Bmw 330 sedan

52 inlägg 0 nya
Bmw 330 sedan

Hej!

Vill gärna veta vad folk här tycker om en sport sedan som Bmw 330. Finns det liknande sport sedaner med 240+ hästar i marknaden som matchar kvaliteten?

Skulle ni valt bensin eller diesel modell av en sådan bil?
Priset ligger runt 450k, är det helt rätt eller för högt pris satt?

(Ni som kör Bmw, dela gärna med er om hur ni upplever era bilar i allmänt :)

Matchande kvalitet finns det absolut och även bättre. Men är bara BMW som har den unika körkänslan. Nu har ju nya 3-serien fått mycket kritik för nervösa köregenskaper, så utifrån den aspekten så finns det flera bättre.
Alfa Romeo Giulia är i mitt tycke men betydligt fräckare bil. BMW har gått kräftgång de sista tio åren. Jag känner mig inte alls lockad av en 3-serie. Skulle hellre ta en Volvo S60, MB 300 C-klass eller en Alfa.
Visst är det bra sprutt i 330 motorn men nej den gav inga större känslor när jag testade.

Guran wrote:
Matchande kvalitet finns det absolut och även bättre. Men är bara BMW som har den unika körkänslan. Nu har ju nya 3-serien fått mycket kritik för nervösa köregenskaper, så utifrån den aspekten så finns det flera bättre.
Alfa Romeo Giulia är i mitt tycke men betydligt fräckare bil. BMW har gått kräftgång de sista tio åren. Jag känner mig inte alls lockad av en 3-serie. Skulle hellre ta en Volvo S60, MB 300 C-klass eller en Alfa.
Visst är det bra sprutt i 330 motorn men nej den gav inga större känslor när jag testade.

Mycket bra info!
Ska defenitivt ta en titt på de nämnda bilarna. Håller med om att körkänslan och just den aggresiva utseendet hittar man nog bara på Bmw:n.

Suv_crown wrote:
Guran wrote:Matchande kvalitet finns det absolut och även bättre. Men är bara BMW som har den unika körkänslan. Nu har ju nya 3-serien fått mycket kritik för nervösa köregenskaper, så utifrån den aspekten så finns det flera bättre.
Mycket bra info!
Ska defenitivt ta en titt på de nämnda bilarna. Håller med om att körkänslan och just den aggresiva utseendet hittar man nog bara på Bmw:n.

Tja BMW har ju snarare blivit fulare med senaste modellerna med Kina grillarna som går upp på motorhuven. Men däremot uppskattade jag de nya stolarna i nya 3-serien. Äntligen har dom blivit bekväma även för mig som är lång.

Glömde bort Mercedes 250 CLA i uppramsningen.
Den är enligt mitt tycke snyggast av alla.
CLA har växt till sig med nya modellen så jag som är 192cm ryms fint i bilen.

Skulle man gå fossilt hade jag med tittat på Alfan eller S60 i den klassen.
Alfan är både snygg som bara den och riktigt härlig att köra. Jag personligen anser att BMW helt tappat det designmässigt.

Henrik M wrote:
Skulle man gå fossilt hade jag med tittat på Alfan eller S60 i den klassen.
Alfan är både snygg som bara den och riktigt härlig att köra. Jag personligen anser att BMW helt tappat det designmässigt.

Henrik, jag är enig. BMW har tappat på alla fronter.
Skulle tro att alla fossila premium Tyskar sliter sitt hår i förtvivlan över hur dom bommade på den snabba utveckling som skett med Tesla i spets. Vad har dom presterat, stora elektriska SUV:ar som är både dyra och törstiga på ström. Volvo är ju lika mycket på efterkälken.
Det går väldigt fort nu i bilbranschen.
Jag tror att bensinbilar enkom kommer finnas kvar i A och B segmentet eller som rena prestandabilar en stund till.
Diesel kommer fortleva då det snart kommer beskattas annorlunda om bilen kan köras på HVO100.
Så i dag om man vill ha en sedan med prestanda och som håller värdet en stund till så är troligen en Tesla 3 det bästa valet.
Men snart kommer Polestar mm och utmanar.
Men en potent bensindriven sedanbil är nog det sista jag skulle köpa i dag. Hellre en hyfsat potent dieseldriven bil.

Guran wrote:

Vart har den fått kritik för nervösa köregenskaper? Har fått toppbetyg för just köregenskaper i varenda test jag har läst. Har dock fått kritik för hård fjädring.

