget vettigt att skriva så ska man låta bli. Skriver man enbart för att provocera eller "trycka dit" så kan man lämna detta forum och söka sig vidare.
Kritik mot moderatorer som sitter dagar och kvällar i ända och redigerar och raderar är dock lätt att häva ur sig....
Det handlar inte om ett maktbehov som vissa tycks tro här. Det handlar om ett forum som folk vill besöka... Jag hoppas att ViB's nya hårdare tag införs snart så vi får mer befogenheter att stävja dumheterna.

Uppdaterat: 2016-01-30 10:54

Är nog bara sekter som resonerar i termer av att Honda borde lägga ner tillverkningen. Eller franska märken borde göra det. Eller att Opel borde lägga ner.

Skulle också säga att det är betydligt mer fanatism när det gäller tyska märken i Sverige. Typiskt är det ju så när det gäller VW/Audi, Bmw och Mercedes. Synen är då att dessa märken är så pass överlägsna att alla andra tillverkare mest är ett skämt inkl Volvo. Har nog inte sett detta beteende nån annanstans. I detta beteende ingår en extremt personförföljelse mot "oliktänkare". Sånt är just urtypen av ett sektbeteende där man alltid anser att gruppen man tillhör är mycket bättre än alla andra.

Uppdaterat: 2016-01-30 11:30
Vidstige skrev:

Är nog bara sekter som resonerar i termer av att Honda borde lägga ner tillverkningen. Eller franska märken borde göra det. Eller att Opel borde lägga ner.
Skulle också säga att det är betydligt mer fanatism när det gäller tyska märken i Sverige. Typiskt är det ju så när det gäller VW/Audi, Bmw och Mercedes. Synen är då att dessa märken är så pass överlägsna att alla andra tillverkare mest är ett skämt inkl Volvo. Har nog inte sett detta beteende nån annanstans. I detta beteende ingår en extremt personförföljelse mot "oliktänkare". Sånt är just urtypen av ett sektbeteende där man alltid anser att gruppen man tillhör är mycket bättre än alla andra.

Host host, Toyotasekten är ju trots allt en av de värsta och då äger jag en Toyota...

Uppdaterat: 2016-01-30 11:43

junkers, kanske finns några hard-core entusiaster när det gäller Toyota men jag har inte sett att dom sysslar med personangrepp och personförföljelser eller tycker andra tillverkare borde lägga ner.

Uppdaterat: 2016-01-30 11:48
MVH AL skrev:

Tråden var inte urvattnad. Jag väntade fortfarande på ett svar och en härledning. Att det sedan lades in allehanda sidospår enkom för att slippa besvara ursprungsfrågeställningen är inte mitt fel, och jag kan förstå att man inte hinner korrigera det i egenskap av moderator. Men jag fick aldrig något svar på frågan, (vilken är att det saknas sådana svar )
Att vissa läger sedan uppvisar ett beteende som ligger nära sekterism tycker jag absolut skall påpekas. Det är f.ö inte bara jag som har uppmärksammat den problematiken utan även medieforskarna är inne på samma linje. Man ger denna typ av forum skulden. Men ViB är inte värst. Gå in på Toyota-klubben på FB eller någon politisk konstellation och läs istället....
MVH AL

Jag vill påstå att vi inte kom längre alls. Båda parter betedde sig som politiker och kringick den andres fråga hela tiden. Att svara på en fråga med en fråga kommer aldrig att leda någonstans. Att svara på en fråga med ett svar och SEDAN ställa en morfråga så kan man komma någonstan . Detta skedde inte i tråden om Lexuz försäljning. När man läser samma resonemang och samma frågeställningar i över 1000 inlägg så är tråden urvattnad.

Uppdaterat: 2016-01-30 11:51
Vidstige skrev:

junkers, kanske finns några hard-core entusiaster när det gäller Toyota men jag har inte sett att dom sysslar med personangrepp och personförföljelser eller tycker andra tillverkare borde lägga ner.

Det har jag... Jag är en av som som sköter redigering och radering du vet. Båda "sekt-lägren" har dessa medlemmar.

Uppdaterat: 2016-01-30 11:54

Om vi moderatorer inte hinner med att moderera så säger det en hel del om hur användarna beter sig här.
Hemsidan finns inte för att folk skall skriva vad som helst och sedan skall vi moderera häcken av oss. Det tyder ju på att det inte fungerar och att användare inte vet hur man skall bete sig.
Skärp er i era inlägg så behöver vi inte redigera eller låsa så mycket, svårare är det inte.

Uppdaterat: 2016-01-30 12:02
Regel 1: Jag har alltid rätt. Regel 2: Om jag någon gång skulle ha fel träder regel 1 i kraft.

Tack till er moderatorer som orkar, frågan var redan klar och som Deeds säger urvattnad, när försäljningsstatistiken kom så var det spiken i kistan och jag är glad att den tråden låstes, att denna startades upp är ju troligtvis för att man inte kan ta ett misslyckande.

