Vi Bilägares forum

11.000 mil i V90 på 24 månader, en sammanfattning innan byte.

11.000 mil i V90 på 24 månader, en sammanfattning innan byte.

Då var det snart dags att lämna tillbaks Volvon jag haft som tjänstebil nu senast. En Volvo V90 D3 Inscription.
Kan tänka mig en del läst hur jag lagt fram positiva saker med den i en del trådar men självklart finns det som med alla bilar plus och minus så jag tänkte här ge mig på en liten summering av mina åsikter och erfarenheter. Kanske intressant med då jag kör ganska mycket på hyfsat kort tid. En privatägare som kör normalt kanske behöver 5-6 år innan de är på samma mil.
Den är utplockad hos Bilia, som i sig jag har blandat att säga om, verkar vara otroligt stor skillnad i Service hos dem beroende på vilken ort man hamnar på. Bilia i Stockholm som vi är hänvisade till vid bilbyte har jag inte så mycket till övers för. Däremot Bilia i Lund där jag bor nu är riktigt bra att ha och göra med, bra respons, snygg och bra service. Som jag t.ex. i en tråd nyligen nämnde så nu senast tvättade mekanikern bilen åt mig utan extra kostnad då han hade en stund över. Bilen i sig annars har rullat på helt utan konstigheter, bara vanlig service förutom en återkallelse då de bytte ett par skruvar till krockgardinerna i taket.
Om vi börjar med det positiva är jag mest överraskad hur snålt bilen går att köra. Jag är absolut ingen sölkorv i trafiken utan kör väl som de flesta av er har fördomar om hur vi tjänstebilister kör. ;) Men ligger snitt nu över hela tiden på 0.57 l/mil. Det tycker jag är bra för en så stor bil med den komforten och säkerheten. Lägsta notering 0.34 mätt över 7 mil på lugn landsväg med 70-80 sträckor. Tror aldrig jag vart över 0.7 hur jag än legat på vid vissa stressresor vi inte ska prata högt om hur de kördes. En annan positiv sak som bör lyftas fram är såklart komforten, där har Volvo verkligen höjt sig till en ny nivå. Självklart är jag medveten om att allt detta är subjektiva omdömen vad man tycker om stolar, ljudkomfort, fjädring m.m. Men då jag tidigare haft både Mercedes E-klass och BMW 5-serie med så vågar jag påstå att man är i samma härad nu. Stolarna i den V90 jag har, skinnklädda elstyrda komfortstolar, de är sjukt sköna för långfärd. Jag körde 78 mil häromdagen under en långdag, inte i ett svep, och inga känningar i rygg eller ben. Det är värt mycket för mig. Tror det är en av de bilar jag haft med absolut bäst original ljudanläggningar med. La inte till för större paket utan kör den som följde med och det är riktigt bra ljud. Där var jag t.ex. otroligt missnöjd med Passaten jag hade, det var pinsamt dåligt orginalljud. Sen självklart Pilot Assist och övriga stöd/säkerhetssystem, vad man nu väljer klassa de som. Helt underbart, gör körningen vilsam på ett helt annat sätt. Tyvärr bara nu gör det att man är så mycket mer låst vid nästa bilbyte, hur fasiken kan man välja en bil utan detta nu? Och inte så många som erbjuder än.....
Negativt då? Som en hel del vart inne på, man sitter lågt, väldigt lågt insteg i bilen, jag kom från nu senast en XC70, och jag tycker fortfarande det är väl lågt. Tyvärr nog nåt man får leva med då fler och fler bilar är samma. Nya A6 som jag testade var nästan värre tycker jag. Men hoppar man mycket in och ut blir det jobbigt. Sen är det fortfarande en stor bil, man sitter lågt med ganska höga sidolinjer, en ovan förare tycker den är svårt att placera på trånga parkeringar, parkeringsgarage m.m. Bagaget är inte lika praktiskt för hundägare m.fl. med den mer sluttande rutan, jag som aldrig packar över insynsskyddet i stort sett har klarat mig utmärkt då golvytan är större än i gamla 70-serien. Men förstått framförallt de som vill ha hundbur klagat. Stora pekskärmen som vart omdiskuterad har jag inga problem med alls under körning, MEN, jag tycker den startar upp lite för långsamt. Hoppar jag in och snabbt vill ringa eller sätta igång Spotify så är det en lite irriterande fördröjning jag gärna vart utan men vad jag förstått är det lite snabbare på nysålda bilar nu. Petitess sen, saknar ett bra ställe att lägga solglasögonen......
Fråga gärna om det är nå´t ni undrar över! Nu ska jag fundera över nästa bilval.....står i valet och kvalet mellan att vara kvar på mitt gamla jobb, iså fall blir det en Kia Optima laddhybrid eller en XC60, alternativt tacka ja till ett annat jobberbjudande och då köra Tesla Model 3.

