Vi Bilägares forum

Grosser byter bil, det blev en...

Grosser byter bil, det blev en...

...lätt begagnad Hyundai IONIQ 5 från 2022 med 3900 mil på mätaren.

Först en bekännelse. Egentligen har jag brutit mot mina principer, då jag vill helst köra en låg slank bil - precis som min gamla IONIQ Electric. Så en IONIQ 6 låg närmast till hands - men med tanke på nypriset så blev det tyvärr ett orealistiskt alternativ. Nåväl, både jag (och inte minst frun!) är nöjd med valet. Det är en bil med ett unikt utseende vilket jag uppskattar.

Modellen är en bakhjulsdriven Advanced Komfort Plus, dvs bilen har det mesta av utrustning som Hyundai kan erbjuda utom utsprättande dörrhandtag. Nu kan man ju tyvärr inte posta bilder, men färgen heter Mystery Olive Green och lika mystisk som namnet, den skiftar från grå-lila-olivgrön-brun beroende på ljuset faller, en riktigt kameliontfärg.

Måste säga att jag verkligen uppskattar den ljusa skinninredningen och glastaket. Sällan har det känts mer ljust och luftigt i en bilkupé. För min som kört enklare bilar tidigare känns det som den har riktigt fin kvalitet och är en bra ihopskruvad bil.

Dragkrok ska monteras och möjligen även LED-ramp - då helljuset lämnar lite att önska. Halvljuset är klart godkänt, men kunde ev varit bättre. Behöver lite mer mörkerkörning för att bedöma om det skiljer mot gamla Ioniqen som hade riktigt bra halvljus.

Jag rapporterar om något oväntat händer. Nu åker jag i alla fall och njuter av låååång räckvidd och förhoppningsvis bekymmersfritt bilägande.

2023-09-11 16:25
Power to the people

Kommentarer

Grattis och Lycka till.
Min har fungerat felfritt i 5500 mil nu.
Och ja, du behöver LED-ramp då helljuset på typiskt asiatiskt vis är smalt (men även Stortyska premiumbilar verkar lida av uselt helljus, klagas mycket på BMW i4 och det sålda ljuset) men halvljuset är helt ok. Lite smal ljusbild dock jämfört med den MB GLC jag hade tidigare.

2023-09-11 17:11

Grattis - du kommer säkert att bli lika nöjd med denna som med din förra Ioniq !

2023-09-11 19:32

Grattis till nya bilen.

2023-09-11 19:56

Grattis!
Ett logiskt val efter den andra.

2023-09-11 20:41

Grattis! Måste kännas som ett gigantiskt steg framåt att gå från OG Ioniq till Ioniq 5.

2023-09-11 20:54

Snoid, Pi, Christer, Mäkinen, Apex - tack för hälsningarna.

Uppdaterat: 2023-09-11 20:57
Power to the people
Apex skrev:

Grattis! Måste kännas som ett gigantiskt steg framåt att gå från OG Ioniq till Ioniq 5.

Ja ja ja, det märks verkligen att det är något helt annat.

2023-09-11 20:59
Power to the people
Mr Snoid skrev:

Grattis och Lycka till.
Min har fungerat felfritt i 5500 mil nu.
Och ja, du behöver LED-ramp då helljuset på typiskt asiatiskt vis är smalt (men även Stortyska premiumbilar verkar lida av uselt helljus, klagas mycket på BMW i4 och det sålda ljuset) men halvljuset är helt ok. Lite smal ljusbild dock jämfört med den MB GLC jag hade tidigare.

Låter lovande, den här har ju rullat några mil redan, men min förra Hyundai var ju så när på felfri - förutom att laddlåsningen pajade 6 månader efter garantin gått ut. :-(

Angående LED-ramp, vad har du monterat? Gjort själv eller verkstad? Infällt montage?

2023-09-11 21:01
Power to the people

Grattis!!!
Borde läst denna tråd innan jag skrev i din andra tråd.

