Gå fossilfritt eller inte, är utvecklingen där eller kommer man ångra sig?

96 inlägg 0 nya
Gå fossilfritt eller inte, är utvecklingen där eller kommer man ångra sig?

Som ni läst i min andra tråd är det dels dags lämna tillbaks min V90, och samtidigt har jag funderat på ett jobberbjudande jag fått. Nu har jag bestämt mig och kommer tacka ja till det erbjudandet då vi förhandlat lite fram och tillbaks. Och då kommer den stora frågan, ett stort I-landsproblem som lösas.....
Kan få en Tesla Model S75D som tjänstebil på det nya företaget, vilket såklart låter otroligt lockande, och har nu denna helgen haft en hemlånad ett dygn från Tesla Malmö. Kört c:a 35 mil i varierad trafik och olika sorters vägar. Bilen i sig är helt underbar att köra och åka i. Men det är inte min undran här......utan är man redo för det? är utvecklingen kring allt detta med laddning m.m redo? Eller kommer man efter första tiden av nyhetens behag ångra sig och önska man tog en fossilbil istället? Några här som åker helelektriskt? Och vad är era erfarenheter? Blir det att man orkar koppla upp sig och ladda där man stannar t.ex?

Du har säkert redan kollat in det om du spanar på Tesla tänker jag, men det skadar nog inte att klura på var man kommer köra och om man har tillgång till Teslas snabbladdare längst vägen.
Jag gjorde samma sak fast när jag valde gasbil.

Sen så är det väl som med det mesta, det finns för och nackdelar.
Jag kan föreställa mig att man uppskattar att aldrig mer behöva besöka en bensinmack och att alltid komma ut till en bil som tankats full under natten.
Samtidigt så kommer man nog vara rätt trött på bångliga och smutsiga laddkablar om man ska koppla upp sig varje gång man ska äta lunch.

– Har du sett den nya filmen om lastbilar? – Nä, men jag har sett trailern.

Jag har ingen egen erfarenhet av Tesla men min bror kör Tesla sedan några år tillbaka och han är helnöjd med bilen och säger sig aldrig vilja ha en fossildriven bil igen så självklart ska du ta Tesla .

- Att springa utan att ha polisen efter sig, tyder på psykisk obalans.

Vi vet ju med säkerhet att förbränningsmotorer sjunger på sista versen. Så min känsla just nu är att njuta av dem så länge det är möjligt.

6.15

Reverend Benny: Lite så jag med tänker, att det där med att släpa fram sina egna kablar och ladda för en lunch på nån "slöladdare", det tror jag man snabbt skippar, iaf på vintern. Därför det är skönt med lite vettig räckvidd. Teslas Supercharger testade jag nu igårkväll när jag for runt här nere i Skåne med lånebilen. Var ju lika smidigt som en bensinslang, bara ta den från "pumpen" och stoppa in i laddluckan. Vad gäller att kolla upp laddmöjligheterna så har jag såklart kollat det och Testas laddare är ju perfekt utplacerade utmed E6, E4 och E22, så för mig som bor utanför Lund är det smidigt oavsett vart jag ska på de vägarna. Dock kör jag till Växjö väldigt ofta då min familj alla bor ut i skogarna norr om Växjö på lite olika håll, och på det hållet finns inga Superchargers så där får jag finna nå´t bra alternativ när jag ska vara där och köra runt lite.

Stoor: Vilken modell har han? Brukar han lida av räckviddsångest? Nej jag tror med det är svårt gå tillbaks.....räckte efter 35 mil nu på ett dygn, min V90 kändes otroligt bullrig och omodern när jag körde hem igen efter att bytt tillbaks idag.

Pinjong: Så kan man med såklart se det! Jag hoppas, och tror väl att vi även framåt så kan njuta entusiastbilar iaf, och när fortfarande min dröm om en klassisk Jaguar i garaget så snart jag har ett garage igen.

Jag tycker du har skådat ljuset Henrik. ;-)
Själv kör jag en elbil med bra mycket mindre batteri, är inte resande i mitt yrke så jag klarar mig bra med ett mindre batteri.
Du kan säkert snappa upp något tips från Tesla-Björn (Björn Nyland). En sk Chademo-adapter borde vara ett av dessa tips, då kan du koppla in dig på en vanlig snabbladdare med.

