Vi Bilägares forum

En golf 1.6 multifuel från 2010 - vettigt begköp?

En golf 1.6 multifuel från 2010 - vettigt begköp?

Hej!
Har lite häng på en 2010:a VW Golf 1.6 multifuel med strax under 10000 mil på klockan till vettigt pris. Servad enligt plan o kamrem nyss bytt (står "kuggrem" i serviceboken men det är väl kamremmen?).

Hur är den kärran när det gäller tillförlitlighet och problem? Era erfarenheter?

Googlat lite och hittar inga direkta typproblem. Verkar mest röra andra motortyper med kamkedja.

Och jo, medveten om att den motorn är lika rolig som att kolla gräs växa. Men vi är ute efter en andrabil för att "flytta baken från punkt A till B" utan allt för många stopp på verkstan.

Tack för all input i frågan!

Uppdaterat: 2017-06-30 09:29

Kommentarer

Precis som du skriver i slutet så är det inte någon "eggande" motor körmässigt, men den är heller inte sämt.
Mkt handlar ju om att vi vant oss vid lite turbokänsla och då framstår de gamla sugmotorerna som trista.
Tankar du etanol på denna så är den faktiskt rätt pigg, en kompis har samma motor i en Leon och den är inte trist att köra.

Vet att vissa av dessa modeller haft problem med lacksläpp om man ska tro forumen, men ser du inget uppenbart så är det nog lugnt vid detta laget.
Det är också relativt lätt att byta stereo till något nyare om du t.ex. har behov av blåtand eller ihopkoppling med smartphones.

När det gäller multifuel så var det ju även prat om att det såldes etanol med för mkt svavel, men tror detta mest påverkade Ford Focus och Volvo.

Kolla serviceboken så att det ser ok ut och lägg ett bud vetja, Etanolbilarna säljer ju inte som smör direkt vilket du kanske kan utnyttja.

Uppdaterat: 2017-06-30 12:12
– Har du sett den nya filmen om lastbilar? – Nä, men jag har sett trailern.

Tack för tips & info, Rev. Benny!

Uppdaterat: 2017-06-30 14:04

Der kan godt komme en del fejl. Har kørt golf

Uppdaterat: 2017-07-01 10:01

Fördelen med multifuel är lägre vägskatt, nackdelen är kortare serviceintervall. Det antar jag gäller alla bilar som kan köras på etanol.
Sedan justeras ju priset på etanol då och då, just nu vet jag inte vilket som lönar sig att köra bränslekostnadsmässigt.

Golf ligger ofta högre i pris än konkurrenterna utan att vara så mycket bättre, kika gärna på alternativ, t.ex. Focus, Clio, Colt, Megane,308, 9-3, V50. Ska du/ni bara förflytta er så kan ju en Sandero duga gott, du får en 2010 för under 30.000... halva priset mot Golf.

Uppdaterat: 2017-07-01 13:17
Ingen vet hur gammal en Citroen kan bli...

Måste ändå säga att det är skillnad på bil och bil, Golfen är trevlig och köra och känns rätt ombonad inuti, inte så plastig som många andra i klassen. Sen brukar dom vara fräscha bortom 10000 mil.
En nackdel med förra generationens Golf som många testare tagit upp var att när den kom ut så led den av rätt mkt vägljud jämfört med andra i klassen. Vet dock inte om facelifts eller liknande rådde bot på det.
En del kan nog lösas genom att undvika LP däck, håller man sig till beskedliga 16" eller mindre bör det nog vara ok.

En Dacia från den tiden hade jag personligen inte sneglat åt, men vi är alla olika.
http://www.vibilagare.se/test/biltester/provkorning/provkorning-dacia-sandero-12761

Uppdaterat: 2017-07-01 14:13
– Har du sett den nya filmen om lastbilar? – Nä, men jag har sett trailern.

Nja, jag vet inte om jag upplever Golf värd så mycket mer, de andra jag nämnde är både trevliga och ombonade. Och billigare.
Men, som sagt: smaken är som baken.

Jag kastade in Dacian som lågbudgetalternativ, den kostade ju bara hälften av en Golf som ny, så visst borde det vara skillnad mellan dem.
Men man tar sig fram även om den är plastigare.

Uppdaterat: 2017-07-01 17:48
Ingen vet hur gammal en Citroen kan bli...

Clio och Colt spelar inte i samma division som Golf och även Focus är lite tveksam - fungerar ofta bra men ännu mera högljudd och med klart sämre detaljarbete och omsorg om detaljer - t ex förarmiljön. V50 tycker jag är trängre men 308 och Megane har jag ingen erfarenhet av. Nu jämför jag i o f s med Golf Variant och inte med den vanliga karossen.

Uppdaterat: 2017-07-01 19:15

T68: vill du ha en miljöbil och då i stort sett enbart köra på E85, tycker jag helt klart att du ska titta närmare på VW Golf 1.6 multifuel. Jag tycker mycket av den negativa publiciteten om E85 är kraftigt överdriven och den har ofta har sin grund i ren lättja, snålhet och mytbildning. T ex har det spridits lögner om att etanolen skulle vara mer miljöbelastande än bensin (när det egentligen är precis tvärtom), och det har heller inte bidragit till dess framgång. Våga testa en E85-bil!

Uppdaterat: 2017-07-02 00:24
"Fit for 55" är ett klimatpaketet som bl a innebär att EU ska minska sina växthusgasutsläpp med 55 % till år 2030 (jämfört med 1990 års nivå) och som har det övergripande klimatmålet (enligt den klimatlag som antogs i juni 2021) att hela EU ska vara klimatneutralt senast år 2050.

