Första bil, prisklass?

20 inlägg 0 nya
Första bil, prisklass?

Hej!
Jag har tänkt att börja spara pengar till en första bil nu, är snart 17 år. Om allt går som det ska hoppas jag på körkort runtom min 18-årsdag. Det är även då jag tänkte införskaffa bilen.

Budget är jag osäker på, har tänkt runt 30-60k (riktigt stor skillnad jag vet). Sparar till den med hjälp av egen lön därav vet jag ej.

Sedan modell, finns det någon i genomsnitt bra bil att ha som första bil? Jag vet med mig att jag kommer att köra riktigt lugnt, att gasa på som fan och att bara utgå från hk är inget som jag tänkt göra, hör inte till min natur. Har kikat på bl.a BMW 188d/i och Honda Civic, ute efter en lite sportig bil i utseendet.

Tacksam för svar!

eDu säger mot dig själv lite grann, du påstår att du kommer att köra lugnt men vill ändå ha en sportig bil!
Glöm det, köp en billig, enkel och slö bil tills du blir varm i kläderna.
Har du möjlighet att skruva själv är det en fördel om den är lätt att reparera, att skruva ofta med gamla delar från skroten är o.k., men se till att bilen du hittar är så rostfri som möjligt, den delen av reparation är inte lika kul.
Förr skulle jag rekommenderat en Volvo 740-940, men inte nu, de som det är något med börjar bli för dyra och egentligen är det ingen bra nybörjarbil.
Civic som du föreslår kan vara ok om den inte är rostskadad, men det finns många fler, kolla en Focus, gärna en som kan gå på etanol, då sparar du in en del på bränslekostnaderna nu när bensin blir allt dyrare.

Varje Saab är värd att vårdas och bevaras, sådana bilar görs inte längre

Jovisst, håller med vad du säger. Vill dock ha en relativt ny bil och då lär jag gå upp i prisklass, men ford focus säger du? ska kika lite, tack!

Focus är en bra rekommendation, en lagom vettig bil. Visst generation 2 (08-12) är inte den snyggaste på marknaden, men helt ok!
Honda Civic är klart värd att kika på med, speciellt den "spejsade" från några år tillbaka.

Power to the people

Och om du letar efter en Focus så försök hitta en Ghia, den är bättre utrustad och har lite bättre ljudisolering.

Varje Saab är värd att vårdas och bevaras, sådana bilar görs inte längre

Jag var själv inne på att köpa en Honda Civic av förra generation, sedan såg jag att de hade Takata airbags. Nu håller de ju på med en återkallning i Sverige. Men vad byter de till ?
Du får tänka på att man är rätt osäker som förare med sin första bil, och även om man säger att man ska åka försiktigt så blir det lätt att man gasar lite extra. Stöter mot trottoarkanter, backar in i betongblock etc. Jag hade själv en Volvo 240 som första bil.
Jag skulle rekommendera dig att köpa någon gammal Volvo S40 eller SAAB 9-3 från milleniumskiftet. Du kan få en för under 10 000. Bara den inte är allt för rostig och är besiktad.
Sedan om något år när du blivit vanare, kan du gå upp en prisklass. Förhoppningsvis har man "krockat av sig lite" då. :)

Ja det som jonte rekommenderar är inte så dumt som första bil, som han skriver kan du få en för 10000:-, men räkna gärna med 20000:- så får du en avsevärt bättre bil.
Kolla även en Astra, den är ganska undervärderad.

Varje Saab är värd att vårdas och bevaras, sådana bilar görs inte längre

Källa på att förra generationen Civic har farliga Takata-krockkuddar?

Volvo 850/S70 serie får man i mycket bra skick før 20000 rostfri under 20000 mil.glöm gamla bilar som gått på E85,bränslet blir borta i framtiden och har "skadat" många motorer pga.høg värmeutväkling m.m.
Kan inte rekommendera en "tincan" om det värsta skulle hända(vill man inte vara i en civic)
S60 kan vara med en rolig bil.
Självklart fina Saab'r.kör svensk i sverige är säkert!

muskorv wrote:
Källa på att förra generationen Civic har farliga Takata-krockkuddar?

http://www.nydailynews.com/autos/news/takata-airbag-recall-list-cars-article-1.2602999

Sedan Honda själva; http://hondaairbaginfo.com/
Skrev även fel, är för-förra generationen (vi har ju relativt nyligen fått en ny stilig Civic)
2001-2011 hade de Takata.

Jag känner flera med Focus som har rost... Tydlig synlig rost, även på bilar som bara gått 15 000 mil. Baklucka och andra ställen. Något att kolla upp.

jonteSthlm wrote:
http://www.nydailynews.com/autos/news/takata-airbag-recall-list-cars-article-1.2602999
Sedan Honda själva; http://hondaairbaginfo.com/
Skrev även fel, är för-förra generationen (vi har ju relativt nyligen fått en ny stilig Civic)
2001-2011 hade de Takata.
De länkarna avser den amerikanska marknaden och Civic är en annan bil i Europa. Varken generation 8 (2006-2011) eller 9 (2012-2016) är återkallade i Sverige.

http://www.honda.se/cars/owners/airbag-recall.html

Spännande att se förslag på 850/S70/S40, till en 17 åring som vill ha en bil som ser lite sportig ut. Lord!

