Köpråd: andrabil nyare än 2015

55 inlägg 0 nya
Köpråd: andrabil nyare än 2015

Hej,
Vi ska köpa en andrabil och behöver feedback. Vi letar Golfklassen, för sambon tycker Poloklassen är för liten. Kraven är väl på ett ungefär:
1. inte äldre än 2015,
2. inte mer än 4500 mil
3. max 150,000.
Bonus för Euro6, automat (svårt att hitta) och motor/dieselvärmare.

Vi har (tyvärr) exkluderat BMW 1-serien och Mercedes A-klass pga pris och ägandekostnader. De flesta av nedan fordon kostar ungefär samma att försäkra (+/- 1000:-/år då jag räknar helförs). Samt skatten är ju inte jättestorskillnad på heller. Servicekostnaderna tycker jag är rätt viktigt och här råder viss tveksamhet. Alla utom Volvon är bensin. Vi har väl satt EURO6 som krav, men vem vet vad som händer i framtiden? Kanske är man övernitisk?

Volvo V40 D2:
Bra: Hyfsat snygg, hyfsad inuti. Dieselvärmare. Snål.
Tveksamt: Rätt dyr att köpa, Man får en 2016 med ca 3500 mil för 150,000.
Tveksamt: Dyr att serva? Kommer det en ny V40 snart så känns denna gammal? Gillar inte riktigt mittkonsolen, gör ont i knäet när man lutar när man kör. Samt liten framruta och stora sidostolpar begränsar sikten.

Toyota Auris:
Bra: Pålitlig? Ser ändå ok ut interiört. Köper man hybrid så är man "rätt"?
Tveksamt: Förhållandevis dyr om man beaktar hur tråkig den är. En bensinare 2016 med ca 2500 mil kan man få för 140,000. Hybriden ca 15-20,000 dyrare. Rätt ful på utsidan.

VW Golf:
Bra: Billigast att köpa. En 2016 med 2500 mil för ca 135,000. Ser ändå hyfsad ut både inuti och exteriört.
Tveksamheter: Lite tråkig? Och behöver man vara orolig för VWs gamla TSI-motorproblem? De flesta har bara A/C och inte Klimatanl. Många beggade har gått som hyrbilar.

Audi A3:
Lite dyrare, men en 2015 med ca 3500 mil hittar man för 140,000
Tveksamheter: Den var förvånansvärt tråkig att köra. Kändes gammal interiört. Inte jättelattjo exteriört förutom fronten.

Mazda 3:
Denna dök upp som en Dark Horse. Ska kolla in imorgon. Läst att den är något bullrig och att den har täta serviceintervall, men vilken bil har inte det? Ser ändå lite sportig och flott ut jämfört med t.ex Golf.

Vad tror expertpanelen här? Det lutar åt en Golf och vi behöver ta beslut inom en vecka.

Hur kommer bilen användas? Betyder andrabil att den sällan kommer ut på långa motorvägsresor utan istället används korta sträckor i stan/förorten? Så att t.ex. ljudnivå inte är lika viktigt. Att serviceintervallen är täta skulle jag närmast se som positivt då många motorproblem orsakats av alltför långa oljebytesintervall. Men en jämförelse av servicekostnader är såklart på sin plats.

Bäst är ju såklart om ni kan provköra allihop. Men min hjärna säger kanske Auris hybrid (automat och troligen hållbarast drivlina), och hjärtat Mazda 3 (roligast att köra)? Bekvämast är nog volvo v40, om den kommer användas till längre resor.

Några tankar iaf.

K_Klabbe: relevant fråga. Bilen kommer mestadels användas för kortare resor till och från jobb, dvs 40km per dag. Dessutom hämta 1-3 barn i åldrar 2-11 (därav går de allra minsta bilarna bort). För längre resor, så blir det Sorenton. Tack för input för övrigt.

Har kört en Golf -15 1.4 tsi i några månader nu och är supernöjd. Väldigt komplett bil i den klassen. Bra komfort, bra köregenskaper, snåla och pigga bensinmotorer, oerhört lättkörd och billig i service. Några motorer behöver du inte vara orolig över i Golf 7.

V40 D2 skulle jag aldrig köpa, med den motorn i alla fall. Kompisen kör en sån, min Golf känns som en sportbil i jämförelse. Annars är den ganska rolig att köra med rätt motor. Lite bullrigare än min Golf, men skönare stolar och är en snyggare bil.

Mazdan är nog roligast att köra.

