Vi Bilägares forum

Har BMW en PSA motor, eller är det tvärs om ?? eller mitt i mellan ??

Har BMW en PSA motor, eller är det tvärs om ?? eller mitt i mellan ??

Det rasar fortfarande kamkedjor på bilmotorer, man hade kanske trott att tillverkarna dragit öronen åt sig och förbättrat den konstruktionen, vi har ju minst 15 års erfarenhet med eländiga kedjor på olika bilmärken.

Man kan bla läsa om kedjeras på den 3 cylindriga motorn som BMW, Mini och div PSA bilar använder. På de olika forumen skyller man på varandra, BMW ägarna hävdar att det är en PSA motor, och PSA ägarna en BMW motor.

BMW har ju god erfarenhet av dåliga kamkedjor, så det låter ju inte otroligt att de är pappa till motorn, men många hävdar bestämt att motorn i grund o botten är en uppfinning från PSA.

Nån som vet hur det står till ??

2020-11-16 12:33

Kommentarer

Det jag har läst är att blocket är baserat på ett gammalt franskt och att BMW anpassat sin kamdrivning till det under överinseende av franska ingenjörer.

2020-11-16 12:44

Man får ju också fundera lite på hur vanligt det egentligen är. Det skrivs ju alltid mer om motorer som strular än om de som faktiskt fungerar. Därför blir det lite missvisande att t.ex. gå in på ett motorforum där det plötsligt verkar som om var och varannan motor rasar.

Sedan är det ett otyg med dessa långa intervaller mellan oljebyten som gör livet tufft för kedjorna. Det är ju en konstruktion som både kan ha, och har haft för många, långa bytesintervaller ( om några).

2020-11-17 09:07
Desmoholic skrev:

Man får ju också fundera lite på hur vanligt det egentligen är. Det skrivs ju alltid mer om motorer som strular än om de som faktiskt fungerar. Därför blir det lite missvisande att t.ex. gå in på ett motorforum där det plötsligt verkar som om var och varannan motor rasar.
Sedan är det ett otyg med dessa långa intervaller mellan oljebyten som gör livet tufft för kedjorna. Det är ju en konstruktion som både kan ha, och har haft för många, långa bytesintervaller ( om några).

Kamkedja i all ära men ofta handlar det om halvdåliga tekniska konstruktioner på hela kamkedje konstruktionerna på vissa utvalda motorer med olika fabrikat.

Ja långa bytesintervaller på olja men det är väl inget fabrikat som har fasta långa bytesintervaller på olja och filter.
Det kallas väl variabel serviceintervall.

Dvs motor styrning/datorn känner av kallstarter och körsätt och 99 olika parametrar ytterligare som sedan kan ge oljebytes intervall mellan 1500-3000 mil alternativt Max 2år.

I min värd inget konstigt tillsammans med dom bästa oljekvaliteerna.

Eller så gör man som Toyotas nybilsägare som måste in med bilen vid Max 1500 mil/en gång om året och betalar dyrt för servicen varje år.

2020-11-17 09:40
Mina tidigare bilars förbrukningar på spritmonitor.. https://www.spritmonitor.de/en/detail/836524.html https://www.spritmonitor.de/en/detail/756137.html https://www.spritmonitor.de/en/detail/1120549.html

Jag tycker att Toyotas intervall är alldeles utmärkt och det är något som jag själv anammat sedan länge oavsett fabrikat.
Jag har aldrig förstått mig på dessa som gnäller över ett extra oljebyte som kanske medför en extra kostnad på 0,5-1:-/mil samtidigt som de sväljer en värdeminskning på 30:-/milen!

2020-11-17 09:49
Varje Saab är värd att vårdas och bevaras, sådana bilar görs inte längre

Jag byter olja och filter en gång per år oberoende. Kör max ca 1000-1200 mil per år numera.

2020-11-17 10:14

Sen kan man fråga sig varför just 1500 mil och 1 år verkar vara närmast magiskt... Är inte det egentligen en kvarleva från "forna tider" och inget som har nån reell teknisk bakgrund idag - eller ? Dessutom har ju oljorna utvecklats en hel del. För mig som under alla år kört minst 2000 mil/år så var Toyotas serviceintervall faktiskt lite irriterande kort - inte minst i kombination med deras dåvarande servicepriser. Tror t ex knappast att en utökning till 2000 mil - som bl a Mazda har - skulle innebära nån försämring av driftsäkerheten. Sen är det nog annat än just milen som kan slita mera på oljan.

