Förnyad andra/pendlarbil

78 inlägg 0 nya
Förnyad andra/pendlarbil

Så här på semestern så har man tid att fundera.
Jag pendlar ju 42mil/vecka till mitt arbete i det västra grannlandet. Åker i dag med den ”gamla” Astran, modell J från 2010. Trevlig bil som jag ryms i, hyfsat komfortabel för en C-segment bil.
Tycker mig dock ha råd till nått nyare, och så är det ju om inte annat kul att byta bil.
Läser runt på nätet mm efter en ersättare, bensindriven då jag har en diesel. Manuellt växlad skall den vara då det förhöjer nöjet av att köra bil.
Vag bil med 1,0tsi motor, fungerar för att transportera röven, men för orkeslös för att vara kul att köra.
En Golf med 150hk motorn, Golf ligger mig varmt om hjärtat men både VAG och att dom är onödigt dyra begagnade.
Seat, syskon i skaran men tråkiga invändigt
Övriga VAG produkter går bort.
Franskt, nej inte en begagnad då en avog inställning sitter i ryggmärgen till deras tillförlitlighet
Forrd, har aldrig vad jag minns kör en Forrd förutom en Fiesta med 3-cylindrig sugmotor, maken till segt tröskverk är svårt att hitta även på en gårdsauktion.
Hur jag än vänder och vridet på det så slutar det med en Opel Astra 1,4t i Dynamic utförande med AGR sportstolar.
Förslag ?

Köpa nytt eller begagnat?
En bil du mest är själv i och kanske inte måste rymma massa?
Ska även kunna va lite kul?
1-serie eller A-klass? Den A200 AMG -13 vi hade var den absolut härligaste golfklassare jag kört.
Subaru Brz eller vad den heter, ska ju med vara en kul prisvärd bil begagnat.

Henrik M wrote:
Köpa nytt eller begagnat?
En bil du mest är själv i och kanske inte måste rymma massa?
Ska även kunna va lite kul?
1-serie eller A-klass? Den A200 AMG -13 vi hade var den absolut härligaste golfklassare jag kört.
Subaru Brz eller vad den heter, ska ju med vara en kul prisvärd bil begagnat.

Max 140kkr då ryker BRZ och även komfortmässigt, men körmässigt en riktigt kul bil.
A-klasse är ett alternativ, men blir så gammal om den skall rymmas inom budget.
Vill ju ha lite attiraljer som autobroms i alla fall. Sen så ställer min gerväxta kropp krav på bra säten och justerbart svankstöd och nackstöd, där föll Volvos bilar bort.
Bilen skall bara rymma mig, för andra transporter finns GLC:n

Du har chans här Guran att bli ägare till en Mazda 6 awd Optimum, om du inte är för långsam, snart kommer Rav4 an och då byts den in. Tyvärr är ju 6:an en automat, så den går väl bort för dig. Möjligen är den för stor. Men det är en bra och välskött bil jag har. Om intresse skicka pm.

Autobroms fanns på den generationen A-klass från start som standard. Med AMG-paketet riktigt sköna stolar med. Men visst, den har ju bättre andrahandsvärde vilket gör den mindre prisvärd som beggad såklart.
Sen är jag ju svag för Alfa Romeo Guilietta....

Shogun wrote:
Du har chans här Guran att bli ägare till en Mazda 6 awd Optimum, om du inte är för långsam, snart kommer Rav4 an och då byts den in. Tyvärr är ju 6:an en automat, så den går väl bort för dig. Möjligen är den för stor. Men det är en bra och välskött bil jag har. Om intresse skicka pm.

Visst är 6-an en trevlig bil. Men.....
Bytte bort min CX-5:a i förtid pga.
Bullret, som är tystare än 6:an men min tinnitus blev inte vän med vägljudet.
Stolarna blev jag inte vän med i ett längre förhållande. Saknade ett rejält svankstöd som även är justerbart i höjd.
Men 6:an är jäkligt körglad och oljebrännaren är en mycket trevlig varvvillig maskin som med min körning tog närmare 1 dl mindre än vad din förbrukar.
Men tack för erbjudandet :)
Synd bara att Mazda inte förstått behovet av att isolera bort ljudet från vår grova asfalt. Men så klart en marginalmarknad.

