Landsail

154 inlägg 0 nya
Landsail

Senast jag köpte däck köpte jag Michelin för det kändes som att jag inte behövde bry mig så mycket för då skulle jag få bra däck per automatik. Och nöjd blev jag. Dock har ett däck skadats då jag körde på en väg med grovt krossat grus som skar bort en gummibit stor som ett kreditkort och ett däck punkterades av en skruv. Det är ju inte Michelins fel så jag har väl egentligen inget emot att köpa samma märke igen. Dock har jag läst positiva recensioner om Landsail. Bland alla kinesiska däck som ofta upplevs som usla verkar Landsail vara både bra och billigt. Är det någon här som har erfarenheter av fabrikatet?

Landsail får bra recensioner, av samma individer som tycker att Dacia är en bra bil. Det är billigt Ja. Det är dock inte bra.

Härligt Ivarsson. Vad vet du? Hur länge höll dina Landsail? Hur var väghållningen och bullret?

Ivarsson har rätt. I jämförelse med ett premiumdäck så är det inget att ha. I ViB nr 5-2018 testade man budgetdäck. Landsail placerade sig bland dom sämre. I jämförese med referensdäcket från Continental så såg det ut som följande, poäng:
Landsail, Continental
Våt väg: 3, 5
Vattenplaning: 2, 4
Torr väg: 3, 5
Förbrukning: 4, 3
Komfort: 2, 4
Totalpoängen med alla parametrar, Landsail 55 och Continental 88.
Så jag personligen skulle aldrig sätta sånt skräp på min bil för att spara några 100-lappar. Som jag skrev i en annan tråd, så länge min ekonomi tillåter så är däcken det sista jag skulle chansa med att spara in på!

Tack FXX - du presenterar siffror blandat med känslor. Min bil är stor och tung och den har en stor motor så jag vill ju gärna att däcken pallar att hålla både mig och bilen på vägen. Det vore kul att höra om någon som använt Landsail i verkligheten vill dela med sig av sina erfarenheter. Saker förändras. För 50 år sedan var japanska bilar udda och suspekta. För 30 år sedan var Skoda kommunistiskt skräp. Kinesiska däck är alltid och för evigt skräp. Eller?

Landsail skulle jag inte våga köpa.
Billigt ja men därav också som i testet FXX så tappar man mycket med detta däck.
Min svåger jobbar med däck/på däckcentral i Göteborg och han skulle verkligen inte rekommendera Landsail. Har man inte råd med dyrare däck så är det inget att göra åt brukar han säga. Men då har man en gammal begagnad bil också och inte någon ny och modern för då är det dumhet och ren snålhet!

Du har ju redan bestämt dig för att du gillar Landsail, trots att de är högst medelmåttiga. Du har läst några positiva recensioner, men ignorerar att de övriga 1655 recensionerna skriver hur dåliga de är. Vilka däck vill du köpa?

Ska du basera det på att en Dacia Duster ägare här på ViBilägare tycker att de är bra, eller på de allra flesta däckstester, som visar på att det är ett budgetdäck med budgetegenskaper?

Varför spara på den enda kontakten med vägen?
För övrigt brukar Michelin rulla 50-100% längre innan byte än många lågprisdäck och vad är då billigast...

Förra året kollade jag däckrecensioner för att bestämma mig för vad som passade på en veteranbil med 50 hästkrafter och mindre än ett tons tjänstevikt. Den bilen kommer sannolikt att rulla ett par-trehundra mil om året. Troligen skulle de billigaste skräpdäcken från Asien fungera utmärkt på den bilen. Det som slog mig när jag kollade omdömen om kinadäck då var att Landsail verkade stå ut bland de andra som ett fabrikat som verkligen går att jämföra med "kända" märken. Jag har råd att köpa Michelin även nästa gång men visst vore det obegåvat att köpa dyra Michelin om en uppstickare kan sälja något likvärdigt till ett lägre pris. Jag har absolut inte bestämt mig för att jag gillar Landsail. Jag har aldrig (vad jag vet) aldrig åkt i en bil som rullar på Landsail. Jag kanske skulle hata dem. När jag startade denna tråd hoppades jag att någon som använder eller använt Landsail skulle kunna berätta om dessa däck grundat på egna erfarenheter är skräp, fantastiska eller mittemellan.

