Downsizing - Från stor till mindre bil

33 inlägg 0 nya
Downsizing - Från stor till mindre bil

Skall byta ner mig till en mindre bil. Kör VW Touareg 2012 maxutrustad och har nu inte behov av en så stor bil.
Har hund så en hyfsat stor skuff är ett måste. Gärna 4wd då jag bor i Norrland men inte ett absolut måste. Fördel med lite hög sittplats/sikt och litet högre markfrigång.

Har nyligen provkört Golf Alltrack, Toyota CHR och Mazda CX3. Fördel Golfen där.

Intressanta bilar att testa: Skoda Karoq, Nya VW lillsuv (kommer inte ihåg vad den heter nu), Subaru XV.

Finns det andra som är värda att kolla upp i prisklassen ca 200 - 300k nya? eller beg lågmilare?

Wer später bremst fährt länger schnell

Gillar din vovve att hopp i och ur en hög SUV ?

Om det du räknar upp är alternativ skall du absolut testa octavia och är det 4wd så en scout du skall testa.
Som en golf fast lite klokare.

Mina bensin/ diesel Octavia Förbrukningar på spritmonitor https://www.spritmonitor.de/en/detail/836524.html https://www.spritmonitor.de/en/detail/756137.html

T-Roc kan väl vara ett trevligt alternativ?
Tycker det är kul när det går att snitsa till interiören så man slipper det tråksvarta!

Varje Saab är värd att vårdas och bevaras, sådana bilar görs inte längre

Golf är kung.

Saab 9-3 1.8t BioPower

En variant på downsizing som jag själv trivs med är att äga en stor bil med downsizad motor. Då kan man behålla bra utrymmen men i övrigt ha ett billigt bilägande. Dock får man stå ut med 0-100 på ca 12 sekunder.

Var finns vinterdäck med svensk text? Hittar bara dubbade.

pinjong, jag tycker det är roligare med tvärtom!
Men tyvärr är det ju så med stigande ålder att man mer och mer värdesätter komfort och det är ju något som saknas i de flesta mindre bilar.
Jag har nyligen förbrukat ganska många mil i en Suzuki Swift och jag undrade en del hur man tänkte när man tog fram den bilen.
I framsätet är den rymligare och bekvämare att ta sig i och ur än många större bilar.
I baksätet går det att få plats.
Den väsnas inte särskilt och har man inte för bråttom räcker motorn även om den inte är kul.
Bilen vore utmärkt, men varför i h-e har man inte utrustat den med fjädring och stoppade stolar?
Det här är något den delar med många mindre bilar och varför har de ofta ett prefix med "sport"?
Varför är det så få biltillverkare som kan ta fram en komfortinriktad mindre bil med bra ljudisolering, komfortabel fjädring och bekväma stolar?

Varje Saab är värd att vårdas och bevaras, sådana bilar görs inte längre

ja hellre en liten pigg än en stor trött. Komforten är viktigare nu på äldre dar. Svårt att hitta den "perfekta" bilen.

Wer später bremst fährt länger schnell

Saabnisse, det är helt enkelt så att fransmännen fortfarande är världsbästa på att ta fram bekväma småbilar. Lilla C3 är en skön bil att åka i. Suzuki har alltid gjort bilar med hoppig/stötig fjädring och tunna stolar a'la kyrkbänk. Men så är de rätt billiga också...

Raphael, det är länge sedan jag åkte i en liten fransos, ska prova C3.
Det som är kul med Swiften är ju motorn, den verkar vara något för raceputtar, mår bäst vid 4-5000 varv!
Men det är ju sådant man växer från.

Varje Saab är värd att vårdas och bevaras, sådana bilar görs inte längre

Golf Alltrack eller Skoda Scout säger jag!

Skall testa C3 aircross framöver, verkar trevlig.

Wer später bremst fährt länger schnell

Saabnisse.

Jag tror att det handlar om pengar. Man kan naturligtvis sätta i bättre stolar det är ingen konst. Frågan är om kunderna är villiga att betala merpriset som uppstår. En bil är alltid en kompromiss i något avseende.

Shogun - där har du helt rätt. Sen vill jag minnas efter tidigare skrivande att saabnisse har haft lite svårt att hitta stolar som han trivs med - oavsett prisklass på bilarna.

Pi, det stämmer bra, jag har en känslig röv och känsliga öron och Shogun har givetvis rätt.
Men om man envisas med att sätta in träsitsar för att hålla ner priset på en mindre bil borde man väl för sjutton kunna erbjuda ett komforttillägg med stoppade säten och mjukare fjädring och gärna en effektiv ljudisolering.
Och så ska givetvis det fåniga "Sport"-tillägget bort som nästan alla tillverkare har på sina modeller!