Nu vet jag att folk skriker sig hes men testa en bensin octavia och för dom pengarna hittar du nog en 2016.
Minst lika bra som golfen och minst samma komfort.
Oftast bättre utrustad än golfen och alltid förnuftigare detaljer, det räcker att öppna skuffen och sedan lyfta på det dubbel trippla lastgolvet för att inse det.
Dom flästa har också bränslevärmare och dragpaketet.
Hyggligt snåla bensin motorer om du hittar en 1,2a eller 1,4an och den nya 1,0 motorn är piggare än 1,2an 1,6 tdi och en Volvo D2 och samtidigt går den att köra lika snålt eller snålare än diesel och ner mot 0,5 på sommaren och skatt på 360:- och relativt billig i service mot suv/4wd.
Tror den blev årets testbil och även långtrstet i vibil.
Testa en sån om du hittar en innan du går vidare är tipset.
Skulle du hitta en utrustad style så lämnar du nog sorenton hemma ibland skulle jag tro.
Och testa många fabrikat och bilar innan du bestämmer dig.
Ett ex på 1,0 oprutat men av nån anledning är dom dyr.
1,2 är billigare.
https://www.blocket.se/uppsala/Skoda_Octavia_Combi_TSI_115_AMBITION_77135791.htm?ca=11&w=3

https://www.blocket.se/stockholm/Skoda_Octavia_STYLE_PREMIUM_DRAG_WEBASTO_77051885.htm?ca=11&w=3
https://www.blocket.se/uppsala/Skoda_Octavia_Ambition_TSI_110_75454450.htm?ca=11&w=3

Mina tidigare bilars förbrukningar på spritmonitor.. https://www.spritmonitor.de/en/detail/836524.html https://www.spritmonitor.de/en/detail/756137.html https://www.spritmonitor.de/en/detail/1120549.html

Prova alla och köp den ni gillar bäst är givetvis det bästa rådet.

Själv var jag nära att köpa en Mazda 3 i somras men då dök en Mazda 2 upp och då jag egentligen inte numer behöver särskilt stor bil så föll valet på 2an istället. Garanterat roligast att ratta av ovanstående och nästan lika säkert den med bäst kvalité. Och speciellt i sedan-utförande dessutom riktigt snygg. Den här kanske?:

https://www.bytbil.com/stockholms-lan/personbil-3-vision-0-kontant-aut-nav-pdc-6529-11604513

Free your mind and your ass will follow.

mso 1000 wrote:
Nu vet jag att folk skriker sig hes men testa en bensin octavia och för dom pengarna hittar du nog en 2016.
Minst lika bra som golfen och minst samma komfort.
Oftast bättre utrustad än golfen och alltid förnuftigare detaljer, det räcker att öppna skuffen och sedan lyfta på det dubbel trippla lastgolvet för att inse det.
Dom flästa har också bränslevärmare och dragpaketet.
Hyggligt snåla bensin motorer om du hittar en 1,2a eller 1,4an och den nya 1,0 motorn är piggare än 1,2an 1,6 tdi och en Volvo D2 och samtidigt går den att köra lika snålt eller snålare och en skatt på 360:- och relativt billig i service.
Tror den blev årets testbil och även långtrstet i vibil.
Testa en sån om du hittar en innan du går vidare är tipset.
Skulle du hitta en utrustad style så lämnar du nog sorenton hemma ibland skulle jag tro.
Och testa många fabrikat och bilar innan du bestämmer dig.
Ett ex på 1,0 oprutat.
1,2 är billigare.
https://www.blocket.se/uppsala/Skoda_Octavia_Combi_TSI_115_AMBITION_77135791.htm?ca=11&w=3

Han vill ju uppenbarligen ha en halvkombi, vilket Octavian inte är. Behöver man inte utrymmet så är Golfen en bättre bil på alla sätt.

Ehum, kan du ladda hemma? Om du siktar på en ren elbil istället kan du kosta på dig ett lite högre inköpspris kontra rejält sänkta driftskostnader. Visst, den ser ut som den gör, men det kan de flesta leva med.
https://www.blocket.se/lulea/Nissan_Leaf_24kw_77451439.htm?aw=1

(Ursäkta OT att jag inte svarar direkt på dig fråga.)

