Bilstereo i Toyota

119 inlägg 0 nya
Bilstereo i Toyota

Jag tänkte först, att det skulle handla om bilstereo, rent allmänt. Men insåg, den enormt stora subjektiva biten. Som skulle komma där? Dvs Jag är jättenöjd med det fina ljudet i min Fiat. Och nån annan som inte är nöjd med ljudet ur B&O systemet i sin Audi.

Så därför blev det endast Toyota!! Jämförelse med andra motsvarande bilar är väl ok?

Jag börjar då!

Jag och många med mig, födda på 50,60, och 70 talet. Är vana vid att ljudet i en "bra" bilstereo kommer bakifrån? Då det alltid var en klockradio, som satt i våra bilar från början. Så vi la en baslåda i skuffen, och satte stora högtalare i hatthyllan. Och gömde en förstarkare någonstans.

I en bilstereotävling dock, så vinner du inga priser om ljudet kommer bakifrån! Där ska ljudet komma framifrån! För att du ens ska komma på tapeten att vinna!

Varför skriver jag ens detta? Jo, för att jag läste på ett engelskspråkigt forum. Där folk var missnöjda med "stora" JBL stereon i sina Rav 4or. Just för att ljudet kom framifrån. Avsaknaden av bas, var ett annat stort missnöje. Trots subwoofer i skuffen.

Så jag åkte och lyssnade på stereon, i en Rav 4 med JBL.
Först: Så här ser den ut: https://www.jbl.com/automotive-toyota.html Dvs 11 högtalare, 8 kanalig förstärkare med totalt 576W.

Ljudet som sådant är kanon bra, tycker jag. Men baslådan hörs inte alls. Vilket bekräftas, när jag lyfter på luckan till skuffen. Stereon är på, med en ganska bastung låt. Men ljudet ur "baslådan" är extremt klent, för att inte säga obefintligt. Prövar att fada ljudet bakåt, vilket får motsatt effekt. Fadar då ljudet till framhögtalarna, vilket ändå livar upp subben något. Dock utan tungt subljud. Subben verkar alltså vara kopplad till framhögtalarna? Men helt obefintlig, vid bastunga låtar!
Dock rent och fint ljud. Faktiskt väldigt bra ljud, så länge man inte behöver tyngre bas.

Som referens, min Prius 2017 med JBL stereo.

10 högtalare, 432W genom 8 kanaler. Upplever något sämre generellt ljud. Dock mycket tyngre bas!! Ändå saknar min bil subwoofer! Märkligt??

Har också läst att subben är klen i Rav4 och var rädd att jag skulle uppleva det i C-HR, men till min förvåning är den riktigt bra och jag kommer inte montera in min JBL tolva som jag gjort i mina andra, skiljer tydligen en del på de olika installationerna ?

Bilstereo i Toyota

Valet är gjort, nu blir det C-HR hybrid ett tag framöver :)

Simon no1 wrote:
Har också läst att subben är klen i Rav4 och var rädd att jag skulle uppleva det i C-HR, men till min förvåning är den riktigt bra och jag kommer inte montera in min JBL tolva som jag gjort i mina andra, skiljer tydligen en del på de olika installationerna ?
Jag hörde av en bekant, att det var bra tryck i JBL stereon i C-HR. Men eftersom det var andrahands information för mig, så var det meningslöst att ta upp?

Off topic: Har du Teknikpaketet på din C-HR?

ja lyden er sublim i CHR Jbl.

