Vi Bilägares forum

Köpråd: Kombi - Mellanklass - Budget - 140.000kr

Köpråd: Kombi - Mellanklass - Budget - 140.000kr

Hej, efter många timmar av intressant och lärorik läsning är det dags för mig att be om köpråd av erfarna bilägare, mekaniker och hobbyister som jag förstått många av er är.

Prioriterat:
Kombi
4WD
Dragkrok
Plats för hundbur (mellanstor väldigt fluffig 15kg finsk lapphund)

Önskemål:
ca 3-8 år gammal (ny) bil
Adaptiv farthållare
Möjlighet för takbox

ca: 1500-2500 mil/år

Jag har suttit i några dagar och försökt resonera mig fram till de preferenser som (gissningsvis) är optimala för mig. Situationen: Boende i Jämtland = långa sträckor, stundtals dåliga vägar, mycket snö. Fritiden spenderar vi på fjället där vi är cykel, skid- eller fotburna. Min kvalificerade kill-gissning och känsla är att många här uppe kör Subaru, Skoda eller Audi.

Har tagit fram några alternativ som jag spanat på.

https://www.blocket.se/annons/jamtland/seat_leon_st_1_6_tdi_4wd_105hk_drag_motorvarm/90876526

https://www.bytbil.com/ostergotlands-lan/personbil-leon-x-perience-1-6-tdi-4wd-drag-valservad-7354-14701400

https://www.bytbil.com/stockholms-lan/personbil-outback-2-0-4wd-drag-mvarmare-bkamera-8355-14707453

Om ni orkar, vill, vågar och kan komma med andra alternativ så mottages detta med glädje.
Tacksam på förhand, bästa hälsningar, Johan.

Uppdaterat: 2020-08-05 18:03

Kommentarer

"Du skriver att knapparna var placerade i prioriteringsordning, om inte jag minns fel satt knapparna för det inställbara chassit bland de närmast högerhanden, och hur ofta ändrar man det?!"

Det är ett vinklat sätt att tänka som gör att man upplever den reaktionen, om man i istället är medveten om att de två knapparna inte alls bara ställer in chassit, utan också ställer in instrumentbelysningen - OM man vill det... gaspedalens respons, styrningen, fyrhjulsdriften och automatlådan - så inser man att de två knapparna är några av de viktigaste i hela bilen därför att de ändrar mycket viktiga funktioner som påverkar hur bilen fungerar och när man väl känner ett behov av att ändra några av dessa funktioner till eller från då är det något man vill ska gå blixtsnabbt och enkelt och därför är dessa knappar placerade till vänster av de 6 och dessutom högst upp i hörnet av panelen.

Det kan hända att man plötsligt hamnar i en situation då man vill att bilen ska reagera maximalt därför att läget plötsligt ser farligt eller krävande ut, mycket viktig funktion.

På OPC modellen har motsvarigheten till sportknappen ett extra reliefmönster för att det ska bli lättare att känna knappen med känseln.

Däremot ser man det som en helt onödig "gimmick" som bara helt i onödan bara ändrar chassit så kan ju en sådan negativ tanke uppkomma men är det inte i så fall en tanke byggande på att inte veta vad dessa knappar har för funktion?
Och läser man inte på så kan man ju tro annat, det finns väl ingen motorjournalist som någonsin skrivit annat än att dessa knappar uteslutande ställer in chassit, fast det är helt fel, inte ens de har läst på.

Där jag bor finns det två stycken som har en ny Insignia och ingen av dem är en kombi, glädjande nog.
Och man ser en i genomsnitt var tredje vecka i trafiken eller på någon parkeringsplats här.
Av gamla modellen finns det väl runt 5 st varav tre är den nyare versionen från 2014,
en är en sedan 2009 som har samma ägare fortfarande.

Uppdaterat: 2020-08-10 16:42

(Jag vill understryka att detta är andra mer skickade att besvara, som byter bilar mest hela tiden, i familjen finns ännu den Opel Olympia från 1951 som var den första Opeln.

Men det bilköp blir, logiskt sett, det bästa där man har de bästa kunskaperna och insikterna och förståelsen för vad, hur, varför och på vilket sätt den aktuella bilen är och fungerar, därför att med denna omfattande kunskap blir det enkelt att välja ut den absolut mest passande som är så nära det ideal som man själv allra mest uppskattar - men det förutsätter förstås att man också vet vad man själv egentligen mår bäst av och trivs med, är man inte helt på det klara med vad man själv trivs med och behöver så blir det svårare att se vad som passar.

Saknar man båda dessa förutsättningar spelar man tärning och resultatet blir slump.

I familjen har vi aldrig varit missnöjda med de få bilköp som gjorts, om man på förhand vet allt, får man aldrig några negativa överraskningar.)

