Vi Bilägares forum

Pneumatiskt domkraft med luftkudde

Pneumatiskt domkraft med luftkudde

Är det någon som har erfarenhet av dessa domkrafter, som egentligen bara består av en eller flera luftkuddar på varandra, som man sätter mitt under domkraftsfästet? De kopplas till tryckluft och via en ventil fyller man eller tömmer kuddarna. Är dessa bra? Har ni något tips på märke? Det gäller ju att de inte är för höga (tömda) så att de går under bilen. Biltema har tydligen haft det men de finns inte kvar av någon anledning.

Jag har lite svårt att få plats med en konventionell garagedomkraft in till bilen när jag byter däck. Det finns dåligt med plats för att ta långa pumptag. Det blir ett väldigt småpumpande.

2020-12-27 12:11
Bygg ut svenska motorvägsnätet NU!

Kommentarer

Kan det inte fungera med en sådan här istället då? Eller för låg bil?
Min första tanke är att lägg pengarna på att ha någon att byta istället för att köpa ny domkraft. ;)
Image removed.

2020-12-27 12:17

Jo dessa är bra och skulle nog gå under min bil som går att höja. Men jag brukar även hjälpa andra och de har lägre bilar.

2020-12-27 12:35
Bygg ut svenska motorvägsnätet NU!
Thommys skrev:

Jo dessa är bra och skulle nog gå under min bil som går att höja. Men jag brukar även hjälpa andra och de har lägre bilar.

Jag hade en låg bil för många år sen och enbart sån domkraft tillgänglig, då körde jag upp hjulet som skulle lyftas på en 2"4 bara så fick det plats.

2020-12-27 12:37

Såg nu att Biltema åter börjat sälja dessa. Kanske var bristen orsakad av Corona. 3.400 kr är ändå lite väl saftigt pris. Finns billigare Ching chong -modeller men vet inte om de är att lita på. Typ 799 kr.

2020-12-27 12:40
Bygg ut svenska motorvägsnätet NU!
Henrik M skrev:

Thommys wrote:Jo dessa är bra och skulle nog gå under min bil som går att höja. Men jag brukar även hjälpa andra och de har lägre bilar.
Jag hade en låg bil för många år sen och enbart sån domkraft tillgänglig, då körde jag upp hjulet som skulle lyftas på en 2"4 bara så fick det plats.

Bra idé. Men ändå lite bökigt när alla hjulen ska upp. Vet hur de brukar kasa framför hjulen på det något glatta garagegolvet.

2020-12-27 12:45
Bygg ut svenska motorvägsnätet NU!

Trodde denna form av hydrauliska domkrafter hörde 60/70-talet till..:) Minns att pappa hade en röd liten Nike-domkraft i en liten trälåda i bagagerummet på den tiden det begav sig. Dock är ju anliggningen väldigt liten och med gårdagens rosthögar så var det säkert många såna domkrafter som gjorde ett runt och vackert hål i sparklådan kan jag gissa...:) En brädstump eller liknande var vad som behövdes för att fördela lasten. Ni som var med då kommer säkert ihåg de speciella hålen i sparklådorna för domkraftsfästet - även det en fälla när bilen efter nåt år börjat rosta. Allt var som sagt inte bättre förr...
Kanske en sån här du söker, Thommys - https://www.conrad.se/p/luftkuddsdomkraft-berger-schroeter-air-jack-60-cm-3-t-828852

2020-12-27 13:15

Jag tror nog att Bitemas tryckluftdomkraft är en bra grej, en del av deras produkter har hållit hög klass, allt är inte skit som några har fått för sig. Och de har ju en bra garanti.
Jag köpte en hjuldomkraft för tre ton för många år sedan på "fina firman" till alldeles för högt pris, den var inte billig, men bra. tyvärr väger den nästan lika mycket som bilen så snart får den bli ren från olja och utgöra bojsänke till båten.
Jag köpte en liten lätt hjuldomkraft på Jula för några hundra och den har fungerat i många år nu, men jag är alltid noga med pallbockar!
Annars minns jag domkraften till VW typ 1 som en av de bästa originalen, en rak, slät pinne som fungerade utmärkt.
En av de märkligaste var en mekanisk teleskop till en Chevrolet 1937 med Dubonnetfjädring.
Den fjädringen krävde en väldigt låg domkraft med hög lyfthöjd beroende på den långa fjädringsvägen och det blev väldigt mycket vevande vid hjulbyte, som f.ö. skedde väldigt ofta förr!

2020-12-27 13:32
Varje Saab är värd att vårdas och bevaras, sådana bilar görs inte längre

Smidigaste hjulbytet var på min Citroën XM, upp i högsta läget på fjädringen, in med pallbock och sen i med lägsta fjädringsläget så drog den själv upp hjulet från marken. Var man snabb hann man med att byta innan den självsjönk ner igen.

2020-12-27 13:38

Min garagedomkraft är en Biltema från 1982 - har bara krävt påfyllning av olja en enda gång och det var för 1 år sen. Köpte den på rekommendation av en kompis som körde servicebil inom rallyvärlden och det ångrar jag inte...:) Det var nån form av produkter hos dom med lite längre garanti än den vanliga vill jag minnas.
Sen håller jag med Henrik om enkelheten med bilar med Citroens gashydrauliska fjädring när man skall byta hjul.
Saabnisse - jo, VW-domkraften såg lite märklig ut när man såg den första gången men fungerade gjorde den om fästet inte var genomrostat. Kommer inte ihåg hur känslig just Baggen var på den punkten dock.

2020-12-27 14:53

Pi, det är inte vanligt med rostiga domkraftfästen, det är värre med fotsteg och skärmar, men det är inga större problem, allt finns nytillverkat, bara att skruva dit. Denna otäcka bil är inte svårt att hålla liv i.

2020-12-27 17:03
Varje Saab är värd att vårdas och bevaras, sådana bilar görs inte längre