Personligen har jag börjat bojkotta köp där land-Kina direkt eller indirekt producerat. Det kan vara ganska marigt. Michelin har t ex en fabrik i Kina. Andra gör självklart som de vill.

6.15

Världens vackra... Det hade varit bra om du i #1 beskrivit det du gör i #9. Då hade du sannolikt fått andra svar än de du nu fått.

Men jag skulle aldrig ens komma på tanken att sätta på kinesiska budgetdäck på någon av mina bilar. Är det dessutom en kär veteranbil som inte kommer att slita ut däcken till korden, utan dö av ålder istället - ja då är väl "några hundralappar" extra inget att bråka om?

Hel urusla är dom inte, bra på mycket men dåliga mot vattenplaning och körkänsla
https://www.naf.no/forbrukertester/dekktester/sommerdekktest-2015/landsail-ls-588-uhp/

Audi A5. Jag har nog varit otydlig. Veteranbilen var anledningen till att jag alls uppmärksammade att det fanns ett däck som heter Landsail. Att jag ens minns detta fabrikat beror på att det enligt vad jag då läste verkade vara betydligt bättre än andra kina-däck. Bilen som behöver däck nu (eller åtminstone ganska snart) är en skapligt ny och stor bil. Det är fullt möjligt att alla däck som tillverkas i Kina är helt värdelösa men tänk om det finns något fabrikat som faktiskt är bra. Då vore det ju synd att missa det. I detta forum verkar alla hata kinesiska däck bara för att de är kinesiska. På samma sätt ansågs japanska bilar vara skräp några decennier tillbaka i tiden. Nu är det många som väljer japanska bilar som förstahandsalternativ. Saker förändras... Pinjong bojkottar Kina i största allmänhet. Det respekterar jag. Att välja att inte handla från länder vars politik man inte gillar är jättebra. På det viset initierar man förändring. All heder åt Pinjong. Själv är jag mer nyfiken än ädel. Jag är fortfarande nyfiken på att höra något om Landsail från någon som använt Landsail.

Tror att dom allra flesta på forumet har ett bilintresse som ligger strax över medelnivån bland befolkningen. Då läser man en del motormedia, diskuterar med kompisar, släkt. Så att du inte hittar så många här som kört med Landsail kanske har en anledning, av just den anledningen.
Då får man googla, Ivarsson hittade ett gäng missnöjda, jag kikade på ett test i ViB som jag hänvisade till, och resultatet är ingen höjdare. Så jag vet inte vart du vill komma riktigt. Ibland känns det som att vissa frågeställare bestämt sin åsikt redan innan man frågar ”massan” och gillar man då inte 90% av det negativa så greppar man efter halmstrån och det räcker med en enda positiv åsikt som medhåll för att man ska känna att massan har fel.

När det gäller däck så tror jag att det är svårt att hitta några andra produktionsbesparingar än på materialvalet då även premiumtillverkarna har fabriker i låglöneländer. Pr-mässigt så lägger naturligtvis premiumtillverkarna mer pengar per däck på detta än budgetdäcken, men jag tror inte enbart detta bidrar till den stora prisskillnaden. Så jag tror det mesta ligger i däckets utveckling och materialval. Jag har själv en tråd om mina Nokian som jag köpte på en nätbutik, billigt, som sprack. Svenska Nokian ville inte ens ta i ämnet med tång.

Så ”man får vad man betalar för” är nog tyvärr en sanning som är gällande inom segmentet däck i allra högsta grad.

När Kineserna var i sin linda som däcks-exportörer så var säkert deras produkter klart sämre än de vi varit vana med. Men som allt annat så skulle jag tro att de måste ha förbättrats avsevärt för att ö h t finnas kvar på den Europeiska marknaden.
Ibland har vi även i dessa spalter varit lite tveksamma till resultat i däckstester och det kanske vi skall vara även nu. Allt är inte svart eller vitt. Om man t ex har en bil som rullar bara nåt hundratal lugna mil varje år så skulle jag gissa att även billigare sommardäck fungerar. Sen kan dom ju ha t ex sämre slitstyrka men det kanske inte är så viktigt i det sammanhanget. Och ett nytt, hyfsat Kina-däck har säkert bättre våtegenskaper än ett premiumdäck med 3 mm däcksmönster - för att ta ett exempel... Allt är som sagts åtskilliga gånger kompromisser...

