Kombi från 2014, max 10.000 mil

84 inlägg 0 nya
Kombi från 2014, max 10.000 mil

Hej allihopa!

Jag behöver lite hjälp med att välja ut rätt bil, så kom gärna med input baserat på egna erfarenheter. Detta funderar jag på:

- helst kombi men sedan går också bra
- årsmodell 2013-2015
- diesel, helst 125-150hk
- max 10.000 mil
- årlig körsträcka 1000 mil
- budget: 170.000kr
- prioritet: tyst och driftsäker bil, komfort. Utrymmen och körglädje är mindre viktiga faktorer för mig.

Tänkbara modeller (2014) som jag har funderat på:

- VW Passat Tdi 140hk
- Opel Insignia 1.6 136hk
- Ford Mondeo 2.0 140hk
- Toyota Avensis 2.0 124hk
- Mazda 6 2.2 150hk
- Hyundai i40 1.7 136hk
- Skoda Octavia 1.6 110hk

Jag kan också tänka mig en lite äldre MB E-klass eller BMW 520d från 2012-2013 med upp till 20.000 mil.

Så, vad säger ni? Jag har lusläst olika sajter, svenska som utländska och vad jag kan läsa är Opel Insignia väldigt underskattad bil. Speciellt den faceliftade modellen som kom 2014 verkar vara väldigt fin och gedigen bil. Utrymmena är kanske inte bäst men som sagt, detta är inte direkt en prioritet för mig. Jag tycker att alla dessa bilar kommer tillfredställa mina utrymmesbehov. Toyotan känns mest driftsäker men kanske lite tråkig, Forden är rymlig och körglad, Passaten allaround. BMW 520/MB E200 lockar, men vågar man?

Adnan Huseinovic wrote:
Hej allihopa!
Jag behöver lite hjälp med att välja ut rätt bil, så kom gärna med input baserat på egna erfarenheter. Detta funderar jag på:
- helst kombi men sedan går också bra
- årsmodell 2013-2015
- diesel, helst 125-150hk
- max 10.000 mil
- årlig körsträcka 1000 mil
- budget: 170.000kr
- prioritet: tyst och driftsäker bil, komfort. Utrymmen och körglädje är mindre viktiga faktorer för mig.
Tänkbara modeller (2014) som jag har funderat på:
- VW Passat Tdi 140hk
- Opel Insignia 1.6 136hk
- Ford Mondeo 2.0 140hk
- Toyota Avensis 2.0 124hk
- Mazda 6 2.2 150hk
- Hyundai i40 1.7 136hk
- Skoda Octavia 1.6 110hk
Jag kan också tänka mig en lite äldre MB E-klass eller BMW 520d från 2012-2013 med upp till 20.000 mil.
Så, vad säger ni? Jag har lusläst olika sajter, svenska som utländska och vad jag kan läsa är Opel Insignia väldigt underskattad bil. Speciellt den faceliftade modellen som kom 2014 verkar vara väldigt fin och gedigen bil. Utrymmena är kanske inte bäst men som sagt, detta är inte direkt en prioritet för mig. Jag tycker att alla dessa bilar kommer tillfredställa mina utrymmesbehov. Toyotan känns mest driftsäker men kanske lite tråkig, Forden är rymlig och körglad, Passaten allaround. BMW 520/MB E200 lockar, men vågar man?

Någon anledning till diesel, trots den korta körsträckan?
Jag hade tidigare Mazd a6, bensinare. Fungerade oerhört bra och trivdes mycket bra i den.
Tyvärr förolyckades den och blev reservdelar... :-(
Du får mycket för pengarna, även andrahandsvärdesmässigt.
Köpte min våren 2011 för straxt över 200.000 med vinterhjul, krok, elektrisk motorvärmare och plastmatta bak. Den var ny fast årsmodell 2010.
När den strök med i våras så fick jag 89.000 av försäkringsbolaget. Drygt lite mer än 2.000 mil per år så stod på typ, vad var det? 13? 14? Någonting sådant. Maxda är generellt bra på små förvaringsutrymmen. Fack för solglasögon i taket t.ex.

Provkör, fråga dig själv vad du vill ha, ifrågasätt verkligen behovet av diesel speciellt med den relativt korta årliga körsträckan och välj sen den bil och inte minst det exemplar du trivs bäst med. Det är väldigt svårt att välja bil åt andra eftersom vi har så olika behov och krav.

