Familjebil

44 inlägg 0 nya
Familjebil

Hej,

Jag tänker att köpa min först bil och jag vill ha ett köpråd.

Hittills har jag gjort det här:
-Kollade om bensin-etanol är bra men enligt flera forum kommer det att bli ganska dyrt. Servicen m.m.
-Kollade vilket är bättre: bensin eller diesel och jag fattade att allt beror på hur många mil per år man gör och om bilen ska användas för korta sträckor eller inte. Så det är fattad.

Nu funderar jag på följande:
1. Jag är en erfaren förare men min sambo är inte det. Så jag tycker att en bil som inte är för stor eller jättekraftig kommer passa min sambo snyggt.
2. Vi tror att vi ska köra cirka 1000 - 2000 mil per år.

Till sist här kommer flera bilar som jag kollade upp:
Ford Focus 1.6 TDci, 2011+
V50, läste inte det bästa om den här bilen trots att den är baserad på Ford Focus mk2.
V70, det är en ganska bra bil, men jag är osäker på vilken motor, årsskatt och hur många mil som begagnade är bra...
Kia Cee'd SW
VW Passat

Så frågan är... vad tycker ni. Vilken av de modeller borde man välja? Eller har ni kanske ett bättre förslag?
Tack!

Köp en kombi med bra komfort, bra andrahandsvärde, lätt att få service, bra rostskydd och framförallt en så säker bil som möjligt.

- Att springa utan att ha polisen efter sig, tyder på psykisk obalans.

Jag hade kikat på en Golf Sportcombi med liten bensinmotor. Liten och smäcker på utsidan men förvånansvärt stor på insidan. Bagaget är tom. större än V70 vill jag minnas. Skatten är under tusenlappen om året.

Titta på en Opel Astra sports tourer, inte dum alls.

Skall nån också åka regelbundet i baksätet så testa med dessa personer och se om dom trivs. Äldre Astra kombi uppskattades t ex inte av våra barn - man satt alltför djupt med dålig sikt utåt.
Beträffande E85-bilar så vill dom ha oljebyte inom 1000--1500 mil men det bör man nog tillämpa även för bensinbilar - alltså max 1500 mil eller 1 år. Så nån stor och avgörande skillnad i servicekostnad är det nog inte.

Har du barn? Och ska barnvagn med?
Vi har ett barn och upplever att Peugeot 308 nuvarande modell. Räcker gott åt en som sitter bakåtvänd. Men vi har också en passat, och skulle rekommendera den då den är bekvämare på långresor, större plats i bagaget. Men som sagt, beror på hur ni kör. Du ska ha i åtanke att motorn blir varm först efter 20 km på vintern. Så dagligresor över 2 mil köp diesel. Annars köp bensin. Peugeot har serviceintervall 1år eller 2500 mil.

Jag frågar samma sak. Har du barn med barstolar och en eller två barnvagnar som skall med då skall du kolla på octavia kombi.

Större och bättre bil invändigt än dom du räknat upp och dessutom ofta utrustad med bränslevärmare som värmer cupen och motorn.
Och går du på den nya karossen som kom 2013 då får du dessutom en ganska tyst bil jämfört med många andra.
Både den lilla 1,6 tdi och 2,0 tdi är stabila motorer som går ganska billigt.
Den lilla 1,2 tsi från 2013 är också ett bra val med billigare skatt.
Och behöver du inte 4wd så skippa det då det kostar förbrukning och service och ger inte en säkrare bil..

skidoo1238 wrote:
Jag frågar samma sak. Har du barn med barstolar och en eller två barnvagnar som skall med då skall du kolla på octavia kombi.
Större och bättre bil invändigt än dom du räknat upp och dessutom ofta utrustad med bränslevärmare som värmer cupen och motorn.
Och går du på den nya karossen som kom 2013 då får du dessutom en ganska tyst bil jämfört med många andra.
Både den lilla 1,6 tdi och 2,0 tdi är stabila motorer som går ganska billigt.
Den lilla 1,2 tsi från 2013 är också ett bra val med billigare skatt.
Och behöver du inte 4wd så skippa det då det kostar förbrukning och service och ger inte en säkrare bil..

Är inte både 1,6 och 2,0 tdi föremål för återkallelse i och med dieselskandalen? Mängder med motorer som havererat med reparationskostnader på 10,000-tals kronor som följd. Jag skulle inte våga köpa en VW med EA189-motor idag.
https://teknikensvarld.se/foljdsjukdomar-av-dieselgate-atgarden-478143/

Tack för alla era tipsar. För att svara på frågan ja vi tänker att skaffa barn.
Jag visste inte hur stort är problemet med VW och EA189 motorer och på en stund var jag lockad på VW Passat och Skoda Octavia som "skidoo1238" rekommenderade.

