Överdrivet falsk marknadsföring.

95 inlägg 0 nya
Överdrivet falsk marknadsföring.

Runt 17 000 kronor per år.
Så mycket sparade familjen på att skippa dieselbilen och i stället välja en elhybrid.

Man lyckas hitta en familj som tidigare lurat sig skälv genom att köra en stor 3 liters diesel suv och bor i stan och kallkör ungarna till skolan.

Sedan köper man en liten auris hybrid och är så nöjd så.

Varför inte köpa en än mindre kombi och sparat 50 tusen till.

Eller en laddhybrid och då sluppit tanka bensin i sin normala körning.

Bara en reflektion på toyotas mördande överdrivna anonser i vibilägare.

Mina tidigare bilars förbrukningar på spritmonitor.. https://www.spritmonitor.de/en/detail/836524.html https://www.spritmonitor.de/en/detail/756137.html https://www.spritmonitor.de/en/detail/1120549.html

Jo, Toyotas nuvarande annonsbyrå tycker även jag ligger farligt nära det acceptabla och då även med ord som "självladdande" bilar där man vill få oss att tro att laddenergin kommer nånstans ifrån ovan och alldeles gratis.
Detta är inte riktigt i den anda jag tidigare uppfattat hur Toyota brukar agera på bilmarknaden. Tråkigt att säga men det känns nästan lite små-desperat.

Undrar om inte den där Toyota-annonsen är anpassad efter dina behov mso? Jag får inte upp den utan istället en annons för VW Touareg som säkert har diesel och är en riktigt bil. Förmodligen har den värme också.

6.15

pinjong wrote:
Undrar om inte den där Toyota-annonsen är anpassad efter dina behov mso? Jag får inte upp den utan istället en annons för VW Touareg som säkert har diesel och är en riktigt bil. Förmodligen har den värme också.

Hmm. Du kanske inte är mottaglig.

Den anonsen har rullat som var tredje Toyota anons på vi bilägare i typ tre veckor.

Lite märkligt att dom har omarbetat anonsen och tagit bort barnens komentarer om smutsig diesel och 3 liters diesel.
Dom måste insett skälv hur knäppt det låter.
Jag vidhåller att har man tidigare kört en äldre stor diesel suv med största dyra dieseln i huvudsak stadskörning och Toyota nappar och betalar säker för åsikten är det sjukt då det är så vansinnigt dumt tidigare bilval för ändamålet.

Sedan säger jag inte att Toyota är dålig eller på något annat sätt fel men det är långt ifrån alla som anpassar sig till elhybrids körsättet som föreskrivs och är ett krav för att köra riktigt snålt.

Mina tidigare bilars förbrukningar på spritmonitor.. https://www.spritmonitor.de/en/detail/836524.html https://www.spritmonitor.de/en/detail/756137.html https://www.spritmonitor.de/en/detail/1120549.html

mso 1000 wrote:
Hmm. Du kanske inte är mottaglig.

Jag skulle inte ha kommit till den här web-sajten överhuvudtaget om jag möttes av reklam men nu gjorde jag ett undantag och slog på den, därav VW Touareg. Tveksamt om Toyota skulle påstått att föräldrar kallkör sina ungar till skolan.

6.15

Jag har inte ens sett annonsen ifråga. Kanske ligger några cookies på MSO's dator efter alla besök på toyota.se:)

FXX wrote:
Jag har inte ens sett annonsen ifråga. Kanske ligger några cookies på MSO's dator efter alla besök på toyota.se:)

Den kommer upp varenda gång jag klickar på vibilägare huvudsida och skrollar ner två artickelrubriker.

http://www.vibilagare.se/sponsratinnehall#/bilen-som-later-dem-spara-17-000-kronor-per-ar-5975ae13617f1.3lkw.3gn4.8e80

Gratis reklam här då i en av tre versioner.