2020-11-17 10:19

Har en 10-årig Toyota, och byter olja och filter i april varje år. Toyota-verkstan tar ca 1 200 kr för det, ett försumbar kostnad i det totala bilägandet. Jag förstår inte dumsnålheten att tänja på oljebyten, det är ju numera nästan den enda servicen man behöver göra på fossilbilar.

2020-11-17 11:57

För 10-åriga bilar kan man säkert komma billigt undan men när det gäller nyköpta bilar så är inte Toyota-verkstan speciellt billig på servicen - i alla fall inte på den tiden jag ägde Toyota. Som sagt - helt olika servicekostnader på nya bilar kontra s k ekonomi-service på äldre bilar. Och vill man slippa strul med ev garanti-relaterade reklamationer så gör man nog trots allt den dyra servicen.

2020-11-17 12:18

Jag har sista 20 åren kört med äldre bilar och kring 3000- 4000 mil per år och bytt olja höst och vår oavsett om mätaren står på 1200 eller 1600 mil.
Och dom 20 åren före det bytte jag också ofta även om årsmilen var färre.

Ett oljebyte på en begbil är i garaget Max 20 minuters jobb och kostnad av 3-400:- med en kvalitets olja om man köper på rätt ställe.

MEN nu när man på slutet haft råd med en ny bensin bil och måste lämna in på märkesverkstaden för att behålla garantin så kan jag faktiskt inte bry mig mindre utan tackar och tar emot att jag bara behöver lämna ifrån mig bilen vart annat år och till en hyggligt låg kostnad.
Och sista dieseln 2016 så gick den kring 1700mil i stadsmiljö innan den variabla oljebytet sa till för byte av olja.

Vi bilägares Corolla har ju dubbla service kostnaden mot testbilarna och i mitt fall skulle jag behöva ta ledigt två gånger per år för att lämna in en NY bil för olje byte och dessutom till rött hög kostnad.

Ja i min värd så är det lite sjukt.
JAG köper en NY bil för att slippa bry mig och så lite besvär som möjligt och med så låg kostnad som möjligt både på service och drivmedel och förmodligen byte man bil inom tre år.

Men på tal om kamkedja så har väl många slutat med den typen och satt in kraftigare kam remmar som byts mellan 20-25000 mil.
Och har inte teknikerna och konstruktörerna räknat bort sig då är det väl frid och fröjd med det också. ;)

2020-11-17 12:58
Mina tidigare bilars förbrukningar på spritmonitor.. https://www.spritmonitor.de/en/detail/836524.html https://www.spritmonitor.de/en/detail/756137.html https://www.spritmonitor.de/en/detail/1120549.html

Ja om man håller sig med nyare bil och inte tänker framåt, på nästa, eller näst nästa ägare är det kanske dumt att slänga pengar på olja.
Vi som håller oss med äldre, är glada om den första tänkt lite, typ som 40 talisten.
Om rem eller kedja kommer det tvistas så länge förbränningsmotorn finns kvar, båda finns i hållbart utförande.

2020-11-17 13:10

Men service generellt och behov av ny olja borde hänga samman med hur man kör sin bil.

Jag kör försiktigt och pressar knappast vare sig motor eller bromsar/däck. Så jag räknar med att det räcker med service och ett oljebyte vartannat år vilket betyder efter 2000 mil. Bilen går som en klocka vad jag kan bedöma. För övrigt besiktigad just idag.

2020-11-17 13:39
mso 1000 skrev:

Jag har sista 20 åren kört med äldre bilar och kring 3000- 4000 mil per år och bytt olja höst och vår oavsett om mätaren står på 1200 eller 1600 mil.
Och dom 20 åren före det bytte jag också ofta även om årsmilen var färre.
Ett oljebyte på en begbil är i garaget Max 20 minuters jobb och kostnad av 3-400:- med en kvalitets olja om man köper på rätt ställe.
MEN nu när man på slutet haft råd med en ny bensin bil och måste lämna in på märkesverkstaden för att behålla garantin så kan jag faktiskt inte bry mig mindre utan tackar och tar emot att jag bara behöver lämna ifrån mig bilen vart annat år och till en hyggligt låg kostnad.
Och sista dieseln 2016 så gick den kring 1700mil i stadsmiljö innan den variabla oljebytet sa till för byte av olja.
Vi bilägares Corolla har ju dubbla service kostnaden mot testbilarna och i mitt fall skulle jag behöva ta ledigt två gånger per år för att lämna in en NY bil för olje byte och dessutom till rött hög kostnad.
Ja i min värd så är det lite sjukt.
JAG köper en NY bil för att slippa bry mig och så lite besvär som möjligt och med så låg kostnad som möjligt både på service och drivmedel och förmodligen byte man bil inom tre år.
Men på tal om kamkedja så har väl många slutat med den typen och satt in kraftigare kam remmar som byts mellan 20-25000 mil.
Och har inte teknikerna och konstruktörerna räknat bort sig då är det väl frid och fröjd med det också. ;)

