Care by Volvo

45 inlägg 0 nya
Care by Volvo

Då så kommer den brukandeform som jag tror är framtiden, speciellt när det blir batteribilar, Care by Volvo.
Du abonnerar på bilen, inklusive massa kringtjänster som service, försäkring, fri hyrbil vid skador, rabatt på hyrbil vid behov, tillgång till bilpool hos Sunfleet osv.
Jag har sagt det tidigare, för att en elbil skall fungera att ha som enda bil behövs ett skyddsnät de gånger som man behöver lasta virke, dra ett släp eller åka till fjällen med bilen full av packning, passagerare och takbox.
Jepp, visst kostar det en slant, men det blir väldigt enkelt och mycket är ju som privatleasing fast med lite mer tjänster inbakat. Me like!

http://www.volvocars.com/se/kop/finansiering/care-by-volvo#_ga=2.137150392.941726984.1506004214-1542411559.1498725654

*Robban

Verkar som ett bekymmersfritt ägande för dom som vill satsa på en ny Volvo.

Det är inte lätt att vara enögd, för då har man dubbelt så svårt att se sanningen!

EnannanRobban wrote:
Då så kommer den brukandeform som jag tror är framtiden, speciellt när det blir batteribilar, Care by Volvo.
Du abonnerar på bilen, inklusive massa kringtjänster som service, försäkring, fri hyrbil vid skador, rabatt på hyrbil vid behov, tillgång till bilpool hos Sunfleet osv.
Jag har sagt det tidigare, för att en elbil skall fungera att ha som enda bil behövs ett skyddsnät de gånger som man behöver lasta virke, dra ett släp eller åka till fjällen med bilen full av packning, passagerare och takbox.
Jepp, visst kostar det en slant, men det blir väldigt enkelt och mycket är ju som privatleasing fast med lite mer tjänster inbakat. Me like!
http://www.volvocars.com/se/kop/finansiering/care-by-volvo#_ga=2.137150392.941726984.1506004214-1542411559.1498725654

Det där dela med sina vänner med telefonen - någon som vet om det kommer till V90?

Skulle tro att det kommer till alla modeller på SPA som har VoC, men det beror på vilken teknik som används av den som lånar, hur bilen kopplar ihop rättigheten mellan telefonen och bilen. Behövs någon ytterligare hårdvara så blir det troligen implementerat i samband med MY2019.

*Robban

Det blir säkerligen en intressant brukarform för framtiden, särskilt med Volvos elbil-/ar. Just nu tar det emot att betala 7-8000 kr/mån för en ny liten Volvo. :-)

Power to the people

Fast du kan få det till alla Volvo om du beställer nu. Nästan bara XC90 som är dyrare än XC40 just nu...
V40 och V60 för under 4K

*Robban

Hela tjänstetänket är helt rätt och gör att det finns ett intresse för tillverkaren att göra och leverera uppdateringar till bilen.
Vinsten ligger nu inte bara i att bygga bilar och kränga dom i hallarna.

– Har du sett den nya filmen om lastbilar? – Nä, men jag har sett trailern.

Fasta (kända) inkomster är bra för bilföretagen med.

Power to the people

Jag knappade fram en V60 så snikigt man kan tänka sig, dvs med adaptiv farthållare och dragkrok, och hamnade på 5600 kr/månad för ett 24-månadersavtal. Känns inte jättedyrt, men för egen del blir det nog ingen mer vardagsbil utan möjlighet att köra på el.

Och med allt detta så låser de eftermarknaden helt till sina egna varor och verkstadskedjor. Jag gillar tänket! Att man sedan kan välja 24 månader är också bra, även om det kostar några kronor extra per månad än om man väljer 36.
Gillade det konceptet som SAAB testade för ett antal år sedan, där man hade ett bilavtal på två eller tre år och att man då kunde mixa mellan upp till 4 bilar under perioden. Deras grej var att man skulle ha en 9-5 kombi på vinterhalvåret och en 9-3 cab eller Aero på sommaren, typ... men det blev för kostsamt för kunden, eller så var de ute för tidigt innan konsumenterna var redo denna brukandeform.

