Vi Bilägares forum

2016 nya facelift Toyota Auris om bilder och bilar

2016 nya facelift Toyota Auris om bilder och bilar

Ser ut bakflygel längst bak högst upp kant den MB 220 S årsmodell 1964 lika som bär baklampa form den Toyota Auris 2016 ser ut tufft uppkäftigt knick. Finns bild nedan.

http://bringatrailer.com/wp-content/uploads/2007/08/1964_Mercedes_Benz_220S_Heckflosse_Eugen_B__hringer_Sedan_Rear_1.jpg

http://1.bp.blogspot.com/-PxFIgrpYZQc/VYxcSvRX0mI/AAAAAAAAJQE/4HDwSGFn8TI/s1600/2015-Auris-and-Auris-Touring-Sports-112.jpg

http://1.bp.blogspot.com/-YHy3mg6LADY/VYxcPN3TlUI/AAAAAAAAJPw/B0XVjjfdgEc/s1600/2015-Auris-and-Auris-Touring-Sports-110.jpg

http://1.bp.blogspot.com/-rcWOIuw4zvI/VYxd2NBFWtI/AAAAAAAAJWE/JIA3ny9gxEc/s1600/2015-Auris-and-Auris-Touring-Sports-42.jpg

Uppdaterat: 2015-09-16 16:18
Min nuvarande Fabia https://www.spritmonitor.de/en/detail/990314.html Dåvarande Astra https://www.spritmonitor.de/en/detail/858751.html

Kommentarer

Tror det är 10 högtalare och 330W som standard i V90 sedan får jag nu ytterligare en sub på 2x130W.
Suben ska tydligen vara monterad på ett nytt sätt i karossen och ljudet leds in via baksätet, 20Hz utlovas...
Suben ingår i B&W om man köpt det för 30000:-, separat blev det nu 4000:-

Uppdaterat: 2016-11-19 22:28

Audi, vad menar du med ett år utan Autobroms?

Autobromsen kunde få problem vid fuktigt inneklimat, detta hände mig kanske 10 gånger innan uppdateringen, och varade kanske i 10 minuter innan fläkten blåste bort imman som trängt in, så din kommentar känns väldigt märklig

Uppdaterat: 2016-11-23 18:39

Min bil har aldrig haft fungerande autobroms under 5-7 grader efter 5-20 minuterskörning, full defroster har inte hjälpt ett smack.
Den la till och med av en sommarkväll.
Spelar ingen roll om det är regn eller torrt väder.
Det är ett jätteproblem som har stört mig och andra i många länder till vansinne i 15 månader.

Du är välkommen att komma och köra min bil så får du se!

Det som ska göras på måndag är montering av en bredare och kraftigare värmestrip och en annan programvara.

Denna gång började det efter 7 minuter och då har den byggts om med den svagare värmestripen:

https://youtu.be/tKGcK9y-FUs

Uppdaterat: 2016-11-23 18:51

@junkers

Du ska lämna in till Toyota verkstad den 28 november för nya starka förbättring för fix 2 slipper problem efter för svag värmetråd för fix 1 problem som inte hjälper tidigare.

Uppdaterat: 2016-11-23 19:35
Min nuvarande Fabia https://www.spritmonitor.de/en/detail/990314.html Dåvarande Astra https://www.spritmonitor.de/en/detail/858751.html

Stämmer!

Uppdaterat: 2016-11-23 19:37

Min kompis vill hjälp med nya stor möbler som säger behöver med min bil med släp och jag sa det går inte med min bil är hybrid därför bara som kan badkar där bak med kombi haha. Nästa gång framtid får jag byta bil som behövs släp. Jag ber dom råd att fråga annan kompis som har nån bil med släp.

Uppdaterat: 2016-11-28 22:50
Min nuvarande Fabia https://www.spritmonitor.de/en/detail/990314.html Dåvarande Astra https://www.spritmonitor.de/en/detail/858751.html

Kanske snart dags att pensionera denna tråd som snart är 1,5 år så den nya "faceliften" är ju inte speciellt aktuell längre...

