Tips på 7-sitsig? MPV eller SUV?

28 inlägg 0 nya
Tips på 7-sitsig? MPV eller SUV?

Hej,

Efter många år utan bil i en närförort till Stockholm börjar vi känna att det är dags att skaffa en. Under veckorna har vi inget behov av bil (15 min promenad till jobbet), men vi vill gärna ha möjlighet att göra en utflykt på helgen, åka till Värmland och träffa släkten, storhandla, bilsemester på sommaren o s v. Dessutom väntar vi vårt 3:e barn (våra andra är 3 och 6), och åka kollektivt med många barn är inte alltid roligt. Bilpool har vi prövat, men det går bort då det spontana att bara kunna sticka iväg försvinner.

Då vi gärna vill ha möjlighet att ta med någon extra passagerare är huvudspåret att vi vill skaffa en 7-sitsig bil. Då vi inte kommer köra så mycket känns det som kapitalslöseri att köpa en ny bil, utan vi hoppas att hitta någon 3-5 år gammal bil för 150-180K.

Tyvärr har vi inte lyckats landa i om vi ska ha en MPV eller SUV, och i s f vilket märke. Nedan är några vi har kollat in, så jag mottager tacksam era kommentarer och erfarenheter av dessa. MPV vs SUV får ni också gärna kommentera.

MPV (7-sitsiga)
- C4 Grand Picasso
- Ford S-max
- Mazda 5
- VW Touran

SUV (7-sitsiga)
- Chevrolet Captiva
- Fiat Freemont
- Mitsubishi Outlander

Skulle säga att Mazda 5 och Touran inte är några vidare 7-sitsare, blir lite till nöds med tredje raden.
Jag skulle valt C4 GP eller S-max! S-maxen känns inte så bussig att köra och finns även med kul motor om man gillar det, Volvos 2,5 liters 5:a med Turbo, mums!

*Robban

Tack - jag ska nog provköra S-maxen och C4 GP. Den sistnämnda är jag lite tveksam över då Citroen inte har det bästa ryktet när det gäller att vara problem fri - vet dock inte om det är sant?

Någon som har erfarenhet av de 7-sitsiga SUV:arna jag nämnde? Kia Sorento glömde jag förresten i listan.

Suv normalt en betydligt trängre bil än mpv. Även zafira är mkt prisvärd å rymmer sju. Hade en i två år utan minsta strul. Mpv går ofta på standard däck å har bättre totalekonomi. Suv är förhoppningsvis en övergående trend om än långlivad....0

Zafira har jag haft kompisar som haft, trevlig och rejäl bil till bra pris, lite seg att köra tyckte jag när jag provkörde. De hade noll problem med bilen vad jag vet. Citroen har jag flera arbetskamrater som har, både c3, c4, C4 GP och C5. Var lite epedemi för ett par år sedan när alla skulle köra Citroen helt plötsligt... Kan inte säga att någon av dem är annat än nöjd, det har väl funnits irriterande småfel och värmen har nån klagat på när det varit -10 och lägre, det har immat igen och varit svårt att hålla rent. Nån hade problem med vindrutetorkarna men det fixades på garanti, kommer inte just nu ihåg exakt, men tror det var regnsensorn... Bluetooth vet jag också har varit trassligt med vissa telefoner för de första som köpte modeller med den anslutningsbarheten. Tror dock att det uppdaterades vid service. Mycket fel eller inte ligger i betraktarens öga, jag tycker inte det är anmärkningsvärt, och det är vad jag förstår låga servicekostnader. Problemet med imma tycker jag känns värst, vi har trots allt en antal kalla dagar i Sverige. Tror det gäller enbart C3:orna, men får kolla det. Trevliga bilar att köra tycker jag dock, har provat c4 och C5. Inte C4gp dock.

Jag talar ofta med mig själv - ibland behöver man en experts åsikt

Tack - ska nog kolla in Zafiran också. Ingen som vill slå ett slag för de 7-sitsiga SUV:arna jag nämnde?

maskotten wrote:
Tack - ska nog kolla in Zafiran också. Ingen som vill slå ett slag för de 7-sitsiga SUV:arna jag nämnde?

Nja vill du ha en halv törstig tung bil med onödig fyrhjulsdrift och högre kostnader på Pricis allt så.
Har du tittat på en alhambra, kan vara ett alternativ.

Mina tidigare bilars förbrukningar på spritmonitor.. https://www.spritmonitor.de/en/detail/836524.html https://www.spritmonitor.de/en/detail/756137.html https://www.spritmonitor.de/en/detail/1120549.html

Har en C3 Picasso diesel snart 15 000 mil (ligger på 14500 nu). Inga som helst problem med värme eller imma. Klarat vintrar ner mot -30 grader på morgnarna (vintrarna 09/10 och 10/11). Klimatanläggningen fungerar bra. Överlag problemfri bil. Bytt bromsar och liknande slitage. Besiktigad utan anmärkning. Allt fungerar precis som det ska.