Egentligen borde kanske denna också låsas då det bara är en fortsättning på den förra

Uppdaterat: 2016-01-30 12:38
Deeds skrev:

Det har jag... Jag är en av som som sköter redigering och radering du vet. Båda "sekt-lägren" har dessa medlemmar.

Vilka är dom medlemmarna?

Tar du t.ex. PREVIA eller Hanzzon (som var med tidigare) så gick dom aldrig till personangrepp. Hanzzon blev dock utsatt för ständiga personangrepp.

Uppdaterat: 2016-01-30 13:25

Vidstige, det vet både du och jag att Deeds självklart inte kan skriva. Men som hyfsat neutral ser jag övertramp från båda sidor. Det hindrar mig inte från att ta ställning i vissa sakfrågor, oavsett vilken sida jag råkar stå på.

Uppdaterat: 2016-01-30 13:39
Jag talar ofta med mig själv - ibland behöver man en experts åsikt

Vidstige - nu är du nog lite hemmablind om man säger så. Men ingen sida är nog varken bättre eller sämre än den andra men det tråkiga är att man t ex inte kan gilla sin VW utan att bli utpekad som VW-fanatiker eller tyskbils-älskare eller annat sagt i nedvärderande syfte. Jag är såpass gammal att jag hunnit med många olika märken och gillar jag min nuvarande bil så borde det vara OK att säga utan att andra tar sig friheten att placera in en i ett fack. Vi har både VW, Kia och Mazda i hushållet och alla fungerar bra men personligen kör jag för det mesta Golfen så det är den jag har mest egen erfarenhet av.

Uppdaterat: 2016-01-30 13:44

BBT6, frågan gällde också begreppet "medlem". Vem är det som definierar vilka som ingår i ett "läger"?

Jag har alltid försökt tala för mig själv så gott det går, ändå blir man ju inplacerad i ett fack och får massa åsikter påklistrade.

Sen är det uppenbart vilken sida du valt i diskussionen om Lexus, vilket jag tycker var tråkigt.

Uppdaterat: 2016-01-30 13:58

Pi, möjligt men jag har inte sett samma överdrifter och personangrepp från "min sida". Inte heller har jag sett att man satt sig på samma moraliska höga hästar i det lägret och påstått sig vara bättre som människa m.m. Och du som väl ogillar forumsignaturer, var är din kritik mot politiska sådana? Typ nån som kallar sig feminist här liksom annat om vänster och höger politiskt. Blir liksom lite tjatigt/provocerande när det står i varje inlägg och jag skulle gärna se att den funktionen försvann eller att folk tog bort sina signaturer så det blir lika för alla. Själv ogillar jag feminister f.ö., ska jag skapa en signatur med det tycker du?

Uppdaterat: 2016-01-30 14:04
MVH AL skrev:

Försäljningsstatistiken var egentligen ett sidospår från ursprungsfrågan Simon.
MVH AL

Nja, för att se om försäljningen ökar eller minskar när en ny bilmodell kommer ut på marknaden så är försäljningsstatistiken det verktyg man behöver.

Uppdaterat: 2016-01-30 15:50

Mytoman var kanske att ta i men jag får inte ihop dreven och logiken. Sen när man tycker franska märken har så dålig kvalitet att dom borde lägga ner, samtidigt som man tycker Lexus borde köpa PSA för att få tillgång till deras dieselmotorer, så bli det inte bättre. Snurriga resonemang blandat med en del som låter vettigt men som tyvärr försvinner i totalen. Därför kan jag inte ta det på allvar, därför har jag lagt ner debatterna.

Uppdaterat: 2016-01-30 17:13

Finns så mycket som är fel med resonemanget om att Lexus/Toyota borde köpa PSA att man inte ens vet var man ska börja. Det skulle bli en enormt dyr och dålig affär för Lexus/Toyota. Vad gäller gråskalor har jag aldrig sett dom från den som säger sig stå för sånt. Problemet är att om man sätter sig på dom högsta hästarna här, säger att man är professionell i branschen, säger sig veta enormt mycket, säger sig stå enbart för fakta och sen inte levererar i resonemangen, så faller allting platt.

Uppdaterat: 2016-01-30 20:26

Vidstige, jag vet inte om jag valt sida i tråden om Lexus. Jag instämde i AL:s analys över den frågeställning som var given, dvs. att det inte går att leda i bevis vilken inverkan fronten har på försäljningen. Jag sa också att min personliga uppfattning är att fronten är ful och den förmodligen skulle vinna marknad i Europa med en mindre utstickande design, precis som AL. Men det är min uppfattning. Har du inte ett alltför selektivt minne vet du också att jag tydligt sa att det inte finns några invändningar från mig avseende Lexus förträfflighet vad gäller kvalitet, vilket innebär att förklaringen till dålig försäljning måste ligga i andra faktorer - design, avsaknad av diesel, whatever. Ser inte det som att jag valt sida, mera än ur ett matematiskt perspektiv där vare sig Simon no 1 eller Shogun begriper (eller låtsas att de inte begriper) grundläggande statistik och matematik. Din sida är enligt mig mera tydlig, då du i alla trådar lyckas få framföra kritik mot VAG, oavsett trådens innehåll. Och gör gärna det, men låtsas inte som du är den sakliga och objektiva. Personligen, återigen, jag har haft en rikhaltig bilflora genom åren och har inga favoriter eller hatobjekt heller för den delen. En bil är en bil och ska ta mig från A till B på ett komfortabelt och ekonomiskt sätt - så tråkig är jag. Trivs med min Golf och även med min Focus.