Uppdaterat: 2019-01-15 08:51

Kommentarer

Bild borttagen.

Bild borttagen.

Uppdaterat: 2019-01-15 08:56

Om du inte lastar över insynsskyddet och tycker komfort är viktigt, varför har du då inte kört S90? Krav från arbetsgivaren?
Vill man sitta högre är knappast en Optima rätt val. Med så mycket landsvägsmil lär knappast en laddhybrid vara bästa valet jämfört med en diesel (förutom komfortmässigt).

Uppdaterat: 2019-01-15 09:19

L.Mäkinen: Jag tänkte beställt en S90 först, men när jag beställde var det 8 månaders leveranstid, och säljaren på Bilia hade precis fått ett avhopp på en beställd bil som låg produktionsplanerad tidigare så jag kunde få 2 månaders väntetid istället. Därav V90. Jag skulle allra helst pga. flexibilitet och komfort vilja se fler modeller typ Saabs gamla 9000 CSE, halvkombi med riktigt stort utrymme.
Nej jag tror inte heller Optiman är speciellt oplimal för min del, önskemål från företaget vad gäller miljösyn på pappret att jag bör välja en sådan. Jag kommer sitta lika lågt om jag går på Tesla så det är inget krav att sitta högre för min del, däremot är det som jag ser som en av de negativa sakerna för många på V90.

Uppdaterat: 2019-01-15 09:32

Våra krav är omoderna så vi får väl se vad det blir när det är dags om ett år. 120 gram koldioxid och 7,5 PBB är mina ramar och eftersom jag inte står ut med diesel blir det svårt.
TM3 vore ju trevligt, men en sån ryms inte i min budget och skulle antagligen vara opraktisk hos kunderna också.

Uppdaterat: 2019-01-15 10:50

Fler och fler företag har ju slutat ha ett fast pristak på bilen utan ser totalkostnaden. Jag personligen tror TM3 när den släpps som midrange kommer ta mycket tjänstebilsmarknad från de som kör 3-serie, A4 m.fl. idag. Jag och min ev. nya chef gjorde en uträkning där vi såg att en TM3 Long Range inkl. driftskostnaden per månad inte blir högre än Volvon jag kör idag. Så det är inga problem kostnadsmässigt för företaget. Sen kan det vara som du är inne på att en del fortfarande ser Tesla som nå´t som sticker i ögonen. Nu vet jag inte vilken bransch du är inom. Men vi arbetar, både på mitt nuvarande och mitt eventuellt nya jobb, bland annat med ljust elbilsladdning, mycket ny uppkopplad teknik m.m. Och då kan bilen tvärtom vara en samtalsöppnare för mer intressant snack runt den och möjligheterna hos kunder m.m. Samt loggan syns av fler om den sitter på en bil tittar på än om den sitter på en vit Volvokombi :)

Uppdaterat: 2019-01-15 11:02

Fortfarande lite svårt att välja elbil och få till den flexibilitet som jag förstår du behöver i tjänsten. Hoppet står till Model 3 och VW ID Neo för framtiden. Idag "regerar" e-Niro ännu i prisvärda klassen, om man så klart inte begränsas av 7,5 pbb. Mitt företag har släpp övre gränsen med för el-/laddhybridbilar, om man som jag har personalbil får jag löneväxla max 20% av månadslönen.

