Vinterdäck

201 inlägg 0 nya
Vinterdäck

Så har då årets tester kommit och den eviga debatten om dubbat vs dubbfritt. Robert Collin/Aftonbladet sågar som vanligt dubbfritt och hos Teknikens Värld är det som vanligt dubbfritt som vinner. Olika prioriteringar hos testarna helt enkelt. Teknikens Värld lägger större vikt vid barmarks- och våtegenskaper vilket gör att både nordiska dubbfria och mellaneuropeiska däck kan hamna före dubbat. Hos Teknikens Värld vinner GoodYear UG Ice 2 före Michelin X-Ice Snow, för att GoodYear har något lägre rullmotstånd och presterar bättre i vått och torrt än Michelin trots Michelins bättre egenskaper på vinterväglag.

Ja, det är inte lätt att välja när alla tidningar kommer fram till olika resultat. Så det kanske är egalt vilket märke man väljer inom resp däckstyp bara man håller sig till s k Premium-fabrikat - eller ?

En flopp är nya Bridgestone Blizzak Ice, det är ett däck som tidigare sålts i östländerna (främst Ryssland) som VRX. Ett premiumdäck där bara isgreppet är premium. Våt- och barnarksegenskaperna placerar det i bottenskiktet, om det är iaf testarna överens. Och så har det dessutom högt rullmotstånd.
Jag förstår inte varför Bridgestone Nordic inte tar in nya WS90 istället. Det har lyckats bra i nordamerikanska tester med bra grepp på vinterväglag och är helt OK i vått och torrt.
Men Blizzak Ice verkar ha större fokus på lång livslängd, det har ju varit ett problem med Blizzak WS att det övre lagret slits snabbt och sen är däcket som ett mellaneuropeiskt vinterdäck.
Bridgestone har varit en föregångare för dubbfria tidigare, nu har konkurrenterna kört om med råge. Finns inget skäl att köpa Bridgestone idag.

Nja - ser inte att Bridgestone varit föregångare på dubbfritt - i alla fall inte under senare år. Talar vi om s k nordiska dubbfria så är det nog generellt Conti och Nokian som legat främst när det gäller grepp i vinterväglag - sen Michelin och Goodyear men där har det ju varierat lite mera.

Bridgestone Blizzak var när det kom på 90-talet och in i 00-talet en föregångare, med mycket ny teknik och tänkande. Men de har halkat rejält efter i utvecklingen. Michelin gör väldigt välbalanserade däck med lång livslängd, där är de föregångare - ja de är egentligen de enda som satsar på grepp ända ner till slitgränsen. Conti och Nokian är bäst som nya, Michelin är inte testvinnare som nytt men kör om under användandet. GoodYear har varit svajjiga, men sedan första generationen av UltraGrip Ice så tillhör de eliten bland dubbfria där de främst balanserar grepp på vårt och torrt med fullgott vintergrepp. Det har blivit en nisch för dem, även om både Conti och Nokian är något bättre i rent vinterväglag. Beror lite på var man bor och hur vintrarna är när det gäller vilket däck man väljer.
Pirelli tillhör också de bästa sedan Ice Zero FR släpptes, de har varit lite svaga där tidigare där de haft svårt med balansen mellan egenskaperna. De har varit bättre på mellaneuropeiska dubbfria.
Jag har beställt Michelin X-Ice Snow och byter den här veckan. Jag valde länge mellan GoodYear och Michelin, men fick ett bra pris på Michelin som gjorde det bara försumbart dyrare än GoodYear - och jag räknar med iaf 1, kanske 2, säsonger extra.

Fr o m idag rullar en av våra bilar på Goodyear Ultra Grip Ice 2. Hoppas vi blir nöjda. Bilen rullar till övervägande del i Mälardalen så gissningsvis är Goodyears kompromiss rätt medicin här.

Pi wrote:
Fr o m idag rullar en av våra bilar på Goodyear Ultra Grip Ice 2. Hoppas vi blir nöjda. Bilen rullar till övervägande del i Mälardalen så gissningsvis är Goodyears kompromiss rätt medicin här.

Bytte till samma igår fast med soundcomfort.
Skulle vara kul att testa ett utan och se om det blir någon skillnad eller om jag blev lurad på typ 100 kr st.

Soundcomfort känns mera relevant på sommardäcken så när det så småningom blir dags att byta dessa kanske det kan vara värt att testa. Friktionsdäcken går ju rätt tyst ändå.

Jag valde soundcomfort på mina dubbfria Ultra Grip förra vintern, helt underbara att åka med och riktigt bra grepp när det behövdes med. Ser absolut ingen anledning köpa däck utan soundcomfort nu när det blivit så vanligt, knappt dyrare heller. Tog det på mina sommardäck med nu när jag bytte innan sommaren.

Såg inte ens att alternativet Sound Comfort fanns men hade jag sett det så hade jag nog ändå testat det. Dock vidhåller jag att det normalt sett är viktigare på de hårdare sommardäcken.

Soundcomfort är väl standard på de som säljs nu, inte ett tillval. Bara äldre, kvar i lagret, som inte har det.
Sen justeras ju däcken något inför varje säsong, de är inte identiska. Det sker mindre förändringar/uppdatering av gummiblandning kontinuerligt. Det visar ju också testerna om man följer dem under flera år, att däckens egenskaper ändras även om det har samma modellbeteckning och samma mönster. Ett tydligt exempel är Pirelli IceZero FR. Det hamnade högt i de första testerna när det kom. Sedan justerade Pirelli egenskaperna och drog ner något på vinteregenskaperna för att göra däcket bättre på barmark och i vått väglag. Då ramlade det nedåt i testerna. Efter kritik från nordiska importörer, så justerade Pirelli däcket igen och då åkte det uppåt i testerna igen. Det enda som Pirelli gjorde, det var justeringar av gummiblandningen.