Xanthopteryx >>> Tack. Jag tycker att dagens Mazda 6 är lätt snyggast av alla liknande bilar. Jag ska fundera på en bensinare.

Pi >>> Klart som fasen att jag kommer provköra dock finns det en del saker som jag inte kan få svar på genom en kort provkörning tex hur är det med driftsäkerheten, ägarkostnader, rostskydd, ljudnivå på olika underlag etc.

Adnan - då får du nog "plugga på" och bl a fråga om servicekostnader hos resp verkstad - tror tyvärr inte att du kan få annat än färgade och svepande svar här i forumet. Var och en har sina favoritbilar och sina favoritmärken - så enkelt är det nog. Och inte minst - sina egna preferenser. Vad är t ex viktigast för dig själv - att du trivs med bilen eller att servicekostnaden är en 1000-lapp billigare per år ? Ja - detta resonemang går att tillämpa på flera av dina frågor. Det finns inte en bil som är bäst för alla....

Pi >>> Tack för din input, det är noterat. Dock vill jag fortfarande höra vad andra har att säga.

Köp Passat eller Octavia så blir du nöjd.

Regel 1: Jag har alltid rätt. Regel 2: Om jag någon gång skulle ha fel träder regel 1 i kraft.

Hackenbush >>> Kan du argumentera tack? Jag prioriterar tyst bil, komfort och driftsäkerhet.

Allt passar in på Passat och Octavia

Regel 1: Jag har alltid rätt. Regel 2: Om jag någon gång skulle ha fel träder regel 1 i kraft.

Med den låga körsträckan skulle jag nog väjja bensin/multifuel med tanke på (framtida?) vägskatten.

Mazda 6 är ju en sympatisk bil, och absolut snyggast i gänget.
T.ex.
https://www.blocket.se/sodermanland/Mazda_6_WAGON__2_0_165_Vision_74086388.htm?ca=11&w=2

Välanvända BMW eller MB skulle jag nog välja bort, de kostar mycket att hålla igång.

Men, i slutänden är det ju ändå din/er upplevelse som avgör. Kör, känn in, tänk! :-)

Ingen vet hur gammal en Citroen kan bli...

Pi wrote:
Adnan - då får du nog "plugga på" och bl a fråga om servicekostnader hos resp verkstad - tror tyvärr inte att du kan få annat än färgade och svepande svar här i forumet. Var och en har sina favoritbilar och sina favoritmärken - så enkelt är det nog. Och inte minst - sina egna preferenser. Vad är t ex viktigast för dig själv - att du trivs med bilen eller att servicekostnaden är en 1000-lapp billigare per år ? Ja - detta resonemang går att tillämpa på flera av dina frågor. Det finns inte en bil som är bäst för alla....

Jag kan bara utgå från den bil jag haft (se ovan). Därav ingen kommentar om andra märken.
Servicekostnaden, på min årsmodell i allafall, ansåg jag vara relativt rimlig. Har för mig det oftast låg mellan 2.000 och 3.000 beroende på (långservicegrejorna t.ex. är ju lite dyrare). Har alla kvitton hemmavid (befinner mig på annan ort nu) så kan tyvärr inte kolla mer noga. I servicen ingick hyrbil ett år (till nästa service med andra ord).
Service var 2.000 mil/1 år. Vet inte hur det är på nyare modeller.
Ljudnivån kunde varit bättre såklart men vet att Mazda bättrat sig sedan dess. Hur mycket? Ingen aning - inte provkört någon nyare (ännu). Vet också att mycket hänger på däcken. Som natt och dag när jag bytte de medföljande (då utslitna) sulorna mot nya som jag själv valt med omsorg enligt konstens alla regler.
Jag satt bra tycker jag (är lång). Frugan som är kortare klagade aldrig över sittposition.
Reservdelar till Mazda... kunde varit billigare, helt klart. Å andra sidan tenderar inte saker att vilja gå sönder så ofta (otur kan man alltid ha såklart). Hade garantiåtgärd på rost vid bakluckan. Något jag vet blivit bättre på senare år. Första generationen var tydligen hemsk. Men de tog till sig och fixade till andra generationen.
Bra garanti, sett på tid, är det på de nyare Mazda. Oklart om innehållet, men säkerligen massa friskrivningar som hos alla tillverkare.
Saxat från hemsidan:

"10 års garanti
3 års nybilsgaranti - Mazdas nybilsgaranti gäller i tre år eller upp till 100 000 kilometer.
7 års förlängd garanti - Mazdas förlängda garanti gäller tills bilen blir tio år gammal eller upp till 150 000 kilometer. Garantin omfattar inte vanliga slitagedelar. För fullständiga villkor se här.

