Audi A4 B9 klonkande ljud från b-stolpen

54 inlägg 0 nya
Audi A4 B9 klonkande ljud från b-stolpen

Jag köpte en ny Audi A4 i april i år. Jag har problem med ett klonkande ljud från trakten av b-stolpen på vänster sida, som bara blir värre och värre. Första 2-3 månaderna hördes det bara lite grand och inte så ofta, så det var svårt att avgöra varifrån det kommer. Men nu låter det rätt mycket. När jag kör över små ojämnheter, så små att jag knappt känner dem, och speciellt i hastigheter mellan 10-50 km/h, så låter det som något i b-stolpen åker ner en bit och slår i. Ibland slår det i så hårt att det låter som det studsar och den blir ett andra slag efter det första. När det slår i hårt så låter det oftast som det kommer från 3 ställen, dels b-stolpen ungefär i axelhöjd, dels strax bakom och lite längre ner och dels från bakkanten på vänster bakdörr. På senare tid har jag börjat höra detta ljud även från högra sidan av bilen. Audi verkstad har felsökt, men har ingen aning om vad det kan vara.

Jag har också problem med ett högljutt knäppande ljud från bakänden på bilen, från området kring reservhjulsbaljan, men oftast från en punkt något till vänster om mitten på bagagen. I somras när det var 25-30 grader varmt så var det bara några sekunder mellan knäppningarna, men sedan temperaturen gick under 20 grader så hörs det ungefär 15-20 gånger per mil när jag kör på normala stadsgator. Även detta ljud exiteras av små ojämnheter i vägen. Audi verkstad har felsökt detta tre gånger, men har ingen aning om vad det kan vara.

Är det någon som har haft liknande problem och vet vad det skulle kunna bero på?

Vänd dig till en annan verkstad och låt dom ge ett omdöme och det behöver ju inte nödvändigtvis vara en Audiverkstad, du måste få en utomstående att verifiera dina åsikter för att man ska ta en eventuell reklamation på allvar.

Varje Saab är värd att vårdas och bevaras, sådana bilar görs inte längre

Märkligt, men endast den som vet exakt hur dessa områden är byggda och vad som döljer sig bakom ytan kan besvara det - om man dessutom är bered att acceptera möjligheten att bilen helt enkelt är illa hopmonterad så att saker inte sitter fast - att detta kan förekomma om bilen är ordentligt byggd och hopskruvad som den ska är uteslutet.

Audis bilar de senaste åren är inte så illa gjorda, men med detta eviga strävande efter lägre kostnader och lägre vikt som även de lönsammaste och rikaste företagen ägnar sig åt, så minskar felmarginalerna hela tiden och risken för att man ska överskrida gränsen vid även de obetydligaste missar i monteringen så att delarna inte håller ihop, ökar.
Det är knappast någon tvekan om att det är det, det är frågan om.

För flera år sedan hade jag en Peugeot 407 sedan och efter en tid började jag höra knäppande ljud bakifrån. Mycket svårlokaliserat men verkstaden upptäckte att det var en felaktig punktsvets på höger C-stolpe och de fick bort oljudet.

Låter som en knäpp förklaring!

Varje Saab är värd att vårdas och bevaras, sådana bilar görs inte längre

Dom brukar vara knepiga Audi verkstäder så länge det finns nybilsgaranti kvar. Fast så fort den slutat gälla hittar dom alla fel direkt och du får betala ganska saftigt. Vibrerande bromsskivor fram på vår Audi 100 CC som köptes ny skulle bara svarvas. Detta gjordes 3 gånger utan lyckat resultat. När nybilsgarantin var slut byttes dessa och problemet upphörde. Sedan när vi frågade varför dom inte bytt bromsskivorna under garantitiden fick vi till svar att det fick dom inte göra av Audi. Man kan ju börja undra hur mycket dessa nybilsgaranti är värda egentligen?

Däcksparkare, snackepettrar, testpiloter och drömmare undanbedes, vänligen men bestämt.

Audi 100 cc? När kom den? Tycker du att ditt bemötande av Audi verkstaden för 20 år sedan känns upp to date?

40 år sedan! Herrejösses

Kör fortfarande Audi och mycket sämre bemötande nu än då säger väl ganska mycket tycker jag. Mycket inkompetenta tyvärr. Jag beskrev en händelse som tydligt visar hur dom var på dom bra tiderna. Nu är det kalla handen på det mesta tyvärr.

Däcksparkare, snackepettrar, testpiloter och drömmare undanbedes, vänligen men bestämt.

