Råd inför köp med finansiering

23 inlägg 0 nya
Råd inför köp med finansiering

Hej!
Har alltid köpt bil kontant för hela summan innan, men har inte den möjligheten nu när jag behöver en större bil.
Har alltså aldrig tagit ett lån för att köpa bil eller köpt på avbetalning så skulle vilja ha lite råd angående hur man ska tänka gällande insats och slutskuld etc.
Är det allmänt bättre att finansiera genom bilfirman eller ska man ta ett banklån?
Hur funkar det egentligen med slutskulden? Jag förstår att man kan sälja tillbaka bilen till firman, så slutskulden läggs över på nästa bil man köper? Låter krångligt

Om inte bilfirman har bra räntor är banklån bäst och då helst som bottenlån i bostad.
Ett tips är att amortera minst så mycket så att du har samma eller större kontantinsats vid nästa bilbyte.
Dvs om du vill byta om 3 år igen ska du åtminstone ha samma möjlighet som idag avseende kontantinsats.
Det betyder att du ska amortera minst den förväntade värdeminskningen under de tre åren.
Köper du en bil för 300000:- kan det handla om 120-150000 i värdeminskning åtminstone på tre år vilket betyder 3300-4200:- i amortering varje månad plus ränta.

junkers wrote:
Om inte bilfirman har bra räntor är banklån bäst och då helst som bottenlån i bostad.
Ett tips är att amortera minst så mycket så att du har samma eller större kontantinsats vid nästa bilbyte.
Dvs om du vill byta om 3 år igen ska du åtminstone ha samma möjlighet som idag avseende kontantinsats.
Det betyder att du ska amortera minst den förväntade värdeminskningen under de tre åren.
Köper du en bil för 300000:- kan det handla om 120-150000 i värdeminskning åtminstone på tre år vilket betyder 3300-4200:- i amortering varje månad plus ränta.

Du glömde räkna bort kontantinsatsen på minst 20%
Bil 300.000kr
Kontantinsats 60.000kr
Skuld 240.000kr
36 mån 50% av priset dvs restskuld 150.000kr
Belopp att amortera 90.000kr
Månadsamortering 2.500kr
Räkna på 4% ränta
Snitträntekostnad/månad ca. 600kr
Totalt amortering + ränta ca 3.100kr/månad

Jag hade nog kollat med banken där du är kund, blancolån heter det väl? Då lånar du utan att blanda in bilen som säkerhet för lånet. Blir du arbetslös, skillsmässa, sjuk eller liknande så kan du sälja av bilen och få loss cash. Köper du med vanligt billån så är bilen låst till skulden med en kreditspärr som gör att du måste lösa lånet innan du kan sälja bilen.

Använd någon lånjämförelse-tjänst typ advisa. Bara en kreditupplysning och många banker lämnar offert, det skiljer ganska mycket mellan bankernas erbjudanden.

Lånar man på bank med bostaden som säkerhet för lägre ränta, så kan man ju bli av med bostaden, om allt skiter sig genom sjukdom arbetslöshet m.m. Det måste man vara införstådd med.

Det är inte lätt att vara enögd, för då har man dubbelt så svårt att se sanningen!

Köp bilen hos handlare med kampanjränta.
Har sett 0,99% och 1,99%
Finns ingen anledning att varesig blanda in hus eller bank då de inte kan matcha dessa räntor. Ev på huset då, men är väl bara dumt för nån tia i månaden.
Så mitt råd, pressa handlaren på räntesatsen på lånet.

Min situation gör att jag kan max lägga 30000 som insats vilket ger en bil som kan kosta som mest 150000 om man går efter vad de flesta bilfirmor vill ha som minsta insats. Jag har ingen bostad att använda som säkerhet.
Är det fortfarande mer lönsamt med banklån i mitt fall?
Förövrigt kan nämnas att jag tittar på sju-sitsiga bilar typ Ford S-max, Touran etc

Astrapöjk wrote:
Min situation gör att jag kan max lägga 30000 som insats vilket ger en bil som kan kosta som mest 150000 om man går efter vad de flesta bilfirmor vill ha som minsta insats. Jag har ingen bostad att använda som säkerhet.
Är det fortfarande mer lönsamt med banklån i mitt fall?
Förövrigt kan nämnas att jag tittar på sju-sitsiga bilar typ Ford S-max, Touran etc

Är aldrig lönsamt att låna pengar, bara olika dyrt :)
Kolla först vad du kan få för ränta hos handlaren. Sedan så brukar ju fackförbunden ha olika avtal med banker om medlemslån, till exempel till en bil, med oftast hyfsat låg ränta.
Men tror inte du får ett blankolån i en bank billigare än vad handlarna kan erbjuda.

