Ett år med Skoda Octavia Style 1.0TSI MY2017

51 inlägg 0 nya
Ett år med Skoda Octavia Style 1.0TSI MY2017

En sammanfattning av mina intryck efter 1 år och 933 mil.

Jag hämtade ut min nya Octavia kombi 1 april 2017. Iom att jag kör så lite så brukar jag köpa en 1-2år gammal bil och behålla den i 6-10år.

Har tidigare haft en Ford Focus kombi 2000'a (köpt 2001) som rostade så illa att jag fick byta dörrar redan andra vintern, och rostlagade den i stort sett varje vinter (på Fords bekostnad faktiskt). Den tjutande växellådan ville inte Ford ta på sig, men det var långt mindre problem än rosten... Jag gjorde missen att skaffa den lite större 2-litersmotorn på 130hk, men den bullrade mest om, och drog soppa. Min 0.703, Max 1.266 och snitt 0.912 över 7år.

2008 hade jag lessnat på Focusens rost och skaffade en Octavia II kombi 2006'a. Märkte snart att bagaget i Focusen var bättre planerat (läs bredare). Skodan med 1,6MPI-motorn var mkt snålare än Forden som slukade soppa. Om Forden hade rostproblem så var inte Skodan felfri direkt. Under mina år så hade jag 2st fjäderbrott fram (båda inom 500mil vid ca 6000mil), AC'n pajade 2ggr (VAG-problem), ABS-enheten la av (VAG-problem), oändliga problem med bakbromsarna. Bränsleförbrukning Min 0.643, Max 1.100 och snitt 0.805 över 9år.

Iom nämnda problem så skulle jag inte ha en Octavia igen, men efter att letat efter lämpliga alternativ till rätt pris så var jag tillbaka på ruta ett och bestämde mig för en till. Saknade dragkrok plus Xenon-lysen på mina tidigare bilar och skulle definitivt ha en nu, för de få tillfällena jag behöver koppla på en kärra eller köra på landet på vintern. Det begränsade urvalet begagnade bilar så till slut köpte jag en ny lagberbil när jag fann en med tilltalande spec och färg: En silverfärgad Style med drag&webastopaket med 220V uttag och sitsvärme i baksätet.

Kanon:
* Att kunna ha både jobb och privattelefonen kopplade samtidigt
* 220V uttaget till pjäxvärmare eller laddare
* Skidlucka (men skulle kanske även haft "åkpåse")
* "Standard-rails" och inte modellspecifika som till andra bilar. Mina gamla lastbågar passade
* Har inte lyssnat på reklam eller sk*tsnack på hela året. All musik på minneskort är underbart
* Ljudnivån! Åker en del Passat med en bekanting och hans bilar har alltid tidigare varit tystare. Nu är det nog lika. Den lilla trepipen hörs inte alls. Låg idag på 4'an på 3000rpm och hörde inte att jag växlat fel...
* Färddatorns snittförbrukning stämmer bra
* Motorn. 115Hk räcker för mig och bra vrid, förutom under 12-1300rpm. Med 1.6MPI'n var det svårt att göra omkörningar, nu är det inga problem
* Bränsleförbrukning först året: Min 0.547, Max 0.964 och snitt 0.652. Näst mest drog den 2dl mindre men vi hade ett par veckor med -20 och jag körde mest korta sträckor med Webasto ofta... Snittat ca 0.6 på sommaren och 0.7 på vintern.
* Webasto. Kostar några droppar men jämfört med förra Skodan så spar jag ändå 1.5dl i snitt över första året
* Den låga bilskatten
* Baksätet bakom mig (1,73cm) är som att åka limosine
* Att backspeglarna fälls in automatiskt när man låser bilen (Bara för att min bekants Passat inte har det trots att den kostade 140kSEK mer och att det retar honom...)

