Då var nya bilen hemma

47 inlägg 0 nya
Då var nya bilen hemma

Åkte ner till Hässleholm och hämtade ut min nya C-HR i onsdags, lite vemodigt att lämna ifrån sig en bil man både gillat och trivts med men samtidigt kul med nytt, hade lite fullt upp så hann inte riktigt undersöka allt men har nu hunnit gå igenom det mesta :)

Bilen är superskön att köra, gillar den goa ratten och framstolen, trots helskinn så svettas man inte tack vare det perforerade skinnet, något mer slirande känsla i e-CVT än min gamla, ställde den i läge normal vilket förbättrade körkänslan, jag har upplevt bilen som lite högljudd när jag provkörde men under hela resan hem överraskades jag av att den var betydligt tystare än jag haft för mig

Den adaptiva farthållaren var underbar, så skönt att bilen sköter sig själv, samma med styrningen, testade att släppa ratten och låta bilen styra sig självt innanför de vita linjerna, funkade klockrent förutom att bilen bakom antagligen trodde att jag var rattfull :)

Det jag saknar är fack för nycklar och solglasögon, finns ett fack i framkant på mittkonsolen men där hamnar mobilen och iPoden, nu löstes detta då jag beställt en insats till förvaringen under armstödet och köpte en billig glasögonhållare från Biltema som man fäste på solskyddet

Min plan var att montera in mitt slutsteg och 12" bas men ljudet överraskade och jag kommer inte behöva mer bas vilket jag hade förväntat mig, lacken var extremt fin så jag frågade försäljaren om de hade polerat bilen, han log och la fram instruktionshäftet, öppna sa han :) De hade lagt Diamondbrite lackbehandling utan min vetskap och det bjöd de på :)

De första milen gick på 0,45, sen blev det hemfärd på 0,39 och tankning i stan, därefter 8 km hem med förbrukning på 0,28! Galet skönt att köra hybrid igen, på torsdagen åkte jag och monterade mina 20" fälgar, jag upptäckte att jag hade kunnat ha bredare och lite högre däck för att det skulle bli optimalt, så nu klurar jag på att byta till 275 eller 285 som skulle passa både bil och fälg bättre än mina 255:or

Ska även montera ett par extra DRL som ligger och väntar, Den löstagbara dragkroken fick sig en plats under bagagerumsmattan så nu är jag snart nöjd :)

Valet är gjort, nu blir det C-HR hybrid ett tag framöver :)

Bilen hemma

Då var nya bilen hemma

Prylfacket

Då var nya bilen hemma

DRL

Då var nya bilen hemma

Valet är gjort, nu blir det C-HR hybrid ett tag framöver :)

Grattis till nya bilen :D Åkte ner till Hässleholm? Var bor du?

Tack! Ja, jag har bott där i 10 år så jag har en god relation med handlaren :) Är tillbaks i Småland igen :)

Valet är gjort, nu blir det C-HR hybrid ett tag framöver :)

Grattis ser fin ut! Men behöver du verkligen bredare däck än 255?

Däcksparkare, snackepettrar, testpiloter och drömmare undanbedes, vänligen men bestämt.

Simon no1 wrote:
Ja, jag har bott där i 10 år så jag har en god relation med handlaren :) Är tillbaks i Småland igen :)
Ok, undrade mest för förbrukningen. 120 väg uppåt i landet. Och där kör man inte snålt, om man håller hastighetsgränsen DVS 125 på mätaren :D

Minimats1 wrote:
Grattis ser fin ut! Men behöver du verkligen bredare däck än 255?

Tack! Hm... Har ju 9,5" breda fälgar och däcken är från Avensisen som har lite lägre hjul, dessutom ligger däcket och fälgen kant i kant så väldigt lätt hänt att skrapa fälgen, 285/30 hade varit optimalt men billigare och mer att välja på om jag kör 275/30 vilket gör en cm extra från fälgkanten, jag får se vart det slutar :)

Valet är gjort, nu blir det C-HR hybrid ett tag framöver :)

Vad är originalstorleken på däck och fälg till den aktuella bilen? Jag tänker att originalhjulen borde passa bilen bäst och göra den så bränslesnål som möjligt. Jättehjul känns klart malplacerad speciellt på en hybrid och förtar mycket av imagen och det som den är byggd för.

John2008 wrote:
Vad är originalstorleken på däck och fälg till den aktuella bilen? Jag tänker att originalhjulen borde passa bilen bäst och göra den så bränslesnål som möjligt. Jättehjul känns klart malplacerad speciellt på en hybrid och förtar mycket av imagen och det som den är byggd för.

