Köpa begagnad Saab 9-3

18 inlägg 0 nya
Köpa begagnad Saab 9-3

Hej!

Jag har kollat på två gamla Saab 9-3 och vet inte riktigt hur jag ska resonera.

Den ena är från -99 och har gått ca 21000 mil. När vi provkörde den var den först lite trög att starta, det tog ett par sekunder men det blev bättre efter att vi kört den en stund. Ratten drog åt höger, tänkte spontant att det handlar om hjulinställning, ev. snedslitna däck eller lågt lufttryck. Kan det vara något annat/allvarligare? Har kollat Carfax och bilen har inte varit med om någon olycka. Den har endel rost i plåten vid hjulen. Ingen notis om rost på senaste godkända besiktning den 190430. Fick anmärkning på läckage av olja från slang i motorn men det åtgärdades innan senaste godkända besiktning.

Den andra är från – 01 och har gått runt 15000 mil. Den känns lite piggare och startar direkt. Senast godkända besiktning 190228. Den fick dock två anmärkningar som inte behövde åtgärdas och som därmed inte har åtgärdats. Dels brusten fjäder i vänster fram hjulhus. Pratade med en mekaniker som sa att det inte är någon fara då den blivit godkänd på besiktning och att det inte påverkar körningen eller säkerheten, att jag inte behöver göra något åt det. Kan det stämma? Den fick även anmärkning på rost i höger fram hjulhus och vi kände något rosthål där inne. Växellådan kändes bra men bilen kändes inte helt mjuk att köra på låga växlar (typ ettan, tvåan om jag minns rätt) Kändes lite som man låg på för hög växel, det murrade lite. När vi körde den lyste check engine lampan, det visade sig handla om dumpventilen som har bytts på verkstad efter det så förhoppningsvis inget annat fel på motorn. Den såg ut och lät som den ska.

Vet som sagt inte riktigt hur jag ska tänka, har en låg budget (under 10000) så får väl räkna med lite skavanker. Känner ni spontant att någon är bättre att satsa på av dessa två? Någon jag ska akta mig för? Eller ska jag akta mig för båda?

Mvh/ Eva

Första Saaben tror jag med på hjulinställning ....kan även va anläggande broms....
Hur är servicarna skötta?

Vänd om och blicka mot någon bil som inte har hål i plåten och där bilprovningen inte har anmärkningar tycker jag. Bil under 10 000kr är knepigt men kanske en skoda Fabia runt år 2000 eller en Peugeot 307 2002-2006? Jag vill tipsa om en annons på Blocket: Peugeot 307 1,6 https://www.blocket.se/vi/86325277.htm

Håller med flat7....
Om det inte är just Saab du vill ha så finns det många fräscha bra Mondeo för ca 10000:- årsmodell 2001-04...oftast bättre skick än saabarna eftersom dom har högre andrahandsvärde.....

Den första Saaben kan vara det bästa köpet, att den drar åt höger kan bero på en anliggande broms och det kostar några kronor att åtgärda om du inte kan göra det själv, då blir det billigare.
Felaktig hjulinställning tror jag inte på , framvagnen på Saab är väldigt stabil, men den kan naturligtvis fått en smäll vid något tillfälle.
Ingen av dem har ju gått särskilt långt, har du kollat att mätarställningen stämmer?
Tala med föregående ägare och köp den som du känner bäst för.

Varje Saab är värd att vårdas och bevaras, sådana bilar görs inte längre

Tack för tips!

Jag har kollat transportstyrelsen trafikregister att mätarställningen stämmer, det räcker eller?

Har nu hittat en Saab 9-5 2.3t från -03 som ser fin ut, något speciellt att tänka/kolla på gällande en sådan?

Att den inte läcker olja....
Min svåger har en sådan och gjort d mesta vi motorn....
Se till så servicarna är skötta och att det syns några oljeläckage underifrån...
Rätt vanligt på 2.3:an...
Hur långt har den gått?

Okej! Ska kolla det! Den är precis besiktad utan anmärkning, har gått 21000-22000 mil..