Henrik M wrote:
Autobroms fanns på den generationen A-klass från start som standard. Med AMG-paketet riktigt sköna stolar med. Men visst, den har ju bättre andrahandsvärde vilket gör den mindre prisvärd som beggad såklart.
Sen är jag ju svag för Alfa Romeo Guilietta....

Alfa Guilietta har jag faktiskt tittat efter, men Alfa har slutat säljas ” i min stad” och ganska så dyra
Enklare med en Merca, i så fall en CLA. Men tyvärr är dom dyra begagnade. Men visst en CLA 250 AMG sport för. Kan ju vara värt några extra sekiner. Får i så fall göra avkall på växelspaken men då börjar automatlådan bli lite mer agil. Men är tyvärr fortfarande lite för dyra. Eller en CLA AMG43 :)
Nej en Merca blir dubbla priset av vad som kan spenderas. Skall ju ha kvar GLC:n.

Guran wrote:
Shogun wrote:Du har chans här Guran att bli ägare till en Mazda 6 awd Optimum, om du inte är för långsam, snart kommer Rav4 an och då byts den in. Tyvärr är ju 6:an en automat, så den går väl bort för dig. Möjligen är den för stor. Men det är en bra och välskött bil jag har. Om intresse skicka pm.
Visst är 6-an en trevlig bil. Men.....
Bytte bort min CX-5:a i förtid pga.
Bullret, som är tystare än 6:an men min tinnitus blev inte vän med vägljudet.
Stolarna blev jag inte vän med i ett längre förhållande. Saknade ett rejält svankstöd som även är justerbart i höjd.
Men 6:an är jäkligt körglad och oljebrännaren är en mycket trevlig varvvillig maskin som med min körning tog närmare 1 dl mindre än vad din förbrukar.
Men tack för erbjudandet :)
Synd bara att Mazda inte förstått behovet av att isolera bort ljudet från vår grova asfalt. Men så klart en marginalmarknad.

Håller med om allt du skriver om 6:an. Vi gjorde en semestertrip till Skåne nu i dagarna, samt Ullared m.m förbrukningen kröp då ned till ca 0,65 med mycket motorväg på E6, 120km/tim, mycket körning 70/80km/tim körning till Ullared. Bullret är en svaghet liksom komforten i stolarna, svankstödet är obefintligt 15 -20mil är max, värk i svanken även kramp i översidan låret på gas benet hade jag pga långa ben. Hoppas Rav4 an är bättre där. Men det finns ingen i klassen som slår 6:ans design i klassen som jag ser det. Mazda är duktiga på design. Mazda tycker nog att vi i Sverige kan lägga en asfalt värd namnet som inte är så grov i beläggningen, än att de ska bygga sina bilar efter Sverige. Men de har nog blivit bättre, och bättre blir nog kommande modeller, om.än inte bäst i klassen.

Guran wrote:
Henrik M wrote:Autobroms fanns på den generationen A-klass från start som standard. Med AMG-paketet riktigt sköna stolar med. Men visst, den har ju bättre andrahandsvärde vilket gör den mindre prisvärd som beggad såklart.
Sen är jag ju svag för Alfa Romeo Guilietta....
Alfa Guilietta har jag faktiskt tittat efter, men Alfa har slutat säljas ” i min stad” och ganska så dyra
Enklare med en Merca, i så fall en CLA. Men tyvärr är dom dyra begagnade. Men visst en CLA 250 AMG sport för. Kan ju vara värt några extra sekiner. Får i så fall göra avkall på växelspaken men då börjar automatlådan bli lite mer agil. Men är tyvärr fortfarande lite för dyra. Eller en CLA AMG43 :)
Nej en Merca blir dubbla priset av vad som kan spenderas. Skall ju ha kvar GLC:n.