Uppdaterat: 2019-01-15 11:09
Power to the people

Problemet i mitt fall är att företaget inte betalar bränslet utan ger ett schablonpåslag per tjänstemil så de har inte mycket att spara på att jag kör elektriskt. Jag säljer elektroniska komponenter så jag behöver inte mycket lastutrymme som bullrar. Alla som kör Volvo verkar uppskatta det och nu sägs de ju vara mindre svampiga i fjädringen så även vi med anlag för sjösjuka kan fundera i de banorna.

Uppdaterat: 2019-01-15 13:12

"Negativt då? Som en hel del vart inne på, man sitter lågt, väldigt lågt insteg i bilen, jag kom från nu senast en XC70, och jag tycker fortfarande det är väl lågt. Tyvärr nog nåt man får leva med då fler och fler bilar är samma. Nya A6 som jag testade var nästan värre tycker jag. Men hoppar man mycket in och ut blir det jobbigt. Sen är det fortfarande en stor bil, man sitter lågt med ganska höga sidolinjer, en ovan förare tycker den är svårt att placera på trånga parkeringar, parkeringsgarage m.m"

Ja, det där är intressant. Det ska ju vara så sportigt numera enligt motorjournalister, och då ska man "sitta på golvet". Det ser nästan lite komiskt ut när man ser föraren i en Audi, och han/hon knappt ser ut över ratten.
I takt med att allt fler bilar byggs låga så ökar förmodligen försäljningen av SUV:ar, då de är byggda tvärtom, med lite extra höjd.
Alla uppskattar ju inte sportighet. Sportswagon eller inte.

Tack för ett trevligt inlägg om hur du upplevt 2 år med en V90! :-)
Imponerande förbrukning för en så stor och tung bil,
Intressant det där med bakrutan, det verkar nästan som att Volvo ångrat sig lite, då nya S60 har fått en mer praktisk form på bakpartiet. Jag tror att S60 kommer sälja bra, även om den också vuxit är är numera nästan 4.80 lång.

Uppdaterat: 2019-01-15 13:19
Ingen vet hur gammal en Citroen kan bli...

@Henrik M

Bra sammanfattning och läsning från någon som mer eller mindre verkar bott i sin bil.

Kan inte en gasbil vara en bra kompromiss om det är så att du ska köra mkt och ändå vill tänka miljö.
Audi A4 finns ju med gas, en lite större motor med 170HK, vill du inte köra kombi så finns ju halvkombin A5 även i gas utförande.

http://www.gronabilister.se/tester/biltester-2017/audi-a5-sportback-g-tron-2-0-tfsi-s-tronic-gas-

Uppdaterat: 2019-01-15 13:49
– Har du sett den nya filmen om lastbilar? – Nä, men jag har sett trailern.

Reverend Benny: På mitt nuvarande jobb är ingen gasbil valbar. Och går jag på det nya är en Tesla helt klart lockande att testa. Sen just vad gäller Audi är de säkert jättebra på alla sätt och vis men jag är tyvärr totalt ointresserad av dem. Hade hoppats på nya A6 lite men den gav mig precis samma intryck som deras andra modeller. De lämnar mig helt oberörd.

Uppdaterat: 2019-01-15 15:00

Hur många HK hade den bil du kört med?

Uppdaterat: 2019-01-15 18:42
- Peugeot e-208 GT 2022

Bejje: Det är en D3, så 150 hk.

Uppdaterat: 2019-01-15 18:46

OK, jag har aldrig haft en Volvo sedan jag hade en 240 för herrans massa år sedan så jag har inte så bra koll på just Volvo :)

Uppdaterat: 2019-01-15 19:01
- Peugeot e-208 GT 2022

Det där med solglasögonen är ingen obetydlig sak, få bilar har en vettig lösning.

Uppdaterat: 2019-01-15 20:46

På min XC60 jag hade var förarens kurvhandtag utbytt mot ett likaledes fjädrande fack för solglasögon. Var helt kanon! Det fanns som tillval till Volvo tidigare men tror inte det är kvar till de nya. Men håller med dig Rikard, många bilar som inte har vettig lösning. De som har ett fack i taket uppe vid spegeln är bra med. Har jag haft på nån bil jag inte minns vilken dock.....rullat lite onödigt många bilar genom min ägo.....innan man skaffade barn bytte jag bil hela tiden typ, haft närmre 70 olika....

