Bjkörn.R Sommardäck Är det bara bredden som skiljer 205-50.16 mot 225-50-16 när det gäller sommardäck? Uppdaterat: 2016-11-02 11:15 Kommentarer duccedriver Nä, siffrorna 50 anger profilhöjd,(höjden på däckets sida mellan vägen och fälgen) vilket är procent av bredden. Alltså 205x0,50=102,5 , 225'an är 10mm högre, 112,5mm. Detta gör 3,5 procent skillnad på rullomkretsen eller3,5km på hastighetsmätaren i 100...... Dock är det ett godkänt byte, toleransen är 5 procent på rullomkretsen. Uppdaterat: 2016-11-02 11:29 Highlander Om du vill komma så nära original omkrets som möjligt, så är det rekommenderade att gå ner till 45 profil på 225orna. (Alltså 225/45-16) Men det är som sagt inom den lagliga gränsen även med 50 profil. Motsvarande åt andra hållet också. Om original är 205/50-16 och du vill ha 225 däck, välj 225/45-16. Om original är 225/50-16 och du vill ha 205 däck, välj 205/55-16. (om det ena värdet ökar, så ska det andra minskas, och tvärt om) Uppdaterat: 2016-11-02 12:16 Bjkörn.R Tack för tipset! Uppdaterat: 2016-11-03 19:08 Denna tråd är stängd.
duccedriver Nä, siffrorna 50 anger profilhöjd,(höjden på däckets sida mellan vägen och fälgen) vilket är procent av bredden. Alltså 205x0,50=102,5 , 225'an är 10mm högre, 112,5mm. Detta gör 3,5 procent skillnad på rullomkretsen eller3,5km på hastighetsmätaren i 100...... Dock är det ett godkänt byte, toleransen är 5 procent på rullomkretsen. Uppdaterat: 2016-11-02 11:29
Highlander Om du vill komma så nära original omkrets som möjligt, så är det rekommenderade att gå ner till 45 profil på 225orna. (Alltså 225/45-16) Men det är som sagt inom den lagliga gränsen även med 50 profil. Motsvarande åt andra hållet också. Om original är 205/50-16 och du vill ha 225 däck, välj 225/45-16. Om original är 225/50-16 och du vill ha 205 däck, välj 205/55-16. (om det ena värdet ökar, så ska det andra minskas, och tvärt om) Uppdaterat: 2016-11-02 12:16
Kommentarer
Nä, siffrorna 50 anger profilhöjd,(höjden på däckets sida mellan vägen och fälgen) vilket är procent av bredden.
Alltså 205x0,50=102,5 , 225'an är 10mm högre, 112,5mm.
Detta gör 3,5 procent skillnad på rullomkretsen eller3,5km på hastighetsmätaren i 100......
Dock är det ett godkänt byte, toleransen är 5 procent på rullomkretsen.
Om du vill komma så nära original omkrets som möjligt, så är det rekommenderade att gå ner till 45 profil på 225orna.
(Alltså 225/45-16)
Men det är som sagt inom den lagliga gränsen även med 50 profil.
Motsvarande åt andra hållet också.
Om original är 205/50-16 och du vill ha 225 däck, välj 225/45-16.
Om original är 225/50-16 och du vill ha 205 däck, välj 205/55-16.
(om det ena värdet ökar, så ska det andra minskas, och tvärt om)
Tack för tipset!
Denna tråd är stängd.