DSG

126 inlägg 0 nya
DSG

Olika typbeteckning med samma motor och samma DSG både Fabia och Octavia på modellår 2016.
Skillnad 2 sista bokstäver S är Fabia och K är Octavia och Golf.
Hur kommer sig att beteende ryckningar med DSG7 är Skoda Fabia än VW Golf Sportsvan och Seat Leon är ryckfri. Har inte provkört DSG7 på Octavia utan har bara Seat Leon, VW Golf Sportsvan och Skoda Fabia DSG7.
Fabia DSG originalnummer: 0CW300048SX.
Octavia DSG originalnummer: 0CW300048KX.
VW Golf DSG originalnummer: 0CW300048KX.
Hittar inte Fabia DSG modellår 2017 - 2016.
Detta är bildelsbasen.

Min nuvarande Fabia https://www.spritmonitor.de/en/detail/990314.html Dåvarande Astra https://www.spritmonitor.de/en/detail/858751.html

GF wrote:
Olika typbeteckning med samma motor och samma DSG både Fabia och Octavia på modellår 2016.
Skillnad 2 sista bokstäver S är Fabia och K är Octavia och Golf.
Hur kommer sig att beteende ryckningar med DSG7 är Skoda Fabia än VW Golf Sportsvan och Seat Leon är ryckfri. Har inte provkört DSG7 på Octavia utan har bara Seat Leon, VW Golf Sportsvan och Skoda Fabia DSG7.
Fabia DSG originalnummer: 0CW300048SX.
Octavia DSG originalnummer: 0CW300048KX.
VW Golf DSG originalnummer: 0CW300048KX.
Hittar inte Fabia DSG modellår 2017 - 2016.
Detta är bildelsbasen.

Uppdatering rätt är "Hittar inte Fabia DSG modellår 2017 - 2018".

Min nuvarande Fabia https://www.spritmonitor.de/en/detail/990314.html Dåvarande Astra https://www.spritmonitor.de/en/detail/858751.html

Modellår 2017 med endast 1.0 TSI DSG7.
VW Golf originalnummer: 0CW300040SX.
Skoda Octavia originalnummer: 0CW300045X, men modellår 2018 ändrat originalnummer: 0CW300042DX.

Min nuvarande Fabia https://www.spritmonitor.de/en/detail/990314.html Dåvarande Astra https://www.spritmonitor.de/en/detail/858751.html

DSG7 har jobbat mycket genom många år till nu som ändrat för mycket och lösning om drivlina skulle förbättring med nya originalnummer.

Min nuvarande Fabia https://www.spritmonitor.de/en/detail/990314.html Dåvarande Astra https://www.spritmonitor.de/en/detail/858751.html

Övriga Hallsten växellådor står många renoverad utbytes på nya modellår 2016, 2017 och 2018 med VW, Seat och Skoda har problem med DSG7 växellådor gick garanti.
https://www.bildelsbasen.se/index.php?execute=&index=default&link=list&searchmode=1&vc1=202&pc1=125&vc%5B0%5D=202115100&vcx=4949&pc%5B0%5D=125103100&q=Ert+Z-Nummer&parttype_id%5B0%5D=&partquality_function=&partquality_finish=&company_id=&county_id=&f_vehiclemodelyear=2017&t_vehiclemodelyear=2018&t_vehicleeumile=&t_partprice=&filter=Fritext

https://www.bildelsbasen.se/index.php?execute=&index=default&link=list&searchmode=1&vc1=191&pc1=125&page=1&vc%5B0%5D=191107100&vcx=4209&pc%5B0%5D=125103100&q=Ert+Z-Nummer&parttype_id%5B0%5D=&partquality_function=&partquality_finish=&company_id=&county_id=&f_vehiclemodelyear=2017&t_vehiclemodelyear=2018&t_vehicleeumile=&t_partprice=&filter=Fritext

Min nuvarande Fabia https://www.spritmonitor.de/en/detail/990314.html Dåvarande Astra https://www.spritmonitor.de/en/detail/858751.html

Många biltillverkare verkar lämna dubbelkopplingslådor och återgå till momentomvandlarlådor.
PSA, Ford m.fl.
Varför?