Uppdaterat: 2016-11-28 23:00

Det blir troligen begagnat 1 - 2 år gammal bil som är årsmodell 2015 - 2016 bli enbart bensinare, kombi, dragkrok, automat och max 130 CO2-usläpp om jag byter ut vår-sommar 2017. Tycker det är jobbig med Hybrid som inte har dragkrok och irriterar start och stopp bensinmotor nästan hela tiden när det kör varierar 60 - 80 km/h på krokig landsväg. Nuvarande är det rimlig enbart bensinmotor men om 5 år är det enbart elbil. Jag gillar inte Hybrid. Jag gillar nuvarande enbart bensin och framtid om 5 år enbart elbil. Vi får se framöver hur det blir.

Uppdaterat: 2016-11-28 23:20
Min nuvarande Fabia https://www.spritmonitor.de/en/detail/990314.html Dåvarande Astra https://www.spritmonitor.de/en/detail/858751.html

Pi, nja, den nya faceliften kommer väl hålla i ett par år till. Är väl inte troligt att det kommer en helt ny generation Auris förrän om ett par tre år. Vill inte folk skriva nåt så kommer tråden självdö.

Kom åt tänka på en grej i helgen förresten. Är riktigt bra framkomlighet i halka med Toyotas HSD har jag noterat och jag misstänker att ett skäl är bra tyngd på drivhjulen. Med 1,8 motorn + elmotor och allting kring det så blir det troligen mer tyngd än konventionell teknik, allt annat lika. Sen förstås en hyfsat kompakt bil i golfklass med allt vad det innebär. Så även fast bilen inte är 4wd så är frågan om man normalt ens behöver det. Detta gäller då alltså Auris HSD, Prius och Lexus CT200h.

Uppdaterat: 2016-11-28 23:22

Jag har beställt en auris executive ni som har haft problem med bilen har ni fått den hjälpen ni behövt? Min bil kommer nästa år så då kan man säga att det är 2017 årsmodell jag får tror ni det kommer dyka upp liknande problem

Uppdaterat: 2016-11-29 12:22

Nu är vi alltså två som byter ut Auris Hybrid efter ett år då...
Förbrukningen på min ökar igen och nu ligger snittet på 1450 mil på över 0,60!

Fick min safety sense ombyggd igen igår i vart fall.
Fick varningen för imma på rutan på första resan över 20 minuter trots det.
Jag tror dock att den i stort sett kan var fixad, det tar troligen några minuter till innan värmefilmen fått bort imman, varningen kom 3-4 gånger sedan försvann det och när bilen parkerades fanns ingen imma.

Jag tror dock att de gjort en miss i programmeringen nu för trots att varningen försvann så fungerade fortfarande inte automatiskt helljus, de har säkert missat att starta den funktionen när varningen försvinner!

Varningen är mycket mildare nu också, meddelandet i mittfönstret kommer upp en gång och försvinner samt visas inte om och om igen däremot blinkar varningslampan likt tidigare.

Jag kände på utsidan av rutan också vid värmaren och där är det nu varmt.

Som sagt ett gott försök men inte 100% ok, jag struntar nu i detta mer för om 5 veckor kommer den nya bilen.

Uppdaterat: 2016-11-29 18:35
junkers skrev:

Nu är vi alltså två som byter ut Auris Hybrid efter ett år då...
Förbrukningen på min ökar igen och nu ligger snittet på 1450 mil på över 0,60!
Fick min safety sense ombyggd igen igår i vart fall.
Fick varningen för imma på rutan på första resan över 20 minuter trots det.
Jag tror dock att den i stort sett kan var fixad, det tar troligen några minuter till innan värmefilmen fått bort imman, varningen kom 3-4 gånger sedan försvann det och när bilen parkerades fanns ingen imma.
Jag tror dock att de gjort en miss i programmeringen nu för trots att varningen försvann så fungerade fortfarande inte automatiskt helljus, de har säkert missat att starta den funktionen när varningen försvinner!
Varningen är mycket mildare nu också, meddelandet i mittfönstret kommer upp en gång och försvinner samt visas inte om och om igen däremot blinkar varningslampan likt tidigare.
Jag kände på utsidan av rutan också vid värmaren och där är det nu varmt.
Som sagt ett gott försök men inte 100% ok, jag struntar nu i detta mer för om 5 veckor kommer den nya bilen.

Nää nu börjar igen att den var inte fullständigt bra med fix 2 efter fix 1 och första facelift. Första facelift är utan värmetråd nästa fix 1 svag värmetråd och fix 2 stark värmetråd är tre enheter fortfarande inte bra. Tack för beskrivning. Jag ska snart i december och säga till Toyota verkstad när ska sätta min Safety Sense och boka tid. När framöver byt med min safety Sense om den fortfarande lyser då ska jag inte till Toyota verkstad igen för jag är trött på Toyota lika bra att jag byter annan märken.