Nu tycker jag att måste kolla igen på Ford, Opel Astra och kanske Kia cee'd. Har någon något erfarenhet med Ford eller Kia?

Du borde även kolla in Hyundai I40 bra bil för pengarna. Hyundai glöms ofta bort i dessa sammanhang.

Focus är väldigt felfria, men vissa har haft problem med rost.
Själv tycker jag att den väsnas lite väl mycket, men är ju tyst jämfört med Ceed!
Men prova själv, det är bara du som kan avgöra om du störs av ljudet.

Varje Saab är värd att vårdas och bevaras, sådana bilar görs inte längre

Focus bra bil, dock litet baksäte.
Kia är ju likvärdig Hyundai. Hyundai haft problem med interiören vilket märks om den är sliten. Annars hyundai mer prisvärd.
Opel prisvärd bra familjebil.
Skoda och vw bra bilar lite tråkiga utseende mässigt.

En Toyota Avensis är alltid ett säkert köp både vad gäller drift och krocksäkerhet.

Kia ceed skulle jag personligen inte klara av att åka i pga dålig isolering av ljud, vad jag har förstått det så är i30 snäppet värre.
Försökte sätta mig i baksätet på en auris touring bris, fick huvudet uppe i taket. Så då gick den bort. Som sagt inför eventuella barn, provkör och sitt i baksätet, dela efter halvaturen, så båda får testa att sitta bak.
Finns många passat utan uppdatering, som tex min. Fungerar klockrent.

rk wrote:
Tack för alla era tipsar. För att svara på frågan ja vi tänker att skaffa barn.
Jag visste inte hur stort är problemet med VW och EA189 motorer och på en stund var jag lockad på VW Passat och Skoda Octavia som "skidoo1238" rekommenderade.
Nu tycker jag att måste kolla igen på Ford, Opel Astra och kanske Kia cee'd. Har någon något erfarenhet med Ford eller Kia?

Se till att testa med tänka babyskyddet och barnstolen. En bra säker barnstol tar upp en halv SL-buss...

Babyskyddet e ju litet i jämförelse med bakåtvända stolar som tar upp hela utrymmet plus lite till...

Bästa är att du själv sätter dig i framsätet ställer in stolen väldigt bekämvt, rymligt för dig. Sedan sätter du dig bakom och ser hur utrymmet är.

Testade senast i en Peugeot 5008 och döm till min förvåning att baksätet hade kort djup och Benutrymmet jämfört med Skoda var mindre

Jag gör alltid som Patrik beskriver vid provsittning av en för mig ny bilmodell. Sen kan det ju vara lite andra krav också om man skall ha bakåtvända barnstolar i nån form men numera är inte detta nåt som är aktuellt för vårt vidkommande...:)
Sen är det ju inte bara knä- och fotutrymme i baksätet (glöm inte detta - speciellt om föraren kör med lågt ställd stol) utan även ryggstöds-lutningen och inte minst stödet för ben/lår - i alltför många baksäten får man sitta med knäna högt upp utan "lårstöd" vilket inte är bekvämt.

Håller med flera om att prova. Själv kan jag rekommendera V70 , har en 2.4D 175 HK årsmodell 2010 (195HK Polestar). Gått 15.000 mil. Enda reparationer jag haft sedan den var ny, är bytt termostat, bytt bromsar bak samt en 4-hjulinställning, förutom vanlig service 1 gång år. Vid 10 år/18.000 mil är det dags för Kamremsbyte, kan också bli byte av bussningar främre bärarm bak snart.
Positiva: komfort, tyst, bagage (lättlastad), rostskydd, stark motor.
Negativa: Väghållning, lite mjuk i svängarna.

Delfinen

Fast just Volvos V70-modeller är definitivt inte de jag föredrar när man sitter i baksätet - då finns det t o m flera mindre kombi-bilar som är väl så bekväma. Sen må den vara bra kvalitets- och säkerhetsmässigt men det är en annan sak.

Tja Pi, smaken är olika. Hade tidigare en Mondeo 2001 som var något rymligare baksätet, men med nackdelen förmodligen lägre säkerhet, vilket också gäller mindre nyare kombibilar. Kolla Folksams klassning som bygger på faktiska olyckor. Visst, skillnaden i säkerhet lär jämnas ut över tiden, då du får en nyare mindre bil jmf med V70 för samma pengar.

Delfinen

Lägg till ny kommentar

Hej!

Vi har förståelse för att du använder adblocker, men hoppas att du kan stänga av den för vår sajt. Annonser är en förutsättning för att vi ska kunna fortsätta att driva sajten.