Vi Bilägares forum

Råd efterlyses: äga eller privatleasa en Touran 1.2 TSI

Råd efterlyses: äga eller privatleasa en Touran 1.2 TSI

Hej,
efter att ha provkört de flesta kompakta (max 4.65 m långa) MPV bilarna på marknaden så stod valet till slut mellan Citroen Grand Picasso 1.2 Puretech och VW Touran 1.2 TSI. Att det blev en Touran berodde primärt på två saker: den var utrustad som standard med adaptiv farthållare + front assist och city emergency brake. För att få detta på Picasso var man tvungen att välja ett paket som kallas "Shine" till ett pris som vida överstiger min budget på 220kSEK. Riktigt dåligt Citroen! Förutom denna säkerhetsaspekt så är priset på nya Touran attraktivt:
För 199.900 SEK får man pluspaket (Air Care 3-zons automatisk klimatanläggning, LED-strålkastare med LED-varselljus, parkeringssensor fram & bak). Jag köper till dragpaket (inklusive backkamera) för 8900SEK samt
familypaketet (solskydsgardiner, elektroniskt barnlås, elektronisk röstförstärkning) för 1700SEK. Vinterdäck på 16" originallättmetallfälg tillkommer för 9968SEK. Totalpriset hamnar på 220.468 SEK. Om jag väljer att köpa bilen kommer jag att teckna ett förmånligt serviceavtal (99SEk/mån under tre år --> 3564 SEK).

Tanken var att behålla denna bilen länge som möjligt men givet att el/plug-in hybrider blir vettigt prissatta inom tre år så är det sannolikt att jag byter bil inom tre år trots allt. Givet att man byter bil efter tre år vilket alternativ hade ni valt av nedanstående:

a) Kostnad privatleasing inkl vinterdäck och ovannämnda tillägg: 2820 SEK/mån --> 101.520 SEK för 36mån
b) Kontantkostnad inklusive alla tillval samt service: 224.032 SEK

Jag kommer i bägge fallen köra 4500mil efter 3 år. Kan man få mer än 122.512 för en välhållen Touran efter tre år,
det är frågan.Spontant tycker man ju att restvärdet borde vara högre än 122kSEK, vad anser panelen?

Uppdaterat: 2017-11-19 17:28

Kommentarer

Inbytespriset ligger nog nära de 122 men om du säljer privat kanske det blir ngt mer.
Touran är väl knappast en bil som är jättepopulär så det kan ju avspegla sig i andrahandsvärdet.

Uppdaterat: 2017-11-19 19:37

Jag tog regnumret på en 2014 och kollade på bilpriser och den värderades till vid privatköp 114-125000:-
Inbytespriser ligger ju lägre så som sagt hugget som stucket.

Uppdaterat: 2017-11-19 19:41

Restvärdet kan nog stämma, runt 60% av värdet är nog max vad som återstår efter 3 år. Jag tycker det är lite lågt räknat, men visst här betyder också körd sträcka rätt mycket i början av bilens liv. Jag tror du gjorde rätt val av bil. Jag hade aktat mig för leasing, du betalar rätt mycket och det enda positiva i sammanhanget är att du kan lämna in bilen efter 3 år och välja nytt. Jag hade köpt bilen om jag varit säker på att jag kommer att behålla den länge, för det blir oftast det billigaste ägandet. Är du istället inne på att du kanske tröttnar på bilen och vill byta ofta, hade jag valt leasing av bilen. Det händer mycket på marknaden just nu, men oavsett så tror jag att bilen du valt kommer att vara hyfsat eftertraktad om du väljer bensin motor, och en snål bil men samtidigt en bil med mycket säkerhetsförhöjande saker som autobroms mm. Jag ger dig ett tredje alternativ, eftersom du ändå är inne på att byta efter 3 år, skulle det inte vara bättre att köpa en bil som är 1-3 år gammal, äga den ca 3-4 år och sedan sälja den? Annars låter det som du är inne på leasing av bilen i 3 år, skaffa nytt. Hoppas jag inte förvirrade dig ännu mer. Läs leasing avtalet NOGA innan du skriver under, så att du har full koll och inte drabbas av extrakostnader som gärna skrivs in och inte belyses av företaget som håller i leasingen. Lycka till!