Uppdaterat: 2019-01-15 20:58

Stoor: Har kollat den med, men jag tycker inte den är så snygg, den gör sig på nå´t sätt inte som CC tycker jag, skulle jag gå på V60 blir det en vanlig. Vi får se helt enkelt. Just nu ska jag först ta ställning till om jag ska byta jobb eller inte, sen blir det bilfrågan utifrån det sen.

Uppdaterat: 2019-01-15 21:37

Bara för att kommentera dina 11 000 mil på 2 år. Jag har kört under 3000 mil på 36 mån med min bil :)
Men sen är ju det en privat bil också och jag kör inte bil till jobbet då jag har gångavstånd så det blir inte så mycket resor.

Men kommer troligen skaffa villa snart och då blir det nog ett par mil från jobbet mot idag 200 meter, så då blir det mer bilåkade och bara det faktum att man har en helt ny bil med mycket utrustning gör ju att man kommer vilja ta bilen oftare än säg flyg eller tåg.

Uppdaterat: 2019-01-15 22:11
- Peugeot e-208 GT 2022
Henrik M skrev:

Stoor: Har kollat den med, men jag tycker inte den är så snygg, den gör sig på nå´t sätt inte som CC tycker jag, skulle jag gå på V60 blir det en vanlig. Vi får se helt enkelt. Just nu ska jag först ta ställning till om jag ska byta jobb eller inte, sen blir det bilfrågan utifrån det sen.

Man tycker olika. :)

Jag tycker alla höjer sig rejält mycket i CC utförandet.

V90 ser ut som en förväxt platt amerikanare som man inte skulle vilja ta in i parkeringshuset, åtminstone inte frun .
Cc gör den mer proportionerlig.

Likadant med nya v60 tycker jag.

Uppdaterat: 2019-01-16 15:03
Mina tidigare bilars förbrukningar på spritmonitor.. https://www.spritmonitor.de/en/detail/836524.html https://www.spritmonitor.de/en/detail/756137.html https://www.spritmonitor.de/en/detail/1120549.html

Något jag tänker på när jag ofta är på Ica maxi och sneglar in i bagaget på denna fina bil.

En petitess men när 3dm insynsskydd hänger ner halvvägs in i bagaget och när folk styr in pappkassarna måste böja sig in och vika upp det.
Likadant en resväska går inte att styra in utan att jävlas med hängläppen.

En petitess men det ser förjäkligt B ut för en premium bil när halvapriset bilar har en gedignare konstruktion.

Uppdaterat: 2019-01-19 13:54
Mina tidigare bilars förbrukningar på spritmonitor.. https://www.spritmonitor.de/en/detail/836524.html https://www.spritmonitor.de/en/detail/756137.html https://www.spritmonitor.de/en/detail/1120549.html

Menar du att man måste dra i rullgardinen eller vad? Har du inte samma på Skodan? Min V40 är riktigt B om du frågar mig. Där hänger den flockade pappskivan i två snören som sitter i bagageluckan, det är budget!

Uppdaterat: 2019-01-19 13:58
FXX skrev:

Menar du att man måste dra i rullgardinen eller vad? Har du inte samma på Skodan? Min V40 är riktigt B om du frågar mig. Där hänger den flockade pappskivan i två snören som sitter i bagageluckan, det är budget!

Nja när den rullat in helt så hänger det ner en 2-3dm del rakt vinkelrätt ner.
Och det är uppskattningsvis nästan en halvmeter kvar på golvet mot ryggstödet.

Redan i bilhallen ser det B ut och när man ser folk på parkeringen böja sig in och hålla upp det för papperskassen skall in.

På en riktig genomtänkt konstruktion så duttar man till längst bak och skyddet åker in och håller sig sedan spikrakt utan något häng.
Kan väl säga att v90 är inte ensam om att vara B här.

Uppdaterat: 2019-01-19 15:05
Mina tidigare bilars förbrukningar på spritmonitor.. https://www.spritmonitor.de/en/detail/836524.html https://www.spritmonitor.de/en/detail/756137.html https://www.spritmonitor.de/en/detail/1120549.html

Enligt min mening så är den överlägset bästa lösningen att ha nästintill svarta rutor bakom framstolarna. Då behöver man aldrig slåss med gardiner. Min gardin förvaras i ett fack under bagagegolvet.

