Vi Bilägares forum

Bristande driftkvalitet hos Citroen C4 Grand Picasso?

Bristande driftkvalitet hos Citroen C4 Grand Picasso?

Vi har under ett par års tid haft många och ingående debatter om huruvida Citroen verkligen har förbättrat sin driftkvalitet eller inte. Jag, och många med mig, har ställt oss undrande inför huruvida Citroen verkligen lyckats få ordning på alla småfel som tidigare kännetecknat bilarna.

Efter att ha haft en C4 Grand Picasso på firman kan jag enbart konstatera att det inte verkar ha hänt särskilt mycket med driftsäkerheten.

Nedan kommer en lista på fel och konstigheter som hittills drabbat vårt exemplar. Det har nu rullat c:a 900 mil.

1. Redan från dag ett har servicelampan uppfört sig som ett flipperspel. Den plingar och varnar om vart annat. Verkstaden hittar inte varför, utan bokför det som ett "skönhetsfel". Se bilder nedan. Notera skillnaderna i miltal,

2. Det klonkar ibland från framvagnen. Än så länge är det inte irriterande, och man märker inget på vägegenskaperna. Men klonket finns där.

3. Det slår dessutom i lådan. Framförallt när den växlar från steg ett till två. Verkstaden säger att det är normalt, vilket jag hade köpt om det inte vore att bilen är helt ny.

4. Släpper man gasen med kall motor så rycker den som en äldre förgasarvariant.

Den digitala instrumenteringen tål vidare inte sol. Lyser solen in snett bakifrån ser man inte mätarna. Märklig placering alltså.

Så vad tror ni andra: Har Citroen fått ordning på den dåliga driftsäkerheten och alla "småfel", eller har mitt företag fått ett måndagsexemplar?

MVH AL

Uppdaterat: 2016-07-07 09:56
Bilmärket är som ett opium för konsumenterna!

Kommentarer

Hos citroen är alla dagar en måndag ;-)

Uppdaterat: 2016-07-04 20:56

Tryck på skiftnyckeln så ser du varför servicelampan lyser, tex spolarvätskan börjar ta slut.
när lampan tänds brukar det också stå varför dock ganska kort stund.
Jag är super nöjd med min, har kört ca 5000 problemfria mil

Uppdaterat: 2016-07-04 21:16

Ja, som det brukar sägas här: en enstaka bil säger ju inget.

Uppdaterat: 2016-07-04 21:58
Ingen vet hur gammal en Citroen kan bli...

Vilken verkstad är det du har besökt?
Hedin, frontbilar eller henriksens?

Uppdaterat: 2016-07-04 23:20
MVH AL skrev:

Det är nog sant Hultarn. Men jag hade nog förväntad mig något annat med tanke på vad som framkommit här i trådarna. Å andra sidan var ju min Berlingo likadan. Massa strul.
Så många av de olika påståendena är svåra att få bekräftade. ;-), men det visste jag innan jag godkände köpet:-)
Bilen är riktigt trevlig på flera andra sätt. Komfortabel som få , en ergonomisk katastrof men ändå en trevlig vagn vid sidan av driftstörningarna. Jag kan tänka mig att barnfamiljer uppskattar den,
MVH AL

Jag förstår inte vad du menar med ergonomisk katastrof, jag tycker man sitter utmärkt i den, framförallt med komfortstolarna (dock dålig massage funktion) det sämsta ergonomiskt är väl stolsvärmens reglage.
Jag hade innan en vw sharan 2012 med DSG det var en katastrof, gick sönder och inga små saker heller.
Det sista som havererade var svänghjulet och rattstyrdonet vilket resulterade i att servon slutade fungera.
Körställningen är betydligt bättre i cittran än i vw

Uppdaterat: 2016-07-04 23:31

Vad beror klonket på? Vad säger verkstaden? Hur kan detta vara normalt på en ny bil? Har inget klonk i någon av mina bilar.

Uppdaterat: 2016-07-04 23:33
Däcksparkare, snackepettrar, testpiloter och drömmare undanbedes, vänligen men bestämt.