Uppdaterat: 2016-11-29 20:00
Min nuvarande Fabia https://www.spritmonitor.de/en/detail/990314.html Dåvarande Astra https://www.spritmonitor.de/en/detail/858751.html

Förstår dig!
Mitt förtroende för Toyota är helt borta.
Hade ju tänkt byta till C-HR innan allt det här trasslet började, nu är jag bara trött på det, se det känns bra att byta märke.

De måste få ordning på säkerhetssystemet, få upp kvalitén i övrigt, minska servicekostnaderna och byta system för lufttrycksvarning, det är de största problemen.

Hade för övrigt den avskyvärda Yarisen som lånebil igen, inte ens deras egna lånebilar hade släckt lampa för däcktrycksövervakning.

Uppdaterat: 2016-11-29 20:19

...glöm inte att farthållaren inte fungerar i farter under typ 42 km/t, junkers...:)

Uppdaterat: 2016-11-29 20:35

Yaris kom 2011 så förhoppningsvis så har vi en ny modell på nya plattformen inom 2 år.
Fast då åker väl junkers på en Toyota Aygo som lånebil istället. ;)

Uppdaterat: 2016-11-29 20:56

Också gångjärn dörrar hörs klickar på Auris men inte Avensis ser samma form men skillnad att Auris är helmetall och Avensis är mellan metall i centrum nytt teflon ovanpå och undertill. Jag har pratat med Toyota verkstad om det får byta garanti som kan sätta in min Auris med bättre utveckling från Avensis med samma form som passar. Han sade det är inte samma bilmodell är olika och får inte ändrat och låt den vara följ alla Aurisar hörs klickar som vanligast.

Uppdaterat: 2016-11-29 20:58
Min nuvarande Fabia https://www.spritmonitor.de/en/detail/990314.html Dåvarande Astra https://www.spritmonitor.de/en/detail/858751.html

...eller så får han en XC90 som lånebil...:)

Uppdaterat: 2016-11-29 20:59

Självklart... eller en Clio...

Uppdaterat: 2016-11-29 21:07

junkers vad tror du att ökning av förbrukning beror på för den är ju klassad som en miljöbil haha blir så fel

det där med saftey sense tråkigt att du råkat ut för det är det ett känt problem isåfall hoppas att dom fixar till värmeslingor åt min bil innan den kommer men i övrigt vad tycker du om bilen

Uppdaterat: 2016-11-30 14:05

förresten junkers vad fick du för bilen? Blir den inbyte eller cash

Uppdaterat: 2016-11-30 14:09

faskarn, tips är att undvika 17" hjul om du vill få bättre komfort.

Uppdaterat: 2016-11-30 14:35

Vad blir det för skillnad

Uppdaterat: 2016-11-30 16:13

Med 16" så får du mindre buller och mer komfortabel fjädring. Dessutom lägre förbrukning.

Uppdaterat: 2016-11-30 16:38
faskarn skrev:

junkers vad tror du att ökning av förbrukning beror på för den är ju klassad som en miljöbil haha blir så fel
det där med saftey sense tråkigt att du råkat ut för det är det ett känt problem isåfall hoppas att dom fixar till värmeslingor åt min bil innan den kommer men i övrigt vad tycker du om bilen

De uppgivna förbrukningssiffrorna kommer man inte i närheten av vid normal körning med 17".
Med 16" kommer man närmre eller i vart fall lägre förbrukning (deklarationen med 16" är lägre).
Ljudet med 17" upplever jag som lite störande också.

Det finns några kända fel du kan råka ut för som jag haft/har:
Fukt i backspeglarnas blinkers.
Safety sense som nu kanske nästan är fixat i vart fall.
Hemskt oljud från dörrgångjärnen, låter som bilen är 20 år.

Ogillasaker:
Trög infotainment med halvtaskigt ljud, kanske delvis beroende på att det dränks i däckbuller
Hög förbrukning på motorväg
Farthållare går inte att använda i låga hastigheter
Vissa detaljer väl billigt utfört som insynsskyddet i bagaget
Inte världens snabbaste bil vid omkörningar
Hemskt bökigt och potentiellt dyrt däcktrycksövervakningssystem
Dyr service i längden

I övrigt:
Helt ok bil med trevlig växellåda om man inte är av den gasglada typen

Jag har ett inbytespris som ger mig en värdeminskning på 3000:- per månad från inköpet vilket är ok, jag kan även välja att sälja den på annat sätt om jag vill.