Man måste inte lämna in bilen på en märkesverkstad för att garantin ska gälla.

2020-11-17 15:03

mso 1000, "Men på tal om kamkedja så har väl många slutat med den typen och satt in kraftigare kam remmar som byts mellan 20-25000 mil."
Nix, så är det inte, de flesta japanska bilar har kamkedja.
Kamrem är det simplaste sättet att styra ventilerna och det ger låga produktionskostnader, det är främsta anledningen till att den används, alltså ren snålhet.
Och det är av samma anledning som en viss tillverkare gick från kedja och tillbaka till rem, det var ett bevis på att det inte går att vara hur sniken som helst.
Ofta räknar räknenissarna galet!
Nu är det helt riktigt att remmen oftast fungerar utmärkt och problemfritt under hela sin livslängd (naturligtvis), men det svåra ligger i att bedöma vad livslängden är, remmen kan se ny ut, men brista ändå! Till skillnad mot kedjan som varnar med rejält skrammel innan det är dags för byte så hörs inget från remmen och man märker inget förrän det är för sent!
Har man rem så gäller det följa rekommenderade intervaller noga och helst byta tidigare än vad som föreskrivits om man är rädd om bilen och om den gått så långt att man inte får någon försäkringshjälp.

2020-11-17 15:06
Varje Saab är värd att vårdas och bevaras, sådana bilar görs inte längre

När det gäller oljebyten är det ju föroreningarna i oljan som främst avgör körsträckan mellan byten.
Kör man sällan och med många kallstarter kan det vara väl befogat med oljebyte kanske var 1000e mil, men en motor som går varm för det mesta, t.ex. taxi klarar säkert 3000 mil mellan byten.

Uppdaterat: 2020-11-17 15:11
Varje Saab är värd att vårdas och bevaras, sådana bilar görs inte längre

Angående Pi:s undran om varför 1 år. Så är väl svaret vårt klimat med torrt, blött, varmt, kallt.
En motor som går i 20-25 grader åter runt har det betydligt bättre.
Så att en gång om året byta ut oljan i vårt klimat är ingen dum ide.

2020-11-17 15:40

Fast 1 gång/år kan ju lika gärna innebära att bilen gått t ex 3000 mil ? Inte ovanligt för mig tidigare. Sen måste ju körmönstret betyda väldigt mycket. Säger inte att det är fel att byta var 1500:e mil men känslan är att just den milgränsen trots allt är en kvarleva.

2020-11-17 16:10

Det är naturligtvis bra att byta oja en gång om året vid 1500 mil det är det ju ingen tvivel om.

Och visst, att nybilsköpare som köper bil som har dom kraven på kort intervall service och lägger ut 5000:- extra på service för att fjärde ägaren skall vara safe om nu ägare nummer två och tre gjort sina plikter vilket man ofta aldrig vet efter 13 år.

Ja det är ju ett fritt val :)

2020-11-17 17:08
Mina tidigare bilars förbrukningar på spritmonitor.. https://www.spritmonitor.de/en/detail/836524.html https://www.spritmonitor.de/en/detail/756137.html https://www.spritmonitor.de/en/detail/1120549.html

Pi, det är vanligt att man rekommenderar var 3000 mil eller 1 gång per år. Anledningen lär vara att bilar som körs kortare sträckor riskerar emulsion genom kondensvatten i oljan och därför bör den bytas efter tid.
Naturligtvis är det bara något man skattat och gäller säkert inte alltid, men är man rädd om motorn bör man ju hellre byta en gång, kanske i onödan, än att snåla på några kronor.
Olja går att köpa till hyfsat pris och den behöver inte bytas på en dyr märkesverkstad.
Jag ger 109:-/litern för den olja jag kör med, märkesverkstaden tar 273:-/litern!