Ja, det lär vara ett ordentligt lyft mot förra.

2023-09-11 21:43
Grosser skrev:

Mr Snoid skrev:
Grattis och Lycka till.
Min har fungerat felfritt i 5500 mil nu.
Och ja, du behöver LED-ramp då helljuset på typiskt asiatiskt vis är smalt (men även Stortyska premiumbilar verkar lida av uselt helljus, klagas mycket på BMW i4 och det sålda ljuset) men halvljuset är helt ok. Lite smal ljusbild dock jämfört med den MB GLC jag hade tidigare.

Låter lovande, den här har ju rullat några mil redan, men min förra Hyundai var ju så när på felfri - förutom att laddlåsningen pajade 6 månader efter garantin gått ut. :-(
Angående LED-ramp, vad har du monterat? Gjort själv eller verkstad? Infällt montage?

Jag har gjort själv.
Köpte led-ramp innan jag fick bilen.
En sådan där ”dussinramp” för billig peng.
Nu finns den även på Jula.

https://www.jula.se/catalog/bil-och-garage/biltillbehor/fordonsbelysning/extraljusramper/ljusramp-led-016051/
Monterad med orignalfästena som jag satte fast med medföljande skruv i nummerskylthållarens underkant. Enda åverkan på bilen var två nya skruvhål då skylthållaren måste flyttas upp ca 1cm för att rampen skall hamna i ”vecket” i fronten.
Det finns utförliga anvisningar på FB gruppen (den med bil och husvagn som profilbild)
Vanligt relä och stryrström från ledningen till helljuset. Trivialt elsystem så det funkar fint att tjuva styrström.
Ok ljus för pengen, form före funktion. Men skall du ha bilen länge så är så klart en Lazer Elite 18 nått i hästväg bra, och dyr.

Uppdaterat: 2023-09-11 22:24

Grattis till bilen och ett bra köp.

2023-09-12 07:52
Lås inga trådar.

Roligt, lycka till.

2023-09-12 11:21
Regel 1: Jag har alltid rätt. Regel 2: Om jag någon gång skulle ha fel träder regel 1 i kraft.

Axa, Leif, Hacken, syrener - tack så mycket!

Uppdaterat: 2023-09-17 13:38
Power to the people

Grattis till en fin bil!
Den gröna färgen är snygg!
På något mystiskt sätt.

2023-09-12 20:28

Härligt, bra val skulle jag säga!

2023-09-19 14:58
*Robban

Tack Robban!

2023-09-23 10:23
Power to the people

Grattis till bilen!
Har kört IONIQ 6 och du gjorde rätt, gillar 5'an bättre. Blev rätt besviken på 6'an och fattar att den inte säljer så bra.

2023-09-23 15:09
Gillar kurvor och rondeller

Tack MC! I mitt huvud gillar jag fortfarande 6'an mer, och hade pengarna räckt hade det gärna fått stå en sådan i röd metallic och med ljus inredning och taklucka på gården - men ibland får man vara rationell och 5'an är ett mer rationellt val trots allt. Jag trivs bra med bilen i alla fall. :-)

2023-09-23 15:32
Power to the people

Nu har jag äntligen fått avtagbar dragkrok monterad på bilen. Möjligheten till att dra släp var en anledningarna till bilbytet.
Dragkroksexpertens verkstad i Jönköping fick göra jobbet till det "okej" priset av 9750 kr. Jämför det med lokala Mekonomen som ville ha 15500 kr och Hyundai-handlaren närmare 17000 kr för samma jobb. Brink är tillverkaren.