Uppdaterat: 2017-11-19 22:04
Styggavargen

Hur man än vrider och vänder på sig så har man alltid ändan där bak...Men vid närmare eftertanke är det nog klokast att köpa bilen eftersom jag inte vet säkert om jag kommer att behålla den mer än tre år.
Styggavargen: om jag skulle köpa en begagnad Touran så vill jag ha den nya generationen baserad på MQB plattformen (mkt bättre utrymme och längre axelavstånd) som kom senhösten 2015 (årsm.16). Det finns några fåtal begagnade att välja på men de är tillverkade -16 och kostar 199.900. De saknar dragkrok men man kan förvisso få den starkare (och törstigare) 1.4 TSI motorn. Min kommer att byggas vecka 3 2018 med leverans början av mars. Jag får tre års nybilsgaranti (kors i taket VW!) samt årsmodell -18. Ibland har man tur! Fick idag tag på VW original 16" vinterdäck på lättmetallfälgar med friktionsdäck som suttit på en Sharan som i princip var i nyskick för 5000kr. Kommer därmed att få råd att köpa till en ergoactive förarstol. Imorgon skriver jag på köpekontraktet.

Uppdaterat: 2017-11-20 00:21

Gratulerar till en bra bil, knauer. Du kommer säkert att bli nöjd med din Touran.

Uppdaterat: 2017-11-20 08:40
Lås inga trådar.

Grattis! Verkar vara mycket bil för pengarna, aktiv röstförstärkning låter intressant. Är den tvåvägs?

Överlag så verkar många andra tillverkare än de i VAG-gruppen stoppa in riktigt bra utrustning såsom adaptiv farthållare (vital enligt mig) i högsta utrustningspaketet och ofta med krav på val av större motor (Hyundai, Opel, Honda mfl).

Uppdaterat: 2017-11-20 09:22

Adaptiv farthållare som standardutrustning i alla utrustningsnivåer är guld värd och där har främst VW Golf 7 varit föregångaren eftersom den haft bl a denna funktion (och t ex autobroms) som standard redan sedan introduktionen som 2013 års modell - och då var den ensam i klassen om detta. Dessutom el-handbroms med autohold vilket är en annan finess som man tyvärr blir bortskämd med även om den säkert är enklare att undvara än den adaptiva farthållaren.
Grattis till nya bilen och jag tror säkert att du blir nöjd.

Uppdaterat: 2017-11-20 09:36

Då var kontraktet påskrivet! Unnade mig även en ergoActive förarstol, utdragbart/höjbart lårstöd kommer att göra längre strapatser mer bekväma.
fredl: röstförstärkningen är inte tvåvägs (mikrofon finns endast framtill, men pappa slipper skrika i alla fall :)).
Man får lyfta på hatten för VW som implementerat adaptiv farthållare/autobroms som standard även på instegsmodeller. Det var det som var direkt avgörande för min del att jag blev VW kund. Cirkeln är nu sluten, då min första bil var en Golf II med 75hk förgasarmotor.

Uppdaterat: 2017-11-20 19:14

Vad kul!
Undrar en sak....vad tyckte du om 1,2 motorn?
Touranen är ju inte den lättaste bilen.

Uppdaterat: 2017-11-20 20:17

Touranen har blivit 62kg lättare trots att yttermåtten ökats. Jag tycker att 1.2 motorn är förvånansvärt pigg. Nu var förvisso bilen långtifrån fullastad men jag är övertygad om att motorn är fullt tillräcklig även när den är fullastad. Klart att den inte kommer att vara en raket. Motorn morrar vid kraftig acceleration men vid konstant fart så är motorljudet lågt. Vid tomgång hörs knappt motorn och den känns helt vibrationsfri. En annan sak som jag noterade är att start/stopp funktionen är nästan omärkbar, här har VW lyckas väldigt bra. DEn manuella lådan ett under av exakthet. Tilläggas bör att jag även testade 150 hk TSI motorn och DSG 7 lådan, och jag ska inte sticka under stol med att den körupplevelsen var extremt behaglig. Hade jag haft tillräckligt med pengar hade jag definitivt valt den motorn/växellådan. Fast jag är ändå nöjd med 1.2 motorn och den är fullt tillräcklig i 95% av mina körningar då jag nästan uteslutande kör på motorleder/motorvägar utan mötande trafik. Jag kan tänka mig att vid omkörningar med mötande trafik då bilen är fullastad så kan den kännas undermotoriserad.

Uppdaterat: 2017-11-20 22:47

Har du förlåtit Volkswagen för det svikta förtroendet? Personligen är jag betydligt mer långsint och skulle aldrig gynna det företaget..