kallandes wrote:
Jag tänkte först, att det skulle handla om bilstereo, rent allmänt. Men insåg, den enormt stora subjektiva biten. Som skulle komma där? Dvs Jag är jättenöjd med det fina ljudet i min Fiat. Och nån annan som inte är nöjd med ljudet ur B&O systemet i sin Audi.
Så därför blev det endast Toyota!! Jämförelse med andra motsvarande bilar är väl ok?
Jag börjar då!
Jag och många med mig, födda på 50,60, och 70 talet. Är vana vid att ljudet i en "bra" bilstereo kommer bakifrån? Då det alltid var en klockradio, som satt i våra bilar från början. Så vi la en baslåda i skuffen, och satte stora högtalare i hatthyllan. Och gömde en förstarkare någonstans.
I en bilstereotävling dock, så vinner du inga priser om ljudet kommer bakifrån! Där ska ljudet komma framifrån! För att du ens ska komma på tapeten att vinna!
Varför skriver jag ens detta? Jo, för att jag läste på ett engelskspråkigt forum. Där folk var missnöjda med "stora" JBL stereon i sina Rav 4or. Just för att ljudet kom framifrån. Avsaknaden av bas, var ett annat stort missnöje. Trots subwoofer i skuffen.
Så jag åkte och lyssnade på stereon, i en Rav 4 med JBL.
Först: Så här ser den ut: https://www.jbl.com/automotive-toyota.html Dvs 11 högtalare, 8 kanalig förstärkare med totalt 576W.
Ljudet som sådant är kanon bra, tycker jag. Men baslådan hörs inte alls. Vilket bekräftas, när jag lyfter på luckan till skuffen. Stereon är på, med en ganska bastung låt. Men ljudet ur "baslådan" är extremt klent, för att inte säga obefintligt. Prövar att fada ljudet bakåt, vilket får motsatt effekt. Fadar då ljudet till framhögtalarna, vilket ändå livar upp subben något. Dock utan tungt subljud. Subben verkar alltså vara kopplad till framhögtalarna? Men helt obefintlig, vid bastunga låtar!
Dock rent och fint ljud. Faktiskt väldigt bra ljud, så länge man inte behöver tyngre bas.
Som referens, min Prius 2017 med JBL stereo.
10 högtalare, 432W genom 8 kanaler. Upplever något sämre generellt ljud. Dock mycket tyngre bas!! Ändå saknar min bil subwoofer! Märkligt??

En baskanal är inte kopplad till några högtalare. Det är en egen kanal för lågfrekventa toner. Att nivån blir lägre fdå du fra ljudet bakåt är helt naturligt då baskanalen dämpas då det bara är bakre kanalen som skall ha subbas.
Att det låter klent kan troligen ha med låg delningsfrekvens att göra, dvs den är så låg så att bara riktigt låga frekvenser gåt via den. Att du då inte hör bastonerna från en ”bastung” låt kan bero på att basen i låten ligger över delningsfrekvensen för subbasen. Testa med musik med riktigt låg bas i, inte bara hög. Det som låter bastungt, med snärtig bas, är oftast en över 100hz. Medans en bra subbas normalt hanterar toner mellan 20 - max 100hz

Skaffa en motsvarande testskiva (jag har på CD som exempel - där kan du spela upp alla möjliga frekvenser, brus, svep e.t.c.)

Xanthopteryx wrote:
Skaffa en motsvarande testskiva (jag har på CD som exempel - där kan du spela upp alla möjliga frekvenser, brus, svep e.t.c.)

Duger gott att skaffa en skiva med Yello, underbar ljudkvalitet på den Schweiziska duons alster.
Men problemet är bara att cd-spelare fattas på dom flesta bilar i dag.
Men tuben eller Spotify funkat alltid.

Därför jag skrev motsvarande testskiva. En sådan kan man rippa eller så finns säkert att få tag på ljudfiler. Fördelen med dessa är att du får helt rena toner så det är lätt att utesluta och hitta fel och annat.
Bara en så enkel sak som ett spår på 30 sekunder tystnad. Avslöjar en hel del :-p

https://www.audiocheck.net/audiofrequencysignalgenerator_sinetone.php

Mycket enklare med en app i telefonen.
Testade min V90 och den spelade på ned till 22Hz med den extra subben jag beställde (B&W).
Forden går inte lägre än ca 30Hz

En app till används samtidigt för att mäta ljudtrycket.

En app av typ frekvensanalysator kan också vara bra ibland,

Jag brukar sätta på musik jag brukar lyssna på och konstatera om det låter tillräckligt bra för mina öron. Klart med det.

Problemet är ju om något inte låter rätt, att hitta vad. Då underlättar testfiler.
Fördelen med korrekta wav-filer är att dessa just är korrekt. En app, via blåtand eller sladd, har begränsningar i sig, men allt beror såklart på hur petig och detaljerad man vill vara och var i kedjan man vill felsöka.

Eftersom man ändå tvingas lyssna med sina egna gamla öron så tycker jag precis som Guran - och varför krångla till allt ? Det är trots allt en bil där huvudsysselsättningen för mig som förare borde vara att köra bilen...

Tja... Varför säljs ljudpaket för tiotusentals kronor till bilar? :-P

Av samma anledning som att det finns guldpläterade anslutningar på optiska kablar: det går att sälja.

+1 till Mäkinen ! Kanske skall skrivas på skryt-kontot - vad vet jag ? För mig räcker det med att det låter "bra" i bilen. Vill man ha optimal ljudkvalitet så bör nog lyssningsrummet vara lite annorlunda än i en bil med vindbrus m m.