3 års vagnskadegaranti
Om bilen skadas genom en trafikolycka, annan yttre olyckshändelse eller skadegörelse av tredje part inom tre år från leveransdagen ersätts du för reparationskostnaderna med avdrag för självrisk.

12 års Garanti mot genomrost
Garantin mot genomrostning gäller i tolv år. Din auktoriserade Mazda-verkstad utför en kostnadsfri avsyningskontroll en gång per år.

3 års lackgaranti
Mazdas lackgaranti gäller i tre år oberoende av körsträcka. Om lackskador uppstår under denna period, åtgärdas de av en auktoriserad Mazdaverkstad under förutsättning att tillverkaren är ansvarig för defekterna.

*Förlängd garanti gäller om inget annat avtalats för aktuellt fordon."

Bilen (åter igen, kan bara tala för mig årsmodell) upplevde vi som mycket rymlig inuti. Rymligare än V70 enligt vår mening. Särskilt i baksätet.

Jag hade rost som började ta sig igenom på bakluckan (insidan nedtill) men det åtgärdades på garanti. Annars har jag nog bara bytt bromsok och klossar vad jag minns (eländiga saltindränkta motorvägar...det sliter så mycket!). Bak bytte jag - enkelt att göra själv.
Och lagat dessa förhatliga stenskott då (gjorde jag själv med extremt hållbart resultat). Och nytt batteri en gång.
Bytte inte ens glödlampor. Eller, jo, skulle precis till att byta ett av di där små parkeringsljusen fram men det löste sig ju en vecka senare då det så att säga inte beehövde bytas....
Tror det är allt (vad jag kan minnas nu) under de sex åren vi fick leva med bilen.
Så enligt mina erfarenheter var det en mycket driftsäker bil som mest bara fungerade, även när det var -30 grader så gick den (om än något motvilligt på grund av batteriet) igång på första försöket. =)
Färgen körde jag clear water blue metallic. Gansk tacksam färg men ändå lite roligare än bara grå.
Mycket stabil på vägen. Överstyrde aldrig. Däremot understyrd, men på ett förutsägbart sätt. Försökt provocera fram sladd många gånger på parkeringar och andra lämpliga ställen men inte lyckats. Den ville helst gå rakt fram. Aldrig tendenser till att rumpan ville åka först. Hade sexväxlad manuell låda vilket ju ställt till det några gånger när man haft hyrbil eller lånat någons bil. Det låter så illa när man försöker få i sexans växel på en femväxlad bil.... *ehrm*
Just det, en sak till! Veckorna innan haveriet (såklart... vad annars liksom?) så byttes rövvärmen i förarsätet. Misstänker starkt att en hyperaktiv liten tvåbent sak, då drygt 2,5 år, lyckades trampa sönder slingorna (knän och små vassa fötter är ju inte så lyckat för en värmeslinga). Där kom de mindre billiga reservdelarna in i bilden så tack försäkringsbolaget! Måste säga att med den ungen i familjen är det ett under att så lite saker har gått sönder *knäpper händerna och ber en bön som tack, ateist som jag är*

Sedan kom oturen i vägen men det gick bra för frugan som körde. Enbart fortfarande ont i handlederna. Bilen är skrot och fyra bilar och en lastbil till fick också merjobb till ägarna. Ibland räcker inte bra dubbdäck, lååångt avstånd till framförvarande och låg hastighet. E18 med is likt en curlingbana (jag överdriver inte - fy helvete vad halt det var!) är inte roligt. I detta fallet räckte det med att släppa gasen då framförvarande saktade in för att ta en avfart. I exakt det ögonblicket försvann all form av friktion, men som tidigare nämnts, understyrt med kontroll: Snyggt snett med fronten in i räcket ett antal hundra meter senare, en piruett och sedan fronten in igen. Krockkuddarna löste inte ens ut. Eftervarande, som INTE höll avstånd och körde fortare slutade med totalkvaddad taxi med förare till sjukhus och ett antal ihopkörningsolyckor. Samma dag var det 40 trafikolyckor på närbelägna E4.