*Robban

Det som drog upp priset för mig var att jag slog in 3000 mil/år. Till skillnad mot många privatleasingavtal var det inte dubbla kostnaden mot 1500 mil. 36 månader är för länge. Att ha samma bil i tre år räknas som psykisk tortyr.

Så här står det på DI (tog även med det sista om att man ska sluta med diesel efter 2019 vilket jag tycker verkar helt omöjligt och nåt dom lär får backa på);

"Men XC40 blir också den första bilen i världen som kan abonneras till en fast månadsavgift. Det går inte att förhandla om den och den blir detsamma över hela Europa", sa Samuelsson.

Planen är att samtliga modeller i framtiden ska säljas med abonnemang, kallat "Care by Volvo".

"Naturligtvis kommer de traditionella sätten att köpa bil att löpa parallellt med abonnemang, men vi tror på den är modellen. Vi siktar på att nå 20 procents andel för abonnemang om fem år", säger Håkan Samuelsson.

"Care by Volvo" lanseras i sju länder i Europa, plus USA, och priset för lanseringsmodellerna (se nedan) är satt till 699 euro, motsvarande 6 660 kronor, i månaden i 24 månader – och då alltså allt vara inkluderat.

Men systemet kommer inte att vara lönsamt från början:

"Nja, det är mest lönsamt för kunden", medger Samuelsson.

XC40 presenterades alltså inte på en traditionell bilsalong, utan i samband med modeveckan i Milano. Volvo valde att samarbeta med 39 svenska designföretag, som visade upp sina produkter i en pop-up-store som ska vara öppen enbart i 80 timmar.
I samband med premiären tillkännagavs också de svenska priserna

I början finns enbart två motoralternativ tillgängliga:
-T5 AWD, som kostar 416.900 kronor i lanseringsversionerna Momentum Intro Edition och 438.900 kronor i R-Design Intro Edition.
-D4 AWD kostar 398.900 kronor, respektive 420.900 kronor.

Den som beställer en bil under hösten får dock vänta till våren på att få sin bil.
Ännu längre väntetid är det på kommande motorvarianter. Vid årsskiftet släpps ytterligare fem versioner: T4 med och utan fyrhjulsdrift, T3 med framhjulsdrift samt dieselvarianterna D3 AWD och D3 FWD. Inga priser är ännu tillgängliga.

Men Håkan Samuelsson avslöjade också att dieselmotorerna kommer att fasas ut:

"Även om vi kommer att ha kvar dieselmotorer i programmet ytterligare några år, kommer alla modeller som lanseras efter 2019 att erbjudas antingen som hybrider med bensinmotorer eller som renodlade elbilar, men inga dieselmotorer", säger han.

Care by Volvo handlade tråden om, inte om nya XC40
Det går redan nu att använda på samtliga modeller av Volvo, inte bara XC40.

*Robban

Det finns spekulationer om att Tesla tänker sig liknande utlåningssystem för Model 3 och att det är en av anledningarna till att den har en kamera riktad in i bilen. Då kan man som ägare låna ut bilen via en app och studera hur den som lånat bilen uppför sig bakom ratten. Dessutom kan ju tekniker hos Tesla se vad man gör och hantera reklamationer beroende på det.

Det där med att "bara lämna tillbaka bilen" när perioden är över appellerar till mig. När jag är trött på en bil vill jag bara att den försvinner så jag kan skaffa nåt annat.

Robban, ja, jag skrev just om Care by Volvo som ju är först för XC40.

Själv tycker jag konceptet verkar för dyrt, närmare 7000 kr i månaden för att ha en nyare Volvo.
Jag undrar också hur det är i praktiken när man behöver en alternativ bil, om man t.ex. har en elbil där.

Samtidigt menar ju Volvo att det är dålig lönsamhet, hmm.

Inte bara är det dyrt i direkta termer utan även som princip. Om man hyr bostad, mobilen (typ), TV:n, tvättmaskinen och nu även bilen så är livet förmodligen relativt problemfritt eftersom man inte har något ägaransvar men vill man få ihop ett eget kapital så ska man äga och behålla - gärna ett bra tag. Man väljer själv princip förstås.