Om man nu ska tro vissa här så är det enbart problem med PSA-bilarna, dock måste jag haft en närmast osannolik tur som inte stött på liknande problem med mina...
Jag utmanade ödet igen för ett par veckor sedan och "råkade" köpa en C5 till, körde den till bilprovningen och fick blanka papper! (likadant som med min första C5, Experten och Xsaran) Dock har ett parkeringsljus lagt av, det ska bytas. I övrigt finns inga fel på bilen, men så har den ju förstås inte rullat så långt än. Bara drygt 21.000 mil...

Däremot fick jag nedslag på min CTI, för höga avgasvärden. Det visade sig att innehållet i katalysatorn hade krackelerat, men vem vet vad den bilen varit med om under sina 26 år...

Uppdaterat: 2016-07-05 07:33
Ingen vet hur gammal en Citroen kan bli...

Jag har åkt en del i en sådan där C4 och jag tycker det är en riktigt trevlig bil.
Vad jag vet har det varit ett eller två fel på den som tagits på garanti.

Uppdaterat: 2016-07-05 09:46

hultarn - det är ju inte bara PSA-produkter som dissas av vissa - samma sak kan sägas om t ex VW. Och trots det har mina, precis som dina motsvarande PSA-bilar, fungerat helt OK och de reklamationer jag haft under åren har alltid hanterats bra.

Uppdaterat: 2016-07-05 10:51
MVH AL skrev:

Macka;
Det är Hedin bil vi har avtal med. Och det är inte jag som har lämnat in bilen utan hon som normalt kör och använder den.
Den egonomiska katastrofen rör mätarnas placering, den krångliga växelväljaren, det slöa och hoppiga infosystemet, En ratt som ser ut som ett rymdskepp med mängder av reglage osv. Stolarna kommer jag heller inte överens med, får ont i övre delen av ryggen (vilket aldrig inträffar i Volvon) Handsfreen låter som om man pratar i en konservburk och en retfull fördröjning när man byter låt via mobilen. Det tar tio sekunder innan systemet ens reagerar. Men, man får vad man betalar för!
Som jag tidigare skrivit kan jag förstå att folk gillar bilen. Men jag är extra petig och då levererar den inte.
MVH AL

Jag har ingen erfarenhet av Hedin Göteborg, men jag kan starkt rekommendera Rolf eller Christer på frontbilar om de jobbar kvar där. Det är väl garanti på bilen så då spelar det ingen roll att bi har avtal med Hedin, jag tycker verkligen att ni borde prova en annan verkstad om de inte kunnat hitta varför servicelampan tänds.

Angående fördröjning via blåtand så tycker jag att det är så på de flesta bilar, men inga 10s på min bil snarare 1-2s.
Segt infotainmentsystem är det när man har aktiverat animeringar i inställningar, ta bort det så blir det mycket bättre.
Kan hålla med om att växelväljaren inte hinner med om man är väldigt snabb, men placeringen är ju smart som på merca.
Jag antar att ni inte har komfortstolarna , rätt stor skillnad med dom. Fast det de kallar massage är ett skämt
För 2 år sen sträckkörde jag Berlin-Stockholm på en dag utan problem

Uppdaterat: 2016-07-05 13:01
MVH AL skrev:

Däremot fick jag nedslag på min CTI, för höga avgasvärden. Det visade sig att innehållet i katalysatorn hade krackelerat, men vem vet vad den bilen varit med om under sina 26 år...
Är det en 205 CTI? Då är jag riktigt avundsjuk. Det måste ju vara samlarvärde på den!
MVH AL

Japp, en -90 med 1,9 motorn. Är riktigt kul att köra. :-)
I Sverige är de fortfarande relativt billiga, men i UK börjar priserna på 50-60.000 (SEK) för en hyfsad! Är det en riktigt fin sticker de iväg över 100.000...

Bild borttagen.