Jag har dålig koll på begagnatpriserna på dem, sålde vår 2016 och fick då 235´, tänkte de borde trillat en bra bit till. Men ska man som du säger ha en CLA250, ja då blir det nog värre. Men alltså, designmässigt var det nog ingen annan golfklassare som slog den runt 2012 när den kom....
Den kan saknas ibland, var ett otroligt kompetent chassi på den med, gick åka hur fort som helst på små kurviga småvägar helt neutralstyrd mer eller mindre...
Min fd pärla på bild här...

Förnyad andra/pendlarbil

Shogun wrote:
Guran wrote:Shogun wrote:Du har chans här Guran att bli ägare till en Mazda 6 awd Optimum, om du inte är för långsam, snart kommer Rav4 an och då byts den in. Tyvärr är ju 6:an en automat, så den går väl bort för dig. Möjligen är den för stor. Men det är en bra och välskött bil jag har. Om intresse skicka pm.
Visst är 6-an en trevlig bil. Men.....
Bytte bort min CX-5:a i förtid pga.
Bullret, som är tystare än 6:an men min tinnitus blev inte vän med vägljudet.
Stolarna blev jag inte vän med i ett längre förhållande. Saknade ett rejält svankstöd som även är justerbart i höjd.
Men 6:an är jäkligt körglad och oljebrännaren är en mycket trevlig varvvillig maskin som med min körning tog närmare 1 dl mindre än vad din förbrukar.
Men tack för erbjudandet :)
Synd bara att Mazda inte förstått behovet av att isolera bort ljudet från vår grova asfalt. Men så klart en marginalmarknad.
Håller med om allt du skriver om 6:an. Vi gjorde en semestertrip till Skåne nu i dagarna, samt Ullared m.m förbrukningen kröp då ned till ca 0,65 med mycket motorväg på E6, 120km/tim, mycket körning 70/80km/tim körning till Ullared. Bullret är en svaghet liksom komforten i stolarna, svankstödet är obefintligt 15 -20mil är max, värk i svanken även kramp i översidan låret på gas benet hade jag pga långa ben. Hoppas Rav4 an är bättre där. Men det finns ingen i klassen som slår 6:ans design i klassen som jag ser det. Mazda är duktiga på design. Mazda tycker nog att vi i Sverige kan lägga en asfalt värd namnet som inte är så grov i beläggningen, än att de ska bygga sina bilar efter Sverige. Men de har nog blivit bättre, och bättre blir nog kommande modeller, om.än inte bäst i klassen.

Det är efter dessa erfarenheter man köper en MB GLC. Jag körde ett 11 timmars pass med mycket motorväg innan semestern utan att vara mer än trött. Men komforten och förbrukningen, knappa 0,6 , var inget att klaga på.
Prövade även en sån där ”snåltur” som MSO och GF gör ibland, från Oslo och hem till Värmland med resultatet 0,5 på färddatorn.
Enda Asiaten som kan matcha komforten i Mercan, förutom stolskomforten, är Lexus som fallet på sätena och dåliga lysen.

Henrik M wrote:
Guran wrote:Henrik M wrote:Autobroms fanns på den generationen A-klass från start som standard. Med AMG-paketet riktigt sköna stolar med. Men visst, den har ju bättre andrahandsvärde vilket gör den mindre prisvärd som beggad såklart.
Sen är jag ju svag för Alfa Romeo Guilietta....
Alfa Guilietta har jag faktiskt tittat efter, men Alfa har slutat säljas ” i min stad” och ganska så dyra
Enklare med en Merca, i så fall en CLA. Men tyvärr är dom dyra begagnade. Men visst en CLA 250 AMG sport för. Kan ju vara värt några extra sekiner. Får i så fall göra avkall på växelspaken men då börjar automatlådan bli lite mer agil. Men är tyvärr fortfarande lite för dyra. Eller en CLA AMG43 :)
Nej en Merca blir dubbla priset av vad som kan spenderas. Skall ju ha kvar GLC:n.
Jag har dålig koll på begagnatpriserna på dem, sålde vår 2016 och fick då 235´, tänkte de borde trillat en bra bit till. Men ska man som du säger ha en CLA250, ja då blir det nog värre. Men alltså, designmässigt var det nog ingen annan golfklassare som slog den runt 2012 när den kom....
Den kan saknas ibland, var ett otroligt kompetent chassi på den med, gick åka hur fort som helst på små kurviga småvägar helt neutralstyrd mer eller mindre...
Min fd pärla på bild här...