Kunde varit bättre:
* Skamligt att Android Auto ännu inte finns officiellt i Sverige till någon bil. Det blev jag varse när jag skulle köra hem bilen efter köpet. I brochyren står det att det finns...
* Det höj och sänkbara golvet i bagaget stjäl plats (min förra Octavia hade inte det) och gör det svårt att planera om/när man ska ha något under det eller inte
* Bagaget i min Focus var bredare även om det var lite mindre, men jag saknar det än
* Den lokala handlaren/verkstan. Jag tog tåget bort och köpte bilen när de inte kunde leverera rätt bil till rätt pris. Får se hur det blir vid service...
* Webaston stinker avgaser. Ska den göra det? Kanske hör ihop med att den inte avger lika snabb värme som det verkar för andra?
* Har varit en del tjuvstopp när motorn inte har varv nog, tex med 2'an i runt gatuhörn
* Ekonomiska körprogramet omöjligt att använda. Man blir en väglus iom att farthållaren tar en evighet att åter komma upp i fart. (Sport har jag inte provat. Ser ingen anledning till det...)
* Mkt växlande med 6 växlar... 5 med samma utväxling på 5an som 6an hade jag föredragit. DSG vågade jag mig inte på efter bekantas problem med sina DSG och iom att jag troligen behåller bilen långt efter garantitiden gått ut
* Morsan märkte inte att jag bytt upp mig iom att det var samma färg som min 2006'a. Jag misstänkte att det skulle bli så... :)

Vi får se hur det ser ut på bilfronten nästa gång det blir aktuellt att byta bil, sådär kring 2026 eller så. Kanske finns det då elbilar med rejält bagageutrymme (läs kombi) och att de är klassade för dragkroksvikter mer än för cykelhållare.

Skoda Octavia III Style 1,0TSI

Intressant dokumentation, att inte morsan märkte bilbytet är förståligt när dom har sett lika ut i 20 år, ska bli kul att läsa reaktionerna på va du tycker är nackdelar av dom övriga octavia ägarna här på forumet, de har ju hittills bara varit rosor i deras recensioner.

Jag tycker nog att de negativa punkterna än ungefär de jag skrivit om min Octavia. Jag har förstås lastgolvet i nedre läget för att slippa plocka med hundburen när djupet behövs. Därutöver tycker jag det är klent med riktningsstabiliteten.

Trevlig läsning.
Min fru hade just en sån Focus 2,0 kombi -01 när vi träffades, bilen/ motorn gjorde ingen glad, men bagaget är som du säger riktigt bra och lättåtkommligt.

Noterar även ditt missnöje över Skodans bakbromsar. Jag antar att bilen hade skivbromsar bak, tidigare Oktavia hade trummor bak, och dom är det sällan nått problem med.
Men skivor/ok bak på VAG bilar har varit av sämsta möjliga kvalité. Jag plockade av bakhjulen på en släktings Golf, och undrade när jag såg prylarna om det inte var bytt på 20 år, men bilen var bara 2 år gammal.
Ena oket var så rostigt att det inte gick att rädda.

Vi får hoppas att nya bilen har bättre prylar.

Ärlighet vara längst. Bensinarnas Eco lägen är fortsatt extremer, mitt i natten på en öde väg.
Luckor i registret fanns även i 1.2Tsi, den tappade gärna andan på 2:a växeln i stadskörning och jag är av den meningen att en liten trecylle kan inte ge mer kraft utan att den ger mindre vilket Renault Clio gav mig i handen och visst att VW gör bra men en liten motor är en liten motor.
Octaviaär till utseendet en förutsägbart trist bil och så var det också tänkt att den ska andas lågt pris, förnuft och beständighet bara det att priset inte alls är lågt.

Octavia är en bra bil och att det räcker gott så.

Android auto funkar utmärkt på min, bara att ladda ner via APK. Spotify och favvoradiokanalen på pekskärmen som komplement till SD kortet är grymt. Och Google Maps som navigation är ljusår bättre än vag:s.

Roligt läsning. :)

Man har ju olika behov och känsla för olika bilar.
Det jag höjer är det dubbla sänkbara lastgolvet till skyarna som gömmer både stora cyckelstället och mycket mycket mer och behöver man alltid volymen kan man lägga skivan i förrådet för det tredje understa facket rymmer ändå bilens smågrejor mm.
Jag skulle aldrig köpa en bil utan dubbelt lastgolv.

Jag åker också en del andra bilar och den är riktigt tyst jämförelsevis.