Uppdaterat: 2017-11-20 23:11
knauer skrev:

Touranen har blivit 62kg lättare trots att yttermåtten ökats. Jag tycker att 1.2 motorn är förvånansvärt pigg. Nu var förvisso bilen långtifrån fullastad men jag är övertygad om att motorn är fullt tillräcklig även när den är fullastad. Klart att den inte kommer att vara en raket. Motorn morrar vid kraftig acceleration men vid konstant fart så är motorljudet lågt. Vid tomgång hörs knappt motorn och den känns helt vibrationsfri. En annan sak som jag noterade är att start/stopp funktionen är nästan omärkbar, här har VW lyckas väldigt bra. DEn manuella lådan ett under av exakthet. Tilläggas bör att jag även testade 150 hk TSI motorn och DSG 7 lådan, och jag ska inte sticka under stol med att den körupplevelsen var extremt behaglig. Hade jag haft tillräckligt med pengar hade jag definitivt valt den motorn/växellådan. Fast jag är ändå nöjd med 1.2 motorn och den är fullt tillräcklig i 95% av mina körningar då jag nästan uteslutande kör på motorleder/motorvägar utan mötande trafik. Jag kan tänka mig att vid omkörningar med mötande trafik då bilen är fullastad så kan den kännas undermotoriserad.

Grattis. Är man funtad så att man kan gilla läget och undvika omkörningar när det är mycket trafik så är det inga problem ned 1,2 an.
Dessutom med adaptiva farthållaren så blir det så fulländat och man kan strässa av på ett helt annat sätt. Den är guld värd.

Uppdaterat: 2017-11-20 23:58
Mina tidigare bilars förbrukningar på spritmonitor.. https://www.spritmonitor.de/en/detail/836524.html https://www.spritmonitor.de/en/detail/756137.html https://www.spritmonitor.de/en/detail/1120549.html

Grattis, säkert ett förnuftigt köp. Gott att du fick nyste modellen och med så mycket utrustning. Min octavia har 1.4 TSI motorn med 140 hk, och den är stark och rapp men något törstig. De nya uppdaterade motorerna verkar vad jag hört snålare. Hoppas du blir nöjd med bilen!

Uppdaterat: 2017-11-21 00:02
Styggavargen

Jag måste erkänna att jag inte har höga tankar om VWs ledning. Faktum är att jag inte hade höga tankar om Touranen heller. JAg testkörde alla MPV bilar och Touranen var den bil som gav mig mest säkerhet/utrymme/finesser för 220kSEK. Med god marginal dessutom. Jag är en pragmatisk person med begränsade ekonomiska resurser och jag har inte råd att vara långsint.

Uppdaterat: 2017-11-21 00:23
knauer skrev:

Jag måste erkänna att jag inte har höga tankar om VWs ledning. Faktum är att jag inte hade höga tankar om Touranen heller. JAg testkörde alla MPV bilar och Touranen var den bil som gav mig mest säkerhet/utrymme/finesser för 220kSEK. Med god marginal dessutom. Jag är en pragmatisk person med begränsade ekonomiska resurser och jag har inte råd att vara långsint.

Låter klokt! Man ska inte vara så principfast att det slår över. Jämför t.ex. med Toyota Verso som säljs för 199.900. Den saknar ju en hel del som du får på Touranen.

Uppdaterat: 2017-11-21 02:53

Dessutom är Verson betydligt trängre. Dess tredje sätesrad är ej användbar och bagageutrymmet bara 400liter. Touranen lastar 743 liter. En sak man kanske inte tänker på är att Touranens golv är lägre jmfrt med konkurrenternas, dvs knävinkeln i andra raden är betydligt bekvämare om man tex jämför med Grand Picasso. Har man en tonåring så sittter vederbörande mer bekvämt och får ett bra lårstöd. Touranens takhöjd är dessutom bättre Andra småsaker jag noterade är att VW verkligen tänkt till och att fälla sätena är så lätt och smidigt att man häpnar. Ett helt plant lastutrymme uppenbarar sig. Vad gäller Verson så kom den 2009, det är hög tid att Toyota kommer med en ny generation. Just nu vill jag påstå att Touran är det bästa köpet i klassen.