Fortfarande snygg och komfortabel, men för mig som är en drasut så sitter jag lite för högt i bilen och sätena känns sådär. Har inte provat mer än några halvtimmaskörningar. Men är på gränsen både takhöjd och säten.
Golf däremot passar mig men är överprissatt som begagnad. Får väsentligt mer bil för pengarna med en Astra.
Men kanske skall bemöda mig att prova en Forrd

Guran wrote:
Henrik M wrote:Guran wrote:Henrik M wrote:Autobroms fanns på den generationen A-klass från start som standard. Med AMG-paketet riktigt sköna stolar med. Men visst, den har ju bättre andrahandsvärde vilket gör den mindre prisvärd som beggad såklart.
Sen är jag ju svag för Alfa Romeo Guilietta....
Alfa Guilietta har jag faktiskt tittat efter, men Alfa har slutat säljas ” i min stad” och ganska så dyra
Enklare med en Merca, i så fall en CLA. Men tyvärr är dom dyra begagnade. Men visst en CLA 250 AMG sport för. Kan ju vara värt några extra sekiner. Får i så fall göra avkall på växelspaken men då börjar automatlådan bli lite mer agil. Men är tyvärr fortfarande lite för dyra. Eller en CLA AMG43 :)
Nej en Merca blir dubbla priset av vad som kan spenderas. Skall ju ha kvar GLC:n.
Jag har dålig koll på begagnatpriserna på dem, sålde vår 2016 och fick då 235´, tänkte de borde trillat en bra bit till. Men ska man som du säger ha en CLA250, ja då blir det nog värre. Men alltså, designmässigt var det nog ingen annan golfklassare som slog den runt 2012 när den kom....
Den kan saknas ibland, var ett otroligt kompetent chassi på den med, gick åka hur fort som helst på små kurviga småvägar helt neutralstyrd mer eller mindre...
Min fd pärla på bild här...
Fortfarande snygg och komfortabel, men för mig som är en drasut så sitter jag lite för högt i bilen och sätena känns sådär. Har inte provat mer än några halvtimmaskörningar. Men är på gränsen både takhöjd och säten.
Nya A-klasse däremot klär jag bra i.
Golf däremot passar mig men är överprissatt som begagnad. Får väsentligt mer bil för pengarna med en Astra.
Men kanske skall bemöda mig att prova en Forrd

Guran wrote:
Henrik M wrote:Guran wrote:Henrik M wrote:Autobroms fanns på den generationen A-klass från start som standard. Med AMG-paketet riktigt sköna stolar med. Men visst, den har ju bättre andrahandsvärde vilket gör den mindre prisvärd som beggad såklart.
Sen är jag ju svag för Alfa Romeo Guilietta....
Alfa Guilietta har jag faktiskt tittat efter, men Alfa har slutat säljas ” i min stad” och ganska så dyra
Enklare med en Merca, i så fall en CLA. Men tyvärr är dom dyra begagnade. Men visst en CLA 250 AMG sport för. Kan ju vara värt några extra sekiner. Får i så fall göra avkall på växelspaken men då börjar automatlådan bli lite mer agil. Men är tyvärr fortfarande lite för dyra. Eller en CLA AMG43 :)
Nej en Merca blir dubbla priset av vad som kan spenderas. Skall ju ha kvar GLC:n.
Jag har dålig koll på begagnatpriserna på dem, sålde vår 2016 och fick då 235´, tänkte de borde trillat en bra bit till. Men ska man som du säger ha en CLA250, ja då blir det nog värre. Men alltså, designmässigt var det nog ingen annan golfklassare som slog den runt 2012 när den kom....
Den kan saknas ibland, var ett otroligt kompetent chassi på den med, gick åka hur fort som helst på små kurviga småvägar helt neutralstyrd mer eller mindre...
Min fd pärla på bild här...
Fortfarande snygg och komfortabel, men för mig som är en drasut så sitter jag lite för högt i bilen och sätena känns sådär. Har inte provat mer än några halvtimmaskörningar. Men är på gränsen både takhöjd och säten.
Golf däremot passar mig men är överprissatt som begagnad. Får väsentligt mer bil för pengarna med en Astra.
Men kanske skall bemöda mig att prova en Forrd

