Vi Bilägares forum

Hämtat nya Seat Ibiza 1.0 (110hk) DSG

Hämtat nya Seat Ibiza 1.0 (110hk) DSG

Så nu har våran bilpark fått ett tillskott av nya Ibizan som vi beställde i september, lång väntan 3,5 månad men nu är den här sedan 1 vecka tillbaka. Bilen fungerar som väntat kanon, har provat CarPlay/Mirrorlink både med iPhone och android, fungerar mycket bra, kopplingen mot iPhone fungerar helt felfritt mot android fick vi krångla lite innan det lirade. Med iPhone är man låst till dem appar som Apple godkänt medans man med mirrorlink har fria händer att göra vad man vill Facebook etc. Är väl inte helt okej att sitta med fejjan när man kör bil så jag förstår Apples tänk dock.

Nåväl förbrukningen har änsålänge inte imponerat, ligger på samma som med golfen (0,55) som har större motor och är tyngre men det kanske sjunker något med tiden! Dock har vi inte tillämpat ecodrive samt att dubbade vinterdäck sitter på! Något jag redan noterat som mindre bra är att skivan som ligger över reservhjulsbaljan känns något vek och att det saknas skydd över dödmanspedalen (där man normalt placerar foten vid automatkörning) lär bli väldigt skitigt där snabbt. Motorn finns det inget att klaga på, 110 hästar räcker fint till bilmodellen, man kan sakna elektrisk handbroms (som vi har på golfen) nu får man sitta med foten på bromsen vid rödljus istället. Återkommer med rapportering vartefter tiden går!

Uppdaterat: 2015-12-22 19:28

Kommentarer

Märkligt, bilens förnämsta egenskaper är alltså att den är bra att kommunicera med leksakstelefåner.
Och den sämsta att den inte har elektrisk handbroms så man måste ha foten på bromsen vid rödljus!
Ok, hur ska man bedöma det?
Ursäkta om jag låter cynisk.
Jag vill gärna höra mer erfarenheter vartefter de kommer.

Uppdaterat: 2015-12-22 20:14
Varje Saab är värd att vårdas och bevaras, sådana bilar görs inte längre

Saabnisse Autohold är bra när man behöver stanna i backar, testa själv.
För övrigt grattis till bilen Zipfer

Uppdaterat: 2015-12-22 20:22
Diesel skrev:

Saabnisse Autohold är bra när man behöver stanna i backar, testa själv.
För övrigt grattis till bilen Zipfer

Behövs inte, jag har en riktig konventionell automatlåda i Saaben och i de andra som har manuell har jag sedan länge lärt mig att hålla bilen med bromsen.
Jag tycker inte att det är svårt!

Och naturligtvis, ursäkta än en gång, naturligtvis vill även jag gratulera till nya bilen!

Uppdaterat: 2015-12-22 20:34
Varje Saab är värd att vårdas och bevaras, sådana bilar görs inte längre

Kom att tänka på att det redan på 1930- talet fanns bilar med " hillholder", när kopplingen var trampad i botten var bromsen aktiverad och man behövde aldrig röra bromspedalen vid start i uppförsbacke.

Uppdaterat: 2015-12-22 20:39
Varje Saab är värd att vårdas och bevaras, sådana bilar görs inte längre

Skönt att slippa elok,sån dynga.
Hillhold fixar ju bilar ändå,bara att hålla trycket en halvsekund.

Uppdaterat: 2015-12-22 20:55

Grattis till nya bilen Zipfer.
Sålde av min Ibiza för något år sedan nu och saknar den fortfarande, främst är det körglädjen i den lilla bilen och 1,2 TSI 105HKmotorn jag saknar.
Kul och läsa lite personliga rapporter om infotainment delen, det som satt i innan (2011) var ingen höjdare. Det var iofs mer en ren stereo än infotainment men den var inte helt logisk.

Just CarPlay är något jag ser fram emot att skaffa i nästa bil. Att kunna slänga in telefonen i handskfacket och sköta allt med rösten eller via den större pekskärmen ser jag som en stor fördel.

När det gäller el-handbroms så är jag lite kluven. Det känns som en onödig grej att pynta extra för, vara för att slippa dra i en spak som tar 1 sekund. Och hill hold var standard på min gamla Ibiza.
Samtidigt ser och känns det kanske lite lyxigare att bara kunna trycka på en knapp.

Måste bara fråga en sista fråga om den uppdaterade Ibizan.
Har dom fixat till så att handtagen på dörren inuti bilen inte knarrar och känns som dom ska gå sönder så fort man greppar tag i dom?
Visst, bilen ska skilja sig från Polo och Audi A1, men detta kändes bara som en ruskig miss och Dacia-aktigt.

Uppdaterat: 2015-12-22 21:53
– Har du sett den nya filmen om lastbilar? – Nä, men jag har sett trailern.

En del behöver man inte ens trycka på nån knapp, då det går helt automatiskt med handbromsen, både att den drar till och släpper.
Har haft nån som man måste trycka på en knapp för att dra till och släppa också.
Men visst funkar det lika bra med manuell om man inte är allt för bekväm.

Uppdaterat: 2015-12-22 23:02

Finns ju fördelar och nackdelar med båda systemen helt klart.
Just ibizan är lätt att göra handpromssladdar med om man känner att 18 åringen i en vaknat till liv och man vill försöka efterlikna Ace Ventura's parkeringsskills.
Men då det på moderna bilar numera inte går att koppla bort ABS eller antisladd helt (även om det står att det är av) så blir det det i det närmaste obehagligt när ESP;n griper in.

Uppdaterat: 2015-12-23 07:42
– Har du sett den nya filmen om lastbilar? – Nä, men jag har sett trailern.

Saabnisse: Har inte hunnit köra bilen så mycket, så jag nämnde det som jag hitills tänkt på, om något är bra eller dåligt så nämner jag det, är inte märkesfanatiker.

Och låt mig förtydliga vad gäller handbromsen! Den har auto-hold vilket används när man står i med eller motlut sålångt inga problem men när du står på plan mark vid ett trafikljus så aktiveras inte denna funktion. Om man har en elektronisk handbroms av samma typ som jag har i min golf så behöver man inte trycka på någon knapp utan när man stannat bilen aktiveras bromsen och när man vill köra iväg så släpper den så fort man nuddar gaspedalen. I-lands problem jag vet, men bor man i Stockholm så är det väldigt skönt att ta bort foten från pedalen när man står och väntar vid något av alla 1000-tals trafikljus :) Har man inte funktionen idag så förstår jag att man inte saknar den, men det funkar faktiskt väldigt bra.

Vad gäller dörrhandtagen så får jag återkomma till det, har inte tänkt på att det knakar eller känns plastigt iallafall, brukar reagera på sånt men visst är den byggd med billigare plast än min golf men så är den också billigare.

Uppdaterat: 2015-12-23 08:44