Motorn tycker jag räcker till i alla lägen och den är nog idialisk med dsg lådan som förlåtet allt och växlar obemärkt och som jag har och berömmer både i stan och vid landsvägens omkörningar i 110.
DSG är verkligen bra och kanske speciellt på denna motor.
Eco läget som du säger är ytterst tveksamt om det sparar en enda droppe och i std läge med dsg växlar den ändå sent i stan tycker jag.
Sport läge med dsg är bra släpvagns läge då motorn växlar 3-600 varv upp.
Jag våndades en del för dsg men i dag och med 8år maskinskada sover jag bra.
Lukt från värmaren trots carport känner jag sällan och aldrig inne i bilen.

Nåt jag alltid kommer att ha är LED strålkastare, vilket lyft och hel/halvljus automatiken fungerar faktiskt riktigt bra på min 18 mot tidigare årsmodeller som var värdelös.

Mina tidigare bilars förbrukningar på spritmonitor.. https://www.spritmonitor.de/en/detail/836524.html https://www.spritmonitor.de/en/detail/756137.html https://www.spritmonitor.de/en/detail/1120549.html

Har du märkt någon skillnad på eko och standard?
Jag tycker mig märka, på volvon, att den dels segdrar växlarna mer samt att den blir lite mer sävlig i responsen vilket jag tycker är lite skönt. När man skall iväg så gör det inte så mycket om man råkar vara lite oprecis med gasen, den bara glider på utan ryck och hets. Likaså bormsarna blir lite mindre volvoaktiga (där de nyper som faen vilket jag upplevt på många volvo) och således gör mjukare inbromsning lättare.
Man vill ju åka med glidarklass - inte med hets, gas, broms och så =)
Det enda jag modifierat på ekoläget är att jag vill ha full funktionalitet på klimatet (annars är det nedsatt för att inte dra kompressorn lika mycket och hetsigt) eftersom dottern är så himlans värmekänslig. Fyrzonsklimat valde vi till enkom för det - hon får sina 17 grader, frugan 22 och jag 19. Blir lite mindre dålig stämning då.

Jag hade ett möte med världens största tillverkare av keramiska kondensatorer, Murata, för nån vecka sen. De har fått kraftigt ökade behov från bilindustrin. Tidigare har det inte gått att göra så höga kapacitansvärden utan flytande elektrolyt och vätskan dunstar över tid. Det är det vanligaste felet på gammal elektronik.

De nya keramiska kan användas på fler ställen och ger bättre hållbarhet.

Xanthopteryx wrote:
Har du märkt någon skillnad på eko och standard?
Jag tycker mig märka, på volvon, att den dels segdrar växlarna mer samt att den blir lite mer sävlig i responsen vilket jag tycker är lite skönt. När man skall iväg så gör det inte så mycket om man råkar vara lite oprecis med gasen, den bara glider på utan ryck och hets. Likaså bormsarna blir lite mindre volvoaktiga (där de nyper som faen vilket jag upplevt på många volvo) och således gör mjukare inbromsning lättare.
Man vill ju åka med glidarklass - inte med hets, gas, broms och så =)
Det enda jag modifierat på ekoläget är att jag vill ha full funktionalitet på klimatet (annars är det nedsatt för att inte dra kompressorn lika mycket och hetsigt) eftersom dottern är så himlans värmekänslig. Fyrzonsklimat valde vi till enkom för det - hon får sina 17 grader, frugan 22 och jag 19. Blir lite mindre dålig stämning då.

Jag tycker att mitt standard läge med dsg är lite av Eco och växlar tidigt vid typ 16-1700 varv i stan men om man trampar bara ner några mm till på gasen sticket bilen iväg och varvet ökas till nästa växling.
I Eco blir växlingsvarvet lite störande lågt (drar från typ 1250) tycker jag med lite durr känsla ibland på motorn och även seg o sävligt.
Har sällan använt Eco läget faktiskt.
Man får nog beakta att 1,0 är 1,0.
Och annars när man trampar ner gasen växlas det ner blixtsnabbt 2-3 växlar och bilen sticket iväg omg.
Jag tycker med adaptiva farthållaren funkar perfekt i std läget på dsg.

Mina tidigare bilars förbrukningar på spritmonitor.. https://www.spritmonitor.de/en/detail/836524.html https://www.spritmonitor.de/en/detail/756137.html https://www.spritmonitor.de/en/detail/1120549.html

Ja det är en riktigt trevlig och snål motor som faktiskt är tillräcklig i den bilen och den känns faktiskt större än den gamla 1,2an.,
Tjuvstoppen lär man sig efter ett tag och det är nog samma på alla små motorer tror jag.
Lika tyst eller bullrig som dyrare bilar.