Uppdaterat: 2016-07-05 13:33
Ingen vet hur gammal en Citroen kan bli...
MVH AL skrev:

Ja när jag ser en sådan blir jag riktigt nostalgisk. Hade själv en 205 GTI, en vit. En trevlig vagn, lite som en go-cart. En cab i rätt skick skulle jag utan problem kunna ha som samlarbil idag. Vill du sälja din?
MVH AL

Jodå, planen är att sälja den framöver när den är testad ock klar. Har för många bilar och annat kul på hjul.
Men, det här är inte bilen för dig, det är för mycket småfix och småskador. Kika efter en i bättre grundskick.
Man kan ju fundera på hur folk tänker när de skruvar fast grejor mitt i panelen och lämnar fula hål, t.ex..

Spontant ser denna ut att vara i bättre skick:
https://www.blocket.se/ostergotland/Peugeot_205_CTI_67694101.htm?ca=12&w=3

Uppdaterat: 2016-07-05 21:33
Ingen vet hur gammal en Citroen kan bli...

Har haft min C4 Grand Picasso i två år och kört 5000 mil helt felfritt. Rymlig och komfortabel bil, dessutom bränslesnål.
Biltypen är överlägsen konventionella kombibilar, i synnerhet om man har tre barn. Däremot håller jag med om att
infotainmentsystemet inte tillhör det rappaste på marknaden....

Uppdaterat: 2016-07-05 22:30
MVH AL skrev:

Snål? Nja, den ligger kring 0,7l/mil. Det är ok med tanke på syorleken men ändå klart mer än en Volvo V70 VEA exempelvis.
MVH AL

Mja, kollar man på spritmonitor så stämmer det inte riktigt. Ingen V70 VEA har tankats under 0,52 (snitt 0,61) medan Grand Picasson har tankats 0,45 (snitt 0,50) Detta för motsvarande runt 120 hk.

Uppdaterat: 2016-07-06 08:54
Ingen vet hur gammal en Citroen kan bli...

Åker man franskt så får man ta att det är lite klonkande och lampor som inte fungerar. Så är det bara har alltid varit så och inget dom klarar att ändra på bara så där. Har åkt pch skruvat många fransoser genom åren! Ingen bil man köper ny, ett elonomiskt fördärv.

Uppdaterat: 2016-07-06 09:10
Gta2 skrev:

Ingen bil man köper ny, ett elonomiskt fördärv.

Finns få bilar som inte är ekonomiskt fördärv att köpa nytt... ;-)
Senast man kunde göra en fin affär på en ny bil var nog på 80-talet när 740 och 9000 släpptes.

Uppdaterat: 2016-07-06 10:15
Ingen vet hur gammal en Citroen kan bli...
MVH AL skrev:

Mja, kollar man på spritmonitor så stämmer det inte riktigt. Ingen V70 VEA har tankats under 0,52 (snitt 0,61) medan Grand Picasson har tankats 0,45 (snitt 0,50) Detta för motsvarande runt 120 hk.
En sådan jämförelse haltar av uppenbara skäl. Men den V70 VEA som fanns i min familjs ägo gick lätt att köra under 0,5 l/mil. Detta trots automat och bra effekt. Jag har till och med toppfartskört en sådan i Tyskland under mer än 10 mil och kom inte ens över litern. Så VEA är mycket snål.
Grand Picasso drar ungefär som firmans övriga bilar. Kian som den ersatte drog mindre (rent av). Så jag har svårt att se låg förbrukning som ett argument.
MVH AL

Visst haltar jämförelsen då V70 har en betydligt mindre frontarea (och förstås utrymme). Men, drar ändå mer enligt spritmonitor.

Uppdaterat: 2016-07-06 12:28
Ingen vet hur gammal en Citroen kan bli...

Tack Deeds för inte heller jag förstår varför man gång på gång skall dra upp gammalt groll.

