Prius HSD eller bensinbil?

16 inlägg 0 nya
Prius HSD eller bensinbil?

Jag har idag varit och provkört en Toyota Prius gen 3. Det kändes som en gedigen bil.

Att köpa en sådan bil vore ett alternativ. Efter att ha hittat två stycken mygelannonser från privatsäljare med utländsk bakgrund är min tanke att i första hand köpa av handlare, åtminstone när det gäller just Prius.

Mina tre tänkta bilalternativ är:

Toyota Prius HSD 2009-2010
Ford Focus bensin automat 2008-2010
Peugeot bensin automat 2008-2010

Toyota-alternativet kostar runt 110 tkr och de andra bilarna hälften så mycket. Alla bilarna har likvärdig körsträcka runt 10.000 mil.
Bilmodellerna är framvaskade genom ett ganska omfattande läsande av olika tester och framstår alla tre som bra alternativ.

Jag har egentligen inget "riktigt" behov av bil men tänker att det kan vara trevligt mer som en bonus. Bilen ska användas för utflykter, handla prylar och bilsemester. Jag överväger att hyra ut den via Snappcar, mest för att få upp körsträckan till mer normal nivå.

Bilen kommer att stå i ett gemensamt kallgarage. Risken för parkeringsskador bör därmed kunna hållas nere.

Argumenten för Toyota är:

Låg skatt
Låg bensinförbrukning
Låga servicekostnader

Argumenten för de andra två är:

Halva inköpspriset
Sannolikt "roligare"

Jag tycker inte att "rolighet" är någon avgörande faktor men visst är det en aspekt.

Den avgörande frågan är alltså om Prius gen 3:s fördelar är tillräckligt stora för att motivera det högre priset.

Jag har sållat bort Prius gen 2 för att den är låg i baksätet. Det är gen 3 också men den skulle visst vara några centimeter högre.

Auris 2010-2011 skulle i princip kunna vara ett alternativ. Dock är utrymmet i dessa för begränsat för att t.ex. handla begagnade möbler.

Är det någon som har någon bra ide kring detta? Förslag på andra modeller som jag borde överväga är också intressant.

Om du kör så lite varför skall du ha automat.
Det är en ytterligare osäker felkälla.
En koppling kan man oftast bedöma skicket på och brukar vara problemfria.
Om du pratar focus och peugot så skulle jag säga fabia kombi.
En liten bil för fyra men störst lastutrymme och driftsäker med manuell låda och 1,2an men kolla att service och oljebyten i boken är utförda.

Mina tidigare bilars förbrukningar på spritmonitor.. https://www.spritmonitor.de/en/detail/836524.html https://www.spritmonitor.de/en/detail/756137.html https://www.spritmonitor.de/en/detail/1120549.html

Om du kör så lite, varför ska du då ha bil?
Det är väl bättre att hyra de få tillfällen du behöver bil.

Varje Saab är värd att vårdas och bevaras, sådana bilar görs inte längre

Trolltråd.

Att anklaga ­någon för att använda härskarteknik är en härskarteknik i sig (Camilla Ländin)

För "normala" bilar kan det sannolikt vara så att automat är en felkälla. Jag tolkar det som ett argument för Toyota.
Poängen med Toyota är ju just att slippa den mängd fel som "normala" bilar har - om nu inte "premien" blir hög.
Det spelar mig inte så stor roll om bilen står på verkstad en vecka ibland. Däremot spelar kostnaderna för detta stor roll.
Min filosofi har så långt varit att bil är en i grunden onödig sak som främst är en källa till kostnader.

Hur mycket man kör är en effekt av att ha bil eller inte. Att ha ett "behov" av att köra t.ex. till jobbet eller att ha valt en
bostad på en udda adress där bil är en förutsättning (utifrån storstadsförhållanden) är sådana saker som jag specifikt
planerat bort. Däremot finns det ju mycket av körmöjligheter/aktiviteter som vore trevliga men som inte blir av nu.

En faktor som är viktig är att jag behöver en bil eftersom jag har körkort. Att gå från att ta körkort till att inte ha bil är en modell som inte fungerar. Man kan däremot välja att äga bil i 5-10 år och därefter övergå till att hyra bil vid behov. Då har man gått från att vara nybörjare till att vara säker i trafiken. Den kunskapen behöver underhållas lite men dessa tusentals mil man behöver för att nå "normalnivån" får man inte ihop med lite enstaka hyrbilar "vid behov".

Om appar såsom Snappcar fungerade bättre än de rent faktiskt gör skulle de kunna vara ett alternativ till att ha bil själv.
Jag menar då att det mer eller mindre i varje kvarter fanns minst en lämplig bil att hyra och som var hyfsat flexibelt tillgänglig.
Som det är nu är själva appen rätt kass. Den ser bra ut men när man ska använda den är mängden krångel rätt betydande.
Jag använder Airbnb mycket och har den appen som måttstock. Airbnb är ungefär som Amazon när det gäller internetbutiker, alltså många mil före andra aktörer. Airbnb är perfekt på det sättet att allt ansvar för att uppdatera kalender, lägga in villkor etc. läggs på uthyraren. Den som inte har allting i perfekt ordning straffar ut sig rätt snabbt.

