Audi S6, ett litet test

19 inlägg 0 nya
Audi S6, ett litet test

Som några av er kanske minns, så hade jag en BMW M550D som hyrbil i Tyskland under en vecka i höstas. Nu är jag där igen och tänkte dela med mig mina erfarenheter av en annan bil. Surmagade och avundsjuka kan låta bli att läsa denna tråd.

Jag bokade en S4, då jag tycket det var väl "en kul" bil att testa. Den har ju en V6-turbo på 333 hk, vilket kan vara lite lagom;-) Men hade man schabblat och istället fick jag en S6 på lika många kW (450 hk). Tja det var bara att bita ihop....

Bilen är fullsmetad med utrustning: LED, HUD, alla säkerhetspaket (autobroms osv), Bose, elstolar, taklucka, nav, mm och därmed ganska tung. Luftfjädring finns (sannolikt samma som jag har i min A6) och en annan typ av 4WD - svårt att beskriva, men bilen är mer "agil" när det bränner till. Det är en "kronhjulsdiff" eller, som Audi skriver "sportdifferential". I alla fall - en annorlunda upplevelse. Svårt att säga om den är bättre, utan att ha testat på bana eller i halka. Men eftersom den sitter där den sitter, så är det sannolikt ett lyft.

Rovan är en 4-liters V8 med turbo - samma som i RS6 (som dock har 560 hk). Eftersom jag kört bägge (S6 och RS6), så ska jag äta upp min hatt om inte Audi har mörkat effekten i S6. Den är nämligen felaktig. Bilen har fler hästar än så. Jag skulle aldrig lägga upp mellanskillnaden för att få en RS6 istället för en S6. Utan att ha hoppat mellan bilarna, påstår jag att S6 är tillräckligt och att man inte märker någon skillnad (f.ö. är 0-100 på RS6 3,9 sek och 4,6 sek på S6).

Bilen har cylinderavstängning (går på bara 4 cylindrar) vid dellast. Funkar upp till (bevisligen) 170 km/h och märks ö.h.t. inte alls. Inte ens på bränsleförbrukningen;-) Dagen bränslenota stannade på ganska precis 1 liter per mil med blandad körning på motorväg, landsväg och i stad. Så man kommer ca 50 mil mellan besöken på "tappen".

Men hur är den att köra då? Ja, det finns inte mycket som hänger med, i alla fall inte bland "normala" bilar. Ligger man bakom en lastbil i 80 km/h på landsvägen och ger "plattan i mattan" vid omkörning, så är man uppe i ca 150 km/h när man passerar förarhytten på lastbilen. Brutalt. På motorvägen märks ingen som helst avmattning av fartökningen förrän man passerat 200 - och det var där jag slutade att gasa. Märkligt nog är bilen helt underbar vid stadskörning. Den upplevs precis som vilken normal A6 som helst. Jag körde dagen ut med chassiet i "Dynamic" och det var väl lite stötigt över avloppsbrunnar och sådant. Ska testa "Comfort" vad det lider.

Några klagomål då? Ja, det är ju märkligt att man inte ska kunna få HUD att funka med polariserade solglasögon. Med dessa på, så får man sitta med huvudet lite på sned för att se tydligt. Det var samma sak på BMW:n. Sen håller jag styrningen i BMW:n som bättre. Den är inte dålig i S6, men den är lite sävligare (man får vrida mer och med mer kraft) när det svänger.

Slutligen: kul att få testa denna dinosaurie. När nästa A6/S6/RS6 kommer, lär det vara slut med stora V8:or. Och det är väl bara att applådera.

F.ö. så skiner solen här och det var 23 grader varmt för en stund sedan;-)

(Och nä, det går FORTFARANDE inte att redigera/editera eller lägga in bilder i första inlägget i en tråd.)

Kul! Vad kostar det att hyra dessa bilar i Tyskland?