Trådis vill köpa en bil för 30-60 och råd om att köpa en bil för 10 kommer. Lord!

Se till att du köper en bil som du tycker om utseendet på. Du lär inte ha din första bil i så många år, så köp den du gillar, oavsett om det är en Mini, eller en A3 eller Impreza. Första bilen ska du köpa för att du vill ha den, inte för att vara förnuftig. Köp den på känslan. Du har många år kvar till pensionen och följa råden från de mossorna.

Köp en bil som du har råd att skrota. Släpp prestigen och se pengarna som borta när du börjar köra.

Här är väl en bra kompromiss: Hyundai Coupé. Ser sportig ut och har prestanda som en Volvo 850. Ganska ovanlig så prisbilden är nog väldigt spretig. https://www.blocket.se/kristianstad/Hyundai_Coupe_2_7i_V6___167HK___Lagmil___Mkt_77822223.htm?ca=9&w=3

Mazda MX-5 ser ju sportig ut! Och verkar av ägarna vara en uppskattad bil. Lite högre andrahandsvärde antagligen, men Mazda brukar vara bra driftsäkerhet och tappa mindre än många andra märken.

Mitt bästa tips är att på Blocket välja priser från 30" till 60" Eller kanske upp till 70" går ju ofta att pruta på priserna. Sen väljer man bara var man bor, eller hur långt man vill köra för att titta på en bil. Sen välj max mil. Samt årsmodel du vill ha. Dom du får efter detta har du att välja på.

En Opel Astra 1,4 turbo sport 2010 och nyare
Där får du mycket bil för pengarna, inte farligt dyr att försäkra och kul att köra. Lite som en Golf fast mycket betydligt mycket mer bil för samma peng. För dom pengar du vill betala får du ganska mycket bil för pengen. Ser inte varför man skall rekommenderas att köpa ett bilvrak för 10.000kr och förutsättas köra som en kratta.

Om man har tur att hitta något ovanligt och vet vad man gör kan 10 000 räcka längre än man tror.
Fast fina bilar till så lågt pris erbjuder ett begränsat antal bilmärken.
För egen del hade jag förmodligen köpt denna som första bil om det varit i dag, unika bilar för 10 000 växer inte på trän, men det innebär inte att jag utan vidare skulle rekommendera att någon annan gör likadant.
https://www.autouncle.se/se/begagnade-bilar/8672890-opel-vectra-sport-1-8-98

Man behöver som första bil en bil som man upplever är lätt att köra och manövrera, styrning, koppling, växellåda, förarmiljö, stolar, sittposition, sikt, backspeglar och kaross som bör vara inte för stor men inte heller för liten av säkerhetsskäl, det är viktigt, man måste hitta en bil där allt detta stämmer och man känner att allt flyter på smidigt så att man kan glömma att tänka på hur man kör bilen och lägga all uppmärksamhet på trafiken och det "utanför".

Vad det är för bil det gissar jag beror på vem man är, personlighet och vad man råkar ha fallenhet och begåvning för.

När jag höll på med körkortet så hemma hade jag en Ascona Sprint och en Omega 2.6 och det var en dröm, behövde inte ägna en tanke åt bilen eller hur man kör, skötte sig själv, i bilskolan hade jag en Avensis och där gick 50 % av uppmärksamheten åt till att hantera bilen, inte bra, det problemet försvann med erfarenheten och rutinen men kontrasten var avsevärd i början och i en pressad situation de första åren kan en knepig bil ställa till det - för man kommer att begå misstag oavsett vilken bil man kör - och de misstagen bör man försöka mildra genom mer uppmärksamhet.

Så att utan vidare säga vilken bil man ska börja med, ja det skulle kräva lite personlighets "analys" egentligen.

Jag vet inte om något annat bilmärke kunnat vara lika bra som Opel på att passa min personlighet då när jag var helt ny på bilkörning eftersom jag inte provade 100 bilar, men nu hade jag drömmen utanför dörren, ren tur kanske, men varför gå över ån efter vatten.

Jag rekommendera att känna efter hur bilen känns att köra och manövrera, om allt flyter smidigt och "av sig själv" är det ett alternativ att överväga och vilken det är - ?

Jag lärde mig köra med en Mazda 626. Mycket trevlig och lättkörd bil men tyvärr rostar gärna karossen bort.

Lägg till ny kommentar

Hej!

Vi har förståelse för att du använder adblocker, men hoppas att du kan stänga av den för vår sajt. Annonser är en förutsättning för att vi ska kunna fortsätta att driva sajten.