Varje Saab är värd att vårdas och bevaras, sådana bilar görs inte längre

bl.a. FOLKEVOGN har haft problemer med deres gear kasser, det er rimeligt dyrt , navnlig når garantien kun rer 2år..

saabnisse wrote:
Många biltillverkare verkar lämna dubbelkopplingslådor och återgå till momentomvandlarlådor.
PSA, Ford m.fl.
Varför?

Jag har provkört dubbelkopplingar med Renault EDC, Ford Powershift, VAG DSG känner gaspådrag ryser och beteende ryckningar men momentomvandlare EAT6 är annan som inte ryser gaspådrag utan lite beteende ryckningar för mjukare upp och ned växlingar.
Jag har provkört momentomvandlare med Opel Astra 1.4 T GM automatlådan och BMW 1 serien ZF är så skön silkeslen drivlina.
Jag har provkört CVT är helt ryckfritt och skön silkeslen drivlina men negativ körupplevelse och ylande hög motorvarv.
Det finns mer exempel dubbelkoppling som TCT, DCT exempel Alfa Romeo, Fiat och Hyundai/Kia har jag inte provkört än om det är bra eller inte.

Min nuvarande Fabia https://www.spritmonitor.de/en/detail/990314.html Dåvarande Astra https://www.spritmonitor.de/en/detail/858751.html

Jørgenn. I Norge så er garantien på vw og alle andre merker 5 år eller mer, så å si at det er 2 år blir feil, uansett feil/problem så har du 5 års garanti i Norge. Toyota i Norge har 5 år 100000 km mens bmw har 5 år 200000 km som da er 100000 km mer en det Toyota har. Er det 2 år i Danmark så er det en dårlig garanti lengde der

Jag har kört Hyundai Tucson med DCT och den var mjuk i växlingarna och även från start. Den har torrlamellkoppling har jag för mig... Men jag skulle inte vilja dra tungt släp med en sån...

Min V70 med PowerShift var ryckig från start men därefter mjuka växlingar. Blev däremot förvånad när jag körde Volvo med nya 8-växlade Aisin lådan första gången och den ryckte i varje växel!!! Men den är adaptiv och kanske gått hårt strax innan... Kört V90 D4 senare och den växlade mjukt. Har även kört Golf Alltrack och nya Tiguan med DSG och båda startade mjukare än min V70. Men nu har ju även Volvo slutat med DCT. Som saabnisse konstaterar slutar många med DCT...

Har en hyrbil Ford Focus några dagar med DCT och jag tycker den funkar bra.

Vet inte hur det är på Focus, men noterade att Mondeo har PowerShift (DCT) på diesel och momentomvandlarautomat på bensin, medans Volvo satte PowerShift på bensin och momentomvandlarlåda på diesel. Lite märkligt kan man tycka, eftersom det var Fords drivlina.. Jag har inte provat Ford med PowerShift, men det är ju inte omöjligt att den funkar bättre där.

Fast Volvo hade powershift på diesel också. Alla d2/ drive-e diesel automater var powershift.

Men jag tror att anledningen till att det-lådor minskar i popularitet är eftersom momentomvandlarlådorna blivit så bra. När t. ex. Vag började utveckla dsg (20år sedan?) så var situationen en annan. Men t. ex. ZFs 8-vxl momentomvandlarlåda som sitter i många bmw/jaguar etc. är lika snål och snabb som dct, utan tillförlitlighetsproblemen.

Samma motor och DSG7 kan vara bättre golfklassen än småbil som är olika originalnummer DSG7 är inte samma som små och golfklassen.
När det är nöjd DSG7 med nya golfklassen och hur kommer sig kör vidare exempel tidigare eller 5000 - 10000 mil kom händelse beteende problem med DSG7.
Vad rädd om er och kolla forumet som varannan nöjd och inte nöjd på nya DSG7.