Uppdaterat: 2016-07-06 15:35
MVH AL skrev:

Jämförelsen haltar framförallt eftersom körmiljön skiljer sig åt hultarn, och då angivelserna bygger på inrapporterade uppgifter. Repeterbarheten blir härigenom noll.
Men det är ju positivt att någon säger sig ha lyckats komma ner i 0,45 l/mil. ;-) Det är inga siffror vi kommit i närheten av i alla fall.
MVH AL

Visst skiljer sig körsättet, men ju fler som rapporterar från samma land, desto högre blir repeterbarheten och det blir lättare att jämföra.
Det är många som tankat sin C4 under 0,5 upprepade gånger. Däremot har inget tankat sin V70 under 0,52 någon gång. Så att den senare är snålare är det inget som tyder på.

Uppdaterat: 2016-07-06 15:47
Ingen vet hur gammal en Citroen kan bli...

Vad som sagts för 6 år sedan är helt ointressant. Man kan byta åsikt. Vad som sades igår kan dock vara relevant...
Mitt inlägg fick ett svar som jag anser är godtyckligt. Alltså ger jag mig. Du kanske skulle testa det någon gång?
Om du tycker att AL snackar strunt så kan du ju helt enkelt välja att ignorera det?

Detta är ingen domstol. Detta är ett forum där vi klarar oss gott utan dagisfasoner.

Uppdaterat: 2016-07-06 15:52

AL: visst har vi olika syn här, men det som rapporterats många gånger från verklig och blandad körning ger mig en bra indikation.
I det här fallet är det många bilar som står till grund, inte en. Jag har valt bilar som körts minst 500 mil, vilket ger ett jämnare snitt.

Vad som tillverkarna uppgivit stämmer väldigt sällan, det kan vi säkert enas om. Den som har lägsta förbrukningen med sin V70 VEA ligger bara 10% över de angivna 0,47. På en tank, De andra har tagit mer.

Att det sedan förmodligen går att köra snålare en viss sträcka är sant, men att köra på det sättet i 500 mil (eller mer) är det nog ingen som gör.

Uppdaterat: 2016-07-06 16:28
Ingen vet hur gammal en Citroen kan bli...

Al, jag för noggrann bränslebok baserad på verklig förbrukning. Min Grand C4 Picasso (115hk, ETG6) drar 0.55 l/mil. Jag kör förvisso mjukt, utan att för den sakens skull anstränga mig (ägg under gaspedalen). En förbrukning på 0.7 l/mil är en tydlig indikering på att du har ett aggressivt körsätt med kraftiga accelerationer. För att återgå till kvaliteten på bilen så har jag pratat med tre olika taxiförare som kör Grand C4 Picasso. Samtliga lovordar bilens bränslesnålhet samt att de rullar utan problem (bilen byts ut vid ca 20.000 mil). Finns inga större fel rapporterade på nya Grand C4 Picasso, varken på tyska eller engelska Citroenforum. Det som rapporterats rör sig huvudsakligen om utbyten av 8 tums skärmen samt utbyte av sensorer på handtagen för låsning/upplåsning av dörrar vid berörning. Du ska undvika Hedin Bil i Göteborg. Ett av de sämsta bilföretagen vad gäller kundvård. Ta bilen till Henriksen Bilservice AB. Motatsen till Hedin bil och kompetenta mekaniker. Avslutningsvis, till alla som bara tror att bara tyskar kan tillverka bilar: fortsätt köra era "kvalitets" Volkswagen med lacksläpp, rostproblem, DSG problem, kamkedjor som hoppar ur, och nu bilar som exploderar....

Uppdaterat: 2016-07-06 23:08

Misstänker att det är dags för Deeds igen....

Uppdaterat: 2016-07-07 09:51

AL.. I ett försök att "stävja" denna evighetsdebatt och undgå missförstånd ang trådens syfte så har jag utan att fråga om godkännande (gör det nu..) tagit mig friheten att ändra ditt första inlägg och tag bort "PSA" så slipper vi nu dessa diskussioner som allt som oftast ebbar ut i personpåhopp.

Nu handlar tråden, som rubriken antyder och som du även skrivit i senare inlägg , om Citroen C4 Grand Picasso.
Om du misstycker AL, så säg till så ändrar jag tillbaka.

