EV. byta bort min kära Kia...

51 inlägg 0 nya
EV. byta bort min kära Kia...

Jag köpte min lilla KIA Rio 1.2 Special Edition, ny, oktober 2014.
Den har nu gått 8.000 helt problemfria mil. Mestadels långkörning (till och från Oslo)
Billig i drift (0.56) Billig i skatt (536:- ) och billig i försäkring.
Den har rattvärme, parkeringssensorer, ACC, Blåtand och en av de bästa manuella växellådor jag någonsin kört.
Jag älskar min lilla pärla.
Min fru dock....
...är av en annan uppfattning. Hon gillar inte alls att jag åker i denna lilla konservburk till och från Norge och hon har ju en poäng i att OM olyckan skulle vara framme så har Rion inte speciellt mycket att sätta emot.

Jag har därför kollat på alternativ till nyckelpigan (den är röd)
Har kollat på både sedaner, kombi, manuellt växlade samt automater.

Tyvärr så får jag inte speciellt mycket för nyckelpigan (60.000:- i inbyte) och är inte speciellt sugen på att lägga en massa emellan så jag har satt ett spann upp till 100.000:-

Det som slår mig när jag kollar på blocket är att det finns otroligt mycket passater och octavior ute till riktigt bra priser.

Det är inga som helst problem att hitta en 2013 Passat med allsjöns utrustning för under 100k. Miltalen ligger mellan 14k och dryga 20k. I mina ögon verkar det vara mycket bil för lite pengar. Samma sak med octaviorna. 2015-2016 års modeller för under 100k, dock inte speciellt utrustade samt med 15k + på milmätaren.

Mina frågeställningar går främst till de som har bra erfarenhet av VAG.
Vad bör man se upp med på dessa bilar?
Partikelfilter? DSG-lådor? Allmänna problem?

Versioner jag tittat på är tex.

Volkswagen Passat 2.0 TDI BMT 4Motion (AUT) - Bra dragvikt, Bra utrustning
SKODA OCTIVA III 1.6 TDI GreenLine (AUT) - Klen motor? (105hk)

Har även kollat på andra bilar så tar självklart tips.
Automat är ett önskemål för det eviga kopplandet när man hamnar i köerna i Oslo en måndagsmorgon är inte speciellt kul för varken mig eller bilen.

//Deeds

Kan golf vara ett alternativ, mindre bil samt billigare. Därmed nyare årsmodell
https://www.bytbil.com/orebro-lan/personbil-golf-1-6-tdi-sc-dsg7-drag-110-hk-2343-12207364

Varför inte en Ceed när du ändå har bra erfarenheter av Kia ! Och då kan du säkert hitta en med färre mil och garantier kvar.

Testa en I20
Samma låda men större bil
Faktiskt riktigt behaglig att åka i

i20 är ju tvilling till Rio så den är ju inte större. Båda tillhör ju det s k B-segmentet.

Om du kört Kia rio och tänker på krocksäkerheten varför funderar du på 4wd.
Jag skulle inte välja det pga en viss risk för merkostnad.

Långfärd till Oslo.
Jag skulle nog kanske valt manuell trots kö i Oslo pga risken för merkostnader.

Antar att du kör motorvägsfart och det är ganska stor skillnad på ljudkomforten på b, ceed och övrigt c segment.

Jag har kört tre 1,6 tdi i 30000 mil och tidigare 2,0 tdi och är dom servade så är dom nog ett säkert kort.
1,6an är halv trött men fyller sin uppgift och kanske inte så snål som man kanske skulle tro och det gäller iofs alla dieslar tror jag när det börjar gå snabbt.

Kommer du upp kring 14 då har du väl krock radar på octavia och golf/passat.
Så ny och så få mil som möjligt för slanten.
Lycka till.

Mina tidigare bilars förbrukningar på spritmonitor.. https://www.spritmonitor.de/en/detail/836524.html https://www.spritmonitor.de/en/detail/756137.html https://www.spritmonitor.de/en/detail/1120549.html

Pi wrote:
i20 är ju tvilling till Rio så den är ju inte större. Båda tillhör ju det s k B-segmentet.

Ja men nu var det en 2014 års Rio
Har du kört den nya I20 Pi ? Betydligt större än gamla I20/Kia Rio

mso 1000 wrote:
Om du kört Kia rio och tänker på krocksäkerheten varför funderar du på 4wd.
Jag skulle inte välja det pga en viss risk för merkostnad.
Långfärd till Oslo.
Jag skulle nog kanske valt manuell trots kö i Oslo pga risken för merkostnader.
Antar att du kör motorvägsfart och det är ganska stor skillnad på ljudkomforten på b, ceed och övrigt c segment.
Jag har kört tre 1,6 tdi i 30000 mil och tidigare 2,0 tdi och är dom servade så är dom nog ett säkert kort.
1,6an är halv trött men fyller sin uppgift och kanske inte så snål som man kanske skulle tro och det gäller iofs alla dieslar tror jag när det börjar gå snabbt.
Kommer du upp kring 14 då har du väl krock radar på octavia och golf/passat.
Så ny och så få mil som möjligt för slanten.
Lycka till.

I köerna i Oslo vill man absolut ha automat.
Men beträffande VAG så skall deras tvåliters dieselmotor var absolut mest driftsäker och behäftad med minst problem. Helt enligt mekaniker som jobbat på VAG verkstad i 30 år.

