Undermil leasing kvittades mot bromsbyte.

27 inlägg 0 nya
Undermil leasing kvittades mot bromsbyte.

Läste på nått annat forum.
Nån hade lämnat tillbaka sin bil (VW Golf) efter leasing 3 år/4.500 mil, men bara kört 2.800 mil.
Vid koll av bilen vid återlämnandet, sa man att bromsarna och bromsskivorna behövde bytas, dock kvittade man det mot undermilen.

Då har jag lite funderingar: Får man tillbaka nått om man kört mindre än beräknat ??

Själva bromsbytet med skivor ser jag som rent lurendrejeri, det måste väl isåfall vara nått som alla leasingtagare åker på. Är det informerat om det när man lesar en bil ??
Ingår inte normalt slitage ??

Det är ju något som måste framgå av kontraktet, men det är ju något som folk i allmänhet är lika dåliga på att läsa som instruktionsboken.
Förmodligen räknar företaget med detta och chansar säkert på att blåsa leasingtagaren.
Eller finns det någon liten undanskymd klausul som föreskriver att slitage inte ingår?

Varje Saab är värd att vårdas och bevaras, sådana bilar görs inte längre

Det är detta som jag upplever som en dealbreaker som får mig att avstå privatleasing. Vad är normalt slitage? Ingen kan svara på detta för det är ett sånt svävande uttryck så det kan få konsekvenser. Lite synd för annars är privaleasing en riktigt bra affär, speciellt för den som väljer vissa märken och kör lite längre än medel.

Enkelt:
https://www.vwfs.se/globalassets/filer/produkter/skotselguide/skotselguide-volkswagen-privat-operationell-leasing-20160701.pdf

junkers wrote:
Enkelt:
https://www.vwfs.se/globalassets/filer/produkter/skotselguide/skotselguide-volkswagen-privat-operationell-leasing-20160701.pdf

Jäkla tur man inte leasar en VW. Man får inte börja tjuvröka, bilen verkar kunna rosta rejält på tre år och nån sorts vit krullig hund som ger extrakostnader kan plötsligt dyka upp i bagaget.

Tycker nog att dt var relativt ok villkor jag.
Byter du in en privatägd bil som du rökt i och är full av djurhår kan du nog räkna med att det blir sämre betalt.

Jag själv har tänkt tidigare några månader sen att funderar privatleasing men det blev inte då tänkte jag ett bra tips att ta istället för att spara till bil för andrahandsvärde och inbyte mellanpris till nybil det heter "sparkonto" överföra automatisk varje månad för 3000 kr från personkonto vore bättre. Jag betalar kontant efter sparkonto :-)

Min nuvarande Fabia https://www.spritmonitor.de/en/detail/990314.html Dåvarande Astra https://www.spritmonitor.de/en/detail/858751.html

Inte ett ord om bromsar.

Nä, det verkar vara något man dragit till med!
Luktar skumt!
Och förresten, vad är det för skräpbil som kräver nya skivor och belägg efter 2800 mil?

Varje Saab är värd att vårdas och bevaras, sådana bilar görs inte längre

junkers wrote:
Tycker nog att dt var relativt ok villkor jag.
Byter du in en privatägd bil som du rökt i och är full av djurhår kan du nog räkna med att det blir sämre betalt.

Ja da, en bil som dom godtagna exemplen på hur jävlig bilen kunde se ut skulle jag inte vilja ha. Mer förundrad över hur man kan åstadkomma alla dom icke godtagna på 4500mil. Kanske är för att det inte är sin egen bil.

I avtalet på Skodan tror jag att det står att man får 4,50 per undermil och att övermil kostar 7,50.
Bromsar som är förbi slitagegränsen kan jag acceptera att man får betala, men det låter skumt att de skulle vara så slitna efter så få mil.

Är det bara stadskörning med en instegsmodell med liten motor och därav små bromsskivor och belägg så är det väl inte helt omöjligt att slita ut bromsarna på knappt 3000 mil.
Min förra CX-5 som kördes 80% landsväg slet ut bakbromsarna på knappt 4000 mil. Men dom såg oxå löjligt klena ut med 19” fälgar.

Klossarna kan man slita ut, men inte skivorna, såvida kvalitén inte är undermålig.
Kompisen berättade här om dagen, att verkstaden vid varje service har ringt och sagt att det är dags o byta skivor på deras firmabil, en Caddy, men dom har tackat nej.
Bilen har gått 12.000 mil, och kompisen såg inget fel på skivorna när han bytte till vinterdäck nyligen.
Jag tackade också nej vid 6000 mil på en Peugeot Partner, bytte själv när dom var slut på riktigt vid 16.000 mil.

Min Golf SV -15 med lilla 1,2 TSI-motorn får väl kategoriseras in i Gurans beskrivning och har gått avsevärt längre än den bil denna tråd handlar om och utan minsta problem med bromsarna så allvarligt talat tror jag inte att Gurans "teori" om underdimensionerade bromsar på de mest sålda Golf-versionerna är baserad på nån reell kunskap utan snarare gissningar. Men absolut att vissa förare kan gå hårdare åt bromsarna än andra men i just detta fallet misstänker jag som andra här att företaget bluffat för att tjäna några kronor.