Power to the people

Kan man fortfarande köpa S75D? Jag läste tidigare idag att de höjer priserna för laddning vid Supercharger.
Jag tycker Model S är alldeles för stor på utsidan. Den känns inte helt praktisk i alla P-hus.

Förra veckan diskuterade jag nästa tjänstebil med min chef och jag vill helst ha något elektriskt, men för att kunna använda den i tjänsten behöver jag kunna köra åtminstone Stockholm - Göteborg i ett svep. Lyckligtvis är det ett år kvar till byte och framtidsåret 2020 har då anlänt.

L.Mäkinen: De har slutat ta nybeställningar på S75D men de har fortfarande en hel del lagerbilar och bilar som är på väg hem europalagret i Holland, och anar de bygger färdigt de som ligger för beställning redan. Sen är det bara S100D som går nybeställa nu.
Ja de har höjt till 2,56 kr vid laddning vid j utöver den pott man får att ladda för.
Jag kör med en hel del långa sträckor ibland, körde bland annat Lund-Göteborg förra veckan i min V90, och tänkte då på detta, men visst fasiken stannar man en gång och sträcker på benen, går på toa och köper en dricka. Jag gjorde detta i Falkenberg, kollade klockan och jag var ur bilen i 17 minuter. På den tiden med Superchargerladdning fyller du lätt på det som behövs för att fortsätta i normalt motorvägstempo. Så jag tror inte du ska se det som ett absolut måste att bilen går Sthlm-Gbg på en laddning.
Model S är nästan på cm lika stor i yttermåtten som min V90. Jag testade både köra i parkeringshus i Malmö i lördagskväll då vi var ute och åt, samt snirklade runt i de trängsta gränderna i gamla Lund. Kändes inte lika stor som den ser ut. Sen smidigt med den höjbara luftfjädringen vid vissa platser, och den kommer ihåg vart man höjt innan och gör det igen själv nästa gång man kommer dit.
Lite kul med när man räknar på TCO, så blir den inte så mycket dyrare än man tror jämfört med en "likvärdig" annan bil.

Grosser: Har dränerat you-tube massa senaste veckan :) Tesla-Björn har gett en del aha-upplevelser. Lite intressant hur bra deras fyr-hjulsdrift faktiskt fungerar. den trodde jag inte var så vass som den var i vissa lägen. Sen drar han det till det extrema i vissa lägen, som när han övernattar i sin Tesla i 37 minusgrader och den håller värme hela natten utan att dränera batteriet sådär jättemycket.

Låter som du redan har bestämt dig :) det som skulle kunna sätta käppar i hjulet är väl om du kör så pass långa sträckor i jobbet på så pass kort tid att laddstoppen blir ett problem.

Att passa på att njuta av fossilbilar kan också vara en tanke. Men njutning är kanske inte det första du tänker på i dieselkombin? Om du hade möjlighet att köra någon roligare fossilbil hade det varit ett argument tänker jag.

Blev tvungen att kolla bredden Model S kontra V90. Skiljer 7 cm och det är en del.
Nog går det att planera in stopp på de längre resorna, men än så länge är det lite klent med snabbladdning bitvis.
Model 3 får CCS-intag så såna kommer rimligen att finnas på Teslas laddställen framöver,

Kul! :-) Tipsar dig om att använda https://abetterrouteplanner.com/ [redigerat länk] som komplement vid långresor.

K_Klabbe wrote:
Att passa på att njuta av fossilbilar kan också vara en tanke. Men njutning är kanske inte det första du tänker på i dieselkombin? Om du hade möjlighet att köra någon roligare fossilbil hade det varit ett argument tänker jag.
Jag är av åsikten att elbilar blir räddningen för alla gamla goa bilar/veteranbilar vi vill spara för framtiden.

Power to the people

Grosser wrote:
Jag är av åsikten att elbilar blir räddningen för alla gamla goa bilar/veteranbilar vi vill spara för framtiden.