Power to the people

Apex wrote:
mso 1000 wrote:
Nu vet jag att folk skriker sig hes men testa en bensin octavia och för dom pengarna hittar du nog en 2016.
Minst lika bra som golfen och minst samma komfort.
Oftast bättre utrustad än golfen och alltid förnuftigare detaljer, det räcker att öppna skuffen och sedan lyfta på det dubbel trippla lastgolvet för att inse det.
Dom flästa har också bränslevärmare och dragpaketet.
Hyggligt snåla bensin motorer om du hittar en 1,2a eller 1,4an och den nya 1,0 motorn är piggare än 1,2an 1,6 tdi och en Volvo D2 och samtidigt går den att köra lika snålt eller snålare och en skatt på 360:- och relativt billig i service.
Tror den blev årets testbil och även långtrstet i vibil.
Testa en sån om du hittar en innan du går vidare är tipset.
Skulle du hitta en utrustad style så lämnar du nog sorenton hemma ibland skulle jag tro.
Och testa många fabrikat och bilar innan du bestämmer dig.
Ett ex på 1,0 oprutat.
1,2 är billigare.
https://www.blocket.se/uppsala/Skoda_Octavia_Combi_TSI_115_AMBITION_77135791.htm?ca=11&w=3

Han vill ju uppenbarligen ha en halvkombi, vilket Octavian inte är. Behöver man inte utrymmet så är Golfen en bättre bil på alla sätt.

Bättre på alla sätt stämde tidigare men inte nu och samma komponenter och sätts ihop på olika ställen, testa.
Slog på begangnade 16 och nyare och max 120 hk på nyare bensin auris och octavia.
16 st Octavia och 127 st Auris på blocket, hmm undra varför.

Mina tidigare bilars förbrukningar på spritmonitor.. https://www.spritmonitor.de/en/detail/836524.html https://www.spritmonitor.de/en/detail/756137.html https://www.spritmonitor.de/en/detail/1120549.html

Jag och junkers har ägt 1 år bil på sin Auris Hybrid som inte nöjda samma sak många nyare begagnat som säljer ut istället byte mot annan märken.

Min nuvarande Fabia https://www.spritmonitor.de/en/detail/990314.html Dåvarande Astra https://www.spritmonitor.de/en/detail/858751.html

mso 1000]Apex][quote=mso 1000 wrote:
Nu vet jag att folk skriker sig hes men testa en bensin octavia och för dom pengarna hittar du nog en 2016.
Minst lika bra som golfen och minst samma komfort.
Oftast bättre utrustad än golfen och alltid förnuftigare detaljer, det räcker att öppna skuffen och sedan lyfta på det dubbel trippla lastgolvet för att inse det.
Dom flästa har också bränslevärmare och dragpaketet.
Hyggligt snåla bensin motorer om du hittar en 1,2a eller 1,4an och den nya 1,0 motorn är piggare än 1,2an 1,6 tdi och en Volvo D2 och samtidigt går den att köra lika snålt eller snålare och en skatt på 360:- och relativt billig i service.
Tror den blev årets testbil och även långtrstet i vibil.
Testa en sån om du hittar en innan du går vidare är tipset.
Skulle du hitta en utrustad style så lämnar du nog sorenton hemma ibland skulle jag tro.
Och testa många fabrikat och bilar innan du bestämmer dig.
Ett ex på 1,0 oprutat.
1,2 är billigare.
https://www.blocket.se/uppsala/Skoda_Octavia_Combi_TSI_115_AMBITION_77135791.htm?ca=11&w=3[/quote wrote:
Han vill ju uppenbarligen ha en halvkombi, vilket Octavian inte är. Behöver man inte utrymmet så är Golfen en bättre bil på alla sätt.
Bättre på alla sätt stämde tidigare men inte nu och samma komponenter och sätts ihop på olika ställen, testa.
Slog på begangnade 16 och nyare och max 120 hk på nyare bensin auris och octavia.
16 st Octavia och 127 st Auris på blocket, hmm undra varför.

Såvitt jag vet så är typ alla motorjournalister överens om att Golfen är en bättre bil, om man inte behöver utrymmet som Skodan erbjuder. Jag litar på dem och det faktum att Golf säljer mycket bättre trots att den är dyrare. Inga astronomiska skillnader, men den är lite bättre på allt. Många bäckar små.