Uppdaterat: 2016-07-07 10:23

Hedin Bil är en av de största klåparföretag jag haft att göra med, så jag instämmer i förslaget att prova med en annan verkstad. Även om du känner dig nöjd med Hedin Bil har de ju uppenbarligen misslyckats med att åtgärda felen på bilen.

Hedin Bil hade för några år saken den goda smaken att krascha en kunds Dodge Viper och sedan skicka en faktura till kunden!

Uppdaterat: 2016-07-07 12:37

muskorv, mina föräldrar har en opel astra med haverad koppling som har väntat på service nu några veckor. Händer inte mycket där, dom vill byta bil men behöver få den reparerad först. Dom är inte trevliga heller när man är i kontakt med dom.

Uppdaterat: 2016-07-07 13:07

ÄHÖM.... 139 km/h..? Och du är förvånad över att bilen drar 0,7...? ;-)

Uppdaterat: 2016-07-07 14:53
Ingen vet hur gammal en Citroen kan bli...

På Sveriges vackraste motorvägssträcka, Gränna-Jönköping, kan man unna sig att köra i laglig hastighet.. ;-)

Uppdaterat: 2016-07-07 14:54
Power to the people
MVH AL skrev:

Jag har inga negativa synpunkter på Hedin bil. Tycker de har skött sina åtaganden bra, och detta trots att jag är en ganska "jobbig" kund. Men det kanske är därför som de behandlar mig bra?

Väl så, men de har ju fortfarande inte lyckats åtgärda felen och det är väl en verkstads huvudsakliga uppgift?

Kan också vara en "jobbig" kund om jag måste, men det tycker jag inte att man ska behöva vara. Saker ska skötas korrekt även om kunden inte är "jobbig".

Uppdaterat: 2016-07-07 15:18

Fast leasing-kontrakt brukar ju skrivas mot ett finansieringsbolag och inte mot bilförsäljaren så att hota med att säja upp det är ju tveksamt om det hjälper...

Uppdaterat: 2016-07-07 17:29

Al, jag uppplever inte att 2:ans växel "slängs" i. Fast man känner en mer uttalad "gummibandseffekt" jmfrt med växlingarna mellan övriga växlar. Notera att jag inte trycker plattan i mattan. Jag saknar även referensramar mot konventionella automatlådor, denna robotiserade växellåda är min första "automatare". Fler än du har klagat på att växlingen mellan 1:an och 2:an är brysk, men upplevelsen kan som sagt vara beroende av individuella referensramar. Jag har noterat att taxiförare har utvecklat en speciell körteknik där man släpper på gasen vid växlingsögonblicket och de får på så sätt en väldigt mjuk växling. Hur känns växlingen mellan 1 och om du växlar med paddlarna?

Uppdaterat: 2016-07-08 00:11

Är denna låda nåt liknande Opels Easytronic ?

Uppdaterat: 2016-07-08 08:36

Pi, PSA kör väl med CVT om jag inte minns fel. En egen variant.

Renault har väl sagt nu att man helt går över till DCT f.ö.
Dock tyckte jag den lådan inte var klockren heller, körde den nyligen i en Renault Captur, lite ryckig.

Uppdaterat: 2016-07-08 09:27

Nej, CVT har väl ingen PSA. De kör bl.a. med EGS, en robotiserad låda, mekaniken sköter växlande, gasande och frikopplande, som förare kör man som vanligt.
Sen finns det även vanliga automatlådor också, lite beroende på modell och motor.

Uppdaterat: 2016-07-08 09:32
Ingen vet hur gammal en Citroen kan bli...

Åter till min fråga då - är EGS och Opels Easytronic samma typ av lådor ? Inte samma låda utan samma princip. Och nån som vet om det rent funktionellt är nån större skillnad på dessa i sina senaste utföranden.
Sen är det väl frågan om en förare som ständigt hyllar Toyotas eCVT nånsin kan tycka att nån annan automat är "klockren"...:)

Uppdaterat: 2016-07-08 11:22

M a o samma krav på föraren av en EGS-låda som en Toyota eCVT - alltså att föraren måste lära sig att använda den...:)
Skämt åsido - körde som sagt en ny Corsa med Easytronic härom veckan - tyvärr bara ett par mil så erfarenheten är högst begränsad. Fungerade på det stora hela OK men upplevde vid nåt tillfälle att jag tyckte den låg kvar på den lägre växeln lite för länge. Kan dock vara handhavandefel för under större delen av turen fungerade den helt OK.