Ett år med Skoda Octavia Style 1.0TSI MY2017

Första månaden var det många tjuvstopp, nu är det inte längre så många. Har vant mig att lägga i 1an.
Mina föräldrar har 1,2TSI i sin Rapid, och jag upplever den piggare. Kan bero på vikt och utväxling dock. Trepipen är ändå vassare än jag haft i 1,6MPI och Focusens 2,0 130hk.

Skoda Octavia III Style 1,0TSI

mso 1000 wrote:
Roligt läsning. :)

Lukt från värmaren trots carport känner jag sällan och aldrig inne i bilen.

OK, kanske får åka till verkstan å fråga...

Skoda Octavia III Style 1,0TSI

Upplever inga som helst tjuvstopp med min 1,2 TSI i min Golf SV - och har aldrig gjort det heller. Trots manuell låda. Möjligen är just detta en skillnad mellan 1,0 och 1,2-motorerna till de senares fördel.

Pi. Kan det vara att man höjt slutväxeln för att få ner varvet på motorväg, då höjs ju även dom andra växlarna.
Hur mycket varvar din 1,2a vid tex 100.
Tror 100 är ca 2000 varv på 7an på min 1,0a.

Thomas, du bör nog rådfråga verkstan om brännare lukten.

Mina tidigare bilars förbrukningar på spritmonitor.. https://www.spritmonitor.de/en/detail/836524.html https://www.spritmonitor.de/en/detail/756137.html https://www.spritmonitor.de/en/detail/1120549.html

Passat 2,0 fsi varvar dryga 3000 varv vid 110.
http://www.vibilagare.se/bilfragan/bilfragan-hogt-varv
1,0 tsi dryga 2200 vid 110.
Kanske inte så konstigt att man inte kan starta på tvåan med 1,0 tsi

Rikard wrote:
Trevlig läsning.
Min fru hade just en sån Focus 2,0 kombi -01 när vi träffades, bilen/ motorn gjorde ingen glad, men bagaget är som du säger riktigt bra och lättåtkommligt.
Noterar även ditt missnöje över Skodans bakbromsar. Jag antar att bilen hade skivbromsar bak, tidigare Oktavia hade trummor bak, och dom är det sällan nått problem med.
Men skivor/ok bak på VAG bilar har varit av sämsta möjliga kvalité. Jag plockade av bakhjulen på en släktings Golf, och undrade när jag såg prylarna om det inte var bytt på 20 år, men bilen var bara 2 år gammal.
Ena oket var så rostigt att det inte gick att rädda.
Vi får hoppas att nya bilen har bättre prylar.

Rostigt?
Aluminiumok är det väl bak.

Det är när man läser och hör om sådant här, med alla problem och negativa grejer som folk har med sina bilar, som jag inte vågar byta bil. Jag har en Saab 9-3 OG från 2002, som i stort sett bara går och går. Visst en del klassiska fel med pixlar på display och tändkasset, och så har jag bytt stötdämpare bak, men det är också allt på 16 år. Ingen rost, vad jag eller besiktningspersonalen kan se heller. Jag har den förvisso i garage och tvättar ungefär en gång per månad. Men jag måste haft en sagolik tur med den bilen.

Min 08:a 9-3 med 14000 mil har rost på skärmar fram och bak. Lite trist på annars trevlig bil.

Saab 9-3 1.8t BioPower

mso 1000 - tror att det är nåt snarlikt som din men jag tror snarare att 1,2:an faktisk är lite tåligare på lägre varvtal.

Vad har ni för tomgångsvarv på 3orna ??
Jag stod bredvid en ny Golf i en kö, och noterade att varvräknaren pekade på 1200 v/min. Tänkte först att motorn i den kanske var kall, men jag stod fortfarande bredvid samma bil en kvart senare, och den visade fortfarande 1200.
Det stod ingenting på bakluckan, så jag vet inte vad det var för motor i den.

Lägg till ny kommentar

Hej!

Vi har förståelse för att du använder adblocker, men hoppas att du kan stänga av den för vår sajt. Annonser är en förutsättning för att vi ska kunna fortsätta att driva sajten.