Provkör och välj själv. Vi har både en Golf SV -15 och en Mazda 3 -15. Mazdan har 1 år/2000 som serviceintervall medan Golfen är lite mera komplicerad eftersom den initialt har 2 år/3000 mil men sen skall in varje år - varannan service för s k inspektion.
Golfen är klart tystare inombords och bekvämare att åka för i vart fall passagerarna. Högerstolen fram på Mazdan går inte att höja och den är väldigt låg som standard. Och utrymmet i baksätet är inget att skryta över, tyvärr. Dock har den ju ett fräckt utseende (speciellt i rödmetallic-lack som vår också har) och vår har hittills fungerat utan minsta problem och 2 l-motorn är inte heller speciellt törstig - i praktiken ungefär som den 1,2 TSI som sitter i vår Golf. Så provkör är nog det bästa tipset - själv föredrar jag vår Golf SV medan det finns en annan i familjen som lika klart föredrar Mazdan när man är förare...:) Som passagerare både fram och bak är Golfen klart bättre enligt mig.

Peugeot 308?

Ot på tråden men.
Apex , sa såvitt jag vet så är typ alla motorjournalister överens om att Golfen är en bättre bil, om man inte behöver utrymmet som Skodan erbjuder. Jag litar på dem och det faktum att Golf säljer mycket bättre trots att den är dyrare. Inga astronomiska skillnader, men den är lite bättre på allt. Många bäckar små.
.
Pratar vi 2017-18 så åk och testa en ny bil.
Skulle det vara blind test utan dekal skulle det säkert säljas lika många octavia hartzback som golf eller om man jämför kombis.
Minst samma komfort fast betydligt klokare vilket inte folk fattar utan stirrar sig blind på märket eller prestige delen på garage uppfarten.
Resonemanget många bäckar gäller inte i dag utan det är snarare tvärt om.
Testa.

Mina tidigare bilars förbrukningar på spritmonitor.. https://www.spritmonitor.de/en/detail/836524.html https://www.spritmonitor.de/en/detail/756137.html https://www.spritmonitor.de/en/detail/1120549.html

Mso

Du tycker väl att Skoda Octavia världens bästa bil, får du betalt för att göra reklam för dem? Golfen är bättre. Det visar tester och försäljning, det enda Octavian är bättre på är utrymmen.

Apex wrote:
Mso
Du tycker väl att Skoda Octavia världens bästa bil, får du betalt för att göra reklam för dem? Golfen är bättre. Det visar tester och försäljning, det enda Octavian är bättre på är utrymmen.

Hehe. Apex har du en golf eller vad.
Varken golf eller octavia är värdens bästa och inte ens Volvo är komplett.
Det jag småler åt är fördomarna mot namnet Skoda och många lånar upp 50 tusen till för en sämre bil och bättre namn.
Det finns ingen som kan säga att golfen är bättre, alla har sina plus och minus.
Det man med säkerhet kan säga att du får mer bil för pengarna på octavian och mer vettiga tillbehör och en invändigt större bil och samtidigt samma komfort och med 1,0an definitivt en bättre vinterbil med bränslevärmaren för mindre pengar.
Det är ju bara att testa så inser man att det inte skiljer något nämnvärt i komfort och ljud.

Mina tidigare bilars förbrukningar på spritmonitor.. https://www.spritmonitor.de/en/detail/836524.html https://www.spritmonitor.de/en/detail/756137.html https://www.spritmonitor.de/en/detail/1120549.html

Det blir att kolla in en specific Golf med lite extra lullull imorgon, samt en Mazda 3 och faktiskt även nya Polo. Nya Polon ser ju stor ut, tittade på några YT-tester ikväll, så värt att kolla in iallafall.

Varken Peugeot eller Skoda är aktuella. Rena elbilar är vi nog inte redo för, jag är alldeles för osäker på räckvidd och batterilivslängder. Så vi håller oss tyvärr till mer konventionella drivmedel.

Tack för input alla - keep `em coming.

Vad är det som gör Golfen bättre än Octavian då?
Kom med fakta så vi kan se vad det gäller.

TS är uppenbarligen INTE intresserad av en Skoda. Inte heller av en Bugatti, Rolls-Royce eller Ferrari. Ändå så kommer ofelbart ytterligare en sån här köpråds-tråd att handla om Skoda. Igen....

Väldigt tröttsamt.

Free your mind and your ass will follow.

On topic: I Optimum-utförande är Mazdan laddad med det mesta när det gäller utrustning så en sådan rekommenderas starkt. 165 hästar är också trevligt att leka med...

Free your mind and your ass will follow.

Rålle,det är rätt tröttsamt när folk alltid ska kommentera att saker är tröttsamma.
Väldigt,väldigt tröttsamt.
Förstår du?

Lägg till ny kommentar

Hej!

Vi har förståelse för att du använder adblocker, men hoppas att du kan stänga av den för vår sajt. Annonser är en förutsättning för att vi ska kunna fortsätta att driva sajten.