Hjälp att välja

64 inlägg 0 nya
Hjälp att välja

https://mobil.blocket.se/annons/stockholm/volvo_xc60_d4_190hk_awd_momentum_be/83902967

Denna xc60 som ägts av 3 olika företag innan, är inom budget.

https://mobil.blocket.se/annons/norrbotten/volvo_xc70_d4_awd_momentum__classic_euro_6_18/83724741

Eller denna xc70 som ägts av ett företag, använd som leasing också inom budget.

Eller en mazda xc5 2016 som bara gått 2500 mil och kosta 260 000 kr. Överbudget men bilfirma kunde hjälpa med det, skulle få behålla räntan med lägre handpenning. Dock 500 kr mer i månaden plus försäkring. Och de är på gränsen att de blir för dyrt

Vilken hade ni valt?

De där Volvo-bilarna är väl ganska likvärdiga. Båda har den omtyckta D4-motorn. Det är väl mest en fråga om vilken du tycker är mest behaglig. Jag har bekanta med en XC60 som haft ganska många dyrbara fel, men den bilen är mycket äldre så det räknas väl inte. Andra bekanta kör XC70 och är helnöjda. Mazdan är säkert bra men om månadskostnaden känns obekväm tycker jag du ska strunta i Mazdan för att kunna sova om nätterna. Om du ångrar dig är det säkert lättare /snabbare att sälja en Volvo än en Mazda.

Jag kan inte läsa annonserna och vet inte hur långt bilarna har gått. Men Volvos gamla femma kan bli dyr att laga när man passerat maskinskadedelen hos försäkringsbolaget, oftast vid 15,000 mil.
Ett exempel på en sak som kan inträffa som varit uppe här på forumet.
https://www.expressen.se/motor/bilnyheter/varningen-manga-bilar-fran-volvo-riskerar-dyrt-fel/

Mitt generella råd är att fundera hur länge man tänkt behålla bilen, hur många mil den då har gått när man tänker sig ett byte. Och då bör den ha gått max så långt som försäkringen gäller för maskinskada. Detta är särskilt viktigt om man köper en fyrhjulsdriven bil, eller med automatlåda eller helt enkelt en bil som är snäppet dyrare än en småbil. Att byta tex. en automatlåda på en bil, eller byta Haldexenhet på en 4wd, eller byta AC-kompressor, turbo osv. kan bli sjukt dyrt om man tvingas betala det ur egen ficka när försäkringen inte längre täcker.

Därmed inte sagt att en Volvo XC inte klarar 25-30,000 mil utan några större problem. Men själv sover jag betydligt bättre om natten när jag vet att om nån av bilarna drabbas av maskinskada så kostar det mig bara 750kr i självrisk.

Båda volvorna har gått ca 12000-12900 mil. Jag har tänkt att ha bilarnaa iaf till 30 000 mil.

Och båda är 2016

Artikeln som FXX länkar till varnar (sannolikt berättigat) för D5-motorn. TS funderar på att köpa en Volvo med D4-motor. Är den lika känslig? Själv vet jag inte.

Världens vackra... wrote:
Artikeln som FXX länkar till varnar (sannolikt berättigat) för D5-motorn. TS funderar på att köpa en Volvo med D4-motor. Är den lika känslig? Själv vet jag inte.

Ja men båda är den gamla femcylindriga motorn. Heter D4 med det lägre effektuttaget.

Okej så ingen någon av dessa Volvon jag länkat är bra val?

Du bör nog budgetera för reparationskostnader, byte av slitdelar mm, på Volvobilarna som motsvarar minst ”merkostnaden” för Mazdan.
Jag hade nog tagit Mazdan med 10.000 mil mindre på mätaren i detta fallet.
Sen har Mazda även låga servicekostnader jämfört med Volvo, skiljer troligen nån hundralapp per månad.
CX-5 är faktiskt en ganska eftertraktad bil som begagnad, i alla fall var det det svaret jag fick när jag i fjol bytte in min.

Det är skitsvårt att berätta för en annan människa vad den ska köpa för bil. Man kan bara visa hur man själv tänker, men ett bilköp är allt annat än rationellt och har extremt mycket med känslor att göra.

Sedan kör ni ganska långt uppe i norr, jag vet inte hur detta påverkar bilägandet. Vi kör 1000-1200 mil per år här och då köper man kanske en bil som gått 2-3-4000 mil, behåller den i 5-10 år och då byter man mest av uppgraderingsskäl för bilarna ligger ändå innan maskinskadeförsäkringen gått ut. Men rullar bilen mycket landsväg, 3-4000 mil per år så kanske det inte slits så mycket. Växellådan ligger på högsta växeln mil efter mil. Våra bilar växlar typ 50ggr innan vi kommit ut på länsvägen. Så ur iaf. mitt sätt att tänka/körstil så köper jag en bil efter dom förutsättningarna, dvs. det finns få incitament att köpa en bil som bara har 2-3000 mil kvar innan maskinskadedelen får bekostas av mig själv.

Så ur min aspekt så håller jag med Guran att kika på en bil som kanske inte rullat så långt. Sedan är väl inte Volvos gamla femma känd för att vara den modernaste av konstruktioner, relativt törstig också. Multiremshistorien gäller även D4 som är samma hårdvarukonstruktion, men byter man multirem/spännare samtidigt som kamremmen så bör det inte vara några konstigheter.