Så, vår erfarenhet av Mazda årsmodell 2010. Funkade bra tills det blev en lite för stor repa framtill.....

Kan väl lägga till: Kolla på bilar i HELA landet är min rekommendation. När vi köpte ovan nämnda Mazda så hittade jag den drygt 60 mil bort. Efter tågresa, hotellboende inklusive turistande, så blev den NYA bilen billigare än EXAKT likadan på hemmaplan, som hade gått 1.000 mil.....

Är inte diesel lite meningslöst om din årliga körsträcka är 1000 mil? Högre servicekostnader, mer som kan bli sönder, långsammare värme och tråkigt ljud. Satsa på en bensinare istället. Golf 7 sc med gt/r-line paket och bensinaren med 140 hk är en oerhört kompetent bil.

Mondeo har jag erfarenhet av, det är den enda bil i familjens ägo som inte haft ett enda fel nu på snart tre år.
Den är komfortabel och har en väl fungerande DCT-transmission, den har mängder av knappar, men det gör inget, de man använder lär man sig snabbt.
Prova!

Varje Saab är värd att vårdas och bevaras, sådana bilar görs inte längre

Jag skulle gå på Mazda 6 den absolut snyggaste bilen i klassen. Sedan efterfrågar du driftsäkerhet, då ska du ha en asiatisk bil enligt undersökningar och även min egen erfarenhet så stämmer detta. Då har vi återigen Mazda 6. Så du gör ett bra val i Mazda 6 eller annan asiatisk bil, då blir man minst missnöjd enligt undersökningar också. Detta kan ingen ha missat att läsa om.man verkligen läser och sedan inte blundar för faktan.

Ständigt dessa undersökningar. Är det inte väsentligare att vara nöjd SJÄLV än att välja bil utifrån nåt resultat ifrån nån undersökning ?
De som köper bil efter undersökningar verkar helt sakna självförtroendet att välja det man egentligen trivs bäst med.
TS skall prova själv och avgöra vilken bil som känns trevligast - och sen försöka hitta ett välskött exemplar.

Pi wrote:
Ständigt dessa undersökningar. Är det inte väsentligare att vara nöjd SJÄLV än att välja bil utifrån nåt resultat ifrån nån undersökning ?
De som köper bil efter undersökningar verkar helt sakna självförtroendet att välja det man egentligen trivs bäst med.
TS skall prova själv och avgöra vilken bil som känns trevligast - och sen försöka hitta ett välskött exemplar.

Vem har sagt att man inte ska välja själv? Man går inte efter ett tidningstest heller. Men om du inte är så bilkunnig eller intresserad av bilar så kan det vara till en hjälp att se hur nöjda andra är med modellen eller märket. Chansen är större att du själv också blir nöjd då och nöjd med ditt köp om det visar sig stämma och du sedan gillar bilen själv vid en ev provkörning. Du har inget att förlora på att se hur andra ägare uppfattar märket, bara win win. Hur svårt kan det vara att förstå?! Har väl inget med självförtroende att göra, korkat uttalande!

Jo Shogun - om man är så fixerad vid ägarundersökningar för att kunna köpa bil så är det min åsikt att det måste landa i bristande kunskap och självförtroende - alltså att tro på och ta ansvar för sina egna handlingar. Givetvis är det inte fel att lyssna på andra men det är just deras åsikter och ingen absolut sanning. Och "nöjd" har jag efter allt tjat förstått att det betyder att bilen rullar på utan större problem men hur väl den passar den enskilda individen är en helt annan sak. Det är högst personligt och för att välja rätt måste man kolla på annat än just "tillförlitlighet".

Fundera på vad som är allra viktigast och leta tester. Låter som att tyst bil är viktigt och då gissar jag att mazda går bort men det kan vara fel.Kanhända att avensis är tyst. ViB har gjort tester rel nyligen tror jag.

Fattar inte att ni svarar på dessa trådar, man ser ju på kontot (lustiga långa namn och alltid bild) att det är bluff.

Vidstige - du kanske har rätt men vi är lite godtrogna som du ser...:)

Lägg till ny kommentar

Hej!

Vi har förståelse för att du använder adblocker, men hoppas att du kan stänga av den för vår sajt. Annonser är en förutsättning för att vi ska kunna fortsätta att driva sajten.