Vi Bilägares forum

Huyndai i30 -14 visade sig vara tillverkad och i trafik 2012?

Huyndai i30 -14 visade sig vara tillverkad och i trafik 2012?

Bilen är alltså tillverkad under 2012 samt i trafik fr.om. december 2012. Bilfirmans annons samt all info har från början varit att det är en i30 av 2014 års modell?! Är detta fullt normalt.

Hämtade ut bilen idag och kollade papperen i bilen där jag upptäckte detta. Ringde bilfirman samt påtalade detta. De höll med om att det var lite "extremt" att kalla en 2012 för 2014 års modell.

De skulle kolla på allt tills imorgon. Lite senare ringde de tillbaks från bilfirman och hävdade att det är 2014 års modell iaf?! Så ska jag acceptera detta? Ville köpa en så pass ny bil som möjligt och tänkte inte så mycket på detta då det överallt stod att det var en i30 från 2014.

Misstänker att när jag säljer denna om 3-4 år så kommer ingen acceptera att det är en 2014?

Vad skulle ni göra?

Uppdaterat: 2017-10-12 19:49

Kommentarer

Bilar av nästa årsmodell brukar börja säljas något halvår innan nyårsafton inträffar så att en bil av -13 års modell såldes 2012 är inget konstigt. Att din bil påstås vara av -14 års modell känns inte helt självklart. Gå in på transportstyrelsens hemsida och sök på ditt registreringsnummer. Där anges fordonsår och det lär vara denna siffra som gäller den dagen du vill sälja din Hynda. Om modellåret inte stämmer tycker jag du kan höja tonen mot bilhandlaren. Om Transportstyrelsen tycker att bilen är av 2014 års modell lär bilen betraktas som detta även när det blir dags för dig att sälja den.

Uppdaterat: 2017-10-12 20:57

Transportstyrelsens uppgifter anger bilens tillverkningsår som en 2012:a

Uppdaterat: 2017-10-12 21:10

Testa att byta in den hos en annan Hyundaiåterförsäljare och se vilken årsmodell dom anger. Om du har köpt en -14 och kommer att få byta in en -12 så är du lurad.

Uppdaterat: 2017-10-12 21:15

Det här är inte så ovanligt, men det brukar inte handla om mer än en årsmodell.
En bil som är tillverkad i september 2012, men av 2013 års modell kommer att säljas som 2013, men när det är dags för inbyte är det en 2012!

Uppdaterat: 2017-10-12 21:34
Varje Saab är värd att vårdas och bevaras, sådana bilar görs inte längre

Det är tillverkningsår och månad som gäller. En bil årsmodell 2014 ska vara tillverkad tidigast ett halvår innan årskifter så 2013-07 accepteras som årsmodell 2014, men 2013-06 är årsmodell 2013. Detta stämmer med transportstyrelsen.

Jag skulle begära prisavdrag / ekonomisk kompensation från säljaren - alternativt begära att de tar tillbaks bilen eftersom den är såld med felaktig information. Om du har ett köpekontrakt på en 2014 så ska det vara en sådan. Om det ingenstans står i köpekontraktet att bilen är tillverkad 2012 så är det fördel för dig, men du ska kunna visa att den information du fått från säljaren är att det är en 2014 du köpt.

Uppdaterat: 2017-10-12 21:36

Köprättsligt fel enligt konsumentköplagen enligt mig. Prisavdrag som är proportionerligt eller häva köpet är då rimligt. Låt se vad säljaren kommer fram till. Börjar de dribbla så lägg inga fingrar emellan utan kräv kompensation eller gå till tinget.

Uppdaterat: 2017-10-12 23:27

Billtillverkarna använder ofta begrepp som "modellår" eller liknande och det är ofta som Raphael skriver. Och jag gissar att likväl som för VW så torde modellår finna kodat i chassinumret för flera märken och är det t ex modellår 2012, trots att fordonet kanske är tillverkat under augusti 2011, så är det min erfarenhet att det även vid inbytet betraktas som en 2012 års bilmodell.
Är dock lite förvånad att TS inte kollat detta före köpet eftersom det är synnerligen enkelt idag via olika tjänster på nätet eller genom att helt enkelt kolla i bilens originalhandlingar innan man skriver på. Sen är det ju givetvis en stor bluff även ifrån bilfirmans sida.

Uppdaterat: 2017-10-13 07:38
Pi skrev:

Billtillverkarna använder ofta begrepp som "modellår" eller liknande och det är ofta som Raphael skriver. Och jag gissar att likväl som för VW så torde modellår finna kodat i chassinumret för flera märken och är det t ex modellår 2012, trots att fordonet kanske är tillverkat under augusti 2011, så är det min erfarenhet att det även vid inbytet betraktas som en 2012 års bilmodell.
Är dock lite förvånad att TS inte kollat detta före köpet eftersom det är synnerligen enkelt idag via olika tjänster på nätet eller genom att helt enkelt kolla i bilens originalhandlingar innan man skriver på. Sen är det ju givetvis en stor bluff även ifrån bilfirmans sida.

Var bara jävligt klantig samt att jag litade på säljaren. Får helt enkelt skylla mig själv.

Uppdaterat: 2017-10-13 12:08

Fast bilhandlaren har ju uppenbart bluffat i detta fall trots allt.

Uppdaterat: 2017-10-13 18:03
AudiS4 skrev:

Ja hur kan man inte kolla upp en bil som man köper, utan gnälla efteråt, övergår mitt förstånd. Slutar aldrig inträffa och det är alltid lika kul att läsa ursäkterna efter att de har blivit "lurade"....