Men jag hade också testat S60 och MB C klass, även om jag inte gillar växellådan i S60. Den kompenserar med annat

Glömde Alfa Giulia. Snyggast och den med bäst köregenskaper i klassen.

Apex wrote:
Guran wrote:Matchande kvalitet finns det absolut och även bättre. Men är bara BMW som har den unika körkänslan. Nu har ju nya 3-serien fått mycket kritik för nervösa köregenskaper, så utifrån den aspekten så finns det flera bättre.
Vart har den fått kritik för nervösa köregenskaper? Har fått toppbetyg för just köregenskaper i varenda test jag har läst. Har dock fått kritik för hård fjädring.
Men jag hade också testat S60 och MB C klass, även om jag inte gillar växellådan i S60.

Då har du inte läst Teknikens Världs tester, enligt dom så är den allt för nervös instyrningen. Dom trodde först att det var dom hemska RFT däcken men även efter senaste testen med en bil utan dessa däck så var slutsatsen den samma, något stämmer inte riktigt. Men just den delen kan jag inte ge en egen erfarenhet om då jag bara testat den rakt fram på landsväg, men den kändes som en BMW och var kul att köra.
Och den är fortfarande hård i fjädringen och tar upp vägljudet allt för mycket enligt min smak. Jag provkörde en 330i M-Sport med onödigt feta 20’’ hjul. Det jag tyckte var positivt var nya bekväma stolar, men fortfarande väldigt mycket däcksljud och en hysterisk filhållnigsassistent, men motorn är pigg. Men den försvann i min radar. En MB CLA är betydligt trevligare enligt mina provkörningar.
Men allt är så individuellt och jag börjar närma mig 60-års åldern så det spelar så klart in i min värdering.
Men ingen bil jag vill köra dryga 3000 mil/år i. Då prioriterar jag annorlunda. Men kul och fräck att provköra.

Guran wrote:
Henrik M wrote:Skulle man gå fossilt hade jag med tittat på Alfan eller S60 i den klassen.
Skulle tro att alla fossila premium Tyskar sliter sitt hår i förtvivlan över hur dom bommade på den snabba utveckling som skett med Tesla i spets. Vad har dom presterat, stora elektriska SUV:ar som är både dyra och törstiga på ström. Volvo är ju lika mycket på efterkälken.
Jag tror att bensinbilar enkom kommer finnas kvar i A och B segmentet eller som rena prestandabilar en stund till.
Diesel kommer fortleva då det snart kommer beskattas annorlunda om bilen kan köras på HVO100.
Så i dag om man vill ha en sedan med prestanda och som håller värdet en stund till så är troligen en Tesla 3 det bästa valet.
Men en potent bensindriven sedanbil är nog det sista jag skulle köpa i dag. Hellre en hyfsat potent dieseldriven bil.

Tesla 3 är självklart en grym bil och ett smartare val, men priset är ganska högt jämfört med Alfan eller bmw:n tycker jag.

När det gäller S60:n, jag vet inte om det bara är jag här men jag känner att motorn har alltid de där få sekundernas fördröjning när man trycker hårt på gasen. Känns nästan som att motorn är lite seg med att förstå att man vill gasa hårt. Anyone else?..

Är ganska övertygad om att du får en lägre månadskostnad på Model 3 än BMW 330 även om prislappen vid inköp är lite högre.
Och vill du köra bil med bra chassi är den betydligt mer potent än många tror.
Enklast är att du lånar hem alla intressenterna en kväll var och testar ordentligt och använder som du gör.

Suv_crown wrote:
Guran wrote:Henrik M wrote:Skulle man gå fossilt hade jag med tittat på Alfan eller S60 i den klassen.
Tesla 3 är självklart en grym bil och ett smartare val, men priset är ganska högt jämfört med Alfan eller bmw:n tycker jag.
När det gäller S60:n, jag vet inte om det bara är jag här men jag känner att motorn har alltid de där få sekundernas fördröjning när man trycker hårt på gasen. Känns nästan som att motorn är lite seg med att förstå att man vill gasa hårt. Anyone else?..

Troligen växellådan. BMW:s ZF låda är grymt bra med programvaran BMW har i den.

Henrik M wrote:
Är ganska övertygad om att du får en lägre månadskostnad på Model 3 än BMW 330 även om prislappen vid inköp är lite högre.
Enklast är att du lånar hem alla intressenterna en kväll var och testar ordentligt och använder som du gör.

