Påverkas man lättare idag av allt man läser på internet?

45 inlägg 0 nya
Påverkas man lättare idag av allt man läser på internet?

När man köpte bil för 30 år sedan så var dom enda kvalitetsintrycken man kunde få om en modell, av brorans kompis, eller tjejens farsas jobbarkompis, typ. Idag kan man googla på allt, och för varenda modell så kan man hitta modellspecifika problem som gör att man rynkar på näsan och tänker "nej nej en sån problembil vill jag inte ha".

Vad tror ni? Är man för nojjig idag? Ska man strunta i att nåns vattenpump gick sönder efter 3000 mil och sånt? Är vi för lättpåverkade? Eller har alla modeller sina problem men som förstoras upp för att den som får problem med sin bil går in på första bästa forum och skriver det med stora bokstäver?

Anledningen till min undran är att jag är sugen på att byta. Jag vet på ett ungefär vad jag vill ha, men jag hittar hela tiden fel på modellerna som jag blir sugen på.
Nuvarande Seat Ibiza 1,2tsi har jag haft i 4 år och det enda felet är wastegatens manöverdon som gått sönder, men det vållade jag själv när jag motortvättade. Fast bilen var egentligen ett impulsköp då jag skulle kika på en annan bil och blev positivt överaskad av denna. Men hade jag googlat lika frenetiskt som jag gör idag så hade jag aldrig köpt den. Så nojjigheten över bilvalet kanske är överdrivet om man undviker dom största minorna?

Hade man gått efter hur nätet beskriver saker hade man knappt vågat åka till Rinkeby och handla frukt så jag tror nog att det är en smula överdrivet att välja bort något efter vad man läst på nätet. Man kan ju ta till sig de vanligaste felen och se om det verkar ha varit ett problem på det exemplar man tittar på om man köper beggat. Köper man nytt får man garanti så då spelar det ju ingen roll kostnadsmässigt.
Att man blir less på att bli bästa kompis med märkesverkstans gubbar och gummor är en annan sak.

Man är absolut för nojjig, både vad det gäller bilar och nyheter (lite som exemplet med rinkeby Mäkinen ger).
Det är bara att kolla på tester på saker, skulle säga att 1 negativt test kräver 5 väldigt positiva tester för att väga upp.

Samtidigt så kan man ju vänta på det, vi hade nog fler förutattade meningar förr och kunde inte heller tar reda på info lika lätt som idag.
Förr tog man åt sig vad en lärd, eller som man uppfattade som lärd person, sa och sa den personen att "Alla fransmänn vägrar prata med dig om du inte pratar franska och är otrevliga" så trodde man att det var så.

Sen skadar det ju inte att klura ett varv och försöka använda vanlig bondlogik, är det gäller 1,2 motorn så kan man ju fråga sig "Skulle VW fortsatt sälja denna i miljoner upplagor år ut och år in om den verkligen är så usel som det skrivs om?"

– Har du sett den nya filmen om lastbilar? – Nä, men jag har sett trailern.

Det är absolut inget fel i att ösa kunskap ur Internet men man måste vara källkritisk. Vem är personen som skriver om en viss bil? Är hen motorjournalist, amatörmekare eller en allmänt bilintresserad person? Om personen skriver med stora bokstäver så får man anta att hen skriver i affekt och således inte är objektiv.

6.15

Tänk även på detta - en person som har upplevt ett fel eller felaktig behandling och liknande, en person som är besviken, har lättare för att berätta om detta för andra, än en som är glad och nöjd. Det finns ett incitament att skriva när man är besviken eller missnöjd: man vill varna andra, man vill få ut sina känslor, man vill få beklagande och sympati. Ofta är man också förbannad och vill straffa produkten/tillverkaren och därför göra allt för att andra inte ska köpa.

Detta leder till att forum är fyllda mer av fel och klagan och problembeskrivningar, än personer som är glada och nöjda. Det finns också en förväntan på forum om att man *ska* skriva om problem, om du inte gör det så utmålas du lätt som suspekt, kommer kommentarer om "är du bilsäljare eller"? Osv. Allt detta leder till en missvisande bild, en förvrängning av verkligheten. Forum är fyllda av "alarmister".