Banken ligger på strax under 5% för ett blancolån nu. Ett lån på 120,000kr kostar under 350kr/mån i ränta. 1% i ränta kostar dig 70kr/mån. Så räntekostnaden skiljer inga astronomsummor om du bara ska låna 120K. För mig skulle ägandet av bilen utan lånet som säkerhet vara prio ett. Lägger du dina 30K i kontantinsats och lånar resten som blanco så kan man förenklat säga att du vid oförutsedd händelse bara loosar dina 30K och kan casha lånet. Eller använda pengarna från försäljningen till annat innan du kommer på fötter igen.

Företagens ”ränteerbjudande” brukar ofta ha nån hake. Antingen får du betala det på priset på bilen du köper eller så är det nån hyllvärmare som ingen vill ha.

FXX, Blancolån brukar vara individuellt prissatta baserat på, lön, skulder, betalningsförmåga, ev gamla betalnibgsanmärkningar mm.
Så snarare är väl 5% att se som ett lägsta pris.
Ser jag på min bank så är ”normalpris” 8,3% för ett blacolån, har du lån och besparingar i banken så kostar det 5,55%
Men du kanske har en extra givmild bank FXX.

Håller med flat7,gör en koll med advisa....du får förslag från upp till ca 30 banker om jag inte minns fel med en kreditupplysning....
Skiljer väldigt mycket men tror Ica-banken var billigast bland dom kända jag känner till....sen beror det på avbetalningstiden vilken ränta du får...

Vår nya Volvo XC60 som levereras vecka 39 har jag finansierat på huset via SBAB till fast ränta på 1,99% och tre års löptid. Ett annat tips är att kolla vilken ränta man kan få på JAK medlemsbank. Kan hända kan föräldrar / syskon borga för Astrapöjks lån och på så vis kapa räntan. Även om det inte skiljer så mycket i reda pengar på ett mindre lånebelopp ska man av princip inte gynna de penningkära bankerna som har onödigt hög räntesats. Man ska tillika se till att inte betala onödiga avgifter som tex faktureringsavgift etc. Att binda räntan på dagens låga räntenivå är att föredra även om räntan på kort sikt KAN gå ner något ytterligare. Att köpa en Ford S max är dessutom ett bra köp särskilt med en klimatsmart dieselmotor och automatlåda.

- Att springa utan att ha polisen efter sig, tyder på psykisk obalans.

Guran, jag har aldrig tagit nått blancolån så jag gick in på seb.se och kollade på lån om man är med i nått fack. Där står det följande:
”Aktuell medlemslåneränta är för närvarande 4,93 %. En kreditprövning görs alltid. Det får inte finnas några betalningsanmärkningar och lägsta årsinkomst är 190 000 kr. Om den rörliga årsräntan är 4,93 %, blir den effektiva räntan 5,04 % för ett annuitetslån på 100 000 kronor upplagt på 5 år (60 återbetalningstillfällen), utan uppläggningsavgift. Det totala beloppet att betala, vid oförändrad ränta blir 113 035 kronor och din månadskostnad blir 1 884 kronor. Årsränta per 2019-02-01.”

Mig veterligen har inte Invges höjt räntan senaste halvåret, så 4,93% får man hos Seb iaf. som medlem i nått av fackförbunden där.

Edit: Nordea erbjuder samma medlemslån till 4,65% ränta.

Stoor, hur lyckas du få den räntan på 3 års löptid? Det spelar ingen roll vilka siffror jag som ickekund skriver i rutorna så kommer jag upp i max 1,64% på 3-årig bindning.
https://www.sbab.se/#interest-calculation-section

Fxx:
Jag band räntan i slutet av april då jag beställde XC60n väl medveten om att räntan skulle kunna sjunka lite till men samtidigt ville jag inte riskera det räntekaos som skulle kunnat inträffat i spåren av handelskonflikten mellan USA och Kina. Bilen kostade strax under 540 000 kr efter 10% rabatt och på den prisnivån påverkas månadsavgiften i tämligen stor grad om räntan skulle ta ett skutt norrut. Därför band jag räntan där och då. En räntebana på under två procent plus / minus några räntepunkter är billigt ändå om man betänker att på 90 talet var det inte alls ovanligt med en nominell ränta på runt 15%.