Ännu en gång så är jag enig, en M3 är absolut tveklöst bästa valet.

Guran wrote:
Henrik M wrote:Är ganska övertygad om att du får en lägre månadskostnad på Model 3 än BMW 330 även om prislappen vid inköp är lite högre.

Toppversionen M340i är galet bra!

Suv_crown wrote:
Guran wrote:Henrik M wrote:Är ganska övertygad om att du får en lägre månadskostnad på Model 3 än BMW 330 även om prislappen vid inköp är lite högre.
Toppversionen M340i är galet bra!

Jo då jag har provkört, och galet dyr och turbomotor med allt det innebär.
Men en M3 är snäppet bättre.
Skulle jag köpa ha en prestanda BMW så vore det i så fall en M3 E90.

Guran wrote:
Apex wrote:Guran wrote:Matchande kvalitet finns det absolut och även bättre. Men är bara BMW som har den unika körkänslan. Nu har ju nya 3-serien fått mycket kritik för nervösa köregenskaper, så utifrån den aspekten så finns det flera bättre.
Men jag hade också testat S60 och MB C klass, även om jag inte gillar växellådan i S60.
Då har du inte läst Teknikens Världs tester, enligt dom så är den allt för nervös instyrningen. Dom trodde först att det var dom hemska RFT däcken men även efter senaste testen med en bil utan dessa däck så var slutsatsen den samma, något stämmer inte riktigt. Men just den delen kan jag inte ge en egen erfarenhet om då jag bara testat den rakt fram på landsväg, men den kändes som en BMW och var kul att köra.
Och den är fortfarande hård i fjädringen och tar upp vägljudet allt för mycket enligt min smak. Jag provkörde en 330i M-Sport med onödigt feta 20’’ hjul. Det jag tyckte var positivt var nya bekväma stolar, men fortfarande väldigt mycket däcksljud och en hysterisk filhållnigsassistent, men motorn är pigg. Men den försvann i min radar. En MB CLA är betydligt trevligare enligt mina provkörningar.
Men allt är så individuellt och jag börjar närma mig 60-års åldern så det spelar så klart in i min värdering.
Men ingen bil jag vill köra dryga 3000 mil/år i. Då prioriterar jag annorlunda. Men kul och fräck att provköra.

Den har jag inte läst, har dock läst från typ 5 andra motortidningar som inte har märkt detta. Har inte kört den själv än. Det är inte många bilar som är bekväma med 20” fälgar, testade en TM3 med 20” och vägljudet var öronbedövande.

Har kört nya A-klass och håller med om att det är en mycket trevlig och snygg bil. Blev besviken på drivlinan(a200 aut) och den är inte speciellt körglad.

Guran wrote:
Suv_crown wrote:Guran wrote:Henrik M wrote:Skulle man gå fossilt hade jag med tittat på Alfan eller S60 i den klassen.
Troligen växellådan. BMW:s ZF låda är grymt bra med programvaran BMW har i den.

Definitivt växellådan som är boven.

Guran wrote:
Henrik M wrote:Är ganska övertygad om att du får en lägre månadskostnad på Model 3 än BMW 330 även om prislappen vid inköp är lite högre.

Tycker att den är fulast bland bilarna som nämnts och kvalitetskänslan är sådär, men den hade nog ändå varit mitt val. Utan 20”.

Kan nämnas pga det du skrev Apex om bullret, att sen ett par månader tillbaks byggs Model 3 med mer/bättre ljudisolering. Körde häromveckan en ny SR+ på 18" dubbfria med skumdämpning i. Väldigt förvånansvärt tyst.

Undra varför Tesla inte gör en prestanda version av 3an, det skulle nog sälja som smör om man utmanade och liknade sig de etablerade märkena.
¤Bort med Kalle Anka fronten och dit med nått som utstrålar "Flytta på dig, här kommer jag"
¤Bort med TV spelet, in med en konventionell förarplats.
¤Fixa väghållningen, tyngdpunkten och viktfördelningen borde reda vara bra, kanske ta in Öhlins eller liknade för att fixa resten.
¤Upp med laddstationer där alla gasglada vill husera, tex vid racingbanor, fri laddning vid ringen borde locka.

Rikard, räcker inte Tesla 3 Performance som redan rastar M3 på bana?

*Robban

Lägg till ny kommentar

Hej!

Vi har förståelse för att du använder adblocker, men hoppas att du kan stänga av den för vår sajt. Annonser är en förutsättning för att vi ska kunna fortsätta att driva sajten.