Kvalitet

30 inlägg 0 nya
Kvalitet

Vi Bilägare testar ju ny bilar och modeller. Många av dessa är väldigt fina och innehåller massa finesser. Det jag saknar är hur är dom efter att dom varit ute i trafiken ett antal år. Funkar allt som det skall eller måste dom regelbundet in på verkstan för att åtgärda problemen//felen med dyra verkstadsbesök? Jag misstänker att kvaliteten skiljer sig åtskilligt mellan olika bilmärken/fabrikat. Kanske något att kolla upp vad det gäller kvalitet och utgifter på service resp. reparationer för olika fabrikat? Alltså inte bara de modeller som ViBilägare har testat.

Kvalitet
Vi Bilägare testar ju ny bilar och modeller. Många av dessa är väldigt fina och innehåller massa finesser. Det jag saknar är hur är dom efter att dom varit ute i trafiken ett antal år. Funkar allt som det skall eller måste dom regelbundet in på verkstan för att åtgärda problemen//felen med dyra verkstadsbesök? Jag misstänker att kvaliteten skiljer sig åtskilligt mellan olika bilmärken/fabrikat. Kanske något att kolla upp vad det gäller kvalitet och utgifter på service resp. reparationer för olika fabrikat? Alltså inte bara de modeller som ViBilägare har testat.

Nej, tycker inte kvaliteten skiljer "åtskilligt" mellan bilmärken/fabrikat längre, tvärtom närmar de sig att vara mer och mer lika i kvalitet. Skiljer mer på billigare el. dyrare modeller, där man sparar in mer på de billigare.

Vi Bilägare har årliga ägarundersökningar både på gamla och nya modeller, det är väl det närmaste din önskan. Annars är ditt förslag något svävande. Vem skulle göra denna kvalitetsundersökning enligt dig? Vad skulle omfattas? Du får gärna precisera dig...

Känner inte till om ViB testar begagnade bilar men TV gör det.
https://teknikensvarld.se/kategori/test-provkorningar/begtest/

6.15

Jag har också svårt att se vad som skulle skilja i kvalitet annat än på priset du betalar. Det sitter ju delar från Bosch, Ate, Skf osv. i många olika fabrikat. Men sedan kanske man inte monterar top of the line i en Skoda medans man kanske kör ett dyrare alternativ i en Volvo eller BMW.

Det går inte att ta en begangnad bil och genomföra en relevant test.

En bil som är pedant skött och körd försiktigt eller en som inte är pedant skött och samma bil kör dagligen upp för trottoar kanten i 45 med fullt vridna hjul.
Det finns äldre bmw som knakar som en datcha då det varit plattan i mattan sista tiotusen milen.

Mina tidigare bilars förbrukningar på spritmonitor.. https://www.spritmonitor.de/en/detail/836524.html https://www.spritmonitor.de/en/detail/756137.html https://www.spritmonitor.de/en/detail/1120549.html

De enda som kan svara på antalet fel med säkerhet är verkstäderna och den information de sitter på går uppenbarligen inte att få tag i.

Att alla bilar är likadana.
Vad finns det egentligen för bevis för det?

N-iklas wrote:
De enda som kan svara på antalet fel med säkerhet är verkstäderna och den information de sitter på går uppenbarligen inte att få tag i.
Att alla bilar är likadana.
Vad finns det egentligen för bevis för det?

N-iklas, Jag har hört att O..l skall var var extraordinärt bra och öven så har väl Bilprovningen ganska bra statistik på O-fabrikatet.
Men en B.W är inte att rekommendera, allt för komplex, men en entusiastbil för den som vill och kan meka.

En ytterligare anledning till att det inte görs så mycket av undersökningar på hur bilar håller i längden är nog för att modellerna byts ut efter 7-8 år. Dvs när man i bästa fall kan börja få någon data på tillförlitlighet för en viss modell så slutar den säljas. Då tappar man ju de som skulle varit intresserade av en sådan sammanställning.

Och att bedöma långsiktig hållbarhet är ju lite motsägelsefullt när vi talar om nybils-tester - då är det just egenskaperna som den nya bilen i testen har och som ofta intresserar nybilsköparen mest. Inte egenskaperna efter t ex 8 år för så länge är det nog sällan som de som köper nya bilar behåller bilen. Och det blir ju i så fall bara spekulationer.

Pi är inne på rätt spår här. VW få ofta kritik från olika människor i diverse forum när dom kommer med en ny modell. Man skriver saker som ”vem köper detta skräp, har bara haft problem med min”, men då kanske skribenten har en Passat som är 10 år gammal och som rullat 18,000 mil när växellådan gav upp med en reparation som kostade lika mycket som bilen var värd.

Men då är ju frågan, den som köper en ny Passat och behåller den i 3 år och kör kanske 6-7000 mil med utmärkt funktion, bryr sig den verkligen om hur bilen fungerar efter 10 år och 20,000 mil? Jag tror inte det. Och hur ofta får man problem med en fabriksny bil dom första 10,000 milen idag?

Att allt är fokuserat på nybilsköpare och nya bilar är ju ett problem.
Som naturligtvis inte nybilsköparen kan se eller bryr sig det minsta om och det är väl därifrån påståendet om att alla bilar är lika kommer, de tänker ju bara på de 2-5 år de har bilen och det är på dessa år påståendet att alla är lika baseras.

