Byte eller inte

12 inlägg 0 nya
Byte eller inte

Har en kollega som har en Rav4 2015 gått 15.000 mil. Funderar på en roligare bil.

https://www.bytbil.com/vastra-gotalands-lan/personbil-x6-xdrive35dsport-line286hknavi-pro-7782-13560079

Är detta något att köpa eller bara rena kostnader?

En 6 år äldre bmw som gått ännu fler mil? Man ska nog gilla bilen riktigt mycket för det kommer nog kosta rätt mycket mer att köra jämfört med rav4an. Om det är värt det kan ju bara din kollega avgöra.

Patrik Österberg wrote:
Har en kollega som har en Rav4 2015 gått 15.000 mil. Funderar på en roligare bil.
https://www.bytbil.com/vastra-gotalands-lan/personbil-x6-xdrive35dsport-line286hknavi-pro-7782-13560079
Är detta något att köpa eller bara rena kostnader?

Den är ju betydligt roligare än en Rav4.
Motorn är en riktig pärla.
Meeeeen det kostar nog en hel del att driva denna bil. Men du ställer ju frågan i helt fel forum.
Autopower.se forumet för Bmw:s X-modeller skall du rådfråga.
Men jag hade aldrig under någon förutsättning köpt en BMW X6 som rullat 16.000 mil. Men så klart, lägg undan 100.000kr i ett reparationskonto, det kan med stor sannolikhet komma till användning.

Scotty Kilmers begrepp "money pit," får här ett ansikte...

Försäkringspremien lär troligen bli saftig. Sedan finns det två allvarligare typfel på X5 och X6 av denna generation. Det ena är att spolarvätska från vindrutan kan rinna ner på kabelstammen i motorrummet, vilket är en reparation som kan kosta mer än vad bilen är värd. Det andra felet är att kardanaxeln till framhjulen kan lossna och slå sönder oljetråget. Detta drabbade dock i huvudsak bilar från 2011-2014. Sedan är det en tung bil som sliter på bromsar och hjulupphängning. Ganska vanligt att behöva byta länkarmar i framvagnen t.ex. Är nog bra om din kollega är medveten om dessa saker innan köp. Och att vederbörande provkör bilen riktigt ordentligt.

Skodaägare wrote:
Försäkringspremien lär troligen bli saftig. Sedan finns det två allvarligare typfel på X5 och X6 av denna generation. Det ena är att spolarvätska från vindrutan kan rinna ner på kabelstammen i motorrummet, vilket är en reparation som kan kosta mer än vad bilen är värd. Det andra felet är att kardanaxeln till framhjulen kan lossna och slå sönder oljetråget. Detta drabbade dock i huvudsak bilar från 2011-2014. Sedan är det en tung bil som sliter på bromsar och hjulupphängning. Ganska vanligt att behöva byta länkarmar i framvagnen t.ex. Är nog bra om din kollega är medveten om dessa saker innan köp. Och att vederbörande provkör bilen riktigt ordentligt.

Bästa är att låta bli att provköra. Det kan snabbt vara beroendeframkallande med den motorn.

Inte för att det har så mycket med ämnet att göra egentligen men jag har extremt svårt för den typen av bilar. En låtsasterrängbil som låtsas vara en sportbil? Det som dyker upp i mitt huvud när jag ser dom är en fet 200-kilos amerikan med tajta träningskläder på sig.. :)

Panopticon wrote:
Inte för att det har så mycket med ämnet att göra egentligen men jag har extremt svårt för den typen av bilar. En låtsasterrängbil som låtsas vara en sportbil? Det som dyker upp i mitt huvud när jag ser dom är en fet 200-kilos amerikan med tajta träningskläder på sig.. :)

Det kan jag ge ett par +++

Mina tidigare bilars förbrukningar på spritmonitor.. https://www.spritmonitor.de/en/detail/836524.html https://www.spritmonitor.de/en/detail/756137.html https://www.spritmonitor.de/en/detail/1120549.html

Såklart att den blir betydligt kostsammare att äga och bruka. Samtidigt så mycket skönare och härligare bil på många sätt. Dock hade jag inte gått och köpt det exemplaret, men själva konceptet med suv-coupé är helt underbart! :) Kört X6 och GLE Coupe och de är härliga!

I min värld skulle jag lätt byta bort toyotan mot en läcker BMW med allt fint det medför. BMW bygger dessutom förmodligen världens mest driftsäkra och bränslesnåla dieselmotorer som går att få tag på. 17 000 mil på en BMW är peanuts givet att den är servad enligt serviceboken. Hade en granne som prisade BMW’s bilar / motorer som nr 1 i världen. Han körde dessutom BMW’s motorcyklar under många många år innan han dog häromåret. Han körde bil tills han var i 90 årsåldern och formligen bodde i sina BMW då han och frun älskade att köra omkring i Sverige, Europa och till och med i Nordafrika. Han påstod att han har kört mellan 250 000 till 300 000 mil under sin levnad. Alltid i BMW.

- Att springa utan att ha polisen efter sig, tyder på psykisk obalans.

Ja motorn tror jag kommer hålla bra. BMW:s dieselsexor är driftsäkra. Har läst om en tysk som körde över 100000 mil med en BMW 530d, innan den fick skrotas efter en krock. Det är nog snarare elektronikstrul som kan ta död på en begagnad BMW.

Panopticon wrote:
Inte för att det har så mycket med ämnet att göra egentligen men jag har extremt svårt för den typen av bilar. En låtsasterrängbil som låtsas vara en sportbil? Det som dyker upp i mitt huvud när jag ser dom är en fet 200-kilos amerikan med tajta träningskläder på sig.. :)

Fast nu är det ju inte du som ska köpa den heller. Jag har extremt svårt för motorcyklar, men jag skriver inte om det i en tråd där någon ber om råd för att köpa en MC.

Lägg till ny kommentar

Hej!

Vi har förståelse för att du använder adblocker, men hoppas att du kan stänga av den för vår sajt. Annonser är en förutsättning för att vi ska kunna fortsätta att driva sajten.