Vi Bilägares forum

Tesla Powerwall

Tesla Powerwall

Hej, 

 

Har en solcellsanläggning hemma som jag funderar på att komplettera med en ackumulator. Såg att Tesla verkar ha en riktigt fin lösning https://www.tesla.com/powerwall 

Någon som har erfarenheter av sådana här lösningar? Är ju trevligt att kunna ladda både bilar och driva bergvärme, mobiler och gud vet alla strömförbrukare med hjälp av en sådan här lösning. 

Tycker det verkar vara ett aptitligt sätt för att bli helt självförsörjande på el...:) 

MVH AL

2022-04-06 09:19
Scio me nihil scire.

Kommentarer

Det känns naturligtvis bekvämt att vara självförsörjande på energi, men då får man värdera andra fördelar än ekonomi.
Det finns ju flera metoder att ackumulera energi än att använda batterier och som sedan länge använts med varierat resultat.
Gemensamt för de flesta system är att de är väldigt svåra att räkna hem ekonomiskt, när de skulle kunna börja generera vinst är de utslitna!
Men med helt egen energiförsörjning, och om har man tur, kanske man inte behöver ha med så många myndigheter att göra och det kan ju vara värt en del.

Uppdaterat: 2022-04-06 09:49
Varje Saab är värd att vårdas och bevaras, sådana bilar görs inte längre

Nisse: Jag var i kontakt med E.ON om deras lösning också och där avrådde man mig av ungefär de argumenten som du la fram (förutom att de inte har några ackumulatorer att tillhandahålla då de är slut på världsmarknaden)...

De tyckte jag skulle sälja tillbaka mitt överskott till dem istället:-) men det är liksom inte riktigt vad jag är ute efter. Är mer inne på att bli självförsörjande, just för att slippa bli beroende av några politiker som hittar på det ena eller andra, eller när VP stänger av kraftverken eller vad han nu hittar på... Är ju också glad i att kunna förutse framtiden, utfall att det skulle bli ransonering eller liknande.

Såg även en annan lösning. https://www.windforce.se/vindkraftverk.php

Här kan man få ut någonstans kring 600W och det räcker ju till att driva TV:n på kvällen i alla fall (räknat på en extra stooor TV och extra lång kväll:-))...

Vad menar du f.ö med alternativa metoder?

MVH AL

2022-04-06 10:12
Scio me nihil scire.

Förr pratade man om att ha en tystgående stationär stirlingmotor i källaren som elgenerator. Stirling lär kunna gå att köra på de flesta flytande bränslen. Vet inte om det numera är något alternativ.

2022-04-06 10:57

A.L
Vätgasackumulering är väl det närmaste man tänker på. Lite pyssligt och kanske inte så energieffektiva men det passar bättre statiskt än mobilt.
Problemet med batteri är ju laddcyklerna.
Man anger 2500, men de går åt snabbt, två per dag!

2022-04-06 11:39
Varje Saab är värd att vårdas och bevaras, sådana bilar görs inte längre

Att kunna ansluta batterier till solcellsanläggning är helt rätt, tycker jag. Har själv hållit på att ta in offerter på solcellsanläggning till vårt hustak inkl batterianläggning. Det som är lite knepigt är oftast vilken typ av växelriktare man har i sin solcellsanläggning. Är anläggningen från början inte tänkt för batterianslutning behöver växelriktaren bytas ut för att kunna ansluta batterier. Än så länge finns det inte så många växelriktare till vilka man kan ansluta vilka batterier man vill. Oftast är växelriktaren parad med en viss typ av batterier, naturligtvis från samma tillverkare. Finns en svensk tillverkare Ferro Amp till vilka man kan ansluta några olika fabrikat av batterier. Har blivit rekommenderad från några solcellsföretag att avvakta min anskaffning, för att det kommer en del nyheter på batterier för solceller under sommaren/hösten, bland annat från BMW.

2022-04-06 13:12

Hmm Tack Nisse! Jag kände inte till att det finns sådana lösningar för hemmabruk. Kan ju vara ett bra alternativ.

Skall kolla mer på det.

Har du eller någon annan någon erfarenhet av sådana installationer ?