Det med längden kan såklart vara ett problem i mindre bilar. Själv upplever jag inte det som är byggd i en effektivt förpackad kropp ;)
Jag som är lite udda tycker ju faktiskt att senaste Megane är snygg med.
Opel är utan tvekan prisvärda, blev bara lite avskräckt av ljudnivån i de vi hade som projektörsbilar på förra jobbet. Visserligen diesel men otroligt högljudda i fart.
Focusen är nog inget dumt val heller.

Henrik M wrote:
Guran wrote:Henrik M wrote:Guran wrote:Henrik M wrote:Autobroms fanns på den generationen A-klass från start som standard. Med AMG-paketet riktigt sköna stolar med. Men visst, den har ju bättre andrahandsvärde vilket gör den mindre prisvärd som beggad såklart.
Sen är jag ju svag för Alfa Romeo Guilietta....
Alfa Guilietta har jag faktiskt tittat efter, men Alfa har slutat säljas ” i min stad” och ganska så dyra
Enklare med en Merca, i så fall en CLA. Men tyvärr är dom dyra begagnade. Men visst en CLA 250 AMG sport för. Kan ju vara värt några extra sekiner. Får i så fall göra avkall på växelspaken men då börjar automatlådan bli lite mer agil. Men är tyvärr fortfarande lite för dyra. Eller en CLA AMG43 :)
Nej en Merca blir dubbla priset av vad som kan spenderas. Skall ju ha kvar GLC:n.
Jag har dålig koll på begagnatpriserna på dem, sålde vår 2016 och fick då 235´, tänkte de borde trillat en bra bit till. Men ska man som du säger ha en CLA250, ja då blir det nog värre. Men alltså, designmässigt var det nog ingen annan golfklassare som slog den runt 2012 när den kom....
Den kan saknas ibland, var ett otroligt kompetent chassi på den med, gick åka hur fort som helst på små kurviga småvägar helt neutralstyrd mer eller mindre...
Min fd pärla på bild här...
Fortfarande snygg och komfortabel, men för mig som är en drasut så sitter jag lite för högt i bilen och sätena känns sådär. Har inte provat mer än några halvtimmaskörningar. Men är på gränsen både takhöjd och säten.
Golf däremot passar mig men är överprissatt som begagnad. Får väsentligt mer bil för pengarna med en Astra.
Men kanske skall bemöda mig att prova en Forrd
Det med längden kan såklart vara ett problem i mindre bilar. Själv upplever jag inte det som är byggd i en effektivt förpackad kropp ;)
Jag som är lite udda tycker ju faktiskt att senaste Megane är snygg med.
Opel är utan tvekan prisvärda, blev bara lite avskräckt av ljudnivån i de vi hade som projektörsbilar på förra jobbet. Visserligen diesel men otroligt högljudda i fart.
Focusen är nog inget dumt val heller.

Jag är imponerad över hur tyst Astra J går i fart, ingen större skillnad på ljudnivå om det får i 90 eller 150. Jag vet att man inte får köra så fort men ändå, jämfört med min förra Mazda CX-5 så var det enorm skillnad. Jämför jag med GLC:n så är den högljudd då ljudet knappt förändras av farten i den bilen.
Och inte en diesel då även Astra K för pisk för att dieselmotorn väsnas. Då jag provkört K så upplever jag den som tystare än J i kupén. Helt klart en av dom tystaste i C-klasen klassen även mätt mot sk. Premiumbilar.