Uppdaterat: 2016-11-30 17:06

junkers, dyr service i längden är nåt som kan diskuteras. Toyota håller ihop bra och mycket pekar på att drivlinan HSD ger få problem även med många år och mil. Dessutom är det kamkedja så ingen kostnad för att byta den eller vattenpump.

Årlig service/1500 mil kostar mer men ger förmodligen fördelar på längre sikt.

Uppdaterat: 2016-11-30 18:56

Fortfarande dyr servicekostnad, oftast det dubbla mot konkurrenterna oavsett intervall.

Uppdaterat: 2016-11-30 19:51

Går inte det på garantin junkers asså alla fel som du fått utstå med ja det där med däcktrycksensorn är dyr tackade nej till 12.000 kr däck inte värt det

din bil verkar ha fått utstå mycket fuktproblrm hoppas att jag inte får samma skit på mig

vad kostar årlig service? Får be om ursäkt för mina frågor har stora förväntningar på bilen har inte läst något negativt om den förrens jag besökte detta forum

Uppdaterat: 2016-11-30 20:28

Självklart garanti men fruktansvärt irriterande och många verkstadsbesök.

Vad menar du tackade nej till däck?
Kör du utan sensorer kommer du ha en varningslampanständigt lysande.

1500 mil eller ett år ca 2400:- + föreslaget tilläggsarbete filterbyte runt ca 300:-
3000 mil eller ett år till ca 3800:- + eventuellt föreslaget tilläggsarbete, filter och bromssmörjning
4500 mil eller ett år till, samma som 1500 mil
6000 mil eller ett år till ca 4700:- + eventuellt föeslaget tilläggsarbete enligt 3000 mil.

Uppdaterat: 2016-11-30 20:39

Vad som gäller "i längden" är möjligen intressant för 2:a eller 3:e eller 4:e ägaren eller nåt sånt men för oss som köper nya bilar så är det ju inte lika intressant. Må verka cyniskt men för oss är t ex årliga servicekostnader de första åren intressantare. Likaså har det till och från diskuterats om man t ex skall kosta på bilen en extra rostskyddsbehandling när den är ny. Knappast aktuellt att göra för oss som byter bilar relativt regelbundet så jag förstår inte riktigt varför nån gör det som inte tänker behålla bilen till dess den skrotas. Lär knappast märkas på inbytespriset i alla fall.

Uppdaterat: 2016-11-30 21:37

Pi, när Vi bilägare testade Auris HSD rätt nyligen så var det enda långtestbilen som var felfri.

Uppdaterat: 2016-11-30 21:52

Före faceliften ja.
Deras nuvarande Avensis visade upp en rad varningslampor inklusive safety sense på deras först resan, finns på vi bilägares instagram.

Uppdaterat: 2016-11-30 21:55

Såhär såg det ut i Avensisen:

Bild borttagen.

Uppdaterat: 2016-11-30 22:00

junkers, pratade om Auris i mitt förra inlägg, inte Avensis.

Saftey sense har vi pratat om förut och helt klart verkar Toyota haft för bråttom att få ut systemet, media pressade på som tusan om det så det blev ju nästan ohållbart att inte ha autobroms. Förhoppningsvis så är det klart bättre i modellåret efter.

Uppdaterat: 2016-11-30 22:06

Jo men vi pratade om Auris facelift och då drog du in en Auristest före faceliften!
Lev som du lär eller skit i och rätta andra när du inte är bättre själv.

Uppdaterat: 2016-11-30 22:08

Fast där kanske du ändå har roten till att Toyota inte riktigt längre når upp till den kvalitetsnivå dom en gång haft, Vidstige. Alltså att dom "tvingas" till ny teknik utan att riktigt hinna utveckla den ordentligt. Ungefär den värld som många andra märken levt i under rätt lång tid - alltså de som hoppat på ny teknik relativt omgående och kanske fått lida för det. Ja - inte vet jag men nog är det tänkbart....

Uppdaterat: 2016-11-30 22:12

junkers, rättade dig inte, lät bara som du trodde jag skrev Avensis, jag skrev Auris.
Du behöver inte vara otrevlig, har inte ifrågasatt det du råkat ut för heller.