Ja där har du rätt John, jag har bara positiva erfarenheter av E85, det gäller bara att komma ihåg att byta oljan oftare.
Det enda negativa är egentligen priset, det bör skilja fem kronor litern till bensin för att det ska bli billigare att tanka E85 och det är just bränslekostnaden som många anser är viktigast.
Det man glömmer är att många bilar kan få en effekthöjning på upp till 30%.

Uppdaterat: 2017-07-02 10:08
Varje Saab är värd att vårdas och bevaras, sådana bilar görs inte längre

När jag har köpt A-B bilar så är det strighta bilar utan krussiduller. Bensinare och helt utan något korrekthetstänk för det är så att omtanke kostar mera...multifuelmotorerna är stendöda beg, de sägs ärga igen och särskilt om de körs lite och att de är omtalat trötta motorer, sant eller inte så tänker jag aldrig pröva ut detta själv utan konstaterar att det finns fog när folk undviker.
Ett enkelt knep om att man själv står o dribblar är att köpa en svensson bil bensinare av vanligt förekommande populärt märke, jag själv har aldrig misslyckats med beg Volvo och det finns modeller som står kalla trots att det är rediga bilar då alla ska ha stor kombi eller allra helst SUV.

Uppdaterat: 2017-07-02 11:09

Är inte detta just en sådan bil, en utan krusiduller? De fysiska skillnaderna mot en vanlig 1.6 bensin är väl väldigt små? Och eftersom TS ska köpa beg-bil så är det ju bra att de är stendöda på begmarknaden. Däremot är det nog ingen racerbil eller motorvägslok, men det beror ju på behovet om det är ett problem eller inte.

Uppdaterat: 2017-07-03 13:10
K_Klabbe skrev:

Är inte detta just en sådan bil, en utan krusiduller? De fysiska skillnaderna mot en vanlig 1.6 bensin är väl väldigt små? Och eftersom TS ska köpa beg-bil så är det ju bra att de är stendöda på begmarknaden. Däremot är det nog ingen racerbil eller motorvägslok, men det beror ju på behovet om det är ett problem eller inte.

Pricis. Borde vara bra prutläge.

Uppdaterat: 2017-07-03 14:46
Mina tidigare bilars förbrukningar på spritmonitor.. https://www.spritmonitor.de/en/detail/836524.html https://www.spritmonitor.de/en/detail/756137.html https://www.spritmonitor.de/en/detail/1120549.html
mso 1000 skrev:

K_Klabbe wrote:Är inte detta just en sådan bil, en utan krusiduller? De fysiska skillnaderna mot en vanlig 1.6 bensin är väl väldigt små? Och eftersom TS ska köpa beg-bil så är det ju bra att de är stendöda på begmarknaden. Däremot är det nog ingen racerbil eller motorvägslok, men det beror ju på behovet om det är ett problem eller inte.
Pricis. Borde vara bra prutläge.

En snabb koll på Blocket säger att priserna är ungefär de samma bensin/multifuel Golf
Så, där var inget att hämta.

Uppdaterat: 2017-07-03 16:25
Ingen vet hur gammal en Citroen kan bli...

Det ska nog vara ett väldigt bra pris om man ska köpa en 7 år gammal Golf.

Uppdaterat: 2017-07-03 17:08

Nja etanol vet alla eller har hört att det är bara miljö vänner som kör på det.
Tror nog att det är en bra prut diskution där ändå.

Uppdaterat: 2017-07-03 17:10
Mina tidigare bilars förbrukningar på spritmonitor.. https://www.spritmonitor.de/en/detail/836524.html https://www.spritmonitor.de/en/detail/756137.html https://www.spritmonitor.de/en/detail/1120549.html

Kanske inte ens finns någon 1.6 för endast bensin? Och de övriga bensinmotorerna är väl de 1.2-1.4 bensinarna med kedjor som kuggar över. Skulle jag nog hoppa över iaf. Jag tror 1.6 multifuel skulle vara mitt val om jag skulle köpa golf 2010, men om det är ett bra köp beror ju på priset.

Uppdaterat: 2017-07-04 09:15

Tack gör alla inlägg i frågan.
Golfen är nu inköpt. Får hoppas att det var rätt beslut. Återkommer med lite erfarenheter och omdömen lite eftersom.

Uppdaterat: 2017-07-06 22:24

Grattis T68. Ska bli kul att läsa vad du känner om någon månad.
Det är ju ändå ett intressant bränsle.

Sen är det alltid kul att veta hur en begagnad bil är, finns ju många som inte har råd med nytt.

Uppdaterat: 2017-07-06 23:10
– Har du sett den nya filmen om lastbilar? – Nä, men jag har sett trailern.

Det är väl bara att köra på bensin om man nu är orolig för eventuella problem med etanol?

Då bilen är rätt gammal så är det ju då bara att serva den lika sällan som motsvarande bensinare så kostnaden för service blir likadan. Har själv ägt en etanolbil en kort period och upplevde inga som helst problem med det bränslet. Etanolbilar kan vara riktiga klipp OM de är rejält billigare än motsvarande bensinmodell.

Uppdaterat: 2022-11-02 21:27

Hur har det gått med golfen? Är den för slö? Några problem som uppstått?

Uppdaterat: 2017-10-20 10:23

Nyfiken på om TS @T68 var nöjd med bilen? Kollar nämligen på en likadan nu.

Uppdaterat: 2019-09-30 20:25