Touareg

24 inlägg 0 nya
Touareg

Tjena boys n girls!

Har beställt en husvagn som kräver sin bil (2.7 ton) och ska nu byta min V90.

Har kollat på Touareg, X5 och ML och kommit fram till att du får mest bil för pengarna i en Touareg. Speciellt om man väljer den ”sparsmakade” 204 hk modellen utan massor med lullull.
Jag har kollat på 2017 årsmodell.

Någon som har erfarenhet av denna?
Har snackat med en hel del folk som menar på att 3-liters V6:an har inga modellrelaterade problem alls och näst intill skottsäker.
Växellådan är inte en DSG utan en 8-växlad momentlåda.
Någon som har en sådan och kan dela med sig av sina erfarenheter?

Har läst om kamaxelproblem på nyare V6an. Kanske värt att googla på lite extra.

Det var inte många som har erfarenhet av Touareg men jag tackar för inputen Rikard.
Har googlat men hittar väldigt lite om detta.
Vet du om problemet är utbrett?

Touareg har jag bara sett.
Oavsett så har vinden grannE på vintercampingen som har haft en Touareg tidigare. Den drog han en Polar Polar 800 eller om det var en 840 med. Dom åker på somrarna till Italien och för det var bilen helt ok. Fin bil att dra husvagn med.
Har kusiner som haft V6:an i A6-or och varit väldigt nöjda med den motorn.
Växellådan är ju ZF beprövade 8-växlade låda så den lär nog vara ganska problemfri.

Läste bara om nerslitna kamaxlar, tror det handlade om Amaroc, men den motorn kanske inte tillverkas på samma fabrik.

Tycker Touareg är en av de mest prisvärda stor-SUVarna. Är ju i mångt och mycket en Porsche Cayenne med VW-märke i fronten. Har kört den några gånger och det var en trevlig upplevelse. Gick mycket tyst och bekvämt. Är på en helt annan nivå än t.ex. Tiguan och Passat. Finns egentligen inte så många nackdelar med den, men minns att jag uppfattade den som ganska sidvindskänslig vid en provkörning. Kanske är svårt att undvika med en hög och klossig bil. Har kört den både med och utan luftfjädring och komfortmässigt så går den bra även med standardfjädringen, men ska du dra tung husvagn kanske ändå luftfjädring är att föredra. Dock tror jag flertalet 204 hk-bilar saknar luftfjädring. De hade någon kampanj på slutet av modellcykeln där 204 hk modellen såldes mycket billigt och kampanjmodellen hade ingen luftfjädring.
Så vitt jag vet är det mekanisk fyrhjulsdrift med torsen-diff. Växellådan tror jag är en Aisin och inte en ZF. ZF-lådan kom först på den nya modellen.

Luftfjädringen har inte varit långlivad på tidigare modeller, och dyrt att laga, så vanlig fjädring kanske inte är nån nackdel, även om det vore optimalare med luftfjädring för att dra tungt.

Ringde till den lokala VAG-handlaren som bekräftade att det var en mycket driftsäker bil men att jag skulle undvika de med luftfjädringen.

Skodaägare wrote:
Tycker Touareg är en av de mest prisvärda stor-SUVarna. Är ju i mångt och mycket en Porsche Cayenne med VW-märke i fronten. Har kört den några gånger och det var en trevlig upplevelse. Gick mycket tyst och bekvämt. Är på en helt annan nivå än t.ex. Tiguan och Passat. Finns egentligen inte så många nackdelar med den, men minns att jag uppfattade den som ganska sidvindskänslig vid en provkörning. Kanske är svårt att undvika med en hög och klossig bil. Har kört den både med och utan luftfjädring och komfortmässigt så går den bra även med standardfjädringen, men ska du dra tung husvagn kanske ändå luftfjädring är att föredra. Dock tror jag flertalet 204 hk-bilar saknar luftfjädring. De hade någon kampanj på slutet av modellcykeln där 204 hk modellen såldes mycket billigt och kampanjmodellen hade ingen luftfjädring.
Så vitt jag vet är det mekanisk fyrhjulsdrift med torsen-diff. Växellådan tror jag är en Aisin och inte en ZF. ZF-lådan kom först på den nya modellen.

Ja, dom såldes till ett väldigt bra pris vilket gör att den är väldigt intressant som begagnad.
Den jag kollar på har gått 4.000 mil och är en 2017och kostar lika mycket som jag får i inbyte för min V90 -2017 som gått 6.000 mil.

