Audi Q5 2021 är beställd

53 inlägg 0 nya
Audi Q5 2021 är beställd

Idag vid lunchtid slog vi till på en klimatvänlig dieseldriven Audi Q5 Quattro Suv, oh hemska tanke. Det är den fjärde? Audin i rad men den första SUVen.

Det blev en 40 Tdi Alpine Edition med tiptronic, L fjädring, svart tak, Audi connect, optikpaket, panoramatak, S line paket, komfortpaket, evolutionspaket, Narravablå metallic, 20 tumsfälgar räcker till, Matrix LED, mm mm.

Nu till det jobbiga: leverans först ca vecka 43-45...

Det positiva är att vi fick 9,5% rabatt.

Nu börjar den förbxxxade väntan ; 0 )

Det blir säkert bra. Jag har en kusin som är väldigt nöjd med sin Q5:a
Men att vänta 20 veckor, där går gränsen långt innan för mig. Bilen hinner bli omodern innan den kommer :)
Men grattis i alla fall, trotts att det är din 4:e Audi på raken.

Ja, jag tillhör också sekten "våga vägra vänta" när det gäller nybilsköp...:)
Men grattis till den fina bilen.

"Klimatvänlig"?
Men grattis, altid kul med ny bil!

*Robban

Tack snälla! Ja väntan blir oooändligt plågsam.

Den är väldigt mycket klimatvänligare än en bensinmotor som knappt har nån bioandel i bränslet plus en jättehög bensinförbrukning. Nä, smart stark diesel ska det va’.

Vanlig diesel innehåller upp till 67% biobränsle, QStar. HVO100 är 100% fossilfritt o jag tankar uteslutande ren HVO100. HVO 100 finns numera på jättemånga mackar bara å googla o se efter var din närmsta mack ligger.

Till och med lilla Qstar macken i Askersund har just börjat sälja HVO100.

Låg: Med tanke på din vurpa med dina konton sist tror jag mindre på detta förrän man ser nåt bevis....
Sen för de pengarna en så utrustad Q5 kostar finns det ju även i samma bilhall ett betydligt klimatvänligare alternativ som inte skulle generera större månadskostnad. Men som sagt, det är hypotetiskt då jag inte tror på detta förrän du kan bevisa nåt.......
Du gjorde bort dig duktigt när du skrev Stoors kommentarer under ditt nick....

En diesel är bättre än bensin, biodiesel är bättre än vanlig diesel osv, allt är lite bättre.
Problemet med koldioxidutsläppen från HVO är ju att det är ganska långa omloppstider innan bioråvarorna tagit upp motsvarande CO2 igen. Vi har ju även enorm brist på biodrivmedel och den är så galet överintecknad av ALLA olika funktioner som bioeldade kraftverk, flyg, entreprenadmaskiner, all övrig tung trafik och även biltrafiken.
I grunden gillar jag tanken att använda rester från olika industrier och koka soppa på, men i biodiesel så behövs galet mycket jungfrulig produktion för att få det att fortfarande inte ens nära till att räcka så den är inte långsiktigt hållbar som jag ser på det.

Kul i alla fall att även Audi nu valt att godkänna HVO100, det var på tiden!

*Robban

Men hur du lyckats få en Tiptronic låda (dvs ZF konverterlåda) i en Q5 är mig en gåta då den inte säljs med den lådan parad med 40 TDI motorn.

Kan hålla med Henrik i den sista meningen i hans inlägg ovan - så lite skumt är det allt.

Guran: ”s” istället för ”t” tronic ska det mer noggrant vara höll på att säga automat som automat... Ett tips för de som ska köpa bil är att ”köra” bilhandlarna mot varandra därav dagens ”affärsresa” från ostkusten till bästa bilhandlaren på västkusten där jag på väg ned åkte över Askersund och såg Qstarmacken med Hvo100. Denna resa tvärsgenom landet sparade in nästan 25000 kr som är prisskillnaden mellan billigaste / dyraste bilhandlaren. Det mesta är faktiskt billigare och roligare i Göteborg jmf med Stockholm men servicen sköts såklart på Audi Täby / Danderyd eller helst under de årliga skidresorna till Östersund där ”Berners” ligger långt över benchmark. Kan starkt rekommenderas! De servar utöver Audi även Skoda, VW, Seat dvs alla VAGs märken.

Vad är det egentligen för skillnad mellan en DSG låda S o T tronic och vanlig automat med momentomvandlare, powershift etc? Många namn för automatlådor som egentligen inte säger mig ett skvatt. Huvudsaken att det fungerar på ett läckert / skönt vis. Så intresserad är jag av det tekniska medans design, komfort och hög byggkvalitet det är viktiga parametrar för mig förutom klimatfrågan såklart. Den avhyvlade ratten som några med subjektiv rätt ratar tycker jag är modern / sportig. Att somliga blir ”avis” är också något jag har lätt att leva med.