Håller med, så blir det säkert. Men det är iaf inget argument om alternativet är en vanlig standardbil. Hade han valt mellan Tesla eller säg bmw M3, Porsche 911 eller värre så hade man ju kunnat tveka av den anledningen.

L. Mäkinen wrote:
Blev tvungen att kolla bredden Model S kontra V90. Skiljer 7 cm och det är en del.
Nog går det att planera in stopp på de längre resorna, men än så länge är det lite klent med snabbladdning bitvis.
Model 3 får CCS-intag så såna kommer rimligen att finnas på Teslas laddställen framöver,

7 cm är väl inte mycket i sammanhanget på en så stor bil, längden däremot är istort sett på cm samma som V90. Sen var min uppfattning att vändradie m.m kändes tajtare på Teslan än Volvon.
Du har 3 Superchargers mellan Sthlm och Göteborg, oavsett om du gör över Jönköping eller över Örebro, så speciellt mycket planering behöver du nog inte ha mer än att du tar en bensträckarpaus och nån kopp. Anar du redan idag stannar till lite på den resan, hoppas det iaf för dina medtrafikanters skull.

K_Klabbe wrote:
Låter som du redan har bestämt dig :) det som skulle kunna sätta käppar i hjulet är väl om du kör så pass långa sträckor i jobbet på så pass kort tid att laddstoppen blir ett problem.
Att passa på att njuta av fossilbilar kan också vara en tanke. Men njutning är kanske inte det första du tänker på i dieselkombin? Om du hade möjlighet att köra någon roligare fossilbil hade det varit ett argument tänker jag.

Jo, det är nog lite så att jag redan bestämt mig, funderat och läst på ännu mera idag. Som jag skrev innan här i tråden och svarade Mäkinen med, att stanna till 15-20 minuter när jag kör mer än 25-30 mil enkel resa ser jag verkligen inte som ett hinder. Det har jag konstaterat att jag redan gör idag när jag kör fossilt med. Enda är som sagt att jag gärna sett en supercharger utmed Rv23 med, men jag får finna nån annan lösning när jag snurrar i Växjötrakten. Alternativt får jag övertala min nya chef att lägga till för en S100D genom ett bruttolöneavdrag. Kan vara värt det kanske.....Då är absolut räckvidsångesten borta.

Dubbelpost

Grosser wrote:
Kul! :-) Tipsar dig om att använda www.abetterroutplanner.com som komplement vid långresor.
K_Klabbe wrote:Att passa på att njuta av fossilbilar kan också vara en tanke. Men njutning är kanske inte det första du tänker på i dieselkombin? Om du hade möjlighet att köra någon roligare fossilbil hade det varit ett argument tänker jag. Jag är av åsikten att elbilar blir räddningen för alla gamla goa bilar/veteranbilar vi vill spara för framtiden.

Ja den ska vara riktigt bra att använda vad jag förstått! :)

Jag tror som dig med, att ju fler som går över till fossilfritt desto mer får de entusiastbilar som blir sparade för framtiden vara ifred.....

Tror alla här skulle tacka ja till en Tesla om det var ett överkomligt pris, oavsett vad man ser för nackdelar med elbilar eller inte. Problemet är ju bara att dom är så väldans dyra och i min mening finns inget bra elbilsalternativ till Tesla idag.

- Peugeot 308 SW GT -2019

Det pris- och utrymmesmässigt rimligaste elbils-alternativet för oss som inte har förmånen att ha en arbetsgivare som tillåter dyra elbilar som anställningsförmån är nog Kia e-Niro. Den räcker nog storleksmässigt och räckviddsmässigt för väldigt många men priset är ju tyvärr fortfarande lite högt för många av oss privatköpare. Tydligen så rullar det redan rätt många sådana i trafik, min närmaste Kia-nasare hade levererat ca: 10 st för en vecka sen, och jag såg faktiskt en sån på laddplatsen vid Willys-butiken i närheten förra veckan.

Lägg till ny kommentar

Hej!

Vi har förståelse för att du använder adblocker, men hoppas att du kan stänga av den för vår sajt. Annonser är en förutsättning för att vi ska kunna fortsätta att driva sajten.