Istället - kolla andra källor. Warranty Direct i Storbritannien t ex. Länsförsäkringars statistik i Sverige. Läs tidningarnas begagnattester - Teknikens Värld gör sådana, där de går igenom en begagnad bil och talar även om eventuellt vanliga fel och så. Då får du mer objektiv bild än på forum.

Jag är inte helt övertygad om att biljournalister är en källa som är bättre än andra. En av de mer profilerade i det skrået i landet har ett antal gånger visat att han egentligen borde ha lämnat tillbaka körkortet till utgivaren då han orsakat de mest osannolika olyckorna för att sen skylla på materialet. Kör man av på tredje eller fjärde retursladden är det mellan ratt och ryggstöd problemet sitter.
När det gäller problem tror jag en amatörmekaniker har bättre bild av problemen än de som står och byter oljefilter dagarna i ända.

Jag känner ibland många gånger idag att jag kan f-n inte bestämma mig. Jag vet inte om det har med stigande ålder att göra eller att all information är så lättillgänglig idag och det är så mycket både för och nackdelar att ta hänsyn till. Förr, ja jag vet att begreppet kan vara helt olika, då var allt så enkelt. Pang, den ska jag ha, och så blev det. Eller så kanske man överanalyserar och tänker för mycket istället för att köpa på känslor.

Jag tycker att internet är en fantastisk källa till vetande då människor på nätet vågar yppa mer än vad fallet vore annars.
Idag om någonsin så är allt kommersialiserat, för fanns inom journalistik dem som tog i med besked, idag får man läsa i mellan raderna och att allt är bra men att det finns givetvis bättre, sällan något direkt konkret som kan ställa till det.
Det nakna det läser man inte hos dem officiella utan allmänt ute på nätet och jag tror på mycket av vad som skrivs av helt vanliga människor och att jag kan jämföra detta med folk på golvet och får en matchning och undviker därför b la två populära bilmärken.
Så att svar ja att jag låter mig påverkas men inte värre än med allt annat, det är trots allt individens egen sak att sila och säga stopp eller som jag brukar säga att mycket är bara bra, mat har aldrig tagit död på någon däremot bristen på mat gör det.

Tror nog att min nästa bil blir en Octavia 1,0tsi efter allt jag läst om den på nätet, verkar vara nått av det bästa som funnits på marknaden någonsin :)

Guran wrote:
Tror nog att min nästa bil blir en Octavia 1,0tsi efter allt jag läst om den på nätet, verkar vara nått av det bästa som funnits på marknaden någonsin :)

Guran för din del så tror inte man går från 4wd och diesel suv till en 1,0 Octavia hur mycket man än läser på nätet. :) .
Man får som bilköpare söka och sila info på nätet oavsett journalister eller forum.
Är man inte förgiftad av suv tänket och 4wd och söker en praktisk, invändigt stor, vettig familjebil för en ekonomisk familj då är det man finner på nätet på många ställen.
Lika väl som man finner annat bra på nätet men man måste testa många och bilda sig en egen uppfattning och det är det viktigaste.
Vart står det på nätet att 7 av 10 nya suv ägare får ett ökat tvätt konto på dyngiga byxben om man inte är längre än 187 cm lång. :)

Mina tidigare bilars förbrukningar på spritmonitor.. https://www.spritmonitor.de/en/detail/836524.html https://www.spritmonitor.de/en/detail/756137.html https://www.spritmonitor.de/en/detail/1120549.html

Er man så dum att man föredrar internet propaganda och inte fakta som att provköra nåt som redan har hög "standard" så får man skylla sig själv.T.ex.kjöper man en "Duster" istället för en c3 air suv till samma pris,ja då är man ju helt enkelt dum i huvudet.kolla inn självklart hur mycket driftkostnader blir över kansje en 3 års period så ser man lätt hur mycket man tjänar på att kjöpa fakta och inte BS.