2020-11-17 17:20
Varje Saab är värd att vårdas och bevaras, sådana bilar görs inte längre

VAG har tyvärr numera väldigt konstiga intervall - dels beräknade via "variabla intervall" - sen nån form av "kontroll" utan oljebyte (oljebyte varannan gång om jag fattat det rätt) efter de 2 första åren. Läste om nån som servat bilen inkl oljebyte, sen slog "kontrollen" till nån månad senare. Och den är inte gratis...
Då var deras tidigare 3000 mil/2 år eller kortare sträcka (variabelt) klart enklare.
Tycker att Mazda har en bra kompromiss - 2000 mil/1 år. Då räcker det med en års-service även för oss som kör lite mera än medelbilisten.

2020-11-17 17:31
saabnisse skrev:

mso 1000, "Men på tal om kamkedja så har väl många slutat med den typen och satt in kraftigare kam remmar som byts mellan 20-25000 mil."
Nix, så är det inte, de flesta japanska bilar har kamkedja.
Kamrem är det simplaste sättet att styra ventilerna och det ger låga produktionskostnader, det är främsta anledningen till att den används, alltså ren snålhet.
Och det är av samma anledning som en viss tillverkare gick från kedja och tillbaka till rem, det var ett bevis på att det inte går att vara hur sniken som helst.
Ofta räknar räknenissarna galet!
Nu är det helt riktigt att remmen oftast fungerar utmärkt och problemfritt under hela sin livslängd (naturligtvis), men det svåra ligger i att bedöma vad livslängden är, remmen kan se ny ut, men brista ändå! Till skillnad mot kedjan som varnar med rejält skrammel innan det är dags för byte så hörs inget från remmen och man märker inget förrän det är för sent!
Har man rem så gäller det följa rekommenderade intervaller noga och helst byta tidigare än vad som föreskrivits om man är rädd om bilen och om den gått så långt att man inte får någon försäkringshjälp.

Där har du VW:s tilltag med att gå från usla kedjor till billiga remmar. Allt för att hålla nere kostnaderna. Mig veterligen har varken MB eller BMW övergett kamkedjan. BMW har fått bukt med sina krånglande kedjor på 2-l dieseln.

2020-11-17 17:44
Guran
mso 1000 skrev:

Det är naturligtvis bra att byta oja en gång om året vid 1500 mil det är det ju ingen tvivel om.
Och visst, att nybilsköpare som köper bil som har dom kraven på kort intervall service och lägger ut 5000:- extra på service för att fjärde ägaren skall vara safe om nu ägare nummer två och tre gjort sina plikter vilket man ofta aldrig vet efter 13 år.
Ja det är ju ett fritt val :)

Varför är det bra. Jag har aldrig bytt annat än vid de intervall som krävts. 3000mil på BMW, 2000mil på Mazda och varje år på MB:n då jag inte kört 2500mil de senaste åren.
Men vad extra byte mellan givna intervall skulle ge, förutom ett mindre hål i plånboken, förstår jag inte.
Ungefär som att byta pappersrullen på toan innan den är slut, den fyller sitt behov även när den närmar sig slutet på sitt innehåll.

2020-11-17 17:47
Guran

Guran, BMW har väl bara haft kamrem i de motorer de fick vid köpet av Glas?

2020-11-17 19:07
Varje Saab är värd att vårdas och bevaras, sådana bilar görs inte längre

Vi skall nog inte glömma att de moderna syntetoljorna kan vara en orsak till de längre oljebytes-intervall som vissa märken har. Med tidigare mineraloljor var nog 1500 mil mera lämpligt.

2020-11-17 19:32

Mig veterligen så är BMW:s trecylindriga 1,5l motor en BMW konstruktion i den modulära motorfamilj som är 0,5l/cylinder och har kamkedja.

2020-11-17 19:35
Guran
Pi skrev:

Vi skall nog inte glömma att de moderna syntetoljorna kan vara en orsak till de längre oljebytes-intervall som vissa märken har. Med tidigare mineraloljor var nog 1500 mil mera lämpligt.