Rikard wrote:
Klossarna kan man slita ut, men inte skivorna, såvida kvalitén inte är undermålig.
Kompisen berättade här om dagen, att verkstaden vid varje service har ringt och sagt att det är dags o byta skivor på deras firmabil, en Caddy, men dom har tackat nej.
Bilen har gått 12.000 mil, och kompisen såg inget fel på skivorna när han bytte till vinterdäck nyligen.
Jag tackade också nej vid 6000 mil på en Peugeot Partner, bytte själv när dom var slut på riktigt vid 16.000 mil.

Så klart att skivorna kan slitas ut. Har väl snarare med total area på skiva och belägg som skall generera bromsfriktionen. Jag tror att det snabba slitaget på Mazdan min hade med deras lättviktsfilosofi att göra. Mindre skivor och belägg spar vikt men slits samtidigt fortare. Helt oförsvarbart fort. Belägg och skivbyte bak var 4000-e mil verkar vara normalt

Kanske är det så att japanska biltillverkare dimensionerar bromsarna för lägre belastning än de tyska där det trots allt förekommer vägar med hög, tillåten maximal hastighet ? De enda bilar under modern tid där vi fått åtgärda bromsarna är en Mazda och en Toyota och i vårt fall efter runt 7000 mil. Inga andra av våra bilar har behövt nån broms-service under de 9000--12000 mil som bilarna brukar gå före byte och de som bytt in bilarna har inte heller anmärkt på slitna bromsar.

4800 mil i dag vid byte till dubbfria nordiska.
På tal om bromsar.
Mina bak skivor 0,2 mm nötta och beläggen ser bra ut.
Fram 0,28mm och ok belägg.

När man är ute och kör ser man blinkande bromsljus i tid och otid och man undrar varför folk bromsar utan synligt hinder.
Det sägs också att vissa bilar micro bromsar vid regn för att hålla skivorna varma vid motorvägs fart.
Ingen aning om det är så.
Men helt klart är att vissa sliter ut bromsarna 70% tidigare än andra och det beror inte på farten.

Undermil leasing kvittades mot bromsbyte.

Undermil leasing kvittades mot bromsbyte.

Undermil leasing kvittades mot bromsbyte.

Mina tidigare bilars förbrukningar på spritmonitor.. https://www.spritmonitor.de/en/detail/836524.html https://www.spritmonitor.de/en/detail/756137.html https://www.spritmonitor.de/en/detail/1120549.html

Inte konstigt att dina bromsar ser oanvända ut MSO. Du kör ju snålt och 90% med farthållaren som primärt motorbromsar. Du lär Klara dig utan att byta bromsar i 100.000 mil :)
Och ja flera bilar anlägger bromsarna för att hålla skivorna torra, sker när man slår på vindrutetorkarna. Och dom blinkande bromsljusen har jag också noterat och kopplat det till folk som kör med adaptiv farthållare. Uppmärksammade det först då jag låg bakom en E-golf som ”bromsade” i uppförsbacke på motorväg nör vi låg i en kö. Räcker ju vanligen att bara släppa på gasen.

mso 1000 wrote:

När man är ute och kör ser man blinkande bromsljus i tid och otid och man undrar varför folk bromsar utan synligt hinder.
Det sägs också att vissa bilar micro bromsar vid regn för att hålla skivorna varma vid motorvägs fart.
Ingen aning om det är så.
Men helt klart är att vissa sliter ut bromsarna 70% tidigare än andra och det beror inte på farten.

Med adaptiv farthållare så bromsar ju bilen, för att framförvarande bil sänker farten snabbt, och då tänds väl bromsljusen!?! Men jag förstår vad du menar mso1000 för jag har åkt efter bilar som ligger före mig ensamma och bromsar i varje kurva. Störande och omotiverat.
Sedan så slits ju bakbromsarna hos oss lantisar för att vi sällan bromsar ordentligt och därmed kärvar bakbromsarna ihop. För det som inte används ordentligt kommer att sluta fungera så småningom.

Det är inte lätt att vara enögd, för då har man dubbelt så svårt att se sanningen!

mso 1000 wrote:
4800 mil i dag vid byte till dubbfria nordiska.
På tal om bromsar.
Mina bak skivor 0,2 mm nötta och beläggen ser bra ut.
Fram 0,28mm och ok belägg.
När man är ute och kör ser man blinkande bromsljus i tid och otid och man undrar varför folk bromsar utan synligt hinder.
Det sägs också att vissa bilar micro bromsar vid regn för att hålla skivorna varma vid motorvägs fart.
Ingen aning om det är så.
Men helt klart är att vissa sliter ut bromsarna 70% tidigare än andra och det beror inte på farten.

4800 mil på 17 månader, mycket landsväg? Kanske därför din förbrukning bara ligger 14% över uppgiven blandad:)
Självbromsningen i regn har väl alla Vag? Jag kan tom. ställa in detta i Golfen med Obd-eleven.

christer_1 wrote:

Sedan så slits ju bakbromsarna hos oss lantisar för att vi sällan bromsar ordentligt och därmed kärvar bakbromsarna ihop. För det som inte används ordentligt kommer att sluta fungera så småningom.

Jag ska byta skivor och belägg bak på Golfen när jag lägger på vintermackorna, 3000 mil har den gått. Medelålders kvinna från dom mörka skogarna som ägt den innan, hon har nog aldrig använt bromsarna, dom är fulla av gravrost.

Lägg till ny kommentar

Hej!

Vi har förståelse för att du använder adblocker, men hoppas att du kan stänga av den för vår sajt. Annonser är en förutsättning för att vi ska kunna fortsätta att driva sajten.