Guran wrote:
Så här på semestern så har man tid att fundera.
Jag pendlar ju 42mil/vecka till mitt arbete i det västra grannlandet. Åker i dag med den ”gamla” Astran, modell J från 2010. Trevlig bil som jag ryms i, hyfsat komfortabel för en C-segment bil.
Tycker mig dock ha råd till nått nyare, och så är det ju om inte annat kul att byta bil.
Läser runt på nätet mm efter en ersättare, bensindriven då jag har en diesel. Manuellt växlad skall den vara då det förhöjer nöjet av att köra bil.
Vag bil med 1,0tsi motor, fungerar för att transportera röven, men för orkeslös för att vara kul att köra.
En Golf med 150hk motorn, Golf ligger mig varmt om hjärtat men både VAG och att dom är onödigt dyra begagnade.
Seat, syskon i skaran men tråkiga invändigt
Övriga VAG produkter går bort.
Franskt, nej inte en begagnad då en avog inställning sitter i ryggmärgen till deras tillförlitlighet
Forrd, har aldrig vad jag minns kör en Forrd förutom en Fiesta med 3-cylindrig sugmotor, maken till segt tröskverk är svårt att hitta även på en gårdsauktion.
Hur jag än vänder och vridet på det så slutar det med en Opel Astra 1,4t i Dynamic utförande med AGR sportstolar.
Förslag ?

Efter jag kört en sådan golf i 2x75 mil så skulle jag säga att prova en innan du provar nåt annat.

För din pendling och inga problem att ligga tyst på 150 på motorvägen eller 175.
Eller bara 110 och se färddatorn på 0,45 och adaptiva på on och skönmusiken ljuder i högtalarna.

https://www.blocket.se/vi/86054495.htm

https://www.blocket.se/vi/86198588.htm

Mina tidigare bilars förbrukningar på spritmonitor.. https://www.spritmonitor.de/en/detail/836524.html https://www.spritmonitor.de/en/detail/756137.html https://www.spritmonitor.de/en/detail/1120549.html

mso 1000 wrote:
Guran wrote:Så här på semestern så har man tid att fundera.
Jag pendlar ju 42mil/vecka till mitt arbete i det västra grannlandet. Åker i dag med den ”gamla” Astran, modell J från 2010. Trevlig bil som jag ryms i, hyfsat komfortabel för en C-segment bil.
Tycker mig dock ha råd till nått nyare, och så är det ju om inte annat kul att byta bil.
Läser runt på nätet mm efter en ersättare, bensindriven då jag har en diesel. Manuellt växlad skall den vara då det förhöjer nöjet av att köra bil.
Vag bil med 1,0tsi motor, fungerar för att transportera röven, men för orkeslös för att vara kul att köra.
En Golf med 150hk motorn, Golf ligger mig varmt om hjärtat men både VAG och att dom är onödigt dyra begagnade.
Seat, syskon i skaran men tråkiga invändigt
Övriga VAG produkter går bort.
Franskt, nej inte en begagnad då en avog inställning sitter i ryggmärgen till deras tillförlitlighet
Forrd, har aldrig vad jag minns kör en Forrd förutom en Fiesta med 3-cylindrig sugmotor, maken till segt tröskverk är svårt att hitta även på en gårdsauktion.
Hur jag än vänder och vridet på det så slutar det med en Opel Astra 1,4t i Dynamic utförande med AGR sportstolar.
Förslag ?
Efter jag kört en sådan golf i 2x75 mil så skulle jag säga att prova en innan du provar nåt annat.
För din pendling och inga problem att ligga tyst på 150 på motorvägen eller 175.
Eller bara 110 och se färddatorn på 0,45 och adaptiva på on och skönmusiken ljuder i högtalarna.
https://www.blocket.se/vi/86054495.htm
https://www.blocket.se/vi/86198588.htm

En Golf ligger mig varmt om hjärtat MSO
Men då skall den vara röd så som min första Golf 1 1980 års modell.
Det som dessa sakna på dina länkade är dels adaptiva LED-Matrix lysena som Astran har, och som gammal och skumsynt är det ett absolut krav med bra ljus.
1,4l motorn i Astran låter sig även lätt få en programvara som ger dryga 170hk och det är trevligt tycker jag. Hellre det än minimal förbrukning, en Astra K tar oavsett närmare 1dl mindre än min nuvarande J.
Adaptiva Farthållaren är inte alls nödvändig då jag hellre vill både gasa och växla då jag finner nöje i det, vill jag glida fram i bilen tar jag GLC:n och vanlig farthållare funkar till 90% av min körning och känns bara funktionellt ihop med automat som jag ändå inte vill ha.
Däremot går det att få Dynaudio ljud i Golfen, och även adaptivt xenon. Men priset springer iväg på de få använda bilarna med den utrustningen.