Inte bara att de är syntetiska utan det måste var sk. Longlife Life oljor med speciella tillsatser som möjliggör dessa intervall, det var först med de som de många serviceintervallen kom. Syntoljor har funnits betydligt längre. Dom kom väl framförallt då motorer med turboaggregat blev mer vanligt för att förebygga koksbildning i turboaggregaten.
Saab Turbo skulle ju ”kallköras” innan man stängde av motorn för att motverka detta.

2020-11-17 19:39
Guran

Det är ju mer än femtio år sedan den turbon användes av Saab och det har ju hänt en hel del både med turbo och oljor sedan dess.
Men går man tillbaka ytterligare tjugo år var det normalt med oljebyte var 200-300:e mil och rundsmörjning var 100:e!
Trots täta oljebyten var det vanligt med motorrenovering före 5000 mil!

2020-11-17 20:03
Varje Saab är värd att vårdas och bevaras, sådana bilar görs inte längre
saabnisse skrev:

Det är ju mer än femtio år sedan den turbon användes av Saab och det har ju hänt en hel del både med turbo och oljor sedan dess.
Men går man tillbaka ytterligare tjugo år var det normalt med oljebyte var 200-300:e mil och rundsmörjning var 100:e!
Trots täta oljebyten var det vanligt med motorrenovering före 5000 mil!

Så kontentan är att utvecklingen har gått framåt med vattenkylda turboaggregat mm.
Jag bytte olja var tusende mil år i min ungdom, Quaker State Motor Oil, Super Blend ur 200l fat. Gratis från verkstaden i farsans och hans bröders entreprenadfirma. Bara namnet borgade för kvalitet :) skulle tro att ett helt fat kostade mindre än en fyralitersdunk med modern syntetolja.

2020-11-17 20:17
Guran

Rundsmörjning, justering av ventiler, förgasare och tändning. Sandblästring (!) av tändstift. Naturligtvis oljebyte med sommar- resp vinterolja (rak olja, ingen multigrade). Byte av kylartermostat efter årstid. Detta efter som sagt bara några 100-mils intervaller. Finns säkert mer detaljer i serviceschemat, som man slipper numera. Och så klagar en del nu över att behöva göra ett oljebyte per år...

2020-11-17 20:20

Jo men det var nog ganska dyrt ändå med underhållet på 1950-talet. Även om oljan verkar billig mot idag så gick det åt en hel del och rundsmörjning kunde ta en halv timme! Var 100:e mil!
Och det byttes olja i växellåda och diff också, var nog inte så billigt.
Dessutom ville ju även en liten fjuttbil ha närmare litern bensin på milen.

2020-11-17 20:27
Varje Saab är värd att vårdas och bevaras, sådana bilar görs inte längre
saabnisse skrev:

Guran, BMW har väl bara haft kamrem i de motorer de fick vid köpet av Glas?

Nä då, de gjorde ett försök som gick mindre bra, fyrcylindriga M40 motorn i 316/318 E30 och 518 E34.

Teknikens värd testade begagnade premium budget bilar för många år sen BMW 518 och MB E med 1,8 liters 4a ( vad den modellen hette ??)
Hur som man konstaterade att bilarna åldrats med värdighet, men att båda hade ny motor trots 10.000 mil på mätarna. BMWn hade M40 motorn där remmen gick av vid 6-7000 mil, och MBn 4an med enkelkedja som med tur höll 10.000 mil.
BMW gick över till kedja igen, och MB tillbaka till dubbelkedja.

2020-11-17 20:29

Som kuriosa, fanns BMW 518 endast att köpa i Sverige.

2020-11-17 20:31

BMW hade mig veterligen rem även på M20, dvs lilla sexan med två ventiler.

2020-11-17 21:11
L. Mäkinen skrev:

BMW hade mig veterligen rem även på M20, dvs lilla sexan med två ventiler.

Ja jäklar, det hade jag glömt. Men den remmen hade inga problem, kanske just därför man glömt den.
Kamaxeln gick ner sig och topplocket sprack innan remmen gick av. När man bytte/renoverade toppen passade man på att montera en ny rem, och den höll tills toppen skulle av igen.

2020-11-17 21:23

En och annan trasig vipparm har jag sett på sådana också.
En rem är enligt min mening alltid bättre, men den ska bytas regelbundet. En kedja går tyngre och håller inte samma precision över tid.

2020-11-17 22:10

Man kunde ju ha både rem och kedja tycker jag. Gunnar Sträng-principen.