Varje Saab är värd att vårdas och bevaras, sådana bilar görs inte längre

Just detta med säten är ju oerhört personligt och jag själv trivs för det mesta med den tyska, lite fastare sittkomforten som jag vill minnas inte alls passar dig så det är nog inte helt enkelt för biltillverkarna heller. Sen kan jag hålla med om mjukare fjädring men då har vi ju andra som tvärtom av nån anledning vill ha ännu fastare och t ex sätter på hjul nästan utan gummi på sidorna. Däremot vill säkert de flesta ha så tysta bilar som möjligt men då kommer kostnaden åter in vilket påverkar mindre och billigare bilmodeller mest. Ja, hur man än vänder sig så har man "nåt" bak...:) Sen är det så när det gäller ljudnivån att man för det mesta vänjer sig - i alla fall om man oftast åker ensam i bilen och inte behöver snacka med nån medpassagerare i baksätet. Och åker man för det mesta i stan eller kortare sträckor så står man helt klart ut med lite högre ljudnivå. Och gör man ändå inte det så löser det sig för det mesta om man öppnar plånboken lite mera.

saabnisse wrote:
Pi, det stämmer bra, jag har en känslig röv och känsliga öron och Shogun har givetvis rätt.
Men om man envisas med att sätta in träsitsar för att hålla ner priset på en mindre bil borde man väl för sjutton kunna erbjuda ett komforttillägg med stoppade säten och mjukare fjädring och gärna en effektiv ljudisolering.
Och så ska givetvis det fåniga "Sport"-tillägget bort som nästan alla tillverkare har på sina modeller!

Jag instämmer helt med saabnisse! Jag har också en känslig röv och även rygg och nog är det väl märkligt att det är så ont om komfortalternativ. Vore det så dyrt att ha en komfortstol som tillval till alla hårda sportstolar som numera är standard? Mitt första krav vid bilköp är en skön stol och redan där faller ju 99% av bilbeståndet bort... Inte lätt då att även få övriga krav tillgodosedda... Man kanske får börja söka om det finns bättre stolar att köpa på eftermarknaden...

Beroende på övriga krav så kanske det inte går men annars - underskatta inte lite mindre och billigare bilar. Prova även dessa om ni har svårt att hitta stolar som passar i de lite vanligare bilmodellerna. Ibland blir man väldigt överraskad - inte bara av stolskomforten (väldigt personligt) utan även av t ex enkelheten att ta sig in i bilen jämfört med stora bilar som t ex Volvo V90. Nu är inte minnet det bästa men det är fullt möjligt att en småbil som t ex Citroen C3 kan erbjuda mera för vissa "rövar" än vad större bilar kan erbjuda. Sen kommer ju uppdaterade C4 Cactus inom kort som ju skall finnas med extra fina stolar om man får tro Raphael.

Jag ska definitivt kolla upp Citroëns nya modeller allteftersom de kommer. Nu är dom mindre inte aktuella för mig, just pga övriga krav... Men kul att Citroën satsar på komfort. Den nischen är rätt tom, så dom slipper konkurrens. ;-)

TS nämnde annars Golf Alltrack och jag upplever Ergo-stolarna i den riktigt bra och bättre/mjukare än Passat. Standardstolarna i vanliga Golf kombi är inte heller så tokiga. Bredare och utan sportstolsambitioner. Skoda har hårdare stolar än VW. C-HR satt jag också bra i, men bara på förarplatsen. På passagerarsidan satt jag för högt, med hjässan mot taket (1.80 lång) och stolen går inte att sänka... Hur tänkte man där? Blir att halvligga då... Men som Pi säger, hur man upplever stolskomfort är ju högst personligt.

Om man tar den Mazda 6 kombi jag har i optimumutförande och skinnklädsel som stolarna har tycker jag dessa är för hårda. Och ger ingen vidare komfort när man åker långt, de ger ganska snart värk och kramp i rumpan. Ingen vidare komfort i längden alltså. Till och från arbetet går ju bra. Men blir den några timmar i stolen så önskar jag en bättre stol och även bättre ljudkomfort a la Lexus tex. Eller BMW s komfortstolar. Men återigen så är vi där om priset igen.....en bil är alltid en kompromiss och avvägning. Speciellt när vi pratar småbilar där marginalerna är små och hård konkurrens i klassen

Vår Mazda 6 hade mellannivån och tygklädsel. Kändes ganska fasta men trots detta satt man skönt på längre resor, så ibland är inte fasthet det som avgör om man får ont eller inte utan hur de är utformade, vinkel, typ av fasthet e.t.c.

Lägg till ny kommentar

Hej!

Vi har förståelse för att du använder adblocker, men hoppas att du kan stänga av den för vår sajt. Annonser är en förutsättning för att vi ska kunna fortsätta att driva sajten.