Uppdaterat: 2019-01-19 15:23
Mycket vatten har runnit under hjulen...

Fast på vissa modeller så har gardinen en liten bullerdämpande funktion samt hundra från att saker flyger runt vid en krock.
Vet dock inte hur stor betydelse det senare har, dom är ju inte direkt gjorda av plåt.

På min Seat så är det samma lösning som på Skoda, inte så mkt nedhäng men det har andra sidan konsekvensen att man kan se in att det ligger saker i bagageutrymmet. Ingen dealbreaker men ändå skäl för någon oärlig person att banga en ruta och ta sig en titt.

Sen ska nog inte Volvo hängas ut som att deras lösning är sämst, vad jag sett så har dom samma lösning som t.ex. Audi A4 där gardinen åker upp en bit. Istället för som på min Seat bara åker rakt in.

Bild borttagen.

Uppdaterat: 2019-01-19 15:39
– Har du sett den nya filmen om lastbilar? – Nä, men jag har sett trailern.

Nej Benny Volvo är inte ensam och det är ju ingen big deal förutom det ser B ut och lite besvär i det läget.
Bilden du la har jag aldrig sett att någon gjort så.

Men ett bra insynsskydd ger inte bara lite bullerdämpning utan det ger ett bra kallras skydd när det är kallt ute.
Ett bra tipps som mänga inte tänker på då uppvärmd volym minskar med typ 600 liter.

Uppdaterat: 2019-01-19 16:15
Mina tidigare bilars förbrukningar på spritmonitor.. https://www.spritmonitor.de/en/detail/836524.html https://www.spritmonitor.de/en/detail/756137.html https://www.spritmonitor.de/en/detail/1120549.html

Jag säger ju att sedan är det enda vettiga...

Uppdaterat: 2019-01-19 16:28
mso 1000 skrev:

Nja när den rullat in helt så hänger det ner en 2-3dm del rakt vinkelrätt ner.
Och det är uppskattningsvis nästan en halvmeter kvar på golvet mot ryggstödet.
Redan i bilhallen ser det B ut och när man ser folk på parkeringen böja sig in och hålla upp det för papperskassen skall in.
På en riktig genomtänkt konstruktion så duttar man till längst bak och skyddet åker in och håller sig sedan spikrakt utan något häng.
Kan väl säga att v90 är inte ensam om att vara B här.

Det låter nästan för B för att vara sant. Jag måste nog se detta för att förstå. Folkan tycker jag har det bästa jag ägt hittills. Man drar i gardinen in och ut, den låser sig halvvägs automatiskt och frigörs med ett knyck. På andra sidan av gardinfodralet sitter ett nät som man kan dra upp och haka i taket om man varit på Ullared med kärringen och ska fylla skuffen med två kundvagnar med grejor:)

Och som sagt, såna ”hatthyllor” av flockad papp som min V40 och tidigare Ibiza hade är helt värdelöst. Seaten råkade jag peta på hatthyllan i öppet läge så small snörena av. Fick köpa skosnören och laga ihop det innan jag bytte in den:). V40’in har lite grövre snören men det hela känns fattigt. Men det är väl standard på småbilar. Folkans lösning är ett föredöme.

Uppdaterat: 2019-01-19 16:32
L. Mäkinen skrev:

Jag säger ju att sedan är det enda vettiga...

Dom få sedanerna jag har haft så har det luktat lik i skuffen. Kondensfukt eller om det regnat in torkar ju aldrig när det är ouppvärmt varpå klädseln ruttnat.

Uppdaterat: 2019-01-19 16:34

Jag har inte använt gardinen på åtminstone fem år så jag upplever inget särskilt buller. Dock har jag förstått att folk har olika känslighet för ljud. Det jag inte tål är ljud av knirk-typ dvs från lös inredning el chassi.

När det gäller bagagesäkring så måste man använda befintliga lastsäkringsdon. Att gardinen skulle fungera istället för riktig lastsäkring låter lite optimistiskt såvida man inte lastat duntäcken.