PS, S4 har kompressor, inte turbo. ;-)

Ah, kompressor.... naturligtvis. Det kostar ca 7.000:- för 5 dagar. Varierar naturligtvis mellan modeller och bolag. Jag har testat Sixt och nu Europcar. Självrisken är dock betydande (18.000:-) om du inte hostar upp nån tusing till;-)

Apropå självrisken på din hyrbil så är den samma som Möllers tar även om man nöjer sig med att provköra en Fabia...:)
Det värsta (?!) men att låna såna bilar är att man ju så småningom kommer tillbaka till sin egen.
Var ute med en Tesla Model S för några dagar sen och även om den är tam jämfört med din hyrbil så kändes den inte helt fel...:)

Audi det är inte så att du är sugen på att ta ut bilen på Nuburgring :)

Såg ett program där någon tog ut en hyrbil på Nurburgring och råkade krascha. Han påstod att det hänt på en vanlig väg men försäkringsbolaget anade ugglor i mossen och kollade de kamerainspelningar som görs på ringen och där fanns en film på hur han dammade in i en barriär med hyrbilen. Försäkringar gäller inte om man kör på ringen så han som kraschade fick hosta upp stålarna själv.
Värt att kolla upp innan man tar ut en hyrbil på ringen.
Man kan kanske ta en extra försäkring på ringen men detta är jag inte säker på. Det hade i alla fall inte denna killen gjort.

Regel 1: Jag har alltid rätt. Regel 2: Om jag någon gång skulle ha fel träder regel 1 i kraft.

Kollade lite på detta och tydligen räknas ringen som en vanlig väg och försäkringen kan gälla men det är något man måste kolla med sitt försäkringsbolag innan man kör där.

Regel 1: Jag har alltid rätt. Regel 2: Om jag någon gång skulle ha fel träder regel 1 i kraft.

När jag har hyrt bil i närheten av Nürburgring har det funnits en klausul i kontraktet om att inte köra där. Jag vet att folk inte läst det och senare blivit spärrade som kunder hos hyrbilsbolaget efter att de funnits avbildade på nämnda vägsträcka.
I forntiden körde jag en hyrd Opel Signum på Ringen och erfor att antisladdsystemet inte uppskattade när jag vek ner i Karussell.

Skulle gärna prova en S6 av modernt snitt. Den jag hade för länge sen var av första generationen med femma under huven och ett gassvar som lämnade allt att önska. Man fick upplevelsen av att motorn använde brevduva för kommunikationen.

Vad då avundsjuka? Läsa om såna bilar är jätteroligt att läsa om. Och hyra är ju kanon. Då slipper man ju betala löpande kostnaderna det innebär med en sån värsting. Man betalar en (bra) slant och får glida runt som en kung i en vecka, låter som.en bra deal för mig ;-)

Lossa skruvarna och skaka! hur svårt kan det vara?

7000 för fem dagar låter ju rätt billigt tycker jag, trodde faktiskt att det var betydligt dyrare. De gånger jag hyr bil finns det oftast bara vanliga standardbilar att tillgå...

Diesel, Ringen lockar;-) Men det kan bli dyrt om man gasar på sig - vilket nog är lätt hänt med denna bil. Jag har nosat på gränserna på en tom och dikeslös väg och kan rapportera att den går ruggigt snabbt, trots sin tyngd. Problemet är att det går så rasande snabbt att om man ligger i gränslandet, så ett förarmisstag kan bli förödande och konsekvenserna, tja....

Men med denna bil kan trots det ha kul på småvägarna ändå. Det gäller att ta apex i "lagom" tempo och sen ge plattan i mattan när nosen pekar nära vägens riktning. Hur kul som helst, jag lovar!

Som tur är, så har jag ju "snik-snik-varianten" av denna bil själv och därmed går det enkelt att hitta i de myriader av inställningar i MMI som finns till förfogande. F.ö. så fungerar inmatningen av adress i navigatorn utmärkt med hjälp av skrivplattan vid växelspaken. Man skriver helt enkelt in bokstav för bokstav med fingret (precis som man skriver på ett papper) och damen i navigatorn repeterar det man skrivit (på tyska). Detta finns inte i min bil (för telefonboken), trots att skrivplattan finns. Märkligt.