Jag har köpt Landsail till någon av "nödbilarna" tidigare. Tyvärr körde jag bara nåt hundratal mil med dem, men jag kastades inte i diket av första vindpust eller halkade av vägen på enstaka löv.

Billiga däck har väl oftast hårdare gummi, vilket gör att dom får dåligt betyg i tester. I gengäld håller dom längre. En granne sa att han tidigare haft Kina däck, okänt vilket märke, som höll jättelänge. Därefter köpte han Continental, men blev besviken att dom hade så kort livslängd jmfr med Kinadäcken. Hockeypuckar håller väl helt enkelt längre än naturgummi. Men jag skulle trots det aldrig köpa billiga Kinadäck, eftersom jag tycker att kort bromssträcka är viktigare än lång livslängd och lågt pris.

En bekant hade billiga däck på sin bil, som var äldre, utan ABS. Bilen framför bromsade plötsligt i en korsning i stan. Hon bromsade också, men hennes däck kanade bara på den blöta asfalten, så hon körde in i den bilen. Om däcken inte kanat bedömde hon att hon hunnit stanna, men nu kändes det halt som is. Resultat, det blev dyrare än om hon kostat på bättre däck... Bilen löstes in eftersom det inte bedömdes lönsamt laga den, så hon fick köpa sig en ny bil.

Bara för man kör 300 mil per år är man väl inte immun mot utspringande barn eller älgar och då kanske de där 200:- per däck betyder påkörning i 50 km/h istället för noll i vått väglag.
Dock är ju vinterdäck på sommaren ännu värre.

I flera tester så blir även kostnaden högre i långa loppet för lågprisdäcken eftersom de håller betydligt kortare i många fall.

Tvre omdömen från användare:
As many other reviews have clearly stated: AVOID THESE TYRES IF YOU VALUE YOUR LIVES!! Whilst I appreciate a bargain as much as anyone, there are clearly limits to what is acceptable and what is not! Firstly I will be clear in saying that I did not choose these tyres, they came as a deal sweetener with the purchase of a new car last year. Immediately I noticed they were significantly worse than the Goodyear/Michelin tyres I had previously been running on.

Given 31% while driving a Ford Focus 2.0 TDCI Titanium (225/40 R18) on a combination of roads for 15,000 spirited miles
Avoid these tyres at all costs! They are hands down the worst tyre I have ever driven. Dry grip is average, wet grip is dangerous to all but capable drivers. Even more so if fitted to an older vehicle without modern electronic safety systems.

Given 30% while driving a MINI Cooper S (205/45 R17 W) on a combination of roads for 6,000 spirited miles
Well, the good news is that I'm still alive and my car is in one piece! These Landsails were on my Mini Cooper S when I bought it. In the dry they seemed OK, no sudden dramas and reasonable grip at all times, then came the rain!. . . . Landsail is a very appropriate name once the roads are wet, the grip levels are phenomenally bad even with a slightly damp road. Straight line braking in the wet has the heart beating fast, cornering has you praying to every God out there that you survive, 20mph on a wet roundabout will see you drift toward the kerb, the traction control on the Cooper S was constantly cutting in. Luckily the 6000 miles was in the summer on mainly dry roads but I cannot describe how scary these tyres are in the wet. If you have a spirited driving style, do not buy these, they are going to kill you in the end!

Ska tillägga att Kinesiska däck förmodligen utvecklas betydligt mer i positiv riktning varje år än något annat däck så årets däck kan ju mycket väl vara helt ok!

Rutger - men sommardäck har väl inte naturgummi oavsett tillverkare efter vad jag förstått. Däremot varierar givetvis "gummi-blandningen" liksom mönstret. Men att tro att s k Kina-däck för alltid kommer att vara jättedåliga bara för att dom kanske varit det en gång är nog att underskatta dessa tillverkare. Känns som att det är mycket "troende" i denna debatt vilket givetvis även innefattar mig eftersom jag har noll erfarenhet av Kina-tillverkade däck. Men som med det mesta så brukar kvalitetsskillnaderna jämna ut sig och nog måste det liksom för allt annat finnas utrymme för annat än s k premium.

Lägg till ny kommentar

Hej!

Vi har förståelse för att du använder adblocker, men hoppas att du kan stänga av den för vår sajt. Annonser är en förutsättning för att vi ska kunna fortsätta att driva sajten.