Uppdaterat: 2019-01-19 17:18
Mycket vatten har runnit under hjulen...
FXX skrev:

mso 1000 wrote:
Nja när den rullat in helt så hänger det ner en 2-3dm del rakt vinkelrätt ner.
Och det är uppskattningsvis nästan en halvmeter kvar på golvet mot ryggstödet.
Redan i bilhallen ser det B ut och när man ser folk på parkeringen böja sig in och hålla upp det för papperskassen skall in.
På en riktig genomtänkt konstruktion så duttar man till längst bak och skyddet åker in och håller sig sedan spikrakt utan något häng.
Kan väl säga att v90 är inte ensam om att vara B här.

.
.
Det låter nästan för B för att vara sant. Jag måste nog se detta för att förstå. Folkan tycker jag har det bästa jag ägt hittills. Man drar i gardinen in och ut, den låser sig halvvägs automatiskt och frigörs med ett knyck. På andra sidan av gardinfodralet sitter ett nät som man kan dra upp och haka i taket om man varit på Ullared med kärringen och ska fylla skuffen med två kundvagnar med grejor:)
Och som sagt, såna ”hatthyllor” av flockad papp som min V40 och tidigare Ibiza hade är helt värdelöst. Seaten råkade jag peta på hatthyllan i öppet läge så small snörena av. Fick köpa skosnören och laga ihop det innan jag bytte in den:). V40’in har lite grövre snören men det hela känns fattigt. Men det är väl standard på småbilar. Folkans lösning är ett föredöme.

Fxx, Folkans lösning har jag haft på octavia sedan före 2010.
Det är liksom därför jag reagerar ibland på dåliga eller uteblivna lösningar.
Fxx du kan väl lägga ner hela insynsskyddet och rullgaller under dubbla lastgolvet i fixeringsdonen du också antar jag.

Uppdaterat: 2019-01-19 17:28
Mina tidigare bilars förbrukningar på spritmonitor.. https://www.spritmonitor.de/en/detail/836524.html https://www.spritmonitor.de/en/detail/756137.html https://www.spritmonitor.de/en/detail/1120549.html
mso 1000 skrev:

Fxx, Folkans lösning har jag haft på octavia sedan före 2010.
Det är liksom därför jag reagerar ibland på dåliga eller uteblivna lösningar.
Fxx du kan väl lägga ner hela insynsskyddet och rullgaller under dubbla lastgolvet i fixeringsdonen du också antar jag.

Ja det är klart att man först körde detta som en test på Octavia innan man vågade sätta in det i premiummodellerna:)
Japp, det är urspårningar i plastgrejorna under dubbla lastgolvet för att man ska kunna stuva undan det.

Uppdaterat: 2019-01-19 17:57
mso 1000 skrev:

FXX wrote:mso 1000 wrote:
Nja när den rullat in helt så hänger det ner en 2-3dm del rakt vinkelrätt ner.
Och det är uppskattningsvis nästan en halvmeter kvar på golvet mot ryggstödet.
Redan i bilhallen ser det B ut och när man ser folk på parkeringen böja sig in och hålla upp det för papperskassen skall in.
På en riktig genomtänkt konstruktion så duttar man till längst bak och skyddet åker in och håller sig sedan spikrakt utan något häng.
Kan väl säga att v90 är inte ensam om att vara B här.
.
.
Det låter nästan för B för att vara sant. Jag måste nog se detta för att förstå. Folkan tycker jag har det bästa jag ägt hittills. Man drar i gardinen in och ut, den låser sig halvvägs automatiskt och frigörs med ett knyck. På andra sidan av gardinfodralet sitter ett nät som man kan dra upp och haka i taket om man varit på Ullared med kärringen och ska fylla skuffen med två kundvagnar med grejor:)
Och som sagt, såna ”hatthyllor” av flockad papp som min V40 och tidigare Ibiza hade är helt värdelöst. Seaten råkade jag peta på hatthyllan i öppet läge så small snörena av. Fick köpa skosnören och laga ihop det innan jag bytte in den:). V40’in har lite grövre snören men det hela känns fattigt. Men det är väl standard på småbilar. Folkans lösning är ett föredöme.
Fxx, Folkans lösning har jag haft på octavia sedan före 2010.
Det är liksom därför jag reagerar ibland på dåliga eller uteblivna lösningar.
Fxx du kan väl lägga ner hela insynsskyddet och rullgaller under dubbla lastgolvet i fixeringsdonen du också antar jag.