Beroende på pendlarväg så hade jag definitivt tagit mig en titt på en Renault Zoe.
Den är förhållandevis högbyggd med ett smidigt insteg.

Xenonen i Golfen är okej, förvänta dig inget wow där Guran!

Ja ett bra LED eller xenon ljus är prio1 när man pendlar med bilen.
Det kan ju faktiskt vara skillnaden mellan liv och död.

Mina tidigare bilars förbrukningar på spritmonitor.. https://www.spritmonitor.de/en/detail/836524.html https://www.spritmonitor.de/en/detail/756137.html https://www.spritmonitor.de/en/detail/1120549.html

Dinoco wrote:
Beroende på pendlarväg så hade jag definitivt tagit mig en titt på en Renault Zoe.
Den är förhållandevis högbyggd med ett smidigt insteg.

Enkel väg är 21mil så det blir lite drygt att sitta i en sådan platburk så långt
För kort pendling i stadsmiljö fungerar en Zoe.

Guran wrote:
Shogun wrote:Guran wrote:Shogun wrote:Du har chans här Guran att bli ägare till en Mazda 6 awd Optimum, om du inte är för långsam, snart kommer Rav4 an och då byts den in. Tyvärr är ju 6:an en automat, så den går väl bort för dig. Möjligen är den för stor. Men det är en bra och välskött bil jag har. Om intresse skicka pm.
Visst är 6-an en trevlig bil. Men.....
Bytte bort min CX-5:a i förtid pga.
Bullret, som är tystare än 6:an men min tinnitus blev inte vän med vägljudet.
Stolarna blev jag inte vän med i ett längre förhållande. Saknade ett rejält svankstöd som även är justerbart i höjd.
Men 6:an är jäkligt körglad och oljebrännaren är en mycket trevlig varvvillig maskin som med min körning tog närmare 1 dl mindre än vad din förbrukar.
Men tack för erbjudandet :)
Synd bara att Mazda inte förstått behovet av att isolera bort ljudet från vår grova asfalt. Men så klart en marginalmarknad.
Håller med om allt du skriver om 6:an. Vi gjorde en semestertrip till Skåne nu i dagarna, samt Ullared m.m förbrukningen kröp då ned till ca 0,65 med mycket motorväg på E6, 120km/tim, mycket körning 70/80km/tim körning till Ullared. Bullret är en svaghet liksom komforten i stolarna, svankstödet är obefintligt 15 -20mil är max, värk i svanken även kramp i översidan låret på gas benet hade jag pga långa ben. Hoppas Rav4 an är bättre där. Men det finns ingen i klassen som slår 6:ans design i klassen som jag ser det. Mazda är duktiga på design. Mazda tycker nog att vi i Sverige kan lägga en asfalt värd namnet som inte är så grov i beläggningen, än att de ska bygga sina bilar efter Sverige. Men de har nog blivit bättre, och bättre blir nog kommande modeller, om.än inte bäst i klassen.
Det är efter dessa erfarenheter man köper en MB GLC. Jag körde ett 11 timmars pass med mycket motorväg innan semestern utan att vara mer än trött. Men komforten och förbrukningen, knappa 0,6 , var inget att klaga på.
Prövade även en sån där ”snåltur” som MSO och GF gör ibland, från Oslo och hem till Värmland med resultatet 0,5 på färddatorn.
Enda Asiaten som kan matcha komforten i Mercan, förutom stolskomforten, är Lexus som fallet på sätena och dåliga lysen.

Då ska du testa stolarna i Lexus ES i F-sport version, samma stolar som i Lexus LC, dessa är bland de bästa stolar jag suttit i. Dessa har ofta en röd svart skinnkombination på skinnet som jag tycker är riktigt snyggt. Värt att testa Guran.

Lägg till ny kommentar

Hej!

Vi har förståelse för att du använder adblocker, men hoppas att du kan stänga av den för vår sajt. Annonser är en förutsättning för att vi ska kunna fortsätta att driva sajten.