Jag har uteslutet alla VW-märken eftersom de har problem med DSG-lådorna. Kanske finns dessa problem (DSG-varianter) inte på alla modeller men jag har inte blivit klok på exakt vilka som är problematiska resp. normalfungerande.

Jag blev rekommenderad automatlåda på uppkörningen och tror att inspektören hade en poäng.

Strunta i om bilen får in skrymmande möbler. Fixa dragkrok istället så löser det sig de få gånger du behöver ha mycket plats.

Visst kan det vara en variant. Det är dock bara Auris (av de modeller jag tittat på) som är tydligt begränsad på den punkten. Något jättelikt utrymme behövs ju inte.

Frågan handlar här främst om driftekonomin i att äga en hyfsat bra bil av årgång 2008-2010 jämfört med att äga en nyare och dyrare bil. Toyota Prius är ju extrem när det gäller driftsäkerhet och att jämföra med den blir därför intressant ur ekonomiskt perspektiv.

Hur mycket ska man räkna med i underhållskostnader för Ford Focus, Peugeot 308 eller andra jämförbara modeller som börjar bli något till åren komna. Jag räknar här med ett miltal på 8000-10000 mil - alltså inga direkta långmilare. Att satsa på en bil med riktigt lågt miltal vore också en variant. Jag är dock rädd att det istället kan ge problem med rost och elektronikstrul.

Jag förstår att jag behöver skaffa mig en tydlig bild av bilens historik och prioritera "en ägare" osv. Förutsatt att bilmodellen inte är alltför "spännande" bör man förstås kunna räkna med att den är körd på ett rimligt lugnt sätt. Typiska "pensionärsbilar" tenderar att vara i fint skick, även när de är några år gamla.

Märkligt att Prius gen3 är så dyra fortfarande.
Jag köpte min 2010:a för 4 år sen för 129,000 kr.
Och då är det ändå en executive.

Kanske kan vara kul att se statistiken på modellår i trafik, ser ut så här för Prius (den icke laddbara varianten) från 2010-2016, från statistik bilar i trafik 2016.

2010 1338
2011 817
2012 1073
2013 290
2014 443
2015 362
2016 674

Prius gen3 är ändå väsentigt bättre än föregående generation. Det känns som den första bilen av sin typ
som ligger "i nivå" med konkurrerande "normala" bilar. Intressanta siffror.

Om jag inte får ordning på den här frågan verkar en Prius vara det "riskminimerande" alternativet.
Jag tror dock någonstans att det skulle finnas en annan väg, ett renodlat budgetalternativ.
Sannolikt innebär dock äldre bensinbilar högre risk och större variationer i servicekostnader.
Att utgå från någon sorts medelnivå är kanske att göra det för enkelt för sig.

Jag tror att "diesel-skandalen" bidragit till att driva upp efterfrågan också.

Har nu landat i en Opel Astra Sports Tourer. Tror att det blir bra. Det verkar vara något av en "ekonomiskt optimal" bil - precis dit jag ville komma.

Jens Thulin wrote:
Har nu landat i en Opel Astra Sports Tourer. Tror att det blir bra. Det verkar vara något av en "ekonomiskt optimal" bil - precis dit jag ville komma.

Har haft tidigare en Toyota Auris Touring Sports HSD modellår 2016 körde 1 år och sålde. Nuvarande har jag en Opel Astra Sports Tourer 1.0T modellår 2016 som oanvänd i lager våren 2016 och köpt i slutet av januari 2017, och kört över 8 månader och är nöjda med körupplevelse och kvalitet än Auris.
Du, provkör Astra och lycka till :-)

Min nuvarande Fabia https://www.spritmonitor.de/en/detail/990314.html Dåvarande Astra https://www.spritmonitor.de/en/detail/858751.html

Det är lite kul med dessa båda bilar. De ser ungefär likadana ut och heter nästan samma sak. Toyotan verkar iofs bra men kostar typ dubbelt så mycket. Jag har provkört Prius och tyckte den kändes lite skum. Det hade nog gått att vänja sig vid den men att baksätet hade så lågt i tak kändes inget kul. Man vill ju kunna ha vuxna passagerare i baksätet också.

Den Opel Astra som jag fått napp på är från 2012. Den verkar reko.

Lägg till ny kommentar

Hej!

Vi har förståelse för att du använder adblocker, men hoppas att du kan stänga av den för vår sajt. Annonser är en förutsättning för att vi ska kunna fortsätta att driva sajten.