Sämsta lösningen med ett manuellt skydd är det på min nuvarande GLC, men det finns plats under golvet och ursparningar att lägga det i. På BMW:n åkte det på elektrisk väg upp längs C-stolpen när den elektriska luckan öppnades. På Mazdan följde det med luckan upp, en smart enkel lösning som inte gick sönder eller var beroende av elmotorer. var ett tunnare nät på rullen som förlängde skyddet. Båda dom är bättre än VAG:s lösning och det på Mercedesen.

Uppdaterat: 2022-02-14 18:35

Aztmans lösning var riktigt smart Guran. Att inte fler tillverkare sett detta och satt en krok i varje ände av skuffluckan.

Uppdaterat: 2019-01-19 18:48
FXX skrev:

Aztmans lösning var riktigt smart Guran. Att inte fler tillverkare sett detta och satt en krok i varje ände av skuffluckan.

Dom kan vara kluriga dom där Japanerna :)
En Tysk träig ingenjör skulle aldrig komma på en så enkel, billig och fungerande lösning.

Uppdaterat: 2022-02-14 18:35

Den lösning du har på din Golf SC FXX fanns även på Golf 6 Variant. Sen gick det att sätta nätet även direkt bakom framstolarna och upp mot taket.

Uppdaterat: 2019-01-19 19:50
Pi skrev:

Den lösning du har på din Golf SC FXX fanns även på Golf 6 Variant. Sen gick det att sätta nätet även direkt bakom framstolarna och upp mot taket.

Samma lastföskjutningsnät bakom framstolarna har väl alla vag bilarna.

Uppdaterat: 2019-01-19 19:58
Mina tidigare bilars förbrukningar på spritmonitor.. https://www.spritmonitor.de/en/detail/836524.html https://www.spritmonitor.de/en/detail/756137.html https://www.spritmonitor.de/en/detail/1120549.html
FXX skrev:

Aztmans lösning var riktigt smart Guran. Att inte fler tillverkare sett detta och satt en krok i varje ände av skuffluckan.

Det är många som har så utan att jag minns vilka jag sett det på men undra om inte xc40 har nån sådan variant.

Tysk ingenjör, nja det är nog både hit o dit med det.
På en tysk bil är åtminstone hela ratten varm och inte som på Mazda mfl där halva är med värme och 50% av ratten är minus 27 grader.

Uppdaterat: 2019-01-19 20:05
Mina tidigare bilars förbrukningar på spritmonitor.. https://www.spritmonitor.de/en/detail/836524.html https://www.spritmonitor.de/en/detail/756137.html https://www.spritmonitor.de/en/detail/1120549.html

Hade ju en V90 ett år och det där insynsskyddet var riktigt dåligt och sladdrigt, till råga på allt var det 5cm glipa runt om så man såg utan problem vad som fanns under utifrån med stöngd lucka.

Uppdaterat: 2019-01-19 20:07
mso 1000 skrev:

FXX wrote:Aztmans lösning var riktigt smart Guran. Att inte fler tillverkare sett detta och satt en krok i varje ände av skuffluckan.
Det är många som har så utan att jag minns vilka jag sett det på men undra om inte xc40 har nån sådan variant.
Tysk ingenjör, nja det är nog både hit o dit med det.
På en tysk bil är åtminstone hela ratten varm och inte som på Mazda mfl där halva är med värme och 50% av ratten är minus 27 grader.

Nä då, inte minus 27.
Min bil har ingen värme alls i ratten, men en synnerligen effektiv bränslevärmare :)

Uppdaterat: 2022-02-14 18:35

På min Astra har väldigt kallt i växellåda knopp i vintertid men inte på min Fabia har god lagom varmt i växellåda knopp som har bra plast isolering :-)

Uppdaterat: 2019-01-19 21:02
Min nuvarande Fabia https://www.spritmonitor.de/en/detail/990314.html Dåvarande Astra https://www.spritmonitor.de/en/detail/858751.html
GF skrev:

På min Astra har väldigt kallt i växellåda knopp i vintertid men inte på min Fabia har god lagom varmt i växellåda knopp som har bra plast isolering :-)

Nu tar du i GF :) växelspaksknoppen är bara kall om du har en dödskalleknopp i metall :)
Och du skulle ju ha neopren vantar i stället för rattvärme på vintern

Uppdaterat: 2022-02-14 18:35
Guran skrev:

GF wrote:På min Astra har väldigt kallt i växellåda knopp i vintertid men inte på min Fabia har god lagom varmt i växellåda knopp som har bra plast isolering :-)
Nu tar du i GF :) växelspaksknoppen är bara kall om du har en dödskalleknopp i metall :)
Och du skulle ju ha neopren vantar i stället för rattvärme på vintern

Ja, jag har satt tillfälle med 2 par bebisstrumpor i min Astra växellåda knopp men det är lite lös att dra av och stoppa in igen då och då.

Uppdaterat: 2019-01-19 21:18
Min nuvarande Fabia https://www.spritmonitor.de/en/detail/990314.html Dåvarande Astra https://www.spritmonitor.de/en/detail/858751.html

Vi återgår till tråden om v90 tror jag.
Och som sagt om insynsskyddet så är dom inte ensam om halvrisig konstruktion men ingen big deal i sammanhanget.

Uppdaterat: 2019-01-19 21:25
Mina tidigare bilars förbrukningar på spritmonitor.. https://www.spritmonitor.de/en/detail/836524.html https://www.spritmonitor.de/en/detail/756137.html https://www.spritmonitor.de/en/detail/1120549.html

Det gillar jag med Folkan, kör man med rattvärmen på ettan så är den så där lagom varm hela tiden. På Volvon har jag inte hittat nån knapp för detta och trots att bilen håller bastuvärme när man sätter sig i den efter 50min med motorvärmaren så är ratten lite halvkall. Men ett par läderhandskar löser ju detta. Växelspaksknoppen behöver man inte hålla i om man köpt en premiumbil:)

Uppdaterat: 2019-01-19 21:59
FXX skrev:

Aztmans lösning var riktigt smart Guran. Att inte fler tillverkare sett detta och satt en krok i varje ände av skuffluckan.

Tror jag skall köpa mig en Aztmans som nästa bil. :)

Uppdaterat: 2019-01-19 22:50
Det är inte lätt att vara enögd, för då har man dubbelt så svårt att se sanningen!

Vad för V40 har du FXX? Trodde rattvärmen vart med på dem rätt många år nu ihop med lilla värmarpaketet som väl istort sett alla utrustas med. Håller med alla er som skriver det är skönt med rattvärme som ställs i flera steg, har min på lägsta värmen istort sett från oktober till april, även om det inte är så kallt ute är det en skön värme i händerna. Det värsta är som nån med skrev, de budgetlösningar som bara värmer delar av ratten.
Vad gäller insynsskyddet i V90 håller jag med om att om man "släpper in" det mot ryggstödet är det lite B att det bara hänger ner. Dock som det visades på nån bild här är det spår upp i d-stolpen där man låter den glida så har man aldrig det problemet. Synd dock den inte går per automatik som t.ex i E-klass.
Var ute och körde lite Tesla igen nu i helgen, och med tanke på den bilens prislapp är insynsskyddet lite trist.

Uppdaterat: 2019-01-20 14:40
Henrik M skrev:

Vad för V40 har du FXX?

Den heter D3 Business Advanced, Intellisafe Pro, Klimatpaket VOC.

Uppdaterat: 2019-01-20 20:38

Och den har inte rattvärme? Det hade jag ju redan på min XC70 -15. Kom per automatik med Klimatpaketet på både den och V90:n...Skumt det inte är på din.

Uppdaterat: 2019-01-20 20:53

Det är ju en sminkad Ford Focus om man ska vara ärlig. Det är mycket som den inte har eller kan få i utrustning som sina storebröder har. ERS, fjärrstart finns inte heller att få till V40. Men det är stjärtvärme i baksätet:)

Uppdaterat: 2019-01-21 17:35