Xanthopteryx wrote:
Tja... Varför säljs ljudpaket för tiotusentals kronor till bilar? :-P

För att du skall tycka det låter bra
Inte så enkelt att byta ut enstaka komponenter i en bil. T. Ex delningsfilter, högtalarkablar, lågnivåkablar. Förändra mängd dämpmaterial mm. Har hållit på med hemmabyggen av högtalare och laborerat med kablar mm. Så känner gott till problematiken. Men applicera detta i en bil. Där får man förutsätta att dom som designat det dyra anlägget vet vad dom sysslar med. Dvs inget man kan laborera själv med, förutom ljudbilden via olika avancerade equalicer möjligheter

Instämmer helt. Jag var fullständigt nöjd med förrförra bilen där jag kunde lyssna på CD via en lös CD-spelare och ett kasettband med sladd. Det var helt fantastiskt att slippa spela över saker på kasettband om man hade det på CD! =) Sedan var det CD-växlare i nästa bil bil och även ljudingång med sladd, och att då kunna podda från telefonen var lika fantastiskt. Och nu blåtand eller sladdanslutning med podd från telefonen eller minnepinne med filer på.
Funkar utmärkt!
Ljudkvalitet?
Jag hör vad de säger utan att jag behöver anstränga mig. Det räcker och blir över =)
Därmed inte sagt att jag inte är ljudintresserad, men behovet av super ultra deluxe-ljud i bilen är inte särdeles stort.

Självklart måste man ha guldpläterade sladdar för 4.000 kronor metern! Annars blir inte placeboeffekten lika tydlig...

Guran wrote:
Xanthopteryx wrote:Tja... Varför säljs ljudpaket för tiotusentals kronor till bilar? :-P
För att du skall tycka det låter bra
Inte så enkelt att byta ut enstaka komponenter i en bil. T. Ex delningsfilter, högtalarkablar, lågnivåkablar. Förändra mängd dämpmaterial mm. Har hållit på med hemmabyggen av högtalare och laborerat med kablar mm. Så känner gott till problematiken. Men applicera detta i en bil. Där får man förutsätta att dom som designat det dyra anlägget vet vad dom sysslar med. Dvs inget man kan laborera själv med, förutom ljudbilden via olika avancerade equalicer möjligheter

Med allt buller som finns i en bil så kommer det aldrig kunna låta 'bra' som i perfekt ljud.
Lägg därtill att inredningen skiftar (antal personer, klädmaterial e.t.c.) så får du även där en så pass stor påverkan så det stör effektivt.
Sedan har du begränsningar i anläggningen i sig och så självklart i det medium du spelar upp. Hur många spelar upp sina filer i WAV PCM som exempel?
Mycket handlar om placeboeffekten. Det är därför man exempelvis kan sälja en TV i ultradeluxeHD och visa reklam för den som folk tittar på en gammal frukost-TV från 90-talet, där de utbrister "Kolla vilken bildkvalitet på den där nya TV:n de gör reklam för! Mycket bättre än vad vi har nu! Den måste iv köpa!"

Utanför ämnet Toyota, så gillar jag ljudet framifrån trots min ålder, och min BMW är bra just på den punkten. Basarna (8") är monterade i golvet under stolarna.
Högtalarna bak gör ingen nytta alls fram, jag kan vrida av dom utan att det märks fram.

kallandes wrote:
Simon no1 wrote:Har också läst att subben är klen i Rav4 och var rädd att jag skulle uppleva det i C-HR, men till min förvåning är den riktigt bra och jag kommer inte montera in min JBL tolva som jag gjort i mina andra, skiljer tydligen en del på de olika installationerna ?Jag hörde av en bekant, att det var bra tryck i JBL stereon i C-HR. Men eftersom det var andrahands information för mig, så var det meningslöst att ta upp?
Off topic: Har du Teknikpaketet på din C-HR?

Ja, jag har teknikpaketet och den spelar riktigt låga frekvenser med bra drag om inspelningen har det, inte riktigt som med min 12" men inte långt ifrån, min plan var att bygga in tolvan men insåg att ljudet var riktigt bra original så jag nöjer mej med standard

Valet är gjort, nu blir det C-HR hybrid ett tag framöver :)

Lägg till ny kommentar

Hej!

Vi har förståelse för att du använder adblocker, men hoppas att du kan stänga av den för vår sajt. Annonser är en förutsättning för att vi ska kunna fortsätta att driva sajten.