Henrik:
Vad har du emot Audi? Avundsjuk? Jag har ingenting alls mot Tesla, tvärt om, men för mig är hög byggkvalitet viktigt och där finns inga andra än de tyska bilarna att välja på dvs MB, BMW och Audi förutom Jaguar, Bentley, RR etc. Elbilar är ok så länge de körs på smart , annars är de totalt värdelösa sett ur ett klimatperspektiv. Tittar vi på laddhybrider tror jag inte alls på kombon bensin / el på samma sätt som etanolsatsningen blev ett stort fiasko. Gasbilen likaså. Nä, Mercedes är däremot inne på rätt väg med dieselhybrider men bilen i sig är otroligt fin på alla vis men tyvärr lite för ”gubbig”. Så handen på hjärtat visst är det så att Tesla är fina bilar men tyvärr lite för skramliga / når inte upp till tyskarnas höga jämna precisionsbyggkvalitet in i minsta detalj. Har jag fel?

Låg wrote:
Vad är det egentligen för skillnad mellan en DSG låda S o T tronic och vanlig automat med momentomvandlare, powershift etc? Många namn för automatlådor som egentligen inte säger mig ett skvatt. Huvudsaken att det fungerar på ett läckert / skönt vis. Så intresserad är jag av det tekniska medans design, komfort och hög byggkvalitet det är viktiga parametrar för mig förutom klimatfrågan såklart. Den avhyvlade ratten som några med subjektiv rätt ratar tycker jag är modern / sportig. Att somliga blir ”avis” är också något jag har lätt att leva med.

S Tronic, dvs en sådan låda som sitter i Q5 40tdi är en helt vanlig VAG Dubbelkopplingslåda med det klassiska DSG/-rycket vid start. I övrigt så växlar den ju blixtrande snabbt. Förövrigt är det väl samma växellåda som i den A6 du säger dig ha.
Tipronic kallar Audi sina momentomvandlarlådor som sitter de bilar med kraftfulla dieselmotorer, S-troniclådan pallar inte vridmomentet från de motorerna.

Låg wrote:
Elbilar är ok så länge de körs på smart , annars är de totalt värdelösa sett ur ett klimatperspektiv.
Hur menar du här? Till och med i Polen blir ju en elbil mer klimatvänligt ganska snabbt. För inte tala om lokalmiljön som skiljer enormt mellan elbil och bi med utsläpp.
Låg wrote:
Gasbilen likaså.
Biogas är också ett klimatsmart drivmedel som annars är en stor bov om vi inte tar tillvara på metanet från förmultnade mat- eller avföringsrester. Här finns en enorm potential, både i gasform men ännu hellre till tunga fordon och fartyg i flytande form.

*Robban

Jag hade en 4-växlad Tiptronic-låda i min Peugeot 307 -07. Detta till beskedlig 1,6-motor på 110 hk. Denna kombination skulle dra 0,75 l/mil vid blandad körning, men det gick bara att komma ned till vid lugn landsvägskörning sommartid. Denna automatlåda kallade Peugeot för "Porsche Tiptronic" i sin reklam...

Guran - har kört rätt mycket med DSG-låda och är mycket främmande för det du kallar "det klassiska DSG-rycket vid start". Kan möjligen härledas till bilar med elhandbroms och att man har autohold aktiverad men knappast annars med en modern DSG-låda.
Den smyger igång ungefär likadant som en momentomvandlarlåda. Men jag kanske haft tur med de bilar jag kört...

Pi wrote:
Guran - har kört rätt mycket med DSG-låda och är mycket främmande för det du kallar "det klassiska DSG-rycket vid start". Kan möjligen härledas till bilar med elhandbroms och att man har autohold aktiverad men knappast annars med en modern DSG-låda.
Den smyger igång ungefär likadant som en momentomvandlarlåda. Men jag kanske haft tur med de bilar jag kört...

Ja du har nog haft tur :)
Eller rättare sagt inte jämfört med en MB eller BMW låda.
Hemskast är torrlamell lådan där det känns som en evighet från det man gasar tills bilen skuttar iväg. Sjävklart inte lika markant i en Q5, men jag har provkört ett par timmar så visst märks det om man är petig. Men man vänjer väl sig med det som med det mesta.
En av mina kusiner som har både en A6 45 TDI med Tiptronic (ZF 8-växlad) och en Q5 är väldigt tydlig med Q5:ans tillkortakommande. Både i form av växellådan och hur vinglig bilen är. Jag skulle inte vilja kalla det vinglig, men ostabil, jag fick sitta och korrigera med ratten på den 20-mila tur jag körde Q5:an. Men det är väl också en egenhet man vänjer sig med. Men jämfört med hur kursstabil GLC:n är så kändes det enerverande.

Pi wrote:

I Vi Bilägares tester av VAG-bilar med DSG klagas det ofta på dubbelkopplingslådans ryck vid start och parkeringsmanövrar. Så det verkar vara rätt vanligt.

Istället för att kasta skit kring dig Christer så kanske fakta kan vara bra...
Sedan USA införde tullar på Kinesiskt tillverkade produkter så har Volvo valt att leverera Torslanda-XC60 till USA och tar istället en viss del Kinatillverkade bilar till Europa så, ja det finns Kina-tillverkade XC60 i Europa.

*Robban

Lägg till ny kommentar

Hej!

Vi har förståelse för att du använder adblocker, men hoppas att du kan stänga av den för vår sajt. Annonser är en förutsättning för att vi ska kunna fortsätta att driva sajten.