Konstigt nog säljs det begagnade bilar, men de som köper en sådan tycks likställas med något utan värde.
Den dominerande åsikten i bilvärlden tycks vara att nybilsköpare är överklass och begagnatköpare är patrask som ska placeras där de hör hemma.

Nybilsköparen tycker tydligen något baserat på sin åsikt, medan begagnatköparen är mycket mer intresserad av hur det objektivt verkligen ser ut.
Hur är det egentligen?

Nej, alla bilar/märken/modeller är inte lika bra. Det är bara de som kör sämre märken som tycker att det är så som jag ser det. Detta gäller både ny och begagnad, men agnarna skiljs från vetet ju äldre bilarna blir, detta är min erfarenhet märken emellan.

Så läser man begtester så brukar det komma fram info där, samt vilket trackrekord märket brukar ha för problemfrihet brukar nämnas i dessa begtester kan även nämnas i nybilstester ibland hur märket ligger till, det kan man väl inte ha missat eller? Eller vill man blunda för det också de som kör sämre märken? Nu har jag skitit i det blåskåpet igen som så många ggr förr......;o)

N-iklas wrote:
Att allt är fokuserat på nybilsköpare och nya bilar är ju ett problem.
Som naturligtvis inte nybilsköparen kan se eller bryr sig det minsta om och det är väl därifrån påståendet om att alla bilar är lika kommer, de tänker ju bara på de 2-5 år de har bilen och det är på dessa år påståendet att alla är lika baseras.
Konstigt nog säljs det begagnade bilar, men de som köper en sådan tycks likställas med något utan värde.
Den dominerande åsikten i bilvärlden tycks vara att nybilsköpare är överklass och begagnatköpare är patrask som ska placeras där de hör hemma.
Nybilsköparen tycker tydligen något baserat på sin åsikt, medan begagnatköparen är mycket mer intresserad av hur det objektivt verkligen ser ut.
Hur är det egentligen?

Patrask vet jag inte om jag känner mig som när jag köper en begagnad bil för 250K, tråkigt om du känner dig så.
Men helt klart så bestämmer nybilsköparna marknaden, vi andra som köper begagnat får ju rätta in oss i ledet. Men om det är ett problem håller jag nog inte med om.

Det är ju trots allt för att det finns nybilsköpare som är beredda att leva med stor värdeminskning som ni som köper billiga begagnade (nåja) överhuvudtaget har nåt att köpa. Så att kräva av nybilsköparna att dom bara skall köpa bilar som påstås gå problemfritt även efter säg 10 år är nog att begära lite för mycket.

Min tanke med inlägget var att man skulle möjligen kunna få fram någon statistik på felfrekvens m.m på olika bilmodeller. De som enbart köper nya bilar och byter när garantitiden gått ut bryr sig nog inte så mycket om vad som händer med bilen efter 7-8 år. Möjligen skulle man kunna få fram lite statistik via bilbesiktningsföretag resp. oberoende verkstäder, typ Mekonomen. Att alla bilmärken/fabrikat skulle ha samma kvalitet tror jag inte. Jag brukar fråga när jag åker taxi vad aktuell chaufför anser om de märke dom kör just nu. Där får man ofta höra vilka fabrikat/märken dom anser vara bra. Skulle man få fram lite relevant statistik kanske detta skulle kunna hjälpa någon beg.bilköpare.

Fast just taxi-bilarna löper nog efter helt andra villkor än de vi privatköpare får av resp tillverkare så där är jag tveksam till om vi har så mycket att hämta.

Taxi är väl mycket beroende på avtal med tillverkaren. Statistik från bilprovningen kanske ibland inte är så tillförlitlig då bilarnas ägare kanske särskiljer sig åt. En Porsche 911 som sköts minutiöst kommer ju aldrig att vara i närheten av en lika gammal Volvo V70 som används vid pendling.

Sen finns det väl inte längre nån statistik ifrån Bilprovningen sen den privatiserades.

Motormännens nybilsenkät visade det som efterfrågas, tyvärr finns den inte längre.

Där såg man tydligt skillnaderna. Mins undersökningarna i början på 2000 talet när VWs produkter var som sämst och flera japaner låg på topp, Subaru hade helt felfria bilar. 2 jämförbara bilar var Polo och Yaris. Den första hade över 160 fel per 100 bilar, alltså 1,6 fel per bil i genomsnitt. Yaris hade 1 fel per 100 bilar, d.v.s 99 Yaris ägare hade inga fel alls.
Felen delades in i enkla, d.v.s sådana som kunde vänta till nästa service, och svårare som krävde verkstadsbesök för att bilen skulle gå att använda. Yarisens enda fel var ett enkelt, i Polons fall var typ hälften av den svårare typen.

Men då det var statistik från ägarna själva gissar jag att AL här på forumet skulle underkänna den helt, och det var nog ingen större skillnad mellan Yaris o Polo.

Lägg till ny kommentar

Hej!

Vi har förståelse för att du använder adblocker, men hoppas att du kan stänga av den för vår sajt. Annonser är en förutsättning för att vi ska kunna fortsätta att driva sajten.