Mina tidigare bilars förbrukningar på spritmonitor.. https://www.spritmonitor.de/en/detail/836524.html https://www.spritmonitor.de/en/detail/756137.html https://www.spritmonitor.de/en/detail/1120549.html

Toyotas reklam är urlöjlig men alltid lurar det någon.

Du har rätt mso. Ursäkta. Hittade reklamen men hade inte uppmärksammat den. Ser ut som en artikel i mängden.

Dock gjorde jag lite "research" och kollade in Toyotas motsvarighet till en diesel-SUV. Tog nya RAV4 som exempel på en bil som klarar "last".

Deras 2WD får dra 800 kg och AWD 1650. Dock undrar man hur det ska gå till. Det saknas uppgifter för AWD men på 2WD kan man läsa att den med 2,5 l-motor ger 221 Nm mellan 3600-5200 varn/min. CVT-låda är standard. På pappret är det skrämmande siffror jämfört med vilken medioker diesel-SUV som helst. Utan att veta misstänker jag att den kompenserar kasst vridmoment med högt varv. Men familjen kanske bara behöver transportera sig och då ser ju utsläppssiffror mm kanonbra ut. Högt pris dock för bil med krok (Style); 375.000 kr vilket inte är "sparsamt".

6.15

Med tanke på vad som hände med skatten på bilar, vid halvårsskiftet. Så steg väl skilnaden i merkostnad, mellan diesel. Och typ, alla andra alternativ? Så att olika tillverkare använder sig av det, i sin marknadsföring. Är det konstigt? Bli arg på regeringen istället, för på biltillverkare, tycker jag.

Rille, nu var det ju inte biltillverkaren som mso var förargad på utan de fåniga annonserna och de är nog fabricerade av någon annonsbyrå som inte är speciellt noga med verklighetsförankring!

Varje Saab är värd att vårdas och bevaras, sådana bilar görs inte längre

Har också noterat toyotas reklam vilken är så uddlös, förvrängd och patetisk att den inte ens är värd att kommentera!

- Att springa utan att ha polisen efter sig, tyder på psykisk obalans.

Den är en sådan där "artikel med sponsrat innehåll". Toyota gränsar farligt nära "falsk marknadsföring". Laddad med bensin, jo, jag tackar jag..!

Power to the people

Pi wrote:
Jo, Toyotas nuvarande annonsbyrå tycker även jag ligger farligt nära det acceptabla och då även med ord som "självladdande" bilar där man vill få oss att tro att laddenergin kommer nånstans ifrån ovan och alldeles gratis.

Jag har också reagerat på det där påståendet. Någonstans kommer ju energin från, men de hävdar "självladdande"...

Ingen vet hur gammal en Citroen kan bli...

hultarn wrote:
Pi wrote:Jo, Toyotas nuvarande annonsbyrå tycker även jag ligger farligt nära det acceptabla och då även med ord som "självladdande" bilar där man vill få oss att tro att laddenergin kommer nånstans ifrån ovan och alldeles gratis.

Jag har också reagerat på det där påståendet. Någonstans kommer ju energin från, men de hävdar "självladdande"...


Jag tycker nog inte att Toyotas reklam är speciellt överdriven eller felaktig.
Självladdande är den ju helt klart i den aspekt att du inte behöver stoppa en sladd i ett uttag. Den laddas ju både av bensinmotorn och genom att lagra rörelseenergi vid inbromsning. Och jämförelsen med suv ägarna var väl inte fel. Sen hade dom ju tjänat en hel del, ja kanske ännu mer, om dom köpt en Dacia Duster. Eller för den skull en annan billigare bil med liten motor.
Men när det kommer till ren stadskörning så är ju inte Toyotas koncept med litet batteri för att lagra energi från alla inbromsningar alls så dum.

Men rörelseenergin är ju inte gratis eftersom själva rörelsen framåt kräver bensinförbränning. Låt vara att rörelseenergi normalt inte tas tillvara vid retardation men gratis eller självgenererad är den inte.