Ljudet. Ljudet. En V8 med turbo låter fint. Har t.o.m. fått till några feta avgasknallar vid gasavslag;-)

muskorv: en Golf hade kostat ungefär halva summan. Men S6 är garanterat dubbelt så rolig. Tur jag har en förstående chef;-)))

Så då är man tillbaka i verkligheten med en sketen A6 Allroad. S6:an drog ca 1,1 liter per mil och då oavsett hur man körde. Bilen är fantastisk, men naturligtvis fullständigt onödig. Om jag vill ha en? Nä, jag ska köpa en A6 med dieselsnurra på 300 hk+ och en R8 (i dolt garage så frun inte ser den) när jag tar pension;-)

Men om jag tvingas välja mellan en S6 och en RS6 så blir valet enkelt - om jag ska betala för bilen. S6.

Kul tråd Audi! Du tycks ju haft tråkigt på affärsresan, stackare där;). Tvingas åka i en simpel S6 när man kan få en RS6. ;-)

Skämt åsido; tycker du alltså inte att prestandaskillnaden motiverar prispåslaget? RS6 verkar ju liksom vara mer och mest av allt? Brutal motor, superbt grepp, dessutom ingen löjlig toppfartsspärr ( har S6 en sådan?).

Och frågan är vad nästa steg blir? RS6 plus, med trippelturbo, KERS och V8? 0-100 på 2,7 sekunder och 350 blås i toppfart?

Förresten; satt där en sju eller åttastegad låda. Tror mig ha läst att Audi nyligen uppdaterat till åtta steg hos i alla fall RS6.

MVH AL

Bilmärket är som ett opium för konsumenterna!

Jag har kört både S6 och RS6 på samma dag så jag kunde jämföra, och nog är det skillnad. RS6 är mer brutal på alla sätt. Sen om man tycker det är värt prisskillnaden är en annan sak.
S6 har 7-steg S-tronic, RS6 har 8-steg Tiptronic (på Audi-språk) från ZF.
RS6 "plus" finns redan - RS6 Performance.

Audi A5 SB wrote:
muskorv: en Golf hade kostat ungefär halva summan. Men S6 är garanterat dubbelt så rolig. Tur jag har en förstående chef;-)))
Ägandekostnaderna för en ny S6 borde väl vara mer än dubbelt så höga jämfört med en Golf. Klart prisvärd hyra säger jag, utan att ha en förstående chef som betalar. ;)

Tja det är möjligt att man kan känna skillnaden mellan RS6 och S6 om man "hoppar" mellan bilarna - vilket jag inte gjort. Men visst RS6 är minst sagt speciell;-) Och den låter ju ännu lite mer när det reser iväg....

Men prisskillnaden: S6 Avant = 750' och RS6 = 1.085'. Sen "måste" man ju ha keramiska bromsar till sin RS6 á 100'.........

muskorv, jag bokade en S4 (som är ungefär dubbelt så dyr som en Golf), men fick en S6. Bonus!

Åkte parallellt med en RS6 idag, helt ny, svartmetallic. Lyckades låsa honom vid hovåsmotet (dr det ofta är kö)så han fick ligga bakom mig hela vägen till det blir tvåfiligt igen, i höjd med "nya Hovås" tryckte RS6;an lite på gasen och så var han väck. Tror den använde en tiondel av resurserna;).

Blev mest imponerad över bredden på bakdäcken, det såg ut lite som en bättre Porsche. Och den går ju som en, trots att det är en kombi.

Är faktiskt rätt sugen på en RS6, förutsatt att de breda däcken inte ställer till det helt med komforten. Vad säger ni som kört den? Hur är komforten?

MVH AL

Bilmärket är som ett opium för konsumenterna!

Komforten är utmärkt (adaptiv luftfjädring som kan ställas i allt från "Dynamic" till "Comfort" - ingen större skillnad dock). Ljudkomforten är även den utmärkt och vill du få den ändå tystare, så kostar dubbelt glas ca 15'.

Lägg till ny kommentar

Hej!

Vi har förståelse för att du använder adblocker, men hoppas att du kan stänga av den för vår sajt. Annonser är en förutsättning för att vi ska kunna fortsätta att driva sajten.