Men lägg till några hundralappar på effektiva hörselskydd om du väljer Mazda samt obehaget att bära dessa under körning, det slipper du med Volvon.
Men det finns ju också andra trevliga märken att välja.

Varje Saab är värd att vårdas och bevaras, sådana bilar görs inte längre

Sedan så är Mazdas diesel betydligt tystare, om än inte ert under av förfining som Mercedes nya diesel, men Volvos gamla 5-cylindriga motor har mer en karaktär av en slamrande lastbilsmotor i jämförelse med Mazdan.

Jo jag förstår att lägre mil är bättre. Men ska jag ha en Volvo med euro6 klass som bara kostar 200 000 kr och har awd då finns bara bilar som gått 12000mil.. Såklart finns andra märken men har inte fastnat för nå annat än mazda, Volvo och eventuellt skoda. Men är bränd på passat så skoda kanske är uteslutanet då. Jag kör mest efter landsväg, drygt 3000mil per år

Med begränsad budget så får man alltid se över sina "måsten" och kör man 3000--4000 mil/år och tänker dessutom köra runt 18.000 mil innan nästa byte så verkar en lågmilare i grunden vara ett bättre val än en bil med många mil redan från start. Och kanske trots allt överväga om t ex AWD är nödvändigt - utbudet blir ju betydligt större utan detta krav och service/reparationskostnaderna blir troligen också lägre - liksom bränsleförbrukningen. Som sagt - begränsad budget kommer alltid att begränsa valmöjligheterna.

Jag prioriterar ljudnivå och sittkomfort under färd och föredrar därför Volvo framför Mazda, men varför inte prova en Outlander?

Varje Saab är värd att vårdas och bevaras, sådana bilar görs inte längre

Jag tänker som FXX i detta ämne. Visst har Volvo fin komfort, men med TS årliga körsträcka skulle jag aldrig köpa en 12000-milare. Jag gör som FXX, säljer bilen innan maskinskadeförsäkringen upphör. En äldre XC60 eller XC70 kan bli dyr att reparera. Jag tycker ändå att Mazda har hyfsade stolar och skulle hellre välja en sån med lågt miltal. Det är dessutom en driftsäker bil. Detta sagt med reservation för bullret, eftersom jag aldrig kört någon. Men provkör och bedöm själv vad du tycker, om det är acceptabelt! Är just detta exemplar för dyrt så sök efter ett billigare, ett år äldre eller med lite mer mil.

Ford Kuga är ju annars ett annat billigt alternativ, som jag nämnt tidigare, som är både rymligt och med bra komfort, tycker jag. Den är "kusin" med förra Volvo XC60, eftersom XC60 byggdes när Ford ägde Volvo och byggdes därför på samma plattform som 1a generation Kuga. 2a generation Kuga är en modernare produkt som har mindre gemensamt med förra XC60 och inget alls (naturligtvis) med nya XC60.

Skoda eller dacia duster då?

En Volvo utan maskineskadeförsäkring med rasad växellåda eller liknande kan ju lätt kosta 30000:- att reparera. Utan minsta tvekan hade jag valt en lågmilare.
Komfort och säkerhet är säkert bättre i Volvo men har du ekonomi att ta en reparation på 30-50000:-?
Servicen är ju inte säkert den är så mycket dyrare men det lär ju gå åt en del extra slitdelar.
När alla försäkringar och garantier upphör kör man väl på ekonomiservice vilket är billigare.

Jag är förvånad över att Kia sportage inte dykt upp, en bil med 7 års garanti eller 15000 mil.
Du får en helt ny med AWD inom budgeten.

Köp Mazdan med lågt miltal, har ju 10års garanti. 3år fabriks+ 7år komponentgaranti. Vill man ha riktigt problemfritt ägande väljer man Mazda, vill man ha bland de bästa stolarna på marknaden väljer man Volvon, därmed inte sagt att Mazdans stolar är dåliga på något vis, men riktigt upp till Volvo når de inte, också en smaksak förstås vilken bak man har.....att man behöver hörselskydd i Mazdan är en grov överdrift, även om det finns tystare bilar, det finns också bilar som är mindre driftsäkra och dyrare att äga.....en bil är alltid en kompromiss, att tänka på om inte plånboken räcker till alla ggr....en bil som ställer till mindre bekymmer och kostnader blir man mer nöjd med i längden om inte plånboken räcker till riktigt till reparationer, att tänka på före köp! Så läs på, före köp!

junkers wrote:
Jag är förvånad över att Kia sportage inte dykt upp, en bil med 7 års garanti eller 15000 mil.
Du får en helt ny med AWD inom budgeten.

Inte heller något dumt val. Men om ts tycker att Mazdan för 260k är över budget så får hon ju knappast en ny Kia Sportage inom budget. Från 272700 läser jag på Kias hemsida... Men en bättre beg. går säkert att hitta inom budget med garanti kvar.

Lägg till ny kommentar

Hej!

Vi har förståelse för att du använder adblocker, men hoppas att du kan stänga av den för vår sajt. Annonser är en förutsättning för att vi ska kunna fortsätta att driva sajten.