Min nuvarande Fabia https://www.spritmonitor.de/en/detail/990314.html Dåvarande Astra https://www.spritmonitor.de/en/detail/858751.html

I Norge giver toyota i Norge 5 år og 200000km det ved jeg godt men det er ikke fabriks garanti fabrikken giver for det meste 5 år og 100000

I Sverige är det låga trevår fortfarande.

Jørgenn. Toyota innførte 200000km fra 1juli 2017 før det så hadde de 160000 km garanti men altid 5 år, VW har 5 år og 100000 km garanti uansett hva som skjer med bilen så dekker/reparerer de problemet

Kör en Golf VII -17. Totalt kass DSG, särskilt vid kallstart. Vid backning känns det som att lådan ge upp när som helst.
Skräp, tur man inte äger skiten efter nästa år när den skall tillbaka asså.

GF wrote:
Övriga Hallsten växellådor står många renoverad utbytes på nya modellår 2016, 2017 och 2018 med VW, Seat och Skoda har problem med DSG7 växellådor gick garanti.
https://www.bildelsbasen.se/index.php?execute=&index=default&link=list&searchmode=1&vc1=202&pc1=125&vc%5B0%5D=202115100&vcx=4949&pc%5B0%5D=125103100&q=Ert+Z-Nummer&parttype_id%5B0%5D=&partquality_function=&partquality_finish=&company_id=&county_id=&f_vehiclemodelyear=2017&t_vehiclemodelyear=2018&t_vehicleeumile=&t_partprice=&filter=Fritext
.
https://www.bildelsbasen.se/index.php?execute=&index=default&link=list&searchmode=1&vc1=191&pc1=125&page=1&vc%5B0%5D=191107100&vcx=4209&pc%5B0%5D=125103100&q=Ert+Z-Nummer&parttype_id%5B0%5D=&partquality_function=&partquality_finish=&company_id=&county_id=&f_vehiclemodelyear=2017&t_vehiclemodelyear=2018&t_vehicleeumile=&t_partprice=&filter=Fritext

.

.Är inte dessa dsg växellådor på länken med 100-8000 mil från bildelsbasen från krockade inlösta skrotade bilar ?

Mina tidigare bilars förbrukningar på spritmonitor.. https://www.spritmonitor.de/en/detail/836524.html https://www.spritmonitor.de/en/detail/756137.html https://www.spritmonitor.de/en/detail/1120549.html

Jag har 4000 mil med dq200 och jag tycker funktionen är riktigt bra.

Jag kan naturligtvis inte kommentera livslängd eller problem då det är min första automat på 30 år.

Men Otroligt smidig och växlar perfekt och sömlöst och även vid minus 35 så växlar den lätt utan kärvhet eller konstigheter.
Jag är iaf imponerad hitils och eftersom man växlar driftsmode med ett ryck i spaken så har man sportmode och rappare växling på ett grisblink för att sedan övergå till Std mode.

Det är bara hoppas det fortsätter fungera bra men jag är faktiskt inte det minsta orolig.

Mina tidigare bilars förbrukningar på spritmonitor.. https://www.spritmonitor.de/en/detail/836524.html https://www.spritmonitor.de/en/detail/756137.html https://www.spritmonitor.de/en/detail/1120549.html

Har åkt 13 000 med passat DSG. Tycker den funkar bra.
Min värsta bilupplevelse någonsin var när jag provade en Toyota med cvt låda.

Det kändes som man var ute och åkte med fyrhjulingen.

Lägg till ny kommentar

Hej!

Vi har förståelse för att du använder adblocker, men hoppas att du kan stänga av den för vår sajt. Annonser är en förutsättning för att vi ska kunna fortsätta att driva sajten.