Uppdaterat: 2020-08-10 17:04

Säger som Guran - en omöjlig fråga att svara på. Har haft rätt bra koll på önskemålen och hur resp bilalternativ skulle motsvara dessa så jag kan nog generellt säga att jag varit nöjd med de bilar jag köpt - de har alltså uppfyllt de krav jag hade vid köptillfället. Däremot har jag ett par köp som drabbats av lite mera problem än man skulle vilja ha - om än problem som inte kostat mig något annat än besväret att lämna in bilen till verkstan. Den första var min VW Passat -97, den då helt nya modellen, som drabbades av en hel del småfel. Den andra var bilen jag köpte för dess påstådda felfrihet nämligen Corolla kombin -03 som också var på verkstan ett antal gånger för garantiåtgärder. Där var det väl främst att min förväntan på felfrihet fick sig en ordentlig törn. Men liksom för Passaten så skötte sig verkstan utmärkt så inga problem på den fronten. Och givetvis lånebilar vid alla åtgärder.

Uppdaterat: 2020-08-11 09:57

De flesta jag köpt har uppfyllt de önskemål och krav jag för stunden haft.
Sedan ändrar sig dessa och nya önskningar uppkommer som föranleder ett bilbyte.
Så det är enklare att köpa en bil man för stunden vill ha och byta om nått år, alltid är det något man kommer på för att motivera ett byte :)
Så det är en omöjlig fråga att svara på för mig. Skulle tro att det nästan är omöjligt att köpa en bil om radar upp en sådan lista.

Men mest nöjd tror jag jag var då jag 1998 bytte bort min Saab 9000CD 2,0i mot en 1996 års 9000CSE 2,3Turbo. Gick från en bil som inte hade någon finess alls till en välutrustad 200hk bil med skinnklädsel och ACC. Det var ett lyft och satan vad den gick. Som alla mina bilbyten så gick affären snabbt, jag ville ju ha den bilen. Värre var det inte.

Uppdaterat: 2022-02-14 20:27

Jag tror att så gott som alla bilar jag har köpt har motsvarat mina förväntningar med ett lysande undantag. Första gången jag köpte en helt ny bil var det bara en massa strul så länge jag hade den. Det var en Honda och jag har inte haft några fler efter det.

Uppdaterat: 2020-08-11 13:25

Tack för responsen, uppskattar det mycket! Har än så länge inte landat i något bilköp. Budgeten har höjts till 180 000kr, SUV modeller har blivit ett alternativ, miltal på 12 999 och fyrhjulsdrift är sökkategorierna. Fortsätter och orienterar mig runt i begagnathandeln.

Subaru Outback 2015
Volvo XC60 2011
Fiat Freemont 2015
Volkswagen Passat 2015
Volkswagen Golf Alltrack 2016

Uppdaterat: 2020-08-11 15:40

Jag har en Peugeot 308 kombi 1.6 bensin turbo 2016. Jag är mycket nöjd med bilen. Den otroligt rymlig för en småbil och mycket tyst och bekväm även på långresor. Den har nu gått strax under 10 000 mil och hittills varit mycket driftsäker..

Uppdaterat: 2020-08-12 10:34

Har ni erfarenhet av XC60?

https://www.blocket.se/annons/dalarna/volvo_xc60_d5_awd_r_design/91326335

Mycket bil för pengarna?

Uppdaterat: 2020-08-13 12:58

Tveksamt om en XC60 är mycket bil för pengarna. De är ju som de flesta volvobilar populära i sverige, dvs priserna är rätt höga. De är ju inte superrymliga heller men troligtvis inget problem om du kikat på A4 etc. tidigare. Men man åker ju bekvämt och jag har inte hört om några allvarliga fel som är vanliga.

Uppdaterat: 2020-08-13 14:53

10 år gammal bil 11000 mil 180000:-
Snart dags för kamremsbyte när Volvo minskat intervallen.
Vet inte om denna har minskad intervall men remmen faller väl på ålders intervallen.

Mycket bil för pengen?
Ja jag vet inte men kolla upp service.

Uppdaterat: 2020-08-13 17:19
Mina tidigare bilars förbrukningar på spritmonitor.. https://www.spritmonitor.de/en/detail/836524.html https://www.spritmonitor.de/en/detail/756137.html https://www.spritmonitor.de/en/detail/1120549.html

Mindre år och mindre mil får man med bilar som inte är Merdeces, BMW, Audi och Volvo samt SUV.
Blir ju en prioritering för dig. Ut och kolla och testkör olika bilar i samma prisklass allt från Skoda till Audi.

Uppdaterat: 2020-08-13 18:33