Jättehjul på en hybrid-SUV = jättekul.... Men vi är ju alla olika;-)

Snygg färg! Ser trevlig ut i den djupblåa kulören. Och 0.28 l/mil är väldigt bra. Vad var medelhastigheten?

Angående jättehjul är jag inte överförtjust i det heller. Det blir både bullrigt och stötigt. Men det gör onekligen en del för helhetsintrycket och vad jag förstår är det för att Simon vill sätta en personlig prägel på bilen (?).

MVH AL

Ett slagträ med boll kostar totalt 1 dollar och 10 cent. Slagträt kostar 1 dollar mer än bollen. Hur mycket kostar bollen?

John2008 wrote:
Vad är originalstorleken på däck och fälg till den aktuella bilen? Jag tänker att originalhjulen borde passa bilen bäst och göra den så bränslesnål som möjligt. Jättehjul känns klart malplacerad speciellt på en hybrid och förtar mycket av imagen och det som den är byggd för.

Original är 215/50-18 och självklart är det både tystare och snålare, nu är ju en hybrid snål ändå så bredare däck påverkar så lite att det är ganska försumbart, med mina 255/30-20 har den rullat på 0,45 sista 2 dagarna så helt okej, kanske hade varit 0,4 med original, nu är ju inte bilen inkörd så sjunker säkert något på sikt

Valet är gjort, nu blir det C-HR hybrid ett tag framöver :)

A.L wrote:
Snygg färg! Ser trevlig ut i den djupblåa kulören. Och 0.28 l/mil är väldigt bra. Vad var medelhastigheten?
Angående jättehjul är jag inte överförtjust i det heller. Det blir både bullrigt och stötigt. Men det gör onekligen en del för helhetsintrycket och vad jag förstår är det för att Simon vill sätta en personlig prägel på bilen (?).
MVH AL

Tack, ja jag gillade färgen och har aldrig ägt en blå bil innan så det var dags :) Du har helt rätt AL om att göra bilen lite mer personlig, jag har väl aldrig gillat tanken på att vara som alla andra ;)

Bullrigare blev det men knappt märkbart när det gäller stötighet, dom bredare hjulen tar upp håligheter bättre och de har lyckats väldigt bra med fjädringen och trots det kränger bilen minimalt, riktigt nöjd med väghållningen

Valet är gjort, nu blir det C-HR hybrid ett tag framöver :)

Snygg färg och bil men fälgarna not my kind of taste, förstör utseendet för mig.

junkers wrote:
Snygg färg och bil men fälgarna not my kind of taste, förstör utseendet för mig.

Helt okej att tycka olika, tack ändå :)

Valet är gjort, nu blir det C-HR hybrid ett tag framöver :)

Tillykke , fed og stærk bil .

Jag gick tillbaka till original fälg och däck dimension på min Audi A4. När den var ny köpte jag RS6 fälgar 18 och däck Michelin PS2 235/40/18. Fälgarna är 8.5 tum breda. Numera rullar den på original fälgar och däck 205/55/16. Känns inte lika direktstyrd med original dimension men komforten är som natt och dag och däckljudet hörs knappt medan på 235/40/18 dånar det från däcken. Den ser visserligen bättre ut med RS6 fälgarna.

Däcksparkare, snackepettrar, testpiloter och drömmare undanbedes, vänligen men bestämt.

Grattis! :-)
Bra färgval, min IONIQ har ungefär samma blåa nyans.

Power to the people

Grosser wrote:
Grattis! :-)
Bra färgval, min IONIQ har ungefär samma blåa nyans.

Tack! Ja den är snygg både i sol och mulet, klar och bra lyster :)

Idag monterade jag dit DRL, enkelt att montera och gjorde skillnad på bilen

Sorry för att bilden blir på sidan?

Då var nya bilen hemma

Valet är gjort, nu blir det C-HR hybrid ett tag framöver :)

Drl snyggt men det är väl olagligt?

Grattis till nya bilen Simon. Snygg färg och jag tycker även fälgarna passade bra på bilen. C-HR går snålt, märkte jag även på min provtur förut.

Jag håller med Simon att självklart ska en C-HR ha riktigt breda däck, ju bredare ju bättre! 275:or skulle maxa bilens image än mer.

- Att springa utan att ha polisen efter sig, tyder på psykisk obalans.

Lägg till ny kommentar

Hej!

Vi har förståelse för att du använder adblocker, men hoppas att du kan stänga av den för vår sajt. Annonser är en förutsättning för att vi ska kunna fortsätta att driva sajten.