Köper man av en bilhandlare, särskilt om det är en känd firma, så förväntar man sig att vissa saker ska stämma. Så är det med alla köp. Kontrollerat du till exempel affären dubbelriktad skalle köpa sv? Att de faktiskt får sälja, att de inte har anmärkningar, att de inte är försatta i konkurs etc?
Det spelar ingen roll om du kontrollerat eller inte. Står det 2014 i kontraktet och det är 2012 så är det solklart ett fel av betydelse.
Begär prisavdrag eller häv köpet. Annars gå direkt till ARN till att börja med (gratis).
Står det inte i kontraktet så måste du kunna bevisa vad som sagts. Slå på inspelning på telefonen och fråga vad det är för årsmodell.

Uppdaterat: 2017-10-14 07:36

Nästan ännu viktigare att kolla tillverkningsdatum när man köper en ny bil - i alla fall om det är en lagerbil och av lite mera udda tillverkare och modell. En begagnad är ju trots allt begagnad och borde rimligen redan ha tappat en hel del i pris men en ny behöver ju inte jämt vara "ny" trots sitt nybilspris utan kan ha stått nånstans under 1 år eller mera.

Uppdaterat: 2017-10-14 10:13

Tycker att försäljarna i de auktoriserade hallarna byter av varandra titt som tätt. Ofta handlar det om personer som kommer från andra yrken/branscher. Inget fel i det. Men jag köper inte bortförklaringar när man ställer simpla frågor om utrustning typ xenon eller ej och säljaren inte kan svara. Vänligt lende och "ja du, jag vet faktiskt inte, du har säkert bättre koll än mig" är det sista man vill höra. Visst man ska inte ha bråttom, man kan begära fullständig lista över utrustningen etc men jag kan vara amatör, jag är kunden. Försäljaren, förvirrad eller ej ska hålla reda på vad han säljer. En bil som byts in ställs inte ut till försäljning 30 minuter efter det. Man borde ha engagemang och kunskap så att även det mest okunniga kunden som inte kan skilja mellan Citroen och Tesla kan känna sig trygg.

Uppdaterat: 2017-10-14 12:02
Micke82 skrev:

Tycker att försäljarna i de auktoriserade hallarna byter av varandra titt som tätt. Ofta handlar det om personer som kommer från andra yrken/branscher. Inget fel i det. Men jag köper inte bortförklaringar när man ställer simpla frågor om utrustning typ xenon eller ej och säljaren inte kan svara. Vänligt lende och "ja du, jag vet faktiskt inte, du har säkert bättre koll än mig" är det sista man vill höra. Visst man ska inte ha bråttom, man kan begära fullständig lista över utrustningen etc men jag kan vara amatör, jag är kunden. Försäljaren, förvirrad eller ej ska hålla reda på vad han säljer. En bil som byts in ställs inte ut till försäljning 30 minuter efter det. Man borde ha engagemang och kunskap så att även det mest okunniga kunden som inte kan skilja mellan Citroen och Tesla kan känna sig trygg.

Instämmer helt med dig Micke82.

Uppdaterat: 2017-10-14 15:13
Det är inte lätt att vara enögd, för då har man dubbelt så svårt att se sanningen!

Ja faktiskt att nämnt märke är duktiga på att uppdatera sina lagerbilar så att de slipper undan med det som vad de flesta andra gör, deklarera ärligt och lägga priset därefter.
Jag som följer bilar på nätet över åren ser denna trenden och mycket annat som säljare försöker att dribbla med och med all rätt faktiskt då fortsatt en skyldighet ligger även hos en kund att hålla sig väl vetandes men vilket sällan är fallet.
Jag har ju ett extrem fall ur VAG där säljaren ville ha +37 000kr för dragpaketet på ny lagerbil som enkom i detta utförandet ingick i säljkampanj 200 000kr med dragpaket.
Jag vet inte...jag kan inte klandra den säljaren eller säljet...då världen är full av offer, Firman säljer bäst i regionen så de kan till grund ej ha fel i sitt sätt, killen i sin tur säljer på provision och de vet att vissa saker fungerar i nio av tio och att det räcker gott så, ja vad fan man kan bara gratulera dem!

Uppdaterat: 2017-10-15 12:49

Tvärnit, nästan exakt samma sak var jag med om på Volvo! I annonsen stod det att alla nya bilar för över 200 000 fick drag monterat för 0:-. Visade sig att det inte gällde de nya Fordar som stod i hallen, utan enbart Volvo och Renault... Men skit samma, det hade nog inte blivit affär i alla fall...

Uppdaterat: 2017-10-16 11:13
Jag talar ofta med mig själv - ibland behöver man en experts åsikt

Hur f-n kunde man begära 37.000 kr för ett dragpaket till en VAG-bil i 200.000 kr-klassen ? Detta har ju sen många år tillbaka knappast kostat över runt 9.000 kr i cirkaprislistan. Låter konstigt...

Uppdaterat: 2017-10-16 18:39
Pi skrev:

Hur f-n kunde man begära 37.000 kr för ett dragpaket till en VAG-bil i 200.000 kr-klassen ? Detta har ju sen många år tillbaka knappast kostat över runt 9.000 kr i cirkaprislistan. Låter konstigt...

Han måste ha blandat ihop det.
Nu får man både drag och värmare paket mm för 4900:- både hos Skoda och Opel tror jag.
Och vad det gäller säljare så är det otroligt stor skillnad hur påläst dom är.

Uppdaterat: 2017-10-16 19:04
Mina tidigare bilars förbrukningar på spritmonitor.. https://www.spritmonitor.de/en/detail/836524.html https://www.spritmonitor.de/en/detail/756137.html https://www.spritmonitor.de/en/detail/1120549.html