6.15

pinjong wrote:
Men rörelseenergin är ju inte gratis eftersom själva rörelsen framåt kräver bensinförbränning. Låt vara att rörelseenergi normalt inte tas tillvara vid retardation men gratis eller självgenererad är den inte.

Jo du, pinjong, är absolut gratis jämfört med att skapa värme och slita på bromsbelägg oh bromsskivor för att hejda bilens framfart. Det Toyota, och för den skull andra hybrider, är att faktiskt ta tillvara på den rörelseenergi som tillförts bilen instället för att göra en massa obrukbar värmekabel det. Så det är absolut gratis. Men att få fart på bilen är inte gratis, finessen är ju att du tar en restprodukt som blir när bilen skall sakta in och återanvänder den.

Guran wrote:
pinjong wrote:
Jo du, pinjong, är absolut gratis jämfört med att skapa värme och slita på bromsbelägg oh bromsskivor för att hejda bilens framfart. Det Toyota, och för den skull andra hybrider, är att faktiskt ta tillvara på den rörelseenergi som tillförts bilen instället för att göra en massa obrukbar värmekabel det. Så det är absolut gratis. Men att få fart på bilen är inte gratis, finessen är ju att du tar en restprodukt som blir när bilen skall sakta in och återanvänder den.

Hört talas om motorbroms? Dessutom har ju hybridbilar en större vikt att dra på, t.ex. större batteri.

Ingen vet hur gammal en Citroen kan bli...

hultarn wrote:
Guran wrote:pinjong wrote:
Jo du, pinjong, är absolut gratis jämfört med att skapa värme och slita på bromsbelägg oh bromsskivor för att hejda bilens framfart. Det Toyota, och för den skull andra hybrider, är att faktiskt ta tillvara på den rörelseenergi som tillförts bilen instället för att göra en massa obrukbar värmekabel det. Så det är absolut gratis. Men att få fart på bilen är inte gratis, finessen är ju att du tar en restprodukt som blir när bilen skall sakta in och återanvänder den.
Hört talas om motorbroms? Dessutom har ju hybridbilar en större vikt att dra på, t.ex. större batteri.

Ja jag har hört talas om motorbroms och vad blir det av det? Jo värme, komprimerad varm luft som far ut genom avgasröret. Helt annat än att ladda ett batteri för att ta tillvara på energin och kunna driva bilen framåt en liten bit. Finnessen med Toyotas system är ju att batteriet är ganska litet och lätt. Tror nog att dom har en ganska så mycket forskning och utveckling bakom sitt systemval och har en ekonomisk tanke bakom vart det är mest användbart. Kom i håg att vårt glest befolkade land är ganska så unikt i Toyotas totala marknad.

Jo Toyota har ju rätt när de påstår att deras system att återvinna en del energi kan ge en lägre förbrukning.
Men systemet börjar bli lite ålderstiget, idag finns det ju jämnstora bilar med små fjuttmotorer, lika slöa, men med enklare och billigare teknik och ungefär samma totalekonomi utan återvinning!

Varje Saab är värd att vårdas och bevaras, sådana bilar görs inte längre

saabnisse wrote:
Jo Toyota har ju rätt när de påstår att deras system att återvinna en del energi kan ge en lägre förbrukning.
Men systemet börjar bli lite ålderstiget, idag finns det ju jämnstora bilar med små fjuttmotorer, lika slöa, men med enklare och billigare teknik och ungefär samma totalekonomi utan återvinning!

Det vet du väl inte, deras nyaste system kommer ju nu i Corolla. Ägare av Prius hävdar att dom kör betydligt billigare än en fjuttbensinare.

Lägg till ny kommentar

Hej!

Vi har förståelse för att du använder adblocker, men hoppas att du kan stänga av den för vår sajt. Annonser är en förutsättning för att vi ska kunna fortsätta att driva sajten.