- Att springa utan att ha polisen efter sig, tyder på psykisk obalans.

Stoor, okej, det förklarar ju saken. Ja räntan är på gränsen till löjlig idag. 1,2% är inga problem på en bostad, ränteavdrag på det, 1MSek kostar 700kr/mån i nettoränta.

Guran wrote:
junkers wrote:Om inte bilfirman har bra räntor är banklån bäst och då helst som bottenlån i bostad.
Ett tips är att amortera minst så mycket så att du har samma eller större kontantinsats vid nästa bilbyte.
Dvs om du vill byta om 3 år igen ska du åtminstone ha samma möjlighet som idag avseende kontantinsats.
Det betyder att du ska amortera minst den förväntade värdeminskningen under de tre åren.
Köper du en bil för 300000:- kan det handla om 120-150000 i värdeminskning åtminstone på tre år vilket betyder 3300-4200:- i amortering varje månad plus ränta.
Du glömde räkna bort kontantinsatsen på minst 20%
Bil 300.000kr
Kontantinsats 60.000kr
Skuld 240.000kr
36 mån 50% av priset dvs restskuld 150.000kr
Belopp att amortera 90.000kr
Månadsamortering 2.500kr
Räkna på 4% ränta
Snitträntekostnad/månad ca. 600kr
Totalt amortering + ränta ca 3.100kr/månad

Nej det glömde jag i te för du vill väl ha kontantinsats nästa gång du byter?
Det enda rimliga är att amortera minst hela förväntade värdeminskningen annars har du ingen kontantinsats vid nästa bilbyte.

junkers wrote:
Guran wrote:junkers wrote:Om inte bilfirman har bra räntor är banklån bäst och då helst som bottenlån i bostad.
Ett tips är att amortera minst så mycket så att du har samma eller större kontantinsats vid nästa bilbyte.
Dvs om du vill byta om 3 år igen ska du åtminstone ha samma möjlighet som idag avseende kontantinsats.
Det betyder att du ska amortera minst den förväntade värdeminskningen under de tre åren.
Köper du en bil för 300000:- kan det handla om 120-150000 i värdeminskning åtminstone på tre år vilket betyder 3300-4200:- i amortering varje månad plus ränta.
Du glömde räkna bort kontantinsatsen på minst 20%
Bil 300.000kr
Kontantinsats 60.000kr
Skuld 240.000kr
36 mån 50% av priset dvs restskuld 150.000kr
Belopp att amortera 90.000kr
Månadsamortering 2.500kr
Räkna på 4% ränta
Snitträntekostnad/månad ca. 600kr
Totalt amortering + ränta ca 3.100kr/månad
Nej det glömde jag i te för du vill väl ha kontantinsats nästa gång du byter?
Det enda rimliga är att amortera minst hela förväntade värdeminskningen annars har du ingen kontantinsats vid nästa bilbyte.

Jag räknade med att kontantinsatsen är första amorteringen av värdeminskningen som jag antog till 50%. Men visst räknar du att även amortera ned till 30% restvärde så att du har 20% till kommande kontantinsats i värdet i bilen så är det ju riktigt.

Ja det är väl rimligt annars har du 0:- efter tre år till nästa bilköp.

junkers wrote:
Ja det är väl rimligt annars har du 0:- efter tre år till nästa bilköp.

Alternativt spara du och hoppas då lite bättre avkastning och har till kontantinsats och lite till.
Alternativt förlänger du lånet och behåller bilen. Blir nog billigast och du vet ju hur bilen är vårdad. Men bilbytarsuget brukar tyvärr ta vid tidigare.

Lägg till ny kommentar

Hej!

Vi har förståelse för att du använder adblocker, men hoppas att du kan stänga av den för vår sajt. Annonser är en förutsättning för att vi ska kunna fortsätta att driva sajten.