Uppdaterat: 2016-07-08 11:39

Nu menade jag inte att EGS och eCVT uppförde sig lika utan det ta med att man tydligen måste lära sig att köra båda dessa för att det skall fungera bra.
Och som sagt - frågan avsåg om EGS och Easytronic är samma typ av låda med samma styrkor och svagheter. För att förtydliga så har jag inte nån plan att köpa nån bil med EGS men i min bekantskapskrets finns ett visst intresse för en Opel med senaste versionen av Easytronic.

Uppdaterat: 2016-07-08 12:05

Jag tror att Pi tycker som jag, att så fort någon kritiserar eCVT så kommer det en massa dravel om att man måste lära sig köra med en sådan låda för at få den att fungera optimalt, medan detta tycks vara "krångligt" med en EGS. Jag har själv absolut inga problem med EGS-lådan, nu har jag förvisso kört ganska lite med den (bekants bil, har kört den ibland när vi varit ute och rört på oss) men tycker den är riktigt bra och fin i växlingen. Ska jag vara krass så betydligt bättre än de manuella PSA-lådorna som jag tycker är väldigt oprecisa i växellägena och sladdrig koppling. eCVT har jag knappast provat så den ska jag däremot inte yttra mig om huruvida den är bra eller dålig för min körstil.

Uppdaterat: 2016-07-08 13:24
Jag talar ofta med mig själv - ibland behöver man en experts åsikt

BBT6, får man kritisera DCT utan att det kommer massa dravel? Eller konventionell automat?

Tycker inte det är dravel att upplysa om tekniken och att den är mycket annorlunda mot alla andra lådor som har fasta växlar.

Tycker du kan tona ner språket om dravel.

Uppdaterat: 2016-07-08 13:34

EGS fungerar bra, åter igen, den har en växel i som är synkad med gasen, visst växlar inte lika snabbt som en DSG, men kostar också bra mycket mindre.
Det är nog mest sävligheten mellan 1-2 och i vissa lägen 2-3 som är lite segt, sedan växlar den finfint!

Tänk om man kunde få en CVT med manuell utväxling via en tumrulle... När jag vill ligga kvar och segdra så rör jag inte rullen, men vill jag "växla ned" så rullar jag om utväxlingen så att det känns bra...

Uppdaterat: 2016-07-08 13:41
*Robban

Vidstige, får man kritisera eCVT? Det är mkt irriterande i sådana här trådar att kritik mot eCVT eller CVT slås bort med att de som upplever problem inte kan tekniken utan hanterar drivlinan på "fel" sätt fast det är jätteenkelt att lära sig. Om det är så vet jag inte, jag har nätt och jämt provkört. Rimligtvis bör det vara just så enkelt som ni påstår sett till hur lådan ska fungera, jag har bara svårt för oljudet vid gaspådrag. Men när det handlar om EGS och DCT så är det " för svårt". Nej, det är inte svårt att köra mjukt med en sådan låda heller. Däremot kan tekniken i lådan göra att den är mindre hållbar, det kan jag för lite för att yttra mig om. Men att lära sig köra med den är inte svårt för de allra flesta. Nu har jag som jag skrev inte kört den så mycket, men jag upplever aldrig någon ryckighet eller klonkande, möjligen för att jag är van att köra manuell låda så det känns naturligt att möta med gasen lite lätt. Har bl.a. kökört en längre sträcka i väldigt låg hastighet och ryckig trafik utan problem.