Uppdaterat: 2017-11-21 07:18
knauer skrev:

Touranen har blivit 62kg lättare trots att yttermåtten ökats. Jag tycker att 1.2 motorn är förvånansvärt pigg. Nu var förvisso bilen långtifrån fullastad men jag är övertygad om att motorn är fullt tillräcklig även när den är fullastad. Klart att den inte kommer att vara en raket. Motorn morrar vid kraftig acceleration men vid konstant fart så är motorljudet lågt. Vid tomgång hörs knappt motorn och den känns helt vibrationsfri. En annan sak som jag noterade är att start/stopp funktionen är nästan omärkbar, här har VW lyckas väldigt bra. DEn manuella lådan ett under av exakthet. Tilläggas bör att jag även testade 150 hk TSI motorn och DSG 7 lådan, och jag ska inte sticka under stol med att den körupplevelsen var extremt behaglig. Hade jag haft tillräckligt med pengar hade jag definitivt valt den motorn/växellådan. Fast jag är ändå nöjd med 1.2 motorn och den är fullt tillräcklig i 95% av mina körningar då jag nästan uteslutande kör på motorleder/motorvägar utan mötande trafik. Jag kan tänka mig att vid omkörningar med mötande trafik då bilen är fullastad så kan den kännas undermotoriserad.

Det är tur det finns växellåda. Då brukar omkörningar lösa sig ändå i majoriteten av fallen. Övriga fall är troligen inte lämpliga för omkörningar oavsett bil, även fast mången tror att de har så bråttom så det är värt att riskera sig själv och sin omgivning.
Min gamla Mazda 6 var inget under av pigghet när den var fullastad för semestertrippen, men gick man ner en växel eller två så var det inga problem att trycka förbi ändå. Och att utnyttja det faktum att man kan accelerera upp i sin egen fil först.

Uppdaterat: 2017-11-21 07:42

Jag tycker alla beskriver det bra.
En vanlig svensson, barn familj vad är kraven.
Vissa måste ha 190 hk och diesel vridmoment men då kostar det och allt är en vanesak.
På min bil händer det att dsg växlar ner från 7an till 4an vid omkörning och då tar det undan hyfsat med mina mått mätt och det funkar för mig som stig strand sa i reklamen.

Uppdaterat: 2017-11-21 13:02
Mina tidigare bilars förbrukningar på spritmonitor.. https://www.spritmonitor.de/en/detail/836524.html https://www.spritmonitor.de/en/detail/756137.html https://www.spritmonitor.de/en/detail/1120549.html

Oftast överdriver man sina krav idag, att bilen skall klara av allt samtidigt. Man behöver fyrhjulsdrift, SUV osv.. Och små saker i sammanhanget blir nästan konstigt och komiskt som dagens krav att bilen plötsligt måste vara lite högre som ett exempel. Ibland verkar bilens syfte gå förlorad, för i slutändan handlar det om transportera folk och last ifrån A till B.

Uppdaterat: 2017-11-21 13:29
Styggavargen
Styggavargen skrev:

Oftast överdriver man sina krav idag, att bilen skall klara av allt samtidigt. Man behöver fyrhjulsdrift, SUV osv.. Och små saker i sammanhanget blir nästan konstigt och komiskt som dagens krav att bilen plötsligt måste vara lite högre som ett exempel. Ibland verkar bilens syfte gå förlorad, för i slutändan handlar det om transportera folk och last ifrån A till B.

Visst är det så. För egen del har autobroms, CarPlay och adaptiv farthållare varit absoluta krav på nästa bil. Jag lyssnat mycket på ljudböcker när jag kör och den appen finns i CarPlay, hur smidigt som helst. Adaptiv farthållare och autobroms behöver inte introduktion tror jag.

Däremot har parkeringsvärmare dykt upp och blivit ett krav efter att jag har haft det på bilar som jag har lånat hem. Hatar att frysa och parkerar ofta på ställen utan mv-uttag. En halv liter soppa extra för att slippa frysa är det lätt värt!

Uppdaterat: 2017-11-21 16:00
knauer skrev:

...Jag är en pragmatisk person med begränsade ekonomiska resurser och jag har inte råd att vara långsint.

Tänker ungefär lika även om mina ekonomiska resurser i sig räcker väl för dyrare fordon men ekonomen i mig säger att jag bör handla efter mitt behov och inte efter vad andra tycker...:)
Lycka till med bilen - har själv en Golf SV med samma drivlina och den räcker väl för normal körning. Och dina omdömen om den drivlinan stämmer till 100 % även med mina egna efrarenheter efter 5000 mil i denna bil. Visst - kör man t ex en 1,4/150 så blir man lite smått imponerad över att den är klart rappare men behovet av denna "rapphet" finns ju i praktiken inte. Och åter - den adaptiva farthållaren är verkligen guld värd och bidrar säkerr till en lägre hjärtfrekvens under främst långresor på 1+2-vägar där farten brukar variera högst avsevärt. Men jag använder den ständigt - även "hemmavid".