2023-10-23 19:19
Power to the people

Nu har jag åtgärdat bilens största svaghet - helljuset - genom att montera en LED-ramp. Välinvesterade 2,5 timmar och 2300 kr för att få ett rejält helljus.
Kunde man ju i och för sig krävt från start på en bil i den här prisklassen. :-/

2023-11-30 18:29
Power to the people
Grosser skrev:

Nu har jag åtgärdat bilens största svaghet - helljuset - genom att montera en LED-ramp. Välinvesterade 2,5 timmar och 2300 kr för att få ett rejält helljus.
Kunde man ju i och för sig krävt från start på en bil i den här prisklassen. :-/

Finns ingen bil, oavsett prisklass, som har ett helljus som en LED-ramp ger. Till och med en hyfsat billig LED ramp lyser bättre än helljuset på en bil.
Men helljuset på Ioniq 5 är uselt, två små ljusa punkter lite längre fram än halvljuset.
Tydligen lika eländigt på BMW i4 med standard LED.
Så inget unikt

Uppdaterat: 2023-11-30 19:54

Såklart Snoid, men något bättre standardnivå skulle man vilja ha från våra koreanska vänner. Jag menar, de vintertestar ju bilarna här halva året, så något måste de lärt sig om behovet av bra helljus. ;-)
Då låter i4 som en besvikelse i det avseendet, från tysk-premium förväntar man ju sig någorlunda bra ljus från med.

2023-11-30 21:41
Power to the people
Grosser skrev:

Såklart Snoid, men något bättre standardnivå skulle man vilja ha från våra koreanska vänner. Jag menar, de vintertestar ju bilarna här halva året, så något måste de lärt sig om behovet av bra helljus. ;-)
Då låter i4 som en besvikelse i det avseendet, från tysk-premium förväntar man ju sig någorlunda bra ljus från med.

Hyundai är ju välkända för att ha eländigt ljus.
Frugans I20, måste montera superduper H4 och en ljusramp för att se något.
Sonen hade en ny I20 med LED, lika eländigt helljus som på I5, två små ljuspunkter lite längre fram på vägen.
Men jag tror att 2023 har fått bättre helljus, man läser ju inte alls så mycket om det erbarmliga helljuset längre på FB-grupperna. Även I6 verkar ha betydligt bättre helljus.

2023-11-30 21:48
Grosser skrev:

Såklart Snoid, men något bättre standardnivå skulle man vilja ha från våra koreanska vänner. Jag menar, de vintertestar ju bilarna här halva året, så något måste de lärt sig om behovet av bra helljus. ;-)
Då låter i4 som en besvikelse i det avseendet, från tysk-premium förväntar man ju sig någorlunda bra ljus från med.

Finns bra ljus till BMWn men i sann tysk premiumanda så kostar det lite väl mycket

2023-11-30 21:52
Apex skrev:

Grosser skrev:
Såklart Snoid, men något bättre standardnivå skulle man vilja ha från våra koreanska vänner. Jag menar, de vintertestar ju bilarna här halva året, så något måste de lärt sig om behovet av bra helljus. ;-)
Då låter i4 som en besvikelse i det avseendet, från tysk-premium förväntar man ju sig någorlunda bra ljus från med.

Finns bra ljus till BMWn men i sann tysk premiumanda så kostar det lite väl mycket

Ja rent ut sagt svindyrt för laserlight som i alla fall verkar vara hyfsat bra. Men även på bilar utrustade med det så ser jag att det monteras extraljus.
Skulle tro att man behöver upp på 5-serien för att få riktigt bra ljus på BMW.
Många som beskriver hur mycket bättre ljuset var förr.

2023-11-30 22:02

IQ6 har ju begåvats med LED-Matrix till och med, så den har ju klart bättre ljus. Säkert något som dyker upp på en faceliftad IQ5 till nästa år.

2023-11-30 22:08
Power to the people
Grosser skrev:

IQ6 har ju begåvats med LED-Matrix till och med, så den har ju klart bättre ljus. Säkert något som dyker upp på en faceliftad IQ5 till nästa år.