Uppdaterat: 2016-07-08 13:47
Jag talar ofta med mig själv - ibland behöver man en experts åsikt

BBT6, jag försvarar inte ensidigt CVT. Även e-CVT har brister men har blivit bättre för varje generation, och får beröm nu även hos journalister som kört Prius gen4. Så det beror lite på användningsområde och hur man kör. Kör man lugnt så rusar inte motorn. Behöver inte vara expert för att undvika det.

I LC600 hybridversionen kommer man ha två lådor, en för normal körning som bygger på CVT. En för sportig körning som bygger på en konventionell automat.

Ingen automat är perfekt.

Audi hade tidigare CVT i sina bilar och många gillade ändå dom. Då parat med lite kraftigare motorer och då undviker man lättare "oljudet".

Har inte klagat på EGS. Har inte kört den men tror det är lite som CVT, lite praktisk vana och open mind så kan man nog gilla den tekniken för vad den är. Vet dock att journalister brukar totalsåga EGS.

Uppdaterat: 2016-07-08 14:14

Fortfarande ingen som är duktig på automater och kan relatera EGS till Easytronic ? Körde som sagt Easytronic häromveckan och "finlir" (krypkörning) uppfattade jag inte som nåt problem - t ex i samband med parkering.

Uppdaterat: 2016-07-08 14:28

Pi, bra karl reder sig själv...

Du kan väl få till uppgift att testköra både EGS och Easytronic 3.0 och berätta hur dom känns? :)

Tror den tekniken också blir mer och mer intressant, stor utveckling även där.
Kanske den lådtypen som vinner till sist mot DCT och CVT då den är snål, billig, enkel och rätt konventionell i upplevelsen.

Uppdaterat: 2016-07-08 15:32

Nya Easytronic 3.0 har ett helt nytt program för krypkörning den inte haft förut och den avgörande skillnaden är att själva växlingarna nu görs hydrauliskt istället för elektriskt och därmed skall de flesta av de gamla problemen vara borta.

Uppdaterat: 2016-07-09 10:39

Jaha - men i vilka modeller, och från vilka modellår, sitter då Easytronic 3.0 i ? Långsam körning med den Corsa jag provade (-16) fungerade bra så det kanske är 3.0-versionen då. Men då kommer ju följdfrågan - kan man med den lådan och "felaktigt" körsätt slita ner lamellerna snabbt - ungefär det som antagligen drabbat Vidstiges föräldrar med deras Astra ? Och skall man dra slutsatsen att senaste Easytronic och EGS är snarlika till konstruktionen ?

Uppdaterat: 2016-07-09 10:57

Pi, ja det är en bra fråga och också om garantier och försäkring täcker eventuella skador på koppling/lameller om man har easytronic.

Tänkte förresten på det vad gäller min MC som ju har en slags easytronic men utan helautomatik (och hoppas då att maskinskada på försäkring täcker eventuella problem). Det är lådtyp som jag finner intressant nu, att man tar bort kopplingsreglage och ser till att den sköts med elektronik men behåller lådan i övrigt. Jag kan också notera på min MC att växlingstiderna inte är långsamma, den växlar snabbt. Visserligen växlar en MC-låda bara i sekvens, går inte att hoppa mellan växlarna som på en bil, så det är kanske inte helt jämförbart tekniskt.

DCT tycker jag börjar kännas som en återvändsgränd av flera skäl på vanliga vardagsbilar. Blev lite besviken när jag testkörde Renault Captur med en sån låda nyligen. Tycker den lådtypen är lite väl hypad.

Uppdaterat: 2016-07-09 11:18

Nej inte heller jag kan få fram någon direkt tillförlitlig teknisk information om EGS.

Det beskrivs hur den upplevs och hur den ska användas men inte hur den fungerar eller i detalj vilken teknik den använder.
Bara Opel har sagt något mer i detalj om hur tekniken fungerar eller visar bilder, det är hemskt svårt att få fram något begripligt på EGS.
En bra jämförelse blir därför svår.

Båda uppger elektro-hydraulisk teknik men om detta skiljer sig i detalj är då okänt.
MEN i brist på information kan man kanske våga gissa att det borde...? vara något liknade i varje fall

Enda jämförelsen som går att göra är mellan gamla och nya Opellådan.