Guran - jodå, både provsuttit och provkört både den manuellt växlade liksom automaten och den senare var ingen glädjespridare när man kollade soppaförbrukningen. Fast det är ju nåt år sen den var ny. Rio i sin nuvarande variant är ju nyare som modell än i20.
Och storleken mellan dessa bilar är nästan exakt likadana - och det gäller även den nyare Rio'n.

Deeds, har du provat Astra?
Den är komfortabel och säker och brukar vara väldigt välutrustad.
En klart undervärderad bil som ofta går att göra en bra affär på.

Varje Saab är värd att vårdas och bevaras, sådana bilar görs inte längre

Jo, Astra kan nog fungera bra speciellt om man mest skall ha den för att åka ensam i vid pendling. Och den Astra som GF har tycks ju dessutom gå snålt.

Har själv en Astra J, 1,4t 140hk 2010 års modell.
Faktiskt en riktigt komfortabel och underskattad bil, och därmed betydligt billigare än en likvärdig Golf
0,6 l/mil tar den på pendling till Oslo/Gardermoen. Nya K modellen har snålare och piggare motorer och går lite tystare. För 100kkr får man en välutrustad Astra J av senare årsmodell som är betydligt komfortablare och säkrare än Rio/I20.

Pi wrote:
Jo, Astra kan nog fungera bra speciellt om man mest skall ha den för att åka ensam i vid pendling. Och den Astra som GF har tycks ju dessutom gå snålt.

Helt klart snål men beakta att den är märkbart trött.

Och beakta det fina priset kring 170 är en ren snik modell som msn måste syna.
Dels halogen strålkastare utan lykt spolning är sämst och sådana saker som fast låg passagerar stol utan justering och en massa sådana detaljer som man måste ha klart för sig.
Men astran är ingen dålig bil men jag tror priset drar iväg om man skall ha den upptodate.

Mina tidigare bilars förbrukningar på spritmonitor.. https://www.spritmonitor.de/en/detail/836524.html https://www.spritmonitor.de/en/detail/756137.html https://www.spritmonitor.de/en/detail/1120549.html

Det är nog begagnade bilar som gäller i första hand som jag förstått det hela, mso 1000.

mso 1000 wrote:
Pi wrote:Jo, Astra kan nog fungera bra speciellt om man mest skall ha den för att åka ensam i vid pendling. Och den Astra som GF har tycks ju dessutom gå snålt.
Helt klart snål men beakta att den är märkbart trött.
Och beakta det fina priset kring 170 är en ren snik modell som msn måste syna.
Dels halogen strålkastare utan lykt spolning är sämst och sådana saker som fast låg passagerar stol utan justering och en massa sådana detaljer som man måste ha klart för sig.
Men astran är ingen dålig bil men jag tror priset drar iväg om man skall ha den upptodate.

En välutrustad med 200hk motorn går lös på ca 260. Men en Astra skall man i alla fall ha 125hk modellen, den motorn är riktigt trevlig. Känns piggare än min 140hk i J modellen

Tipsade om Mazda 3 för en på jobbet.
Hon slog till och är jättenöjd.

5 på Euro NCAP.
Huruvida automagisk växellåda finns är jag osäker på.

Vi har en Mazda 3 -15 och den fungerar OK men inte bättre än den lika gamla Golf SV som vi också har. Snygg utanpå tycker de flesta men trång inombords och med låg sittställning. Automat finns men det kanske största problemet är att hitta en begagnad av senare modell för dom har inte sålts i speciellt stora upplagor i vårt land. Går att köra relativt snålt trots att det är en bensinare med 2 l sug-motor.
Klart ljudligare inombords än Golfen men sånt kan man ju kanske lära sig att leva med. Som jag personligen ser det så är väl största fördelen jfr den Golf vi också har att Mazdan har ett "snärtigare" utseende - inte helt oväsentligt för många.

https://bilweb.se/kronobergs-lan/mazda-3-sport-2-2-skyactiv-d-aut-navi-2015-halvkombi-4737985

https://bilweb.se/vastra-gotalands-lan/mazda-3-2-2-vision-skyactiv-5dr-nav-2015-halvkombi-4954583

Lite över din prisnivå men priser brukar ju alltid att gå att påverka nedåt.

Sen är ju frågan var man bor och hur långt man är villig att åka för att fört kolla på just den bilen... Dom är som sagt en aning ovanliga som begagnade hos våra bilhandlare. Och Core-versionen vill man helst undvika - Vision eller högre är det som gäller.

En undran, funkar diesel när du åker till Oslo ??

Jag skulle kunna ge många tips o idéer på bilar, men jag har gett upp.

Patrik Österberg wrote:
Kan golf vara ett alternativ, mindre bil samt billigare. Därmed nyare årsmodell
https://www.bytbil.com/orebro-lan/personbil-golf-1-6-tdi-sc-dsg7-drag-110-hk-2343-12207364

Här har det hänt grejjor sedan jag skrev. Kul!

Jo en golf kan absolutt vara ett alternativ. Frågan blir ju den samme. Vågar man? DGS-problem mm menar jag.

Lägg till ny kommentar

Hej!

Vi har förståelse för att du använder adblocker, men hoppas att du kan stänga av den för vår sajt. Annonser är en förutsättning för att vi ska kunna fortsätta att driva sajten.