2020-11-17 22:18
pinjong skrev:

Man kunde ju ha både rem och kedja tycker jag. Gunnar Sträng-principen.

VWs 1,8t hade både och. Rem drev ena kamaxeln, som i sin tur drev den andra med kedja.

2020-11-17 22:39

Samma konstruktion på Skodas BWA 2.0 motor.

2020-11-18 05:57
L. Mäkinen skrev:

En rem är enligt min mening alltid bättre, men den ska bytas regelbundet. En kedja går tyngre och håller inte samma precision över tid.

Nej där har du helt fel, precisionen hos en kedja är alltid bättre än en rem. En kedja förlängs vid slitage, men det dröjer väldigt länge och då börjar den väsnas. En rem är flexibel och även de remmar som har relativt stabil stålcord ändrar längd kontinuerligt under drifttiden, för remmar med Aramidcord eller annan fibercord blir förändringen ännu större.
Men det handlar om små förändringar som knappast har någon betydelse och längdändringen minskar ju bredare remmen är.
Men då kommer nästa problem, ju bredare rem ju mer energi krävs. Remmen fungerar som en fläkt och en bred rem vid högre varv blåser det rejält om och det går också åt energi vid varje böjning av remmen.
Man försöker minska blåsverkan med att kapsla remmen väl, det är bl.a. därför det är betydligt krångligare att byta rem idag än det var 30-40 år sedan.
De här problemen finns inte med en kapslad kedja även om liten pumpeffekt finns här, men energin som går åt till böjning existerar inte, här är det oljefilmen i länkrullarnas lager som bär och friktionen är väldigt låg vid användning av rätt olja.
Det här är en av anledningarna till att en motor med kamkedja eller kuggdrev är känsligare för rätt olja än en motor med remtransmission.
Med rem och kedja handlar det dock om små förluster, men de finns och ökar betydligt vid högre varvtal, men mest med rem.

Uppdaterat: 2020-11-18 08:41
Varje Saab är värd att vårdas och bevaras, sådana bilar görs inte längre

Kul med denna rem iaf.
När Zafiran skulle säljas kom 100 frågor om den hade rem, och om den var bytt.
När jag vi då svarade att bilen hade kedja blev alla lugna.
Rem känner alla till och är rädda för, kunskapen om kedjan verkar klart mindre.
Just den motorn vi hade i Zafiran är ju känd för kedjeras. Motorn var bytt i bilen när vi köpte den, troligtvis för att kedjan rasat.

2020-11-18 11:33

Läste just på ett annat forum att man skulle akta sig för "BMW motorn" på 1,6 liter om man köpte en Peugeot, och man ist skulle välja den 3 cylindriga motorn från Peugeot.

Så hur var det nu ?? Vem har tillverkat motorn ;)

Kan det vara som Mäkinen sa i första inlägget.

2020-11-18 11:38

https://en.m.wikipedia.org/wiki/Prince_engine påstår en massa

2020-11-18 11:48
Rikard skrev:

Läste just på ett annat forum att man skulle akta sig för "BMW motorn" på 1,6 liter om man köpte en Peugeot, och man ist skulle välja den 3 cylindriga motorn från Peugeot.
Så hur var det nu ?? Vem har tillverkat motorn ;)
Kan det vara som Mäkinen sa i första inlägget.

Bmw har ingen 1,6 l motor i sitt utbud längre.
I så fall den lilla fyran som fanns för snart tio år sedan.

2020-11-18 11:54
Guran
Guran skrev:

Rikard wrote:Läste just på ett annat forum att man skulle akta sig för "BMW motorn" på 1,6 liter om man köpte en Peugeot, och man ist skulle välja den 3 cylindriga motorn från Peugeot.
Så hur var det nu ?? Vem har tillverkat motorn ;)
Kan det vara som Mäkinen sa i första inlägget.
Bmw har ingen 1,6 l motor i sitt utbud längre.
I så fall den lilla fyran som fanns för snart tio år sedan.

Motorn verkar fortfarande existera om man läser Mäkinens länk, Beje bör ha den i sin bil tex. Men BMW själva verkar inte använda den längre.