Uppdaterat: 2017-11-21 16:56

Finns en sak till som jag inte skulle kunna vara utan och som tyvärr fortfarande inte är standard i alla bilar och det är backkamera. Har man väl haft en bil med en bra sådan så blir detta också ett krav på följande bilar.

Uppdaterat: 2017-11-21 16:57

fredl. Adaptiv farthållare kan behöva lite tillvänjning så att man lär sig känslan att bilen saktar in och så vidare och när den är tillämplig.
Det finns dom som inte använder den efter att ha provat en gång, kanske är man konservativt lagd då.
Parkeringsvärmaren , vilken klockren grej.
Jag skulle aldrig köpa en bil utan den och både kropp och motor blir glad att vara varm i alla lägen.

Uppdaterat: 2017-11-21 17:01

Styggavargen

Fast för många som har ett konto på Vib tex så tror jag att bilen handlar om mer än att bara transportera sig från punkt A till punkt B. De flesta här har väl ett intresse och tycker att det är kul med bilar.

Jag ha ett enormt intresse och jag älskar bilar. När livet har tillåtit det så har jag köpt bilar med hjärtat och då blir det inte bilen jag behöver utan bilen jag vill ha.

Uppdaterat: 2017-11-21 17:06
Pi skrev:

Finns en sak till som jag inte skulle kunna vara utan och som tyvärr fortfarande inte är standard i alla bilar och det är backkamera. Har man väl haft en bil med en bra sådan så blir detta också ett krav på följande bilar.

Fast jag kanske sticker ut hakan igen.
I vinter slasket och grus vägs körning så är väl ändå linsen tät med dynga på 9av10 kombi bilar.
På octavian är det alltid glasklar skärm i alla lägen på grund av spolningen av linsen.
På många demo bilar har det varigt riktig dimmig bild fast hyfsat rena bilar.
VW har väl linsen bakom en lucka.
Men det kanske är standard numera på alla bilar med spolning eller lucka.
Rattvärme tyckte jag var överkurs men nu när man har det så är det inte fel att den går igång på ettan när stolsvärmen trycks igång. (Trots bränsle värmare)
Förvånad blev jag när en bil bara har värme i greppet och övre och undre halvan av ratten var -10 grader, hmm hur tänkte man här.

Uppdaterat: 2017-11-21 18:18
Mina tidigare bilars förbrukningar på spritmonitor.. https://www.spritmonitor.de/en/detail/836524.html https://www.spritmonitor.de/en/detail/756137.html https://www.spritmonitor.de/en/detail/1120549.html

mao 1000 - jo, på nuvarande bil är jag ju bortskämd med att linsen altid är ren eftersom den sitter bakom VW-emblemet. Tidigare VW har haft linsen ute i skiten men tig då som rutin att alltid ha en pappers-handduk i fick och torkade den ren när jag skulle hämta bilen på parkeringen. Men det skulle inte förvåna kmg om även VW snålat in på denna lösning och numera har linsen oskyddad - har dock inte kollat detta.
Rattvärme är ju inte heller fel och där får man väl säga att Kia varit föregångare med rättvärme som standard redan ifrån deras minsting Picanto och sen många år tillbaka.

Uppdaterat: 2017-11-21 19:37

Jag provkörde Avensis med backkamera, visst du ser exakt vart bilen kommer att komma ... men på min Skoda har jag några fjuttiga streck på lilla skärmen (radio) och lite pling-pling ljud, det liknar Asteroids spelet ifrån 80-talet, väldigt enkelt men det funkar. Dock saknar jag sensor fram, det kunde man gott ha på alla bilar som har back radar... man ser inte mycket bättre fram än bak faktiskt.

Uppdaterat: 2017-11-21 20:17
Styggavargen

Vargen. Vilken årsmodell har du?
Det stämmer inte på mina två sista octavia bilar.
Man ser exakt var bilen kommer att fara vid aktuellt rattutslag.

Uppdaterat: 2017-11-22 01:29
Mina tidigare bilars förbrukningar på spritmonitor.. https://www.spritmonitor.de/en/detail/836524.html https://www.spritmonitor.de/en/detail/756137.html https://www.spritmonitor.de/en/detail/1120549.html