Jag har ju fler problem med bilen än klonkande och knäppande ljud och som Audiverkstaden inte lyckas lösa och alla har varit med från början.
Centrallåset beter sig slumpmässigt. Det fungerar som det ska när jag låser och låser upp med nyckeln. När jag efter färd stannat och öppnar förardörren med vredet på insidan, så ibland låses bara förardörren upp och ibland låses alla dörrar och bagage upp. Verkstaden har tittat på detta tre gånger och har fortfarande ingen lösning. Jag har tre gånger frågat hur låset borde bete sig, men jag får inget svar.
Lane Assist vill ofta styra ut ur filen när jag kör mitt i filen. Jag kör samma väg varje dag och upptäckte efter ett tag att detta händer på exakt samma ställen varje gång. Om vägen svänger svagt så försöker Lane Assist styra över till filen bredvid. Efter svaga krön försöker också Lane Assist styra över till filen bredvid. Det här är så trafikfarligt att jag blev tvungen att stänga av Lane Assist. Verkstaden har tittat på detta men hittar inga fel.
En sak som inte verkar vara något fel, men som ändå inte är bra är att när man stänger av motorn när DPF:en regenererar så fortsätter regenereringen en lång stund även efter att man låst bilen. Jag hade en Volvo tidigare. Den stoppade regenereringen så fort man stängde av motorn.

Än en gång, byt verkstad!

Varje Saab är värd att vårdas och bevaras, sådana bilar görs inte längre

Vilken Audi verkstad är det som kollat bilen om jag får fråga?

Däcksparkare, snackepettrar, testpiloter och drömmare undanbedes, vänligen men bestämt.

Att bilen kör regeneringen klart, är väl att anse som något positivt. Fattar inte varför du ser det som något negativt.

Hur dörrlåset fungerar står i instruktionsboken. Det går att ställa in på flera olika sätt, om man vill att bara vissa lås öppnas. Läs igenom den!

Ivarsson, ja generellt är det ju bra att regenereringen kör klart, men jag tycker inte om att den fortsätter en lång stund efter att jag kört in bilen i garaget, stängt av och låst bilen och stängt garageporten. Så därför tycker Volvos lösning är mycket bättre.
Jodå, jag har läst instruktionsboken och jag har ställt in låset så att när jag avlarmar bilen öppnar med ett tryck på nyckeln så låses bara förardörren upp. Det fungerar som det ska. Problemet är efter körning, när jag öppnar förardörren för att kliva ur. Det är då centrallåset beter sig slumpmässigt.

Minimats1, det är Audi Göteborg.

Ivarsson, han skriver ju att verkstan har tittat på låset tre gånger!
Men de har kanske inte läst instruktionsboken?

Varje Saab är värd att vårdas och bevaras, sådana bilar görs inte längre

Ja att de har kollat på låset Ja, men om det uppför sig precis som man har ställt in det, så hittar de givetvis inget fel nisse.

Ja, Audi har också svårt att förstå det här med låset. Inställningen gäller bara hur man avlarmar och låser upp bilen utifrån. När man väl satt sig i bilen och kör i väg så finns två alternativ. Låsa allt med centrallåsknappen (den som sitter på insidan av förardörren), eller låta Autolock funktionen låsa när hastigheten går över 15km/h (Autolock funktionen går inte att stänga av). Manualen säger att om bilen låses med Autolock så låses allt upp om man öppnar någon dörr från insidan. Manualen säger också att om man låser med centrallåsknappen så ska man sedan innifrån kunna öppna varje dörr för sig. Det är här låset beter sig olika från gång till gång, dvs ibland låses bara förardörren upp (när förardörren öpnnas från insidan) och ibland låses allt upp (när förardörren öppnas från insidan). Jag tycker Audi borde kunna svara på vilket som är det korrekta beteendet och vilket som är det felaktiga, men det kan de inte.

Nu kanske jag missat något här men måste inte motorn vara igång för regenereringen? Parkerar du verkligen bilen i garaget och stänger porten när motorn fortfarande går? Motorfläkten på våran Golf med 2,0 tdi brukar snurra en bra stund efter att den precis har regenererat, men det är ju för att temperaturen höjts.

FXX, du har nog rätt, jag brukar få radera fem-sex dubbelpost varje dag!

Varje Saab är värd att vårdas och bevaras, sådana bilar görs inte längre

FXX, jag har frågat Audi om detta, men de sa att regenereringen kan fortsätta en stund efter att man stängt av motorn. Och nej, jag stänger inte garageporten när motorn fortfarande är igång, jag stänger av motorn så fort jag kört in i garaget.

Det är inte så att du har en nyckel som är programerbar med tanke på centrallåsets beteende? Comfortnyckel eller vad Audi kallar den.

Lägg till ny kommentar

Hej!

Vi har förståelse för att du använder adblocker, men hoppas att du kan stänga av den för vår sajt. Annonser är en förutsättning för att vi ska kunna fortsätta att driva sajten.