Ja men ganska trivialt matrix ljus. Tror det är 12 sektorer bara, ungefär som Opel Astra. Men skall vara bättre. Om inte annat är matrix trevligt och så kan man komplettera med en bra LED ramp. Blir det en ny I5 nån gång så får det kostas på en Lazer Linear 18 Elite.
Den verkar vara nått i hästväg i fråga om ljus och framförallt bredd på ljuset

2023-11-30 22:19

Lazer Linear har ju dessutom någon slags halvljus-assistent på toppmodellen. Men det kostar på, såklart. 😁

2023-12-01 08:43
Power to the people
Grosser skrev:

Lazer Linear har ju dessutom någon slags halvljus-assistent på toppmodellen. Men det kostar på, såklart. 😁

Ja och den skall även fungera ganska dåligt och blända mötande innan den börjar förstå hur den skall blända av. Verkar vara bortkastade pengar.

2023-12-01 08:46

Jag hann med 700 mil med nya bilen under 2023. Så inget helår summerat ännu.

Det märks att den här bilen är rejält törstigare på strömmen än gammel-Ioniqen, vilket egentligen är som förväntat. På dessa 700 mil behövde jag ladda 1620 kWh (hemma 1125 kWh och publikt 495 kWh). Genomsnittlig förbrukning vid laddstolpen är 2,3 kWh/mil (inklusive förvärming, laddförluster med mera).

Milkostnaden för elen har bara ökat marginellt, just pga att jag inte behöver ladda publikt lika ofta längre. Det behövdes ofta en snabbladdning eller två vid någon längre dagsutflykt med gammel-Ioniqen. Dock var förbrukningen ca 25-30% lägre, snittade 1,65 kWh/mil över helåret. Bilens bekvämlighet väger verkligen upp den förbrukningsökningen.

Uppdaterat: 2024-01-06 22:07
Power to the people

Det låter väl som ok förbrukning med tanke på att det var kall höst och frostig vinter.

2024-01-07 10:43
Axa skrev:

Det låter väl som ok förbrukning med tanke på att det var kall höst och frostig vinter.

Ja, det har såklart påverkat en del, plus att fick reda på att om man har batterikonditionerning aktiverat så körs även denna vid förvärmning av kupén. Om det är en bugg eller feature låter jag vara osagt, men jag har stängt av det nu och aktiverar det enbart på långresa. Borde spara några kWh i vardagen.

2024-01-07 13:00
Power to the people

Grosser
Men är det inte bättre med batterikonditionering även i vardagskörningen? Batteriet ska ju ändå upp i temperatur och det lär väl även ge bättre regen.

2024-01-07 13:52

Axa
Nja, jag har inte märkt av någon försämring av regen eller liknande. Jag testar en period (utan) och ser om det gör någon skillnad. :-)

2024-01-07 17:00
Power to the people
Axa skrev:

Grosser
Men är det inte bättre med batterikonditionering även i vardagskörningen? Batteriet ska ju ändå upp i temperatur och det lär väl även ge bättre regen.

Nej den regenererar riktigt bra även med kallt batteri.
Enda gången den värmer batteriet är när det är -20. Eller som Grosser skriver vid förvärmning av kupén.
Men det går bara åt 1kWh till det om man värmer i en kvart. Sällan jag kör värmen så länge. Räcker med fem minuter så är det tillräckligt varmt. Så då kan den gott få värma batteriet lite också, det mår oavsett inte dåligt av det.

2024-01-07 17:09

Och om det är halt väglag behöver man ändå inte full regen.

2024-01-07 17:12
Power to the people
Grosser skrev:

Och om det är halt väglag behöver man ändå inte full regen.

Nej då använder man det fantastiska winter mode läget.

2024-01-07 17:24

Ah, ok. Enyaqen har riktigt dålig regen med kall bil.
Men jag föredrar regen även när halt.

2024-01-07 17:39
Axa skrev:

Ah, ok. Enyaqen har riktigt dålig regen med kall bil.
Men jag föredrar regen även när halt.

Jag tror faktiskt att Hyundai ligger nått år före VAG i fråga om elbilsplattform.