Denna nya 3.0 finns först från våren 2015 på ADAM, Corsa och Astra senare 15 och modell 16.

Nej det ska inte gå att slita ner lamellerna eftersom den har ett system som känner av om kopplingen blir överhettad och efter en varning om detta helt enkelt låser kopplingen på det läge som för tillfälle ligger inne, (det är också möjligt att den växlar till neutralläge - uppgifterna är något luddiga på den punkten - men vägrar växla gör den i varje fall.) den vägrar växla tills kopplingen svalnat igen, så även om man försöker ska det inte gå att slita ut den, men man kanske blir tvungen att stanna någonstans och ge kopplingen tid att återhämta sig.

Tyvärr har det då ännu inte gått att leta fram någon information om EGS har ett sådant skydd.

I övrigt skiljer den sig från den gamla genom att från grunden vara speciellt byggd för denna automatiska funktion med speciella kugghjulsväxlar medan den föregående var en vanlig manuell som anpassats.
Tidigare utfördes alla funktioner elektriskt, även själva växlingen, nu styr elektriska servomotorer en hydraulik som är den som utför själva växlingen.
Och styrsystemet och all elektronik och sensorer är av senaste generation vilket uppges ha gjort det möjligt att uppnå en ny nivå av funktion som inte var möjlig tidigare.
Och att den då också har ett krypläge som tydligen fungerar bra.
Sammantaget ska detta eliminera de allvarligaste av den gamla lådas problem.

Och så ger den ju lägre förbrukning än det manuella alternativet.

Den tillverkas förresten av ZF

Det är ont om tester och provkörningar av denna, en av få är denna danska lilla film på Karl.

https://www.youtube.com/watch?v=H_c50XMGaSs

Bild borttagen.

Uppdaterat: 2016-07-09 14:11

Största problemet jag upplevde med en sådan här låda är att jag tyckte den var trafikfarlig.
Om man rullade fram mot en korsning med väjningsplikt så kunde den samtidigt som man bestämde sig för att köra ut få för sig att växla till en högre växel, när man då tryckte på gasen så ville den växla igen, eftersom dessa lådor av naturen inte är blixtsnabba kunde man bli stående i 1-2 ganska långa sekunder i en korsning.
Den enskilt största anledningen till att jag bytte bort skiten efter 4 månader.

Uppdaterat: 2016-07-09 15:08

Niklas, när jag tittar på videon så upplever jag två saker, den växlar rätt långsamt och den varvar rätt hög innan växling, kring 4000 varv.

Läst lite nu om Citroen, den verkar om möjligt ännu sämre i att man behöver släppa på gasen innan växling för att slippa ryck.

Detta påminner mig om det system jag har på min MC och hur det var innan man gjorde om så att gasen blir elektroniskt justerad. Nu synkar systemet gas med växling själv mycket bra.

Nej, man har uppenbarligen inte nåt ända fram än tyvärr.

Kanske behövs två kopplingar på så sätt som Koenigsegg har löst det men fortfarande bara en låda (DCT har två lådor). Den växlar mycket snabbt fast deras system har ingen automatik, man växlar alltså helt själv i alla lägen men slipper kopplingspedalen. Koenigsegg har sagt att man vill utveckla teknik som sen kan komma i vanliga bilar så kanske blir det Qoros som kommer med det. Dom har ju nyligen annonserat att dom ska komma med en freevalv motor (utan kamaxel). Koenigseggs lösning är rätt genial och den ger ju snabba växlar även när man inte växlar i sekvens, till skillnad från DCT.

Här kan man se Koenigseggs lösning i auktion, kolla in 2:59-3:06 när han växlar tre gånger och det är snabba växlingar! Dvs folk kan då ha en manuell låda men slipper kopplingen. Nästa steg är förstås logik som växlar automatiskt.

https://www.youtube.com/watch?v=40s88hEcn5I

Uppdaterat: 2016-07-09 15:09