mso 1000 wrote:
Guran wrote:Tror nog att min nästa bil blir en Octavia 1,0tsi efter allt jag läst om den på nätet, verkar vara nått av det bästa som funnits på marknaden någonsin :)
Guran för din del så tror inte man går från 4wd och diesel suv till en 1,0 Octavia hur mycket man än läser på nätet. :) .
Man får som bilköpare söka och sila info på nätet oavsett journalister eller forum.
Är man inte förgiftad av suv tänket och 4wd och söker en praktisk, invändigt stor, vettig familjebil för en ekonomisk familj då är det man finner på nätet på många ställen.
Lika väl som man finner annat bra på nätet men man måste testa många och bilda sig en egen uppfattning och det är det viktigaste.
Vart står det på nätet att 7 av 10 nya suv ägare får ett ökat tvätt konto på dyngiga byxben om man inte är längre än 187 cm lång. :)

Man vet aldrig, gick från övertyga BMW ägare, men läste om alla fel och tröttnade på alla dyra rutor som skulle kryssas i i bilbyggaren för att få en vettigt utrustad bil. Läste många positiva tester av Mazda CX-5, provkörde och kunde bara hålla med. Mycket körglädje och fullutrustad och sparade en vad en fullutrustad Fabia kostar :)
Men att tvättkontot skulle bli dyrare om man är dvärgväxt kan jag inte hålla med om. Min fru som är tre dm kortare än mig strör lovord över insteg och sittkomfort. Hon är även ytterst petig med klädvård och har aldrig påpekat ev nedlortning pga bilens insteg.

Ständigt denna Octavia, i varenda tråd på forumet!

Självklart påverkas gemene man av det som står på nätet...

Vi är idag så jäkligt ängsliga att det är viktigare vad andra tycker om en bilmodell än vad vi själva tycker.

En enkel provkörning borde vara nog för att ge en bra uppfattning om modellen ifråga, men icke...

Efter provkörningen ska man hem och googla järnet och ställa allehanda spörsmål på diverse bilforum om bilen då andras upplevelser av modellen är viktigare än den man själv fick, och utifrån dessa åsikter tar man sen ett beslut.

Vad hände med individualismen kan man stilla undra?

Mellanmjölk är bara förnamnet...

Missförstå mig rätt. Vad grannarna tycker om mitt bilval har jag aldrig reflekterat över. En Seat Ibiza är ganska prestigelös:)
Nä min poäng är mera att när jag väl sett en bil som ser bra ut, är erkänt säker osv. och sedan går in på ett forum för modellen ifråga för att kolla på olika fel som folk kan tänkas ha haft med modellen så får jag hybris direkt. Det räcker att 3st skriver samma sak för att man tänker att det måste vara konstruktionsfel och man får garanterat samma fel om man köper en sådan. Alltså, man utvecklar ju inte tanken att det kan vara så att på 10.000 bilar så är det 10 personer, dvs. en promille, som haft felet ifråga. Och av dessa 10 så är det 1 som fått för sig att skriva om det på ett modellforum och dom andra 2 är såna som fått felet, googlat, och fått fram dennes tråd och skrivit "jag också".

När man hittat de bilmodeller som förhoppningsvis uppfyller samtliga viktiga kriterier man har, inkl priset, och som passerat provkörnings-nålögat så är det så få så man kan inte vara så noga med att leta ev problem för då skulle nog 0 st bilmodeller återstå ...:)

Som flera varit inne på redan, desto mer information man tar in desto mer arbete måste man lägga ner på att värdera informationen, Men det är ju inte alltid så lätt, och då blir man nog egentligen bara mer förvirrad.

Sedan i just fallet bilar säger ju inte en persons upplevelser av kvalitet någonting om modellen. Där begicks nog många misstag förr i tiden, när man litade på "brorsans kompis" som haft problem med modellen. Modellspecifika fel går ju endast att utläsa ur statistik. Och vissa typfel uppstår ju först efter en relativt lång tid, så ett nybilsköp blir ju alltid lite av grisen i säcken.