Det finns väl en anledning att det finns gott om konverteringssatser från luftfjädring till skruvfjädrar.
Känns ändå som att en 2017 är tillräckligt färsk för att fjädringen ska hålla ihop ett tag så jag hade nog siktat på luft för att konvertera vid ett haveri.

Är egentligen ingen vän av luftfjädring och skulle själv valt stålfjädring. Men med tanke på att TS ska dra tung husvagn med bilen så kanske ändå luftfjädring vore bra i och med nivåregleringen. Helt klart så kan dock luftfjädringssystem gå sönder ordentligt och är dyra att reparera. Brukar dock täckas av maskinskadan.

Gissar att aktuell vagn har boggie, och då är problemet inte lika stort med nickande gång på bilen, som det gärna blir med enkelaxel.

Skodaägare wrote:
Är egentligen ingen vän av luftfjädring och skulle själv valt stålfjädring. Men med tanke på att TS ska dra tung husvagn med bilen så kanske ändå luftfjädring vore bra i och med nivåregleringen. Helt klart så kan dock luftfjädringssystem gå sönder ordentligt och är dyra att reparera. Brukar dock täckas av maskinskadan.

Även om husvagnen är tung så har du inget behov av luftfjädringen man har oavsett inget högre kultryck. Och en så stor boggievagn hänger lugnt och tungt efter bilen.

Vagnen är en boggievagn som ligger kanonfint bakom bilen.
Jag har kört den samma vagnen med V90'n och det finkade fint så det fick bli en Touareg utan luftfjädring.

Hade aldrig i min vildaste fantasi trott att jag skulle köpa Fuskvagn igen men denna modell känns oerhört välbyggd och motorn och växellåda går som en dröm.

Deeds wrote:

Hade aldrig i min vildaste fantasi trott att jag skulle köpa Fuskvagn igen men denna modell känns oerhört välbyggd och motorn och växellåda går som en dröm.

Att den känns välbyggd beror väl på att chassit är utvecklat av Porsche. Är en helt annan bil än VW:s övriga modeller.

Deeds wrote:
Vagnen är en boggievagn som ligger kanonfint bakom bilen.
Jag har kört den samma vagnen med V90'n och det finkade fint så det fick bli en Touareg utan luftfjädring.
Hade aldrig i min vildaste fantasi trott att jag skulle köpa Fuskvagn igen men denna modell känns oerhört välbyggd och motorn och växellåda går som en dröm.

Vi får väl säga lycka till bilen.

Mina bensin/ diesel Octavia Förbrukningar på spritmonitor https://www.spritmonitor.de/en/detail/836524.html https://www.spritmonitor.de/en/detail/756137.html

mso 1000 wrote:
Deeds wrote:Vagnen är en boggievagn som ligger kanonfint bakom bilen.
Jag har kört den samma vagnen med V90'n och det finkade fint så det fick bli en Touareg utan luftfjädring.
Hade aldrig i min vildaste fantasi trott att jag skulle köpa Fuskvagn igen men denna modell känns oerhört välbyggd och motorn och växellåda går som en dröm.
Vi får väl säga lycka till bilen.

Man får väl tacka.

Ska hämta bilen på fredag.
Det blev en VW Touareg 3.0 V6 Diesel 2017 med 4.000 mil på mätaren.
* Svart med pearleffekt.
* Dragpaket
* Dieselvärmare med fjärr och tidur.
* Helskinn
* Elektrisk baklucka
* BiXenon och Ledljus (signatur)
* Tonade rutor

Vi fick betala detsamma som vi fick för V90'n. En D3 AWD Business Advanced 2017 med 6.000 mil på mätaren.

Kommer uppdareta när jag fått den med lite "första intryck"

Där ser man ju vilken av bilarna som hållt andrahandsvärdet bäst......

Min lekmannabedömning är att en Touareg är mycket mer "bil" än en hisingetraktor. En V90 är lite som en Passat i mina ögon, dvs en bil vilken som helst.

Där har du fått en fin bil, Deeds. Hoppas den blir problemfri;-) Motorn och lådan är f.ö. som du redan noterat en "pärla".

Grattis till den fina bilen Deeds. Det där måste ju vara den optimala husvagnsdragaren. Det kommer väl inte finnas många uppförsbackar som den motorn kommer att tappa fart i. Grattis igen.

Det är inte lätt att vara enögd, för då har man dubbelt så svårt att se sanningen!

Lägg till ny kommentar

Hej!

Vi har förståelse för att du använder adblocker, men hoppas att du kan stänga av den för vår sajt. Annonser är en förutsättning för att vi ska kunna fortsätta att driva sajten.