C4 Grand Picasso är en utmärkt bil. Hög komfort, fantastiska stolar.
Ett tips är nya Espace, kom för några år sedan, mycket fin bil dock fortfarande dyr som begagnad.

Minibussarna drar i regel mindre bränsle än SUVarna (lägre luftmotstånd och ofta lägre vikt) Fiat Freemont känns lite gamnalmodig och den är rätt törstig på bränsle. Samma gäller Kia Sorento och Captiva. Men av dem så har Freemont iaf bästa komforten.

Zafiran är bullrig med stötig fjädring tycker jag, och plastig. Inte så snål heller.

Peugeot 5008 (förra modellen) kan vara ett alternativ, samma plattform och teknik som C4 Grand Picasso men lite fastare fjädring och styrning som gör den roligare att köra mer personbilslik och mindre av busskänsla när man kör, samtidigt som den fortfarande är bekväm. Högre kvalitet på inredning tycker jag än Zafiran, mer premium. I praktiken liknande utrymmen som C4 Grand Picasso. En snygg bil tycker jag. Bästa versionen är den ansiktslyfta.

Peugeot 5008 Active 1.6 BlueHDI diesel på 120 hk med EAT6 lådan kan du hitta för 170-180 tkr av 2016 eller 2015 års modell med ca 3000 mil på mätaren, ett kap! Klimatanläggning och allt man behöver. Snål, stark, bekväm. Mycket prisvärd.

Undvik versioner med den äldre ETG lådan.

MPV:ar är ju generellt vettigare än suvar om man inte specifikt behöver högre markfrigång eller fyrhjulsdrift. De är rymligare, mer smidiga, snålare t ex. S-Max är en kanonbil men tyvärr avspeglar det sig också på beg-priserna som är väldigt höga. C4 GP är mer prisvärd och tydligen väldigt bekväm. Sen finns ju Peugeot 5008 också, en doldis som kanske inte känns jättemodern längre men det är en både vettig och prisvärd bil. Touran har ett tveksamt kvalitetsrykte och Captiva ska man gå omvägar runt; dels säljs märket inte längre här och dessutom så är den en gammal modell. Zafira och Mazda 5 är säkert också vettiga liksom Freemont. Den sistnämnda bygger ju på en gammal Dodge och känns definitivt inte helt modern men den ligger också väldigt bra i pris i de aktuella årsmodellerna. Men ut och prova och köp den ni gillar mest och strunta i vad besserwissrar som t ex jag säger ;-)

Free your mind and your ass will follow.

Mazda 5 är bullrig och inte särskilt bekväm, sen säljs den inte sedan flera år. En C4 CP eller Peugeot 5008 är betydligt bekvämare och du får en nyare bil till bra pris. En 5008 av 2016 eller 2015 års modell har fortfarande nybilsgarantin kvar. En bil är som bäst sista årsmodellerna. Det har kommit en ny 5008 som är en SUV det gör att priserna sjunkit för den tidigare generationen som var en minibuss, därför är 5008 extremt prisvärd nu på begagnatmarknaden.

Har haft en Citroen C4 Grand Picasso på firman och rent egenskapsmässigt var det en trevlig vagn. Härlig komfort och trevlig dieselmotor - men välj en riktig automat. Visst, där fanns en del ergonomiska missar med mätarplaceringen uppe till höger som en dålig konstruktion, påfyllningen av adblue en annan miss (under bakersta stolen i bakluckan) och stolarna är inte lika bekväma som hos prestigebilarna.

Men bilen var super på mycket annat. Praktisk, bra sikt och fina vägegenskaper.

Men tillförlitligheten var riktigt dålig. Jag lämnade faktiskt tillbaka den i förtid. Två växellådsbyten var mer än acceptabelt på 2500 mil. Läs gärna min tråd här:

http://www.vibilagare.se/forum/vi-bilagares-forum/modellspecifikt/bristande-driftkvalitet-hos-citroen-c4-grand-picasso

MVH AL

Ett slagträ med boll kostar totalt 1 dollar och 10 cent. Slagträt kostar 1 dollar mer än bollen. Hur mycket kostar bollen?

Med reservation för att tredje sätesraden kan vara av "nödsäteskaraktär" så kan du få en fabriksny Kia Carens från typ 193 000 med 7 års nybilsgaranti. En ett eller två år gammal sådan borde kosta betydligt mindre.