Uppdaterat: 2016-11-30 22:16

Så nu är det medias fel att Toyotas system är kass.
Håll ut Junkers, snart är din tid i träsket över :-)

Uppdaterat: 2016-11-30 22:17

Pi, fast är det nåt nytt? Toyota har ju levt på att vara långsam med att introducera nyheter för då vet man att grejorna funkar, nu fick man skynda på nåt av det mest avancerade som finns i bilar. Alla ropade autobroms i media, fanns inget viktigare.

Uppdaterat: 2016-11-30 22:18

Peter E, Toyota bygger betydligt bättre kvalitet överlag än VW. Så förstår att det svider nåt oerhört för dig att det är så även om du förstås aldrig skulle erkänna det. :D

Uppdaterat: 2016-11-30 22:20

Vi är många som tyckts oss se att Toyota inte längre riktigt når upp till sin tidigare kvalitet utan numera ligger rätt nära många andra märken men jag har uppfattat det som så att "Toyoitaisterna" inte riktigt hållit med. Men gör du det Vidstige så skall du ha all heder.

Uppdaterat: 2016-11-30 22:21

Har en viss erfarenhet av Toyota efter köp av en begagnad och 7 helt nya...
Det var bättre förr!

Uppdaterat: 2016-11-30 22:24

junkers försäljaren försökte sälja på mig vinterdäcken som skulle kosta 12.000 kr han menade att utan dessa däck så komme senslrlampan att lysa

ja dyra servicekostnader var det hade din bil någon inkörningsolja? Eller körde du allt vid första servicen

jag tänkte lackförsegla bilen är det något du rekommenderar att man ska göra?

För övrigt Tack för alla som svarar ni hjälper så mycket hoppas att saftey sense inte pajar för mig

Uppdaterat: 2016-11-30 22:28

dubbelpost

Uppdaterat: 2016-11-30 22:28

Pi, ja men det beror på vad du menar. Finns mycket i bilarna och jag har ju fokuserat på lite äldre bilar och sånt som kan bli dyrt, främst då drivlinan. Då är Toyota fortfarande klart före t.ex. VW.

Toyotas styrka har tidigare varit just elektronik men tydligen har man missat nåt grovt här vad gäller autobroms-tekniken. Sen må vara att inte alla har haft lika mycket problem som junkers och att man eventuellt kommer fixa till detta så det fungerar bra i efterhand. Återstår väl att se nu om den senaste uppdateringen på junkers omtalade bil kommer lösa problemet.

Vi vet inte heller hur 10 år gamla bilar med autobroms kommer fungera i framtiden, alltså när dom första bilarna med sånt börjar bli gamla. Då kanske VWs teknik börjar strula mycket. Ska man bedöma en bils kvalitet så ska man göra det över hela bilens livslängd. Så typ 15 år och 30,000 mil.

Uppdaterat: 2016-11-30 22:29

Du behöver sensorer som kostar 650.- per styck och inkodning i bilen för att slippa lampan.
Poängtera att de SKA använda BÅDA minnesbankarna för däcken annars blir det problem vid skifte.

Ingen inkörningsolja.

Har noll erfarenhet av lackförsegling, ingen kommentar alltså.

Uppdaterat: 2016-11-30 22:31

Vidstige: VW?? Junkers ska väl ha Volvo i fortsättningen. Konstigt att du alltid hakar upp dig på VW. ;-)

Uppdaterat: 2016-11-30 22:31

junkers, du borde nog gå för en Lexus istället med tanke på dom höga krav du har på att allt i bilen ska vara topp. :)

Uppdaterat: 2016-11-30 22:31

Har Lexus ett fungerande autobromssystem? Eller har media förstört för dom också? ;-)

Uppdaterat: 2016-11-30 22:32

En sak som garanterat kommer bli problem med efter fixen för safety sense är rutbyte!
Vill nog till att man går till Toyota med det.

Uppdaterat: 2016-11-30 22:32

Vidstige skrev: "Vi vet inte heller hur 10 år gamla bilar med autobroms kommer fungera i framtiden, alltså när dom första bilarna med sånt börjar bli gamla."

Ja det kan man ju spekulera i. Men vore det inte bättre om helt nya bilar fungerade i detta avseende?

Uppdaterat: 2016-11-30 22:34
Never argue with idiots, they will bring you down to their level and beat you with experience.