Oljeläckage är inte så vanligt på 9-5, men kan naturligtvis finnas. Det var vanlig med gegga i motorn p.g.a. felaktig vevhusventilation, men har den gått 21000 mil är den säkert modifierad, men kolla oljestickan, det får inte finnas någon grå gegga på den eller på undersidan av locket.
Rost är ju lätt att se, det brukar inte vara några gömda ställen, men det som är svårare att se är om främre länkarmsbussningarna i bakvagnen är bytta, originalen (från Opel) är en svag punkt och bör vara bytta till uretan.
Försök att få kontakt med tidigare ägare.

Varje Saab är värd att vårdas och bevaras, sådana bilar görs inte längre

Köp en beg Toyota eller en 9-3 från -03 och uppåt.

Men nu var det ju Saab som det gällde. 9-3 från -03 är ju NG och skiljer sig mycket från den föregående, mera Opel på gott och ont.
Den har ett par typfel som bör kollas, tändningslåset och framfjädrarna, annars är den lite snålare på bränsle än 9-5, som i gengäld är avsevärt komfortablare.
Men försök hitta en något nyare, 9-3 eller 9-5, med Biopower, inte för att det behöver vara billigare att köra på E85 utan för att skatten är avsevärt lägre.

Varje Saab är värd att vårdas och bevaras, sådana bilar görs inte längre

En anliggande broms är ju extremt enkelt att upptäcka så det borde väl inte erbjuda något mysterium att utreda.
nisses ständiga käpphäst med bussningarna är ett fel som vanligtvis uteslutande drabbar Saabbilar så att klaga på Opel är knappast korrekt.
Snarare åter igen Saabs användning av komponenterna.

Som f.d. förare av Vectra A och första 900 baserad på just den Vectran; Det var bara motorerna i dessa bilar som var något att ha. Resten försvann i atomer. Så uslare bilar än dessa är nog svårfunna. Vectran var modell -90 och Saaben -94.

Eftersom en 9-3 från millennieskiftet i grund och botten är samma bil som en Vectra A och därmed även en 900 från samma tid - avstå. De rostar infernaliskt. Men för 10k... ja vad återstår? En Corolla?

N-iklas har ju helt rätt i att fel på bakvagnsbussningarna drabbar Saab, men eftersom det är Opeldelar som Saab tvingades att använda är det ju knappast relevant att klaga på någon annan tillverkare.
Från -06 blev de bytta till en annan typ av bussning i uretan och de håller bättre och de flesta äldre Saabar har säkert fått bussningarna utbytta.
När det gäller 9-3NG , har vi haft lite andra fel, men där är ju också fler Opeldelar dock är det nog bara framfjädrar och länkarmar samt tändningslåset som är svaga punkter. I övrig är det bara vanliga slitagedelar som t..ex.bromsar som åtgärdats, men de har förstås inte gått lika långt som 9-5orna.

Varje Saab är värd att vårdas och bevaras, sådana bilar görs inte längre

Oj en moderator med dubbla inlägg! Häpp!

Det är inte lätt att vara enögd, för då har man dubbelt så svårt att se sanningen!

christer, tack för att du var observant, sådant händer alla och vi försöker ta bort dubbla och ibland flera lika inlägg så snart det vi kan.

Varje Saab är värd att vårdas och bevaras, sådana bilar görs inte längre

Skulle undvika biopower på ng 9-3. Ofta problem med spridare och tar mer bensin än rena bensin 9-3. Även om skatten är 1000 kr lägre/år

4 mils pendling med 2.0t 2007.

GRP, det finns många som har helt andra erfarenheter, men det fina är ju att det är en av få bilar som går utmärkt på E85.
Sedan, om det är lönsamt får man beräkna själv, det beror mycket på körstil.

Varje Saab är värd att vårdas och bevaras, sådana bilar görs inte längre

Lägg till ny kommentar

Hej!

Vi har förståelse för att du använder adblocker, men hoppas att du kan stänga av den för vår sajt. Annonser är en förutsättning för att vi ska kunna fortsätta att driva sajten.