Raphael wrote:
Zafiran är bullrig med stötig fjädring tycker jag, och plastig. Inte så snål heller.
Peugeot 5008 (förra modellen) kan vara ett alternativ, samma plattform och teknik som C4 Grand Picasso men lite fastare fjädring och styrning som gör den roligare att köra mer personbilslik och mindre av busskänsla när man kör, samtidigt som den fortfarande är bekväm. Högre kvalitet på inredning tycker jag än Zafiran, mer premium. I praktiken liknande utrymmen som C4 Grand Picasso. En snygg bil tycker jag. Bästa versionen är den ansiktslyfta.
Peugeot 5008 Active 1.6 BlueHDI diesel på 120 hk med EAT6 lådan kan du hitta för 170-180 tkr av 2016 eller 2015 års modell med ca 3000 mil på mätaren, ett kap! Klimatanläggning och allt man behöver. Snål, stark, bekväm. Mycket prisvärd.
Undvik versioner med den äldre ETG lådan.

Det var årsmodell 2016 på Zafira är GM/Tysk som byggt och har adaptiv fjädring är positiv komfort kallad FlexRide, i tillvalslistan (9 900 kr). http://www.vibilagare.se/test/biltester/provkorning/provkorning-opel-zafira-2016

Nya årsmodell 2017 på Zafira är PSA/Tysk som byggt. Du har provkört om det är adaptiv fjädring eller inte?
Det är ju PSA är Peugeot, Citroen och Opel samarbeta med samma plattform, motor och växellådan.

Min nuvarande Fabia https://www.spritmonitor.de/en/detail/990314.html Dåvarande Astra https://www.spritmonitor.de/en/detail/858751.html

Har själv tre barn och köpte en C4 Grand Picasso (2014). Mycket nöjd med bilen. Tre barnstolar kan placeras i baksätet. Axelavståndet är 284cm vilket gör att benutrymmet är i en klass för sig. Man lastar mer än en V70 och framstolen kan fällas fram. Dock är de två uppfällbara stolarna endast för barn upp till ca 10år. Vill du ha mer utrymme titta på Seat Alhambra/VW Sharan. Ford S-Max också ett bra val.

Tack för alla kommentarer - hjälpte för att guida mig rätt :). Igår blev en Opel Zafira Tourer 1.6 CNG ecoFLEX 2013 för några tiotusenlappar under vår budget. Efter en dags körande känner vi oss nöjda och jag hoppas att det fortsätter så.

Jag har haft 3 st 7-sitsiga de senaste 10 åren (Toyota Verso, Seat Alhambra och nu en Skoda Kodiaq) och behöver du inte frigången så är Alhambran bland det bättre du kan köpa. Bland de tystare bilar du kommer att köra i ditt liv, mycket välisolerad. Mycket bra utrymmen och fullstora säten i tredje raden. Lastutrymme som räcker till om du bara behöver fem säten på semestern. Allt ryms under insynsskyddet (895 liter). Tre barnstolar som kan placeras och justeras var för sig i baksätet. Axelavstånd 291cm innebär att jag som är 190cm kan sitta bakom mig själv med raka ben. Detta är samma bil som en VW Sharan förutom lite plåt/plastbitar och nån finess men kostar 100k mindre då du slänger på utrustning.

Släng upp lite mer kosing och en Q7 skulle nog sitta som en smäck. Fantastiskt åk och de två gånger om året jag använder sista två sitsar får man väl bara lida lite den stunden. Jag själv (180 cm) sitter väl lätt nackböjd där men med dryckeshållaren kan man lätt hålla humöret uppe ändå.In och ursteget till sista raden kräver dock en aning vighet.

@ Raket Jensen:

Motivera gärna varför du som väldigt nyreggad på forumet tar ett nick som alla sammankopplar med den misstänkta mördaren Peter Madsen alias " Raket Madsen" . Intresserad av din avsikt.. Dessutom är Q7 ett uruselt och orealistiskt alternativ enligt TS premisser.

Free your mind and your ass will follow.

Rålle G. wrote:
@ Raket Jensen:
Motivera gärna varför du som väldigt nyreggad på forumet tar ett nick som alla sammankopplar med den misstänkta mördaren Peter Madsen alias " Raket Madsen" . Intresserad av din avsikt.. Dessutom är Q7 ett uruselt och orealistiskt alternativ enligt TS premisser.

Alla väljer sina egna namn och jag finner absolut inget stötande med Raket Jensen (däremot ogillar jag särskrivningar). Dessutom är Madsen enbart misstänkt. Ej fälld. Oskyldig tills motsatsen är bevisad som det så vackert heter.

Okey Xantho,....

Du är nog ganska ensam med den åsikten. Peter Madsen har ju för i h-vete i förhör erkänt brott mot griftefriden.... Men du får väl tycka vad du vill. Men frågan till nicket Raket Jensen kvarstår.

Free your mind and your ass will follow.

Lägg till ny kommentar

Hej!

Vi har förståelse för att du använder adblocker, men hoppas att du kan stänga av den för vår sajt. Annonser är en förutsättning för att vi ska kunna fortsätta att driva sajten.