Uppdaterat: 2016-01-30 23:10
Jag talar ofta med mig själv - ibland behöver man en experts åsikt
BBT6 skrev:

Vidstige, jag vet inte om jag valt sida i tråden om Lexus. Jag instämde i AL:s analys över den frågeställning som var given, dvs. att det inte går att leda i bevis vilken inverkan fronten har på försäljningen.

Men det var ju inte bara det som hen sa, utan även att försäljningen försämras pga nya designen.

BBT6 skrev:

Jag sa också att min personliga uppfattning är att fronten är ful och den förmodligen skulle vinna marknad i Europa med en mindre utstickande design, precis som AL Men det är min uppfattning.

Exakt, du tycker motsatsen mot vad jag tycker i den frågan.

BBT6 skrev:

Har du inte ett alltför selektivt minne vet du också att jag tydligt sa att det inte finns några invändningar från mig avseende Lexus förträfflighet vad gäller kvalitet, vilket innebär att förklaringen till dålig försäljning måste ligga i andra faktorer - design, avsaknad av diesel, whatever.

Igen resonerar du som att designen har problem trots att försäljningen ökat i Europa.

BBT6 skrev:

Din sida är enligt mig mera tydlig, då du i alla trådar lyckas få framföra kritik mot VAG, oavsett trådens innehåll.

Det var mer än orättvist. Jag har skrivit här mer än du, skapat fler trådar än du, massor av ämnen. Pratar inte alls om VAG i alla trådar, du är rent ut sagt oförskämd nu. Uppför dig som du vill men du får samma bemötande tillbaka, det lovar jag.

Uppdaterat: 2016-01-30 23:18

Toyota och Lexus har hög kvalitet men Lexus är mer dyr och mer kvalitetkänslan. Fulgrlll är det futurisk och fenor som personliga smak. Var omtyck och bryr dom inte och bry dom personliga tyckte.

Uppdaterat: 2016-01-30 23:22
Min nuvarande Fabia https://www.spritmonitor.de/en/detail/990314.html Dåvarande Astra https://www.spritmonitor.de/en/detail/858751.html
BBT6 skrev:

Ser inte det som att jag valt sida, mera än ur ett matematiskt perspektiv där vare sig Simon no 1 eller Shogun begriper (eller låtsas att de inte begriper) grundläggande statistik och matematik.

Så är vi igång med pajkastningen igen, det var ju inte så svårt att se i den låsta tråden vem som inte begrep matematik, både jag och Shogun var tydliga med Lexus ökade försäljning medan AL var tydlig åt andra hållet:

"Sedan är det rätt kul att Simon inledde denna tråd med vald Lexus-propaganda där man slår sig för bröstet och påstår att man skall få iväg 60 000 bilar år 2015. Ja snart har vi svaret och vi kan nog vara rörande överens om att man bara når 55-60% av det skrytet.,. Jo, verkligen en succé. / MVH AL"

Så BBT6, vem var det nu som inte begrep sig på statistik och hade fel om försäljningen enligt ovan?

Och till AL, Vidstige skriver att du skrivit att försäljningen försämras av den nya designen vilket du nu nekar till, vi behöver visst påminna:

"Med fulfronten däremot så flyr köparna. /MVH AL"

Uppdaterat: 2016-01-31 02:11

AL, det är som sagt tidigare redan klart

Du skrev: "Med fulfronten däremot så flyr köparna. /MVH AL"

Jag påstod att Lexus försäljning med den nya fronten ökade vilket den helt riktigt gjorde och köparna flydde alltså inte. Simon-AL 1-0 någon mer beräkning behövs inte då jag tar för givet att alla som läser här vet att 1 är mer än 0 :)

Uppdaterat: 2016-01-31 10:54

Men AL, du hävdar ju att köparna flyr på grund av fulfronten:

"Med fulfronten däremot så flyr köparna. /MVH AL"

Hur du kom fram till detta samband har du aldrig preciserat och jag har heller inte krävt det av dig och tur är väl det då du hade helt fel då försäljningen med den nya designen istället lockade fler köpare och det var ju vad jag hävdade!

"Bilen väcker känslor och antingen gillar man den eller inte och i detta fallet verkar ju designen ha träffat rätt bland Lexusköparna / Simon no1"

Du menar väl inte på fullt allvar att du inte förstår ?

Uppdaterat: 2016-01-31 11:11

AL, det här säger allt, vi har inget mer att bråka om, spelet är förlorat när du påstod att köparna flyr på grund av fronten, du hade fel :)

"Med fulfronten däremot så flyr köparna. /MVH AL"

Uppdaterat: 2016-01-31 11:45