6.15

Nä Vidde, Care by Volvo är inte först ut för XC40, den gick igång för alla modeller i går i samband med lanseringen av XC40.
Från 3900 kostar det.
Om du skulle ha en elbil, vilket Volvo ju då ännu inte har, så kan du antingen hyra via Hertz med bra avtal om du skall använda den lite längre sträcka eller tid, eller så kan du använda Sunfleet om du skall åka kortare tid eller sträcka. 10 användningar upp till 500 kr på Sunfleet ingår i priset. Vad som är dyrt eller inte låter jag vara upp till var och en.

*Robban

Jag skriver samma sak här som jag skrev under artikeln om XC40: Varför hitta på ett nytt modeord - "abonnemang" eller "prenumeration" - istället för det modeord som redan finns - "leasing" - för det man egentligen menar, nämligen "hyra"...?

Robban, jo möjligt att det kan fungera hyggligt med hyrbil men det brukar inte vara samma sak som att ha sin egen och alltid garanterat ha den tillgänglig. Jag är tveksam till elbil om det bygger på att man behöver betala extra och strula med annan bil när man ska åka långt.

Klart att det handlar om att man skall kunna vara lat, men att man då istället betalar för det, det är vad konceptet går ut på. De tvättar bilen, hämtar och lämnar vid service, däck ingår, både när de blir slitna och vinterhjul inklusive byte vår/höst.
Klart att det kommer att vara billigare att äga själv, göra lagom mycket underhåll själv, serva på lokala verkstaden, beställa däck på nätet, byta sommar-/vinterhjul själv, tvätta på garageuppfarten osv, men vissa vill inte/kan inte/orkar inte/har inte tid för att de istället "jagar pengar" så då är lösningen perfekt.

Gälande skador så är det ju så att lika mycket som du får avdrag i inbyte vid en skada, lika mycket får du betala för skadan. Visst finns undantag, men mentalt tycker folk att det är jobbigare att slanta 5000kr för en skada när man lämnar åter en bil med en parkeringsskada, medan det inte känns lika mycket när de, kanske utan att berätta det, ger dig ett inbytespris som är nedsatt med 5000kr.

*Robban

Varför vi har det slit och slängsamhället med kortlivade produkter och dålig kvalitet beror mkt på besattheten av att äga.
Man kanske ska fråga sig varför en modern mobiltelefon slutar få uppdateringar efter bara 2 år, och fortsätter ett liv full av säkerhetshål eller varför bilar slutar få uppdateringar i formen av mjukvara så fort garantin gått ut.
Hade det varit så att biltillverkare/pryltillverkare tjänat pengar på att hålla saker vid liv så hade vårt samhälle sett väldigt annorlunda ut.
Tror Volvo och många andra tillverkare är något på spåren och inser att prenumeration/serviceavtal eller bil som tjänst är framtiden och ett måste för att kunna ha ekonomi att supportera bilarna framöver.
Att Samuelsson säger att dom inte tjänar på det vet jag inte riktigt om jag tror på, det är nog svårt att uttala sig om det innan tjänsten nyttjats. Och tror knappast dom bedriver välgörenhet, självklart är planen att tjäna på detta i långa loppet (vilket vi också tjänar på)

Precis som med en hyreslägenhet, hyrbil eller leasingbil så får du betala om du inte tagit väl hand om den. Det är dock inte alla som förstått det, men det verkar som fler och fler gör det.

Sättet vi köper bilar på idag kommer inte fungera i framtiden, om vi nu inte är sugna på att byta bil vartannat år som med mobiltelefoner.

– Har du sett den nya filmen om lastbilar? – Nä, men jag har sett trailern.

Lägg till ny kommentar

Hej!

Vi har förståelse för att du använder adblocker, men hoppas att du kan stänga av den för vår sajt. Annonser är en förutsättning för att vi ska kunna fortsätta att driva sajten.