2024-01-07 17:50
Axa skrev:

Ah, ok. Enyaqen har riktigt dålig regen med kall bil.
Men jag föredrar regen även när halt.

Oj, jaha? Nä, någon dålig regen har jag inte upplevt med Hyundaierna. Brukar köra med "Snow"-läge som begränsar regen till steg 1, dvs något svagare än motsvarande motorbroms.

2024-01-07 18:54
Power to the people

Sparar man mer el i regenläget jmf med att frihjula dvs D läge?

2024-01-09 22:08
Swenssons skrev:

Sparar man mer el i regenläget jmf med att frihjula dvs D läge?

Beror på vad för typ av körning men generellt, ja.

2024-01-09 23:26

Gaston,
ok. Då ska jag testa / försöka använda B funktionen även om jag tycker att D läget är bekvämare.

2024-01-10 06:01

Frirullning ger minst förluster av den kinetiska energin som du bygger upp genom acceleration = effektivare. Men det är svårare och inte lika praktiskt som regen beroende på situation.

Uppdaterat: 2024-01-10 08:53
Swenssons skrev:

Sparar man mer el i regenläget jmf med att frihjula dvs D läge?

Det beror lite på körsituation. I stadstafik så är mer regen (eller helst one-pedal-driving) att föredra - då maximeras nyttjandet av bromskraftåtervinningen (dvs motorn körs som generator och laddar tillbaka energi).
På landsväg eller motorväg är detta egalt, då är frirullning energieffektivare.

På Hyundaien går det ställa regen i 6 lägen, från frirullning till one-pedal-driving samt ett auto-läge.
0 1 2 3 OPD Auto

2024-01-10 08:55
Power to the people
Grosser skrev:

Swenssons skrev:
Sparar man mer el i regenläget jmf med att frihjula dvs D läge?

Det beror lite på körsituation. I stadstafik så är mer regen (eller helst one-pedal-driving) att föredra - då maximeras nyttjandet av bromskraftåtervinningen (dvs motorn körs som generator och laddar tillbaka energi).
På landsväg eller motorväg är detta egalt, då är frirullning energieffektivare.
På Hyundaien går det ställa regen i 6 lägen, från frirullning till one-pedal-driving samt ett auto-läge.
0 1 2 3 OPD Auto

glöm inte dom ytterligare tre inställningarna du kan göra på autoläget i bilinställningar, utäver de olika nivårena du ställer på paddlarna. men visst är det tre nivåer under auto och tre olika "uppfärnden" på input från radarn, så minst 9 olika (eller om det är 12) nivåer kan du anpassa efter eget tycke och smak på hur auto skall reagera.

2024-01-10 11:07

Ja, herregud, nästan så att koreanska ingenjörerna överarbetat lösningen. Nåja, valfrihet är ju bra.

2024-01-10 11:27
Power to the people

Ja,
det känns lite overkill med så många lägen på regen. På min XC60 Recharge har jag ingen aaaning om hur många inställningsmöjligheter det finns utöver Hybridläget, Pure, offroad, Constant AWD drive utöver B och D lägena.

Jag har hitintills bara laddat bilen varje kväll och kört utan någon större eftertanke. Har passerat 700 mil sedan den 10/11-23 då jag hämtade ut den.

2024-01-10 16:08

Youtubern ecodriver har en video där han visar hur man ska köra Ioniq 5. Han kör samma slinga med olika bilar. Slingan har uppförsbacke, nedförsbacke, plant, motorväg och stad. Om man söker med ecodriver ioniq 5 hittar man videon. Han har också kört xc40, ev 6 med flera.

2024-01-18 10:36
P-I H

Ioniq 5 skall man köra precis som man vill. Själv använder jag ofta biens fulla effekt.
Varför skall man helt plötsligt börja snålköra och sänka komforten i kupén bara för att man köpt en elbil?
Kanske var befogat på de första elbilarna som hadde kort räckvidd.

2024-01-18 11:01