Jag förstår FXX i detta. Visst påverkas även jag av allt jag läser och det gör mig tveksam till vissa köp. Tyvärr är det ju svårt hitta någon tillförlitlig statistik över HUR vanligt ett fel man läser om verkligen är. Men om många påtalar samma fel, t.ex i biltidningars begtester, så undviker jag gärna den bilmodellen, eller just den motorn, växellådan, eller vad det nu är.

Men sen är det ju även som Pi säger. Blir det nån bil kvar? :-) Jag tycker nog varje köp blir en kompromiss, för den bil som uppfyller alla mina krav och önskemål finns inte.

Till sist kan jag ju upplysa mso 1000 om att det finns flera SUVar där dörren går ner över tröskeln, ungefär som på Saab förr, så man skitar ner byxorna mindre än på en konventionell bil med breda trösklar som man ska hasa sig över från en låg körställning. ;-)

Ja nog blir det en kompromiss alltid. Det är ju alltid motsättningar som ska kriga. Utrymmen/komfort mot lätthanterlig och smidig att parkera. Motorstyrka mot förbrukning/försäkringspremie. Inköpspris mot värdeminskning osv. osv.

Vem kan man egentligen lita på? Inte litar jag på nätets anonyma tvärsäkra förståsigpåare. Men nån måste man ju tro på, så i mitt fall när det gäller bilar, så lutar jag mig mot ViB:s journalister. Visst, märkesfanatiker skriker högt om att motortidningarnas murvlar är "köpta," när de dissar eller hissar modeller. Men journalisterna har trots det som målsättning att vara objektiva, vilket inte nättyckarna kan betros med.

Efter suttit i en hyrbil Hyundai i40 med knattrande dieselmotor i 4 dagar så blev man glad när man hoppade in i min egna Octavia, vilken befrielse. Jag kan rada upp anledningarna till min känsla.

- Knattrande dieselmotor som "ruster" om en vid rödljuset och knattrar vid pådrag varpå farten knappt ökar
- 13 mil och 8 liter senare (0,61 liter/mil) ... min Octavia drar marginellt mer fast det är bensin.
- DAB/FM radion lever sitt eget liv, ibland blir den tyst i flera minuter?
- Stor jädra display man skall scrolla på i mitten av bilen, hur tänkte man där? Jag kan inte ringa upp någon ifrån ratten på ett trafiksäkert sätt som det är med min Octavia
- Ratten och styrningen är tung, men på något sätt för känslig... "stirrig" skulle jag kunna säga om jag jämför med min Octavia
- Tusen knappar överallt, och ologiskt placerade. Värmeknappen till bakrutan fanns på passagerare sidan? (Den använder man ofta)
- Bilen låses när man kör, irriterande att det "klickar till". På min Octavia trycker jag en knapp om jag vill låsa dörrarna manuellt. Barn låset är satt på ena bakdörren (för mitt barns skull).
- Ingen motorhuv, jag menar det! Man ser rutan och ser man inget av motorhuven och det är svårt att parkera när man inte känner hur lång bilen är.
- Bakrutan är liten och det är dålig bakåtsikt jämfört med Octavia.
- Komforten? Nja, vindbrus som är klart högre än i Octavia

Det finns mer men orkar inte skriva om det, i40 är nog den mest oharmoniska bil jag kört i nutid (CX-5 är fasen bättre). Fann bara en sak som var bättre, det var stolarna som faktisk överraskade mig positivt (elstolar).

Octavia är ett starkt allround kort... den är tillräckligt bra för att accepteras, sedan får man inte glömma att priset på bilen är ganska lågt. Sedan är Octavia enkel att köra, enkel och lätt att sätta sig in i ... logisk placering på sakerna. "Keep it simple ... stupid".

Lägg till ny kommentar

Hej!

Vi har förståelse för att du använder adblocker, men hoppas att du kan stänga av den för vår sajt. Annonser är en förutsättning för att vi ska kunna fortsätta att driva sajten.