MVH AL

2022-04-06 16:42
Scio me nihil scire.
Optimus skrev:

Att kunna ansluta batterier till solcellsanläggning är helt rätt, tycker jag. Har själv hållit på att ta in offerter på solcellsanläggning till vårt hustak inkl batterianläggning. Det som är lite knepigt är oftast vilken typ av växelriktare man har i sin solcellsanläggning. Är anläggningen från början inte tänkt för batterianslutning behöver växelriktaren bytas ut för att kunna ansluta batterier. Än så länge finns det inte så många växelriktare till vilka man kan ansluta vilka batterier man vill. Oftast är växelriktaren parad med en viss typ av batterier, naturligtvis från samma tillverkare. Finns en svensk tillverkare Ferro Amp till vilka man kan ansluta några olika fabrikat av batterier. Har blivit rekommenderad från några solcellsföretag att avvakta min anskaffning, för att det kommer en del nyheter på batterier för solceller under sommaren/hösten, bland annat från BMW.

Hittade samma information om växelriktaren. Den är ju beroende av ström för att kunna användas, plus att det finns begränsningar inbyggda.

Såg också att Teslas variant inte är här förrän tidigast 2023. Men priset tycks acceptabelt. SEK79 900 för 13,5 kw/h, någonstans kring 11- 30 000 i installation. Staten (och ni övriga skattebetalare) står för hälften;-) så jag landar någonstans på SEK50 000.

Det tycker jag inte är så farligt, även om det förstås finns begränsningar i hur många gånger man kan ladda.

MVH AL

2022-04-06 16:45
Scio me nihil scire.

Det är ett bra pris. Storsäljare på batterier för solceller, i alla fall i Stockholmsområdet, är Huawei med sin batterifamilj Luna. De köper man i steg om 5kw. Finns i 5, 10 o 15 kw. De kostar ca 50.000, 70.000 och 90.000kr.
Så 79000kr för 13,5kw är konkurrenskraftigt.

2022-04-06 19:48

Ja tack. Jag hittade deras batterier på hemsidan med de priserna och med växelriktaren inkluderad (framgår inte om den ingår i Tesla så kanske de ligger på ungefär samma prisnivå). Tillkommer installation. Tycker nog det är ganska bra pris också på Huawei.

Sedan hittade jag även en annan rolig lösning, Tesla solar roof. Det passar ju mig extra bra eftersom jag planerar att byta mitt tak inom några år (har tegel men det är ännu helt tätt och de kan ju hålla hur länge som helst). Man skulle ju kunna komplettera med fler paneler på så sätt och samtidigt använda Teslas powerwall....

Bara en tanke...

MVH AL

2022-04-06 20:10
Scio me nihil scire.

Försök få tag i LFP-batterier, håller betydligt längre och kan laddas 0-100%.
BYD och ett par till har sådana till salu hos en del företag i Sverige.

2022-04-06 20:14

Stort tack för denna information! Hittade en bra sida https://www.solshoppen.se/products/byd-b-box-premium-hvs?variant=42476859064553.

Här kan man få allt från 5kWh till 22kWh. Pris från 39 för den minsta upp till 149 000 för det stora. Jag har ju ett ganska stort hus som dessutom inte är helt tätt, så frågan är om man behöver 22 eller 12,8 kWh? Kan ju annars tänka mig att köpa ett på 12 och ett på 5 kWh då de tydligen går att koppla ihop.

Noterar en kapslingsklass om IP55 mot Tesla IP67 och det är ganska stor skillnad. Men båda kan stå placerade utomhus. Men IP67 tål damm bättre och jag har en del påverkan från salt från havet som ligger nära huset (det syns tydligt på den delen av fasaden som ligger mot vattnet). Dock vet alla att IP bara gäller när produkten testas. Efter lite påverkan brukar den där IP-ratingen inte gälla längre så jag planerar att låta mitt stå i garaget.

Noterar också att båda ger 10 års garanti på sitt batteri.

Men åter tack för ett bra tips.

MVH AL

2022-04-06 20:43
Scio me nihil scire.
A.L skrev:

Hmm Tack Nisse! Jag kände inte till att det finns sådana lösningar för hemmabruk. Kan ju vara ett bra alternativ.
Skall kolla mer på det.
Har du eller någon annan någon erfarenhet av sådana installationer ?
MVH AL

Nej ingen personlig erfarenhet, men jag jobbar delvis åt en kraftproducent och har där snappat vissa åsikter som diskuterats.
Jag ska snoka lite mera, det finns några här som har ganska mycket på fötterna med en del åsikter.

2022-04-07 12:48
Varje Saab är värd att vårdas och bevaras, sådana bilar görs inte längre