2020-11-18 12:10
Rikard skrev:

Guran wrote:Rikard wrote:Läste just på ett annat forum att man skulle akta sig för "BMW motorn" på 1,6 liter om man köpte en Peugeot, och man ist skulle välja den 3 cylindriga motorn från Peugeot.
Så hur var det nu ?? Vem har tillverkat motorn ;)
Kan det vara som Mäkinen sa i första inlägget.
Bmw har ingen 1,6 l motor i sitt utbud längre.
I så fall den lilla fyran som fanns för snart tio år sedan.
Motorn verkar fortfarande existera om man läser Mäkinens länk, Beje bör ha den i sin bil tex. Men BMW själva verkar inte använda den längre.

Ja BMW har inte haft den på många år, minns inte när, mem skulle gissa på fem år i alla fall. Men vad är kvar av den ursprungliga nu mer omoderna motorn, blocket?

2020-11-18 19:58
Guran
Rikard skrev:

Som kuriosa, fanns BMW 518 endast att köpa i Sverige.

Mja, jag tror den faktiskt fanns i Norge också. Snikmodell med liten motor trumbromsar bak.

2020-11-20 11:17
Ingen vet hur gammal en Citroen kan bli...
Rikard skrev:

Läste just på ett annat forum att man skulle akta sig för "BMW motorn" på 1,6 liter om man köpte en Peugeot, och man ist skulle välja den 3 cylindriga motorn från Peugeot.
Så hur var det nu ?? Vem har tillverkat motorn ;)
Kan det vara som Mäkinen sa i första inlägget.

Ja, den där motorn som satt i Peugeot, Citroen, BMW och Mini verkar vara ojämn i kvalitet.
Inte alls lika pålitlig som föregångaren.
Snålare och starkare - javisst. Men en del tar olja, en del läcker olja.
Vi hade en sån i familjen, den byttes bort.
Hur bra/dålig den 3-cylindriga är, vet jag inte. Men, jag tror inte den är släkt med 1,6:an.

2020-11-20 11:22
Ingen vet hur gammal en Citroen kan bli...
Guran skrev:

Rikard wrote:Läste just på ett annat forum att man skulle akta sig för "BMW motorn" på 1,6 liter om man köpte en Peugeot, och man ist skulle välja den 3 cylindriga motorn från Peugeot.
Så hur var det nu ?? Vem har tillverkat motorn ;)
Kan det vara som Mäkinen sa i första inlägget.
Bmw har ingen 1,6 l motor i sitt utbud längre.
I så fall den lilla fyran som fanns för snart tio år sedan.

Nej, BMW använde 1,6:an fram till 2016, när den ersattes av nya 3-cyl.

2020-11-20 11:27
Ingen vet hur gammal en Citroen kan bli...
hultarn skrev:

Rikard wrote:Som kuriosa, fanns BMW 518 endast att köpa i Sverige.
Mja, jag tror den faktiskt fanns i Norge också. Snikmodell med liten motor trumbromsar bak.

Aha, läste det i nån biltidning när det begav sig, att sverige bett tyskarna om en 5 serie med fyrcylindrig motor. Den skulle annars bara fått 6or.

2020-11-20 11:32
hultarn skrev:

Guran wrote:Rikard wrote:Läste just på ett annat forum att man skulle akta sig för "BMW motorn" på 1,6 liter om man köpte en Peugeot, och man ist skulle välja den 3 cylindriga motorn från Peugeot.
Så hur var det nu ?? Vem har tillverkat motorn ;)
Kan det vara som Mäkinen sa i första inlägget.
Bmw har ingen 1,6 l motor i sitt utbud längre.
I så fall den lilla fyran som fanns för snart tio år sedan.
Nej, BMW använde 1,6:an fram till 2016, när den ersattes av nya 3-cyl.

Då närmar det sig snart tio år :) i alla fall halvvägs. Då -16 års modell kom sommarn 2015

2020-11-20 12:31
Guran

Det är väl bättre med en kamrem 15000 mil/5år ,som är konstruerad att bytas relativt enkelt än en klen konstruktion av kamkedja som rasar redan vid 8000 mil som i BMW 1,6 motorn som sitter i vissa PSA modeller, när jag köpte senaste C5 an fanns det en till salu i Bollnäs 8000mil men den var på verkstad för felcod motor vid koll med verkstan var felcoden fel kamläge alltså sliten kamkedja vid 8000 mil vid koll med en servicetekniker på Citroen fick jag veta att det var en rackelmotor från BMW . det blev en 2,0 HDI 163 hk istället med kamrem som hade gått 14800 mil som jag bytte när jag köpte den

2020-11-23 12:09
hans.antnas