Sälja begagnad

20 inlägg 0 nya
Sälja begagnad

En okänd person ringde söndag och vill köpa min begagnade avställda bil. Han erbjöd sig att betala direkt via swish. Jag blev lite förbluffad eftersom vi inte alls skrivit några papper etc.
Bilen är avställd, obesiktigad och oskattad.
Jag antager att det är klokt stt ordna ägarbyte innan avhämtning?
Vi kom överens om att jag skulle ringa när bilen var klar för avhämtning.
Skumt?
Jea

Gammal Toyota Corolla ? Har hört flera som fått erbjudandet i så fall....

Ägarbyte fixar du lätt med transportstyrelsens app, är dock inte 100 på om det går om bilen är avställd.
Sen krävs det även att köparen har ett svenskt körkort.

– Har du sett den nya filmen om lastbilar? – Nä, men jag har sett trailern.

Pengarna insatta på mitt konto vis swish! Så skulle i varje fall jag inte köpa bil. Vi har ju inte ens gjort affär utan bara diskuterat fram ett pris.

Det är väl bara att skriva ägarbyte när han kommer och hämtar bilen även om det hela låter lite märkligt. Fast ett svenskt körkort är väl knappast något krav eftersom man kan kryssa för om bilen ska exporteras till något annat land. Dock är en giltig id handling ett krav.

Däcksparkare, snackepettrar, testpiloter och drömmare undanbedes, vänligen men bestämt.

@Minimats1 det är bara om man ska byta ägare via appen, då måste man ha KK

– Har du sett den nya filmen om lastbilar? – Nä, men jag har sett trailern.

Ägarbyte genomfört! Puh. Han ska tydligen sälja vidare till baltikum. Eller plocka reservdelar o sälja.

Vad var det för bil om man får fråga?

Däcksparkare, snackepettrar, testpiloter och drömmare undanbedes, vänligen men bestämt.

Rav4 02

Toyota alltså - min gissning var i alla fall till 50 % rätt...:) Tydligen nån/några som satt i system att köpa upp gamla Toyotor och exportera dom till länder där det inte är lika vanligt med nyare bilar och där man tydligen kan få hyggligt betat för dessa gamlingar.

Pi, och varför är det sånt sug efter beggade Toyotor enl dig? ;)

Gamla beggade Toyotor är ofta enkla att meka med. Sen tror jag säkert att dom också fungerar bra just för att dom är förhållandevis enkla till konstruktionen och hade bra grundkvalitet. Rimligen borde t ex motsvarande Mazdor också ligga i ungefär samma segment kan man tycka.

Pi, konstigt, liknande vad jag sagt och du har du sagt emot och menat att jag har fel. Kommunikation är tydligen svårt.

Inte så konstigt, Vidstige. Ingen har påstått att Toyota har dålig kvalitet på sina bilar - det många sagt är att skillnaden till övriga märken blivit mycket mindre eller kanske t o m helt reducerats på deras nuvarande sortiment. Det vi snackar här är äldre Toyotor - TS var en -02 och kompisens Corolla (som han inte sålt) är en -04. Den har visserligen inte gått så långt (13.000 mil tror jag) men är i förvånansvärt bra skick så skall man döma av just det exemplaret så var kvaliteten bra på den tiden - även om min dåvarande nya Corolla inte upplevdes som bättre än t ex Golf eller Focus som jag hade vid ungefär samma tid. Så jag har inte "sagt emot" när det gäller lite äldre Toyotor - de är de nya som jag inte tror ligger speciellt mycket före många andra märken kvalitetsmässigt.

Pi, ok så du menar alltså att det utländska intresset för att köpa svenska Toyotor kommer minska då? Vilka årsmodeller är absolut det högsta för intresset? Är det 04 gränsen går vid? Sen sjunker alltså kvalitén enl dig och blir medelmåttig?

Nu börjar du åter bli lika tjatig som tidigare, Vidstige. Tyckte att du förändrat dig till det bättre ett tag så håll gärna fast vid det istället. Och du måste förstå att jag inte har nåt exakt svar på din senaste fråga. Men nuvarande generationer är jag tveksamma till om dom verkligen är bättre kvalitetsmässigt än konkurrenterna - t ex nuvarande Auris.

Pi, vet inte, uppfattar dig som rätt tjatig också, så det är väl ömsesidigt då. Men då vet jag att du inte vet så vi får stanna där.

Inget nytt.....
När jag behövde en gammal pickup ett tag, var det ruskiga överpriser på kingcab och mazda b serien.
gamla åttiotalare, dom var bristvara.
Hittade dock en fungerande 87a på en gödselstack....
2000 spänn, ett par månader senare behövde jag den inte längre, när jag annonserade bjöd köparna över varann, slutade på 13000....
Vartenda exemplar som såldes exporterades till afrika.
4wd och diesel var dock helt ointressant, det var helt klart det mekaniskt enkla som gällde.
Corollor gick samma väg....

Absolut, frågan är dock vad som händer med mer komplicerade Toyotor (nyare än 04) då när dom kommer ner i pris. Om stora intresset från Afrika kvarstår, minskar eller till och med ökar. Sen kan man ju tycka att redan en RAV4 02, inte är så himla enkel, inte nån 80-talare direkt.

Kanske inte lika enkel, men å andra sidan har östeuropeer bättre resurser än afrikaner i bushen, dessutom har dom fler asfalterade vägar.....
Kan dom importera uttjänta lyxmercor och audi från tyskland, klarar dom säkert en toyota också.

Lägg till ny kommentar

Hej!

Vi har förståelse för att du använder adblocker, men hoppas att du kan stänga av den för vår sajt. Annonser är en förutsättning för att vi ska kunna fortsätta att driva sajten.