Raphael wrote:
Soundcomfort är väl standard på de som säljs nu, inte ett tillval. Bara äldre, kvar i lagret, som inte har det.

Säker på det? Har själv fått intrycket av att det är tvärtom, att de flesta av goodyears däck på tex Bythjul inte har soundcomfort tech. Har hittat några enstaka däck med tekniken, men inte mina dimensioner.

Det är möjligt att de inte har hunnit med att ställa om produktionen så att de täcker alla dimensioner med soundcomfort för UltraGrip Ice 2 än, men där de har hunnit ställa om så är de nya däcken soundcomfort och de som inte är det är tidigare tillverkade kvar i lagret.

Bridgestones konkurrenter i Japan har kört om. Yokohama gör bättre vinterdäck idag, även om de inte når upp till de bästa premium, men de är bra mellanklass - fast med premiumpris så de är dyra. De har en testanläggning i norra Sverige sedan ett par år, så de satsar seriöst.
Falken är en intressant tillverkare som satsar seriöst på vinterdäck. Odubbade EPZ II har hängt med några år och är samma som Dunlop WinterMaxx som säljs i Nordamerika. Helt OK på vinterväglag, men dags för ett byte - börjar bli lite gammalt nu. Förra EPZ var samma som GoodYear Ice Navi som jag hade på min Laguna. Dunlop i Nordamerika har WinterMaxx 2 som är en vidareutveckling med en lättare justering av mönstret. Kanske kommer som Falken EPZ III snart.
Dubbade Espia Ice hade bra broms och startgrepp, men sämre i kurvorna på vinterväglag. Nu har det ersatts av nya Winterpeak Ice, men inga tester än. Sommardäcken håller premiumklass till mellanklasspris, Falkens stora nackdel är högt rullmotstånd (gäller både vinterdäck och sommardäck), men greppet och livslängden är bra!
Toyo är däremot svaga. Lyckas inte riktigt. Deras vinterdäck passar bäst för många minusgrader och mycket snö, så de är populära i Kanada där de får goda omdömen. De räcker inte till i det förrädiska väglaget runt 0-punkten med växlande vått, slask och is-bana.

Raphael wrote:
Michelin gör väldigt välbalanserade däck med lång livslängd, där är de föregångare - ja de är egentligen de enda som satsar på grepp ända ner till slitgränsen. Conti och Nokian är bäst som nya, Michelin är inte testvinnare som nytt men kör om under användandet.
Var finns oberoende tester som visar att Michelin är bra och säkra, även som nästan utslitna enligt lagen? När man som Michelin, i reklamsnacket påstår sig ha lyckats upphäva naturlagarna, så förstår nog de flesta förhoppningsvis att det inte stämmer med verkligheten. Går man som köpare på detta är det ju definitivt en säkerhetsrisk och därmed en falsk trygghet.

Jag har inte sett att Michelin upphävt naturlagarna. I utländska oberoende tester - tyska tester - där man testar slitage så ligger Michelin som nr 1. Michelins vinterdäck är givetvis kompromisser som alla andra, deras vinterdäck ökar antalet lameller när det blir slitet och därmed greppytan som förloras genom att mönstret blir grundare genom förslitning. Michelins dubbfria vinner sällan däcktester, de kompromissar bort nr 1 i grepp på snö och is som nytt för att ge bättre grepp under däckets livslängd och inte bara som nytt. Det är den kompromiss de gör. Andra har satsat på bästa grepp som nytt, för då vinner man däcktester.

Inte sett något påstående från Michelin om att de upphävt naturlagarna.

Raphael, "Michelins vinterdäck är givetvis kompromisser som alla andra, deras vinterdäck ökar antalet lameller när det blir slitet"
Tror du verkligen på det?
Hur sjutton skulle det gå till, rent tekniskt?

Varje Saab är värd att vårdas och bevaras, sådana bilar görs inte längre

Samma sak undrar jag, saabnisse. Hur kan man skapa flera lameller under de ursprungliga ? Låter högst osannolikt.

Saabnisse, tack för din trevliga fråga om jag verkligen tror på det som jag skriver. Om jag inte tror på det jag skrev, varför skulle jag skriva det? Tror du verkligen att jag skriver en massa saker som jag inte alls tror på eller står bakom? Om det vore så, då vore ju allt jag skrev meningslöst. Då behöver jag inte skriva något alls.
Tror du på det du skriver? Jag antar att du gör det, om du inte gör det - varför skriver du något alls?
Men du kanske inte tror på det du skriver och därför utgår du från att jag inte tror på det jag skriver?
Hur de gör det rent tekniskt kan jag inte förklara, jag är inte en däckkonstruktör. Men att däck innehåller olika lager av material med förändrade egenskaper och teknik är inget nytt i däckvärlden. Bridgestone Blizzak är ett exempel, dessa däck innehåller två lager med olika egenskaper, de har olika lager av olika hårdhet.

Flera olika lager av gummi är en sak men jag gissar, utan att veta, att man "vulkar in" mönstret sen man lagt på dessa olika lager och i så fall förstår inte heller jag hur det skulle gå till med flera sajpningar under de första säg 3-4 mm av mönstret.

Lägg till ny kommentar

Hej!

Vi har förståelse för att du använder adblocker, men hoppas att du kan stänga av den för vår